2021-01-11, 10:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kan vi inte bara släppa det där med att barn inte blir smittade eller smittar? Visst, säkert i en lägre grad men nu har vi en allmän smittspridning av sällan skådat slag och vi ser inte ens tendenser till immunitet och inbromsningar även om situationen är ljusare i bl.a. Stockholm. Jag är övertygad om att skolmiljön är en stor smittkälla vad man än säger. Och även bland yngre elever. I Sverige är det ju mest vanliga att unga människor också har unga föräldrar så konsekvenser just i den gruppen blir inte helt uppenbara. Men de sprider smittan vidare och till riskgrupper. Därför bör vi nog bland övriga åtgärder vänta med skolstarten.

Onekligen. Klart skolan är en mycket stor smittmotor. Är väl egentligen bara
FHM som anser annorlunda. Tyvärr är det nu redan för sent att skjuta upp skolstarten. Uppskattningsvis
gick cirka 1,5 miljoner förskole- och skolbarn till skolan i morse. Det är rimligt att anta att smittan pressades tillbaks en hel del i och med jullovet, men den effekten kommer försvinna nu gradvis.
Sedan har vi de muterade virusvarianterna som hänger som ett mörkt moln över oss.
Så jävla dumt att öppna skolorna idag. Men jag håller ändå med dig. Det känns tjatigt att skriva om detta dag efter dag, men frågan vägrar ju att dö. Man har stramat åt inom andra områden och stängt ned verksamheter, men skolorna håller öppet. Jättestor arena dessutom så det är väldigt svårt att bortse från den.
Citera
2021-01-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator1990
Ber om ursäkt om jag är framfusig. Jag har varit en av de föräldrar som inte tagit vara på tiden med mina barn.

Jag förstår ditt dilemma, visst limiterar det en del men det är fortfarande inte en omöjlighet. Tänk dig hur man gjorde förr när man inte hade elektronik? Det har tyvärr limiterad hjärn kapacitet av att vara kreativ så jag förstår det "finns inget att göra"
Vi försöker såklart göra saker med barnen hemma hela tiden, men det finns en gräns där även barnen tröttnar.

Innan det fanns elektronik så lekte inte föräldrar med sina barn. Klungor av barn drev själva runt i stan och mellan gårdar från låg ålder. Det är inte heller en lösning i en pandemi. Då är det bättre om de är i skolan, där de i alla fall är organiserade i grupper separat från övriga samhället.
Citera
2021-01-11, 10:26
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De blir inte smittade och de har ingen anledning att åka buss om de inte ska någonstans. Blir inte föräldrarna smittade av sina barn bär de heller inte på någon smitta som kan smitta vidare. Det kallas för smittkedjor.
Så vuxna kan inte ta sitt ansvar och se till att smittan inte sprids men det kommer barn att göra? Och samma vuxna som inte själva tar ansvar kommer att nitiskt övervaka sina barn? För att barnen inte ska bli smittade kommer de ju behöva vara fullständigt isolerade. Att barnen inte har anledning att åka buss för att ta sig till skolan innebär inte att barn inte skulle uppleva sig ha någon annan anledning att åka buss.

"Blir inte föräldrarna smittade av sina barn bär de heller inte på någon smitta som kan smitta vidare" är vidare en ologisk slutsats eftersom föräldrarna kan bli smittade på andra sätt än av sina barn.
Citera
2021-01-11, 10:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Visst kan det vara så. Ska man tro denna tråd så går covid dock hårt åt de yngre så de äldre triageras bort. Något som alltså inte stöds av statistiken.
Det vårdas betydligt fler coronapatienter i slutenvården nu en i våras men färre på IVA. Jag tänker att detta beror på att vården blivit bättre. Man behöver inte IVA vårda lika ofta som innan. Kanske ä de just de under 70 som inte längre lika ofta behöver IVA vård.
Exakt varför det ser så här ut vet jag inte, kanske man också får lättare vård nu en i våras, då var man ju nästan tvungen att vara döende för att komma in i sjukhusen. De satte väl till och med in ordningsvakter utanför en del sjukhus då. Jag mins att man tidigt läste från Kina att desto tidigare vård desto bättre prognos.
Citera
2021-01-11, 10:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi försöker såklart göra saker med barnen hemma hela tiden, men det finns en gräns där även barnen tröttnar.

Innan det fanns elektronik så lekte inte föräldrar med sina barn. Klungor av barn drev själva runt i stan och mellan gårdar från låg ålder. Det är inte heller en lösning i en pandemi. Då är det bättre om de är i skolan, där de i alla fall är organiserade i grupper separat från övriga samhället.
Hur hinner du vara med dina barn mtp på hur flitig debattör du är i tråden?

Jag tillhör den generation som växte upp innan det fanns ”elektronik”. Inte f*n drev vi omkring i klungor på stan och mellan gårdar. Däremot såg vi till att aktivera oss själva, en hel del av oss var också s k nyckelbarn (man hade egen nyckel hem). Och ja, jag växte upp i ett miljonprogramsområde med dess problem.
Tycker snarare att problemen är större nu trots all ”elektronik”.
Citera
2021-01-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Iofs förr så söp man bort besvären. Ja, det är svårt att få stabilitet vilken generation det än gäller. Jag var mest trött på individer som beskyller samhället istället för att ta tag i själva problemet "en själv"
Citera
2021-01-11, 10:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Så vuxna kan inte ta sitt ansvar och se till att smittan inte sprids men det kommer barn att göra? Och samma vuxna som inte själva tar ansvar kommer att nitiskt övervaka sina barn? För att barnen inte ska bli smittade kommer de ju behöva vara fullständigt isolerade. Att barnen inte har anledning att åka buss för att ta sig till skolan innebär inte att barn inte skulle uppleva sig ha någon annan anledning att åka buss.

"Blir inte föräldrarna smittade av sina barn bär de heller inte på någon smitta som kan smitta vidare" är vidare en ologisk slutsats eftersom föräldrarna kan bli smittade på andra sätt än av sina barn.

Med resonemang likt det ovan kan vi ju faktiskt ge upp allting. Ingen ide att folk jobbar hemma, då de ändå kommer bli smittade. Ingen idé att 70+ inte är ute och handlar, för de kommer bli smittade ändå. Varför 10 kvm-regeln i köpcentrum om folk ändå trängs på bussen och går ut och smittar varandra.

Tror man måste inse att smittskyddet blir summan av alla åtgärder. Man kommer dock aldrig ifrån att skolan är bland den största sociala arenan vi har i Sverige. Att blunda för den är jättemärkligt.

Vi får väl se vad som händer nu när man startat upp allting igen efter jullovet. Förhoppningsvis har jullovet skapat i alla fall en del naturlig karantän och vi får se sjunkande siffror nu ett tag framöver, innan det vänder uppåt igen. Tror aldrig man hinner parera med vaccinet, så vi undviker en tredje våg i slutet av feb /början av mars. Det är nämligen då vi kan skörda de åtgärder som sätts in idag. Jag befarar att det är ungefär då det kommer spåra ur på allvar och möjligen kommer åtgärder då, men då är det tyvärr för sent. Tyvärr är det så att nästan alla de åtgärder som satts in varit reaktiva snarare än proaktiva i Sverige. Det enda proaktiva man gjort är att uppmanat folk att arbeta hemma, samt 70+ att hålla sig undan. Utöver det är det mest symbolåtgärder som inte ger någon nämnvärd effekt. Inte ens munskydden kunde man få till, utan halvmesyr. Tragiskt att bara se på när skeppet sjunker.
Citera
2021-01-11, 10:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det vårdas betydligt fler coronapatienter i slutenvården nu en i våras men färre på IVA. Jag tänker att detta beror på att vården blivit bättre. Man behöver inte IVA vårda lika ofta som innan. Kanske ä de just de under 70 som inte längre lika ofta behöver IVA vård.
Exakt varför det ser så här ut vet jag inte, kanske man också får lättare vård nu en i våras, då var man ju nästan tvungen att vara döende för att komma in i sjukhusen. De satte väl till och med in ordningsvakter utanför en del sjukhus då. Jag mins att man tidigt läste från Kina att desto tidigare vård desto bättre prognos.

Så här har jag förstått det.

1. Man tar in folk tidigare än i våras. Detta gör att färre hinner bli svårt sjuka och hamna i respirator direkt.

2. I våras slängde man folk direkt i respiratorn. Nu kör man med högflödes-syrgas, vilket innebär att många slipper hamna där.

3. Nya behandlingar har tillkommit. Blodförtunnande m.m. i rätt skede osv. Detta stoppar också många från att bli kritiskt sjuka.

Jag kan såklart ha missuppfattat delar, men tror att detta är några av orsakerna.

Detta gör att vi inte kan dra några slutsatser med siffror från våren då så mycket förändrats.

Fler får vård. Kortare vårdtid. Färre läggs i respirator osv osv
Citera
2021-01-11, 10:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Vad förhindrar barnen att göra detta om de inte går i skola?
Barn umgås sällan 30 personer i ett och samma rum i mer en 6 timmar varje dag på sin fritid. Om man gör något åt skolan stryper man naturligtvis en stor del av smittspridningen.
Citat:

(mitt fetade)
Om barnen åker bus för andra anledningar en för skolan sker nog detta andra tidpunkter en tidig morgon. Det avlastar säkerligen rusningstrafiken oerhört om skolan drar ner på sin aktivitet på plats.
Citera
2021-01-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En sak Sverige gör är att spara andra dosen så att den säkert finns efter 21 dagar.

Jag tycker det är fel och det gör att vi nu inledningsvis bara kan ge förstå dosen till hälften så många som vi fått vaccinleveranser till.

Egentligen tror inte jag det kommer att spela så stor roll om man sparar andra dosen i tre veckor eller använder den för att ge förstå dosen till en person till.

Jag tycker att det är väldigt märkligt att hålla undan stora mängder vaccin. Rent logistiskt är det bättre att sätta sprutan i så många som möjligt så snabbt som möjligt eftersom vaccinet är känsligt och behöver lagras säkert i minus 80 grader. Ju kortare tid mellan ankomst till Sverige och insprutning är därför absolut att föredra om man ska vara helt säker på att vaccinet är verksamt vid vaccineringstillfället.

Och eftersom vaccinet har en viss effekt redan efter första sprutan så är det även av detta skäl bättre att se till att så många som möjligt får ett första skydd. Den andra dosen kan ju tas från kommande leveranser. Om den inte ges efter exakt tre/fyra veckor är inte avgörande alls för för effekten. Som jag har förstått det spelar ett par dagar hit eller dit ingen roll.

Hur länge tänker man hålla på med denna idioti? Om det nu har levererats ut ca 160.000 vaccindoser till regionerna så har alltså 80.000 av dessa sparats. Och det ökar på för varje vecka fram tills de första ska ha sin andra spruta. Helt enkelt inte klokt. Idag kunde det varit 80.000 fler personer som fått en vaccinspruta. Hur många sparade vaccinflaskor kommer det att stå i frysarna runtom i landet till slut. Har man verkligen koll på att de inte blir förstörda? En del regioner har ju misslyckats med allt möjligt annat. Varför inte också med detta?

Det man förstår av detta är att de som styr inte verkar tro att det ska levereras vaccin på det sätt som utlovats.
Citera
2021-01-11, 10:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Fler och fler läkare säger att de inte tänker vaccinera sig. När inte ens läkarna tänker ta det så känns det lite sådär....

Gäller tveksamheten alla vacciner mot Covid-19? Eller gäller läkarnas tveksamheter för vissa vacciner mer än andra vacciner?

Jag känner mig mindre misstänksam mot Oxford- och Sputnik-vaccinerna än mot Pfizer's och Moderna's vacciner. Men jag har inga djupa medicinska kunskaper. Därför är det intressant att höra vad andra tänker om vilka vacciner som är att föredra.

Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag pratade precis med en kollega som fick positivt på test strax innan jul, troligen smittad på jobbet, stor arbetsplats. Överhuvudtaget ingen som hörde av sig, bortsett från internt. Det smittspåras inte ett piss.

Folkhälsomyndigheten hade sommaren på sig att bygga upp mer omfattande smittspårning, som en förberedelse inför hösten. Men Folkhälsomyndigheten brydde sig inte. Konsekvensen blir att makthavarna nu behöver bekämpa smittspridningen genom att införa allt större restriktioner. Anders Tegnell bär skuld till att dessa restriktioner behövs. Han har sumpat möjligheterna som fanns att bekämpa smittspridningen på andra sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Tegnell ljuger när han säger "vi smittspårar".

Det skulle inte vara första gången som den mannen ljuger.
Citera
2021-01-11, 10:49
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med resonemang likt det ovan kan vi ju faktiskt ge upp allting. Ingen ide att folk jobbar hemma, då de ändå kommer bli smittade. Ingen idé att 70+ inte är ute och handlar, för de kommer bli smittade ändå. Varför 10 kvm-regeln i köpcentrum om folk ändå trängs på bussen och går ut och smittar varandra.

Tror man måste inse att smittskyddet blir summan av alla åtgärder. Man kommer dock aldrig ifrån att skolan är bland den största sociala arenan vi har i Sverige. Att blunda för den är jättemärkligt.

Vi får väl se vad som händer nu när man startat upp allting igen efter jullovet. Förhoppningsvis har jullovet skapat i alla fall en del naturlig karantän och vi får se sjunkande siffror nu ett tag framöver, innan det vänder uppåt igen. Tror aldrig man hinner parera med vaccinet, så vi undviker en tredje våg i slutet av feb /början av mars. Det är nämligen då vi kan skörda de åtgärder som sätts in idag. Jag befarar att det är ungefär då det kommer spåra ur på allvar och möjligen kommer åtgärder då, men då är det tyvärr för sent. Tyvärr är det så att nästan alla de åtgärder som satts in varit reaktiva snarare än proaktiva i Sverige. Det enda proaktiva man gjort är att uppmanat folk att arbeta hemma, samt 70+ att hålla sig undan. Utöver det är det mest symbolåtgärder som inte ger någon nämnvärd effekt. Inte ens munskydden kunde man få till, utan halvmesyr. Tragiskt att bara se på när skeppet sjunker.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Barn umgås sällan 30 personer i ett och samma rum i mer en 6 timmar varje dag på sin fritid. Om man gör något åt skolan stryper man naturligtvis en stor del av smittspridningen.

(mitt fetade)
Om barnen åker bus för andra anledningar en för skolan sker nog detta andra tidpunkter en tidig morgon. Det avlastar säkerligen rusningstrafiken oerhört om skolan drar ner på sin aktivitet på plats.

Ja. Rent rimligen påverkas, eller åtminstone förändras, smittspridningen av att stänga skolorna. Det är jag med på. Men vad kommer det med för konsekvenser i övrigt?

Och jag förstår inte varför det skulle vara bättre att stänga skolan två månader än att kraftigt begränsa rörelsefriheten för 60+ under samma tid. De är ju generellt de som blir sjuka och dör i större skala. Men det verkar det inte finnas någon diskussion om alls. Vill föra till protokollet att jag personligen inte är för att totalt isolera den gruppen, men jag är inte heller för att stänga skolorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in