Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Du får vara lite kreativ och hitta på saker själv med barnen. Du ser bara problem, barn i den åldern har många kontakter utanför familjen så frigörelsen har de börjat med tidigare, tror inte barnen i åldersgruppen 13-20 år skulle få några större problem i framtiden.
Detta har pågått sedan i höstas, det är inte så att barnen isolerats helt
Vi hittar på saker så gott det går, men det är inte så lätt att hantera med tonåringar.
Hur mycket man isoleras beror på vart man bor. Vi bor utan kollektivtrafik och det går inte ens att cykla längs vägarna pga trafikfaran, inte lätt för barnen att hitta på något själva då inte. Dessutom så skall man ju inte åka kollektivt. De är helt beroende av att vi föräldrar skjutsar dem till allt.
Sedan så får mina barn inte ens träffa många av sina kompisar pga att deras föräldrar minimerar kontakterna. Att mina barn haft Covid tar deras föräldrar inte hänsyn till i dessa beslut. Detta gör att barnen i princip är helt isolerade för tillfället. Det yngre barnet har en (avlägsen) kompis som bor nära oss (gångavstånd), men detta barn är så rädd för att få Covid så hen vägrar att träffa folk ens utomhus. Det äldre av mina barn har inga kompisar närmare än 20km, de flesta kompisarna bor ännu längre bort (40-80km bort). När det barnet gick på låg-/mellanstadiet så fanns närmaste klasskompis 6km bort längs en högtrafikerad landsväg utan mittlinje.
Vi bor inte alls långt från Göteborg, men det spelar ingen roll när det inte finns möjlighet att ta sig dit. Det är i alla fall tur att mina barn har varandra att umgås med, men det är ju inte helt konfliktfritt.