2021-01-10, 22:03
Medlem
braatthas avatar
Det verkar vara en het potatis att det går att backa i försäljningen (som redan är gjord nu)
Men det går inte så lätt i synnerhet inte om säljaren vägrar träffas.

Jag förstår om Esb inte vågar sig fram eftersom han inte kan backa.

https://www.ekonomifokus.se/bostad/a...d-hava-avtalet

44. Ångra sig som säljare

Som säljare har man inte samma möjlighet att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.

Om köparen går med på din hävning så kan du få betala ersättning till din köpare för kostnader som uppstått för köpare på grund av hävningen.
Exempel på kostnader som kan uppkomma är kostnad för dubbelt boende, kostnad för förvaring av möbler, förlorad arbetsinkomst osv.
Senast redigerad av braattha 2021-01-10 kl. 22:27.
2021-01-10, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Frågan var inte vad du i Ebbas trosor skulle ha gjort. Förstod du inte min fråga?

Det ni/du inte fattar är jag att om EBT offentligt backat så hade denna handpenning inte varit i luften, men först måste ju EBT backa, vilket hon INTE gjorde!
2021-01-10, 22:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Varför skulle hon backa...?
Om du blev blåst på ett hus och en handpenning, skulle du då bara det bero?
Hon är ju generös nog att inte polisanmäla gubben för bedrägeri.

Han har spätt på sin meritlista ganska bra senaste tiden

1 bedrägeri
2 falsk angivelse
3 vårdslöshet i trafik
4 vållande till kroppsskada
2021-01-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Hade jag offentligt lovat att backa om motpart skulle vilja det, skulle jag givetvis stått vid mitt ord och backat ur affären.
Det hon har sagt offentligt är detta:

Citat:
– Om det är så att Esbjörn verkligen inte vill sälja, att han inte är kapabel att fatta egna beslut, kommer jag inte hävda rätt till köpet och försöka fullfölja det.

Det återstår alltså att reda ut om Esbjörn inte är kapabel att fatta egna beslut. Det finns inget som tyder på att han inte skulle vara vid sina sinnens fulla bruk. Han har enligt egen uppgift svårt att hålla i pengarna, men den åkomman lider många av utan att för den skull få en förmyndare.

Esbjörn har lyckats bli över 80 år gammal och verkar ha klarat sig bra i livet. Att han lider av minnesproblem är möjligt, men de problemen verkar vara ganska selektiva och mest inträffa när han träffar E.B men inte andra. Det är inte heller något man får förmyndare för.

Så nu återstår bara en domstolsförhandling, om det mot all förmodan skulle visa sig att Esbjörn är så förvirrad att man omedelbart måste omhänderta honom med stöd av LSPV så kommer affären att falla, men Esbjörn kommer samtidigt att tappa all självständighet och kontroll över sitt eget kvarvarande liv. Han kommer inte att få disponera sina egna medel.

Jag tror inte att det blir resultatet, det kommer att sluta med att affären fullföljs och Esbjörns arvingar kommer att ligga sömnlösa på grund av oro för hur pengarna rinner iväg mellan fingrarna på Esbjörn. Men det är hans slantar och han får köpa hur mycket lösgodis eller brännvin som han själv önskar.
2021-01-11, 00:05
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Man får väl i princip göra som i dokumentären, men är det en skyddad byggnad så får man inte göra vad som helst.
Denna byggnad är ju timrad jag hade blåst allt innanför väggarna som inte måste vara där och sen byggt nytt och helt ny planering.

Då kan man göra allt i rätt ordning. Allt bör nog bytas vad det gäller el + vvs stammar mm.
sen är det ju ingen vinterbonad eller värmesystem heller.

Nä bygga nytt hade ju varit bäst och billigast, men troligen inte möjligt.

Jag har svårt att tro att huset skulle vara skyddsvärt och ha någon annan taggning än KD-märkning...

Men skulle det ändå vara på det viset så skulle ärendet levla upp avsevärt om vår käre Dr Brasa klev in på scenen...
2021-01-11, 00:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag har svårt att tro att huset skulle vara skyddsvärt och ha någon annan taggning än KD-märkning...

Men skulle det ändå vara på det viset så skulle ärendet levla upp avsevärt om vår käre Dr Brasa klev in på scenen...

Japp att dömma av elen i huset finner jag det troligt i alla fall om nu inget görs.
För den delen är det inte ett specielt vackert hus heller.
Senast redigerad av braattha 2021-01-11 kl. 00:15.
2021-01-11, 00:16
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Japp att dömma av elen i huset finner jag det troligt i alla fall om nu inget görs.

Finns det eldstad där? Undrar när sotaren var besök senast? Kanske en testbrasa vore något redan nästa vecka - Kung Bore har anlänt till Funbo och det drar ihop sig till snöstorm nu....⛄️❄️❄️☃️
2021-01-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
De 3 vise männen blev visst 4.... en till som kör med falska uppgifter.
Ebbas advokat heter Katrin Björklund på Nordström Advokater och inget annat. https://nordstromadvokater.se/medarbetare/

Du länkar till Ruth Nordström, ej advokat utan jurist på Skandinaviska Människorättsjuristerna i Uppsala. https://manniskorattsjuristerna.se/behover-du-hjalp/

Vad jag kan se har inte heller Binninge flyttat in på Kungsbroplan hos "polaren" Björn Hurtig, det borde ha snappats upp när Hurtig flyttade från Hantverkargatan, inte heller eget facebook-konto utan via Rättssäkerhetsorganisationen - RO:s konto, där ingen skrivit sen 2015....

Nice try.

Vad var problemet?
Klostergatan 15 Örebro
Juridikkonsulterna och Hurtig & Partners

https://www.ratsit.se/5590288121-Juridikkonsulterna_Sverige_AB

https://www.eniro.se/försvarsadvokaterna+väst+björn+hurtig+ab+örebro/159333687/firma?page=1&query=hurtig
Senast redigerad av Analias 2021-01-11 kl. 00:26.
2021-01-11, 00:33
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analalias
Vad var problemet?
Klostergatan 15 Örebro
Juridikkonsulterna och Hurtig & Partners

https://www.ratsit.se/5590288121-Juridikkonsulterna_Sverige_AB
https://www.eniro.se/försvarsadvokaterna+väst+björn+hurtig+ab+örebro/159333687/firma?page=1&query=hurtig

Problemet är ditt ljugande om advokaten på Nordström som du placerade i ditt hallelujagäng.
Sen friserar du kraftigt även här med Hurtig, han hyr lokal i ett komplex som var f.d Örebrokurirens lokaler, rätt ska vara att Binninge och Hurtig har olika kontor i samma hus/kontorshotell
https://behrn.se/objekt/klostergatan15-3/
Hurtig flyttade från Hantverkargatan pga hyreshöjningar till ett mindre kontor snett emot åklagarkammaren vid bron, samtidigt som han utökade firman och öppnade ett nytt annex i Örebro, så han slapp matoset från krogen på n.b på gamla adressen och hissen som alltid fastnade på plan 5...

Angående juridik.
Om EsB döms för grov vårdslöshet i trafik, får f-bolaget regressrätt mot Esbjörn som då tvingas betala allt. Alltså får först f-bolaget slanta upp, som sen i sin tur kräver Esb på hela kostnaden.
https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Forarregress/
Sett till att cyklisten kan kosta mellan 45-290k, samt rättegångskostnader + advokatkostnad, och sen addera Ebba:s kostnader med advokat-rättegångskostnader plus okända poster, ligger summan långt över vad Esb har i handpenningen från Ebba. Jag höftar c:a 200k cyklist samt 700k Ebba, vilket ger 3mkr kvar före skatt.
Senast redigerad av vittne-x 2021-01-11 kl. 00:55.
2021-01-11, 01:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Problemet är ditt ljugande om advokaten på Nordström som du placerade i ditt hallelujagäng.
Sen friserar du kraftigt även här med Hurtig, han hyr lokal i ett komplex som var f.d Örebrokurirens lokaler, rätt ska vara att Binninge och Hurtig har olika kontor i samma hus/kontorshotell
https://behrn.se/objekt/klostergatan15-3/
Hurtig flyttade från Hantverkargatan pga hyreshöjningar till ett mindre kontor snett emot åklagarkammaren vid bron, samtidigt som han utökade firman och öppnade ett nytt annex i Örebro, så han slapp matoset från krogen på n.b på gamla adressen och hissen som alltid fastnade på plan 5...

Angående juridik.
Om EsB döms för grov vårdslöshet i trafik, får f-bolaget regressrätt mot Esbjörn som då tvingas betala allt. Alltså får först f-bolaget slanta upp, som sen i sin tur kräver Esb på hela kostnaden.
https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Forarregress/
Sett till att cyklisten kan kosta mellan 45-290k, samt rättegångskostnader + advokatkostnad, och sen addera Ebba:s kostnader med advokat-rättegångskostnader plus okända poster, ligger summan långt över vad Esb har i handpenningen från Ebba. Jag höftar c:a 200k cyklist samt 700k Ebba, vilket ger 3mkr kvar före skatt.

Citat:
"Tomterna i området är extremt eftertraktade, speciellt sjötomter."

EBT har försökt köpa denna fastighet till underpris, det vet alla vilka har lite insyn i området, även du.
2021-01-11, 05:11
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Citat:
"Tomterna i området är extremt eftertraktade, speciellt sjötomter."

EBT har försökt köpa denna fastighet till underpris, det vet alla vilka har lite insyn i området, även du.

Priset har aldrig haft betydelse i denna affär, dom var överens om priset som sattes av Esb.

Expressens Leif Brännström lyckas faktiskt göra ett rätt som journalist.

Han har tydligen varit i kontakt med Binninge som liksom du hävdar att EB lurat Esb. Brännström frågar Binninge vad han menar med att EB lurat Esbjörn och att EB, enligt Binninge, "uppvaktat" Esbjörn. Här i betydelsen frågat om Esbjörn vill sälja
.
Mao så erkänner Binninge att EB inte har lurat Esb även om han inte säger det rent ut. Följden av detta blir att det hela bara handlar om smutskastning från hans sida.
Och så även uppenbart från din sida.

Smutskastning av en annan människa är kanske numera helt moraliskt rätt i dina öron, men inte i mina.
2021-01-11, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det hon har sagt offentligt är detta:

Det återstår alltså att reda ut om Esbjörn inte är kapabel att fatta egna beslut. Det finns inget som tyder på att han inte skulle vara vid sina sinnens fulla bruk. Han har enligt egen uppgift svårt att hålla i pengarna, men den åkomman lider många av utan att för den skull få en förmyndare.

Esbjörn har lyckats bli över 80 år gammal och verkar ha klarat sig bra i livet. Att han lider av minnesproblem är möjligt, men de problemen verkar vara ganska selektiva och mest inträffa när han träffar E.B men inte andra. Det är inte heller något man får förmyndare för.

Så nu återstår bara en domstolsförhandling, om det mot all förmodan skulle visa sig att Esbjörn är så förvirrad att man omedelbart måste omhänderta honom med stöd av LSPV så kommer affären att falla, men Esbjörn kommer samtidigt att tappa all självständighet och kontroll över sitt eget kvarvarande liv. Han kommer inte att få disponera sina egna medel.

Jag tror inte att det blir resultatet, det kommer att sluta med att affären fullföljs och Esbjörns arvingar kommer att ligga sömnlösa på grund av oro för hur pengarna rinner iväg mellan fingrarna på Esbjörn. Men det är hans slantar och han får köpa hur mycket lösgodis eller brännvin som han själv önskar.

Det som trumfar det som hon säger är det hon skriver:
"Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill."

Såklart att Ebba kan dra sig ur denna affär om hon vill. Allt annat är bara snickesnack från Ebba-klanen.

Esbjörn vill ju inte genomföra affären, det fattar alla som kan tänka självständigt efter att ha läst om hur det har gått till. Därav hans agerande, rätt eller fel.

Ebba-klanen kör hela tiden med att priset inte är orsaken till debaklet eftersom ingen av parterna tagit upp det i offentligheten. Men vad vet de om hur Esbjörnarna tänker i denna fråga?
Binninge har ju nämnt det i en bisats.

Sen skulle jag vilja ha bevis också på att Esbjörn satt sprätt på handpenningen. Återigen bara snickesnack från Ebba-klanen, allt för att svärta ner Esbjörn. Skärp er!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in