Citat:
Ursprungligen postat av
LawNumberSix
Hade jag offentligt lovat att backa om motpart skulle vilja det, skulle jag givetvis stått vid mitt ord och backat ur affären.
Det hon har sagt offentligt är detta:
Citat:
– Om det är så att Esbjörn verkligen inte vill sälja, att han inte är kapabel att fatta egna beslut, kommer jag inte hävda rätt till köpet och försöka fullfölja det.
Det återstår alltså att reda ut om Esbjörn inte är kapabel att fatta egna beslut. Det finns inget som tyder på att han inte skulle vara vid sina sinnens fulla bruk. Han har enligt egen uppgift svårt att hålla i pengarna, men den åkomman lider många av utan att för den skull få en förmyndare.
Esbjörn har lyckats bli över 80 år gammal och verkar ha klarat sig bra i livet. Att han lider av minnesproblem är möjligt, men de problemen verkar vara ganska selektiva och mest inträffa när han träffar E.B men inte andra. Det är inte heller något man får förmyndare för.
Så nu återstår bara en domstolsförhandling, om det mot all förmodan skulle visa sig att Esbjörn är så förvirrad att man omedelbart måste omhänderta honom med stöd av LSPV så kommer affären att falla, men Esbjörn kommer samtidigt att tappa all självständighet och kontroll över sitt eget kvarvarande liv. Han kommer inte att få disponera sina egna medel.
Jag tror inte att det blir resultatet, det kommer att sluta med att affären fullföljs och Esbjörns arvingar kommer att ligga sömnlösa på grund av oro för hur pengarna rinner iväg mellan fingrarna på Esbjörn. Men det är hans slantar och han får köpa hur mycket lösgodis eller brännvin som han själv önskar.