Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det vårdas betydligt fler coronapatienter i slutenvården nu en i våras men färre på IVA. Jag tänker att detta beror på att vården blivit bättre. Man behöver inte IVA vårda lika ofta som innan. Kanske ä de just de under 70 som inte längre lika ofta behöver IVA vård.
Exakt varför det ser så här ut vet jag inte, kanske man också får lättare vård nu en i våras, då var man ju nästan tvungen att vara döende för att komma in i sjukhusen. De satte väl till och med in ordningsvakter utanför en del sjukhus då. Jag mins att man tidigt läste från Kina att desto tidigare vård desto bättre prognos.
Så här har jag förstått det.
1. Man tar in folk tidigare än i våras. Detta gör att färre hinner bli svårt sjuka och hamna i respirator direkt.
2. I våras slängde man folk direkt i respiratorn. Nu kör man med högflödes-syrgas, vilket innebär att många slipper hamna där.
3. Nya behandlingar har tillkommit. Blodförtunnande m.m. i rätt skede osv. Detta stoppar också många från att bli kritiskt sjuka.
Jag kan såklart ha missuppfattat delar, men tror att detta är några av orsakerna.
Detta gör att vi inte kan dra några slutsatser med siffror från våren då så mycket förändrats.
Fler får vård. Kortare vårdtid. Färre läggs i respirator osv osv