2021-01-11, 09:20
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Iden finns nog, att småföretagare ska gå under, så att amazon osv kan köpa upp och kontrollera allt. Medans småföretag stänger ner så anställer amazon osv och slår rekord i vinster.

Den idén kan ha funnits redan när man bestämde sig för att släppa in viruset till Sverige. Varför hade myndigheterna så bråttom att få in viruset i landet?
Citera
2021-01-11, 09:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hahaha ... Hur ska jag kunna veta det? Att disk
utera med dig liknar diskussion med mitt mellanstadiebarn.

Kan bara spekulera i anledningar, kan vara risk för personalbrist? Men antagligen bara någon pantat kommunalpolitiker, som liksom dig saknar förmåga att tänka längre än näsan räcker, och vill visa lite handlingskraft. Inget on om Karlshamns men finns nog en hel del white trash där som uppskattar denna politik.

Nej, statistik från SCB samkört med lista med insomnade med covid ger riskökning =1.0 för skolpersonal.

Nej, du vet uppenbarligen ingenting. Du saknar förmåga att se orsak och verkan. Imponerande att du ens lärt dig att läsa (även om du uppenbarligen inte förstår det du läser). Gick du ens ut gymnasiet med godkända betyg?
Citera
2021-01-11, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi är kanske curlade, men i Stockholm tältar vi inte med småbarn i januari +1 grader och lera.

Det är dels inte särskilt roligt för någon, och för det andra är det svårt att förklara för polisen när man satt upp ett tält i Humlegården.

Har du inte bil för att åka ut ? Det tar la inte en timma för att komma ut till någon skog eller aktivitet? Som sagt hjärnans kapacitet är limiterad då vi är anpassade att leva på ett viss sätt. Låt mig gissa nu är problemet att du inte har tid över för att göra det?
Citera
2021-01-11, 09:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Tja, förbjud dem att göra sådant som utsätter dem för smitta i några månader. Så kan barnen få gå i skola.

...och smitta ned sina föräldrar som sprider smitta i kollektivtrafik, köpcentrum, på äldreboenden, inom vården och sjukhus m.m.? Ja, det är inte svårt att förstå varför smittan skenar i Sverige.
Citera
2021-01-11, 09:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Bara ställa in sig på decennier av återkommande restriktioner, lockdowns och munblöjtvång. Allt för att de livrädda sängvätarna ska kunna känna sig trygga. Resa, träffa familj och vänner, festa, gå på konsert eller fotbollsmatch är i princip bara att glömma, det hör det förflutna till. Har vi tur kommer dessa saker vara tillåtna i begränsade former under sommarmånaderna varje år, men oktober till maj, då är det sitta hemma som gäller. Ingen får dö av viruset eller dess mutationer.

För övrigt är Covd19 redan en mild förkylning för de flesta äldre.
Vet inte om jag ens ska bemöta dig men okej. För det första är COVID19 inte en mild förkylning även om de flesta som mig själv slipper undan med knappa symptom där jag inte ens tappade smak-/luktsinnet. SCoV2 är ett coronavirus med en breddare symptombild där förkylning ingår. Det är nog troligt att fler funktioner och organ drabbas av viruset hos människan med än så länge inte helt utredda konsekvenser. Jag går inte in på detta här men ett fenomen är lång-COVID som kommer att vara ett problem för många. Även för sjukvården naturligtvis.

Så många blir sjuka och allvarligt så. Flera kan räkna med förkortad livstid och försämrad livskvalitet. Det är framförallt äldre som dör men hur sorgligt detta är och hur många etiska frågeställning det väcker så är det inte det mest nedtyngande för samhället. Det viktig här är också att det mest vanliga inte är viruset du dör av utan det är din kropps oförmåga att rikta immunförsvaret mot viruset på rätt sätt som gör dig allvarligt sjuk. Så visst, man dör inte av en vanlig förkylning men det handlar inte om det. Man får helt enkelt en för kraftig immunreaktion. Naturligtvis gör bakomliggande sjukdomar och ålder att man riskerar att bli allvarligt sjuk men så enkelt att det handlar om allmän försvagning är det nog inte. I botten ligger ett immunförsvar som misständer och det gör det hos vissa och där kan bakomliggande sjukdom spela med. Men hur det gör så är inte klarlagt. Bara för att du har åldersdiabetes innebär ofta inte att du för övrigt är en frisk människa t.ex.

Jag förstår att människor dom du inte ser ett undergångsperspektiv som man föreställer sig en pandemi slutar i om det går snett. Det ser inte jag heller. Men det handlar om en helt ny situation för den moderna människan där vi inte har speciellt mycket erfarenhet av, nämligen hur ett nytt coronavirus introducerar sig bland mänskligheten.

Att bara släppa allt vore förödande men mänskligheten kommer att överleva vad vi än gör. Vad vi kan göra är att mildra processen och det är vi moraliskt och etiskt bundna till att göra.
Citera
2021-01-11, 09:24
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
...och smitta ned sina föräldrar som sprider smitta i kollektivtrafik, köpcentrum, på äldreboenden, inom vården och sjukhus m.m.? Ja, det är inte svårt att förstå varför smittan skenar i Sverige.
Vad förhindrar barnen att göra detta om de inte går i skola?
Citera
2021-01-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du får vara lite kreativ och hitta på saker själv med barnen. Du ser bara problem, barn i den åldern har många kontakter utanför familjen så frigörelsen har de börjat med tidigare, tror inte barnen i åldersgruppen 13-20 år skulle få några större problem i framtiden.
Detta har pågått sedan i höstas, det är inte så att barnen isolerats helt
Vi hittar på saker så gott det går, men det är inte så lätt att hantera med tonåringar.

Hur mycket man isoleras beror på vart man bor. Vi bor utan kollektivtrafik och det går inte ens att cykla längs vägarna pga trafikfaran, inte lätt för barnen att hitta på något själva då inte. Dessutom så skall man ju inte åka kollektivt. De är helt beroende av att vi föräldrar skjutsar dem till allt.

Sedan så får mina barn inte ens träffa många av sina kompisar pga att deras föräldrar minimerar kontakterna. Att mina barn haft Covid tar deras föräldrar inte hänsyn till i dessa beslut. Detta gör att barnen i princip är helt isolerade för tillfället. Det yngre barnet har en (avlägsen) kompis som bor nära oss (gångavstånd), men detta barn är så rädd för att få Covid så hen vägrar att träffa folk ens utomhus. Det äldre av mina barn har inga kompisar närmare än 20km, de flesta kompisarna bor ännu längre bort (40-80km bort). När det barnet gick på låg-/mellanstadiet så fanns närmaste klasskompis 6km bort längs en högtrafikerad landsväg utan mittlinje.

Vi bor inte alls långt från Göteborg, men det spelar ingen roll när det inte finns möjlighet att ta sig dit. Det är i alla fall tur att mina barn har varandra att umgås med, men det är ju inte helt konfliktfritt.
Citera
2021-01-11, 09:31
Medlem
Citat:
Men då skulle man ju alltid rekommendera föräldrarna att hålla hemma sina barn. Inte bara i denna pandemi. Driver inte förskolorna någon smitta är det ju bara att hålla öppet som vanligt och låta bli att komma med dessa uppmaningar.

Du får nog skilja på förskola och förskolebarn.

Jag tror inte förskolebarn driver smittan men om 60-80% av barnen försvinner på vissa avdelningar betyder det att de kan dra ner på personalen och inte behöver dra in vikarier för att få full bemanning - vikarier som oftast för hoppa runt på flera förskolor och ibland även andra verksamheter i kommunen.

Jag tolkar Karlshamns uppmaning till föräldrar att hålla barn hemma från allmän förskola som ett försök att lösa personalbristen och användandet av vikarier. 15-timmarsbarn är oftast samtidigt på förskolorna och dessa perioder krävs det mycket personal.

Meningen med den allmänna förskolan var ju att förbereda barn som annars hade gått hemma tills de började i förskoleklass vid 6 års ålder. Det är därför den även är avgiftsfri.
Citera
2021-01-11, 09:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Vad förhindrar barnen att göra detta om de inte går i skola?

De blir inte smittade och de har ingen anledning att åka buss om de inte ska någonstans. Blir inte föräldrarna smittade av sina barn bär de heller inte på någon smitta som kan smitta vidare. Det kallas för smittkedjor.
Citera
2021-01-11, 09:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Du får nog skilja på förskola och förskolebarn.

Jag tror inte förskolebarn driver smittan men om 60-80% av barnen försvinner på vissa avdelningar betyder det att de kan dra ner på personalen och inte behöver dra in vikarier för att få full bemanning - vikarier som oftast för hoppa runt på flera förskolor och ibland även andra verksamheter i kommunen.

Jag tolkar Karlshamns uppmaning till föräldrar att hålla barn hemma från allmän förskola som ett försök att lösa personalbristen och användandet av vikarier. 15-timmarsbarn är oftast samtidigt på förskolorna och dessa perioder krävs det mycket personal.

Meningen med den allmänna förskolan var ju att förbereda barn som annars hade gått hemma tills de började i förskoleklass vid 6 års ålder. Det är därför den även är avgiftsfri.

Ja, frågan är vad som är viktigast. Att barnen får sitta och rita streckgubbar i organiserad form tillsammans med andra barn och pedagoger, eller om vi på något vis kan förhindra överfulla vårdavdelningar och tusentals döda fram till dess att befolkningen är vaccinerad. För mig är i alla fall valet enkelt.
Citera
2021-01-11, 09:47
Medlem
Citat:
Ja, frågan är vad som är viktigast. Att barnen får sitta och rita streckgubbar i organiserad form tillsammans med andra barn och pedagoger, eller om vi på något vis kan förhindra överfulla vårdavdelningar och tusentals döda fram till dess att befolkningen är vaccinerad. För mig är i alla fall valet enkelt.

Ja, för tillfället så överväger nog fördelarna med att hålla hemma 15-timmarsbarnen nackdelarna.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag tror att det för att det behövs mindre personal/vikarier i förskolorna medans du tror att det är förskolebarnen som smittar varandra och personalen.
Citera
2021-01-11, 09:47
Medlem
Citat:
Enligt Folkhälsomyndighetens forskningsunderlag utgör barn fortsatt en liten del av konstaterade covid-19-fall.

– De är ju lite av en Sverige-genererad hypotes om man ska vara ärlig. Resten av världen har ju visat ganska tydligt att skolan är en viktig smittspridningspunkt och att kanske upp emot 25 procent av all smittspridning sker just i grundskolan, säger Åsa Wheelock i ”Nyhetsmorgon”.

Citat från:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskarens-sagning-av-svenska-skolstrategin/

Citat:
Åsa Wheelock vill nu se flera konkreta åtgärder för att minska smittspridningen i skolmiljö. Det handlar bland annat om ökad distans mellan eleverna, användning av munskydd, idrott utomhus och vädring av klassrummen mellan lektionerna.

För att kunna vädra klassrummen så måste fönstren gå att öppna, det går inte på skolan där min fru arbetar. Det går inte heller på högstadieskolan där mitt ena barn går (alla handtag är borttagna för att undvika att barnen klättrar ut ur klassrummen, ett fönster går att krossa med en brandhammare som finns i klassrummet). På min gymnasieelevs skola går inte heller där fönstren att öppna. Det förslaget var kanske inte riktigt förankrat i verkligheten.

Idrott utomhus har mina barn redan, likaså har man det på skolan där min fru arbetar. Munskydd får man ju inte använda i grundskolan (min fru har en arbetskollega som fick en reprimand för detta). På gymnasieskolan så hade man munskyddstvång så länge som eleverna fick vara där under hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in