2021-01-11, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Det måste vara hemskt att vara så rädd och konspiratorisk som du är.
Blundar för all fakta och gömmer dig under mattan.

Tur för dig att folk forskar i ämnet och till slut räddar ditt rädda skin.

Det är ju inte hardusettminapa som är rädd
tvärtom det är du.
Jag har haft kåråna,min för övrigt friska 90åriga farfar också.
Du behöver inte vara rädd tjallepetter.
Citera
2021-01-11, 09:54
Medlem
arbetets avatar
Skolstarten är oroande helt klart. Vi borde med den nya pandemilagen verkligen utnyttja den med karantänsliknande villkor i vissa regioner. Annars kommer det att explodera i en tredje topp under februari speciellt om vi öppnar upp skolorna.

Och ja, det innebär problem och påfrestningar på samhället och på våra barn men långsiktig vinner vi på en sådan strategi. Vi hade kanske kunnat ha en mjukare strategi om vi redan i höst satt in kraftfulla åtgärder men med den spridning vi har i Sverige, nu med nya mutationer som kan ställa till det för den fortsatta smittspridningen, är vi verkligen i ett känsligt läge. Öppna för Guds skull inte upp samhället utan gör tvärtom tills vi har vaccinerat tillräckligt för att få immunitet åtminstone i de mest utsatta grupperna.

Så några månaders hårda bud är nog att föredra. Annars kan det verkligen bli obehagligt där sjukvården på vissa håll brakat ihop. Bara konsekvenserna av det kommer att ta lång tid att läka.

Gör om, gör rätt den här gången. Livet kommer att återvända men inte nu tyvärr.
Citera
2021-01-11, 09:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja, för tillfället så överväger nog fördelarna med att hålla hemma 15-timmarsbarnen nackdelarna.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag tror att det för att det behövs mindre personal/vikarier i förskolorna medans du tror att det är förskolebarnen som smittar varandra och personalen.

Ju mer barn och ju mer personal, desto mera smitta. Skillnaden är kanske bara att du tror att smittan bara överförs mellan personal. Medan jag tror att smitta överförs barn-barn, eller barn-personal, eller personal-barn och personal-personal. Jag tror att alla former av förskola, förskoleklass, grundskola, gymnasieskola bidrar till kraftigt ökad smittspridning av de anledningarna. Smittan stannar ju heller inte i skolan, utan barnen kommer hem med smittan till sina föräldrar som i sin tur sprider smittan till personer som i sin tur sprider smittan. Till sist hamnar smittan hos riskgrupperna. Ju mer samhällssmitta, desto fler som dör. Det är ett samband som är helt odiskutabelt. Det går inte att komma ifrån.
Citera
2021-01-11, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terminator1990
Har du inte bil för att åka ut ? Det tar la inte en timma för att komma ut till någon skog eller aktivitet? Som sagt hjärnans kapacitet är limiterad då vi är anpassade att leva på ett viss sätt. Låt mig gissa nu är problemet att du inte har tid över för att göra det?
Ingen bil, nej.

Det är kanske inte så lätt att greppa för den som bor i villa, eller på landet, men halva Sverige bor i lägenhet i en stad. Man äger inte bilar, tält, m.m. utan man konsumerar ganska lite saker, och använder istället det gemensamma utbudet.

Parkeringsgarage i Stockholms innerstad kostar 2500-6000 kr/månad beroende på område. Boytan för att förvara ett tält kostar hundratusen.

Vi har inte en älg i frysen, studsmatta och ett garage fyllt med leksaker. När man stänger ner det gemensamma så betalar våra barn ett väldigt högt pris. Ett barn på landet mister en sällanaktivitet, men våra barn förlorar nästan alla sina vardagsaktiviteter.
Citera
2021-01-11, 10:00
Medlem
IMBILDENs avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskarens-sagning-av-svenska-skolstrategin/

Nu sågas den svenska skolstrategin.

Enligt Folkhälsomyndighetens forskningsunderlag utgör barn fortsatt en liten del av konstaterade covid-19-fall. – De är ju lite av en Sverige-genererad hypotes om man ska vara ärlig. Resten av världen har ju visat ganska tydligt att skolan är en viktig smittspridningspunkt och att kanske upp emot 25 procent av all smittspridning sker just i grundskolan, säger Åsa Wheelock i ”Nyhetsmorgon”.
Samtidigt uppger Folkhälsomyndigheten att smittspridningen bland tonåringar ökade under hösten, och enligt FHM:s veckorapporter har grundskolan vissa veckor i slutet av 2020 stått för upp emot 40 procent av utbrotten.
Citera
2021-01-11, 10:06
Medlem
Beaver14s avatar
Noterar att medianåldern på intensivvårdade nu har hoppat upp till 63. Vid ingången till hösten låg den på 61. Fler äldre får alltså intensivvård nu än i våras.
Citera
2021-01-11, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ingen bil, nej.

Det är kanske inte så lätt att greppa för den som bor i villa, eller på landet, men halva Sverige bor i lägenhet i en stad. Man äger inte bilar, tält, m.m. utan man konsumerar ganska lite saker, och använder istället det gemensamma utbudet.

Parkeringsgarage i Stockholms innerstad kostar 2500-6000 kr/månad beroende på område. Boytan för att förvara ett tält kostar hundratusen.

Vi har inte en älg i frysen, studsmatta och ett garage fyllt med leksaker. När man stänger ner det gemensamma så betalar våra barn ett väldigt högt pris. Ett barn på landet mister en sällanaktivitet, men våra barn förlorar nästan alla sina vardagsaktiviteter.

Ber om ursäkt om jag är framfusig. Jag har varit en av de föräldrar som inte tagit vara på tiden med mina barn.

Jag förstår ditt dilemma, visst limiterar det en del men det är fortfarande inte en omöjlighet. Tänk dig hur man gjorde förr när man inte hade elektronik? Det har tyvärr limiterad hjärn kapacitet av att vara kreativ så jag förstår det "finns inget att göra"
Citera
2021-01-11, 10:07
Medlem
Sveriges Covid-19-relaterade dödsfall per miljon
invånare jämfört med det europeiska genomsnittet:

------ Swe - Eur
mar: 37 - 74
apr: 247 - 208
maj: 165 - 65
jun: 80 - 17
jul: 22 - 6
aug: 7 - 6
sep: 5 - 16
okt: 7 - 63
nov: 122 - 210
dec: 196 - 229

Källa: worldometers.info
Senast redigerad av Krillolero 2021-01-11 kl. 10:09.
Citera
2021-01-11, 10:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forskarens-sagning-av-svenska-skolstrategin/

Nu sågas den svenska skolstrategin.

Enligt Folkhälsomyndighetens forskningsunderlag utgör barn fortsatt en liten del av konstaterade covid-19-fall. – De är ju lite av en Sverige-genererad hypotes om man ska vara ärlig. Resten av världen har ju visat ganska tydligt att skolan är en viktig smittspridningspunkt och att kanske upp emot 25 procent av all smittspridning sker just i grundskolan, säger Åsa Wheelock i ”Nyhetsmorgon”.
Samtidigt uppger Folkhälsomyndigheten att smittspridningen bland tonåringar ökade under hösten, och enligt FHM:s veckorapporter har grundskolan vissa veckor i slutet av 2020 stått för upp emot 40 procent av utbrotten.
Kan vi inte bara släppa det där med att barn inte blir smittade eller smittar? Visst, säkert i en lägre grad men nu har vi en allmän smittspridning av sällan skådat slag och vi ser inte ens tendenser till immunitet och inbromsningar även om situationen är ljusare i bl.a. Stockholm. Jag är övertygad om att skolmiljön är en stor smittkälla vad man än säger. Och även bland yngre elever. I Sverige är det ju mest vanliga att unga människor också har unga föräldrar så konsekvenser just i den gruppen blir inte helt uppenbara. Men de sprider smittan vidare och till riskgrupper. Därför bör vi nog bland övriga åtgärder vänta med skolstarten.
Citera
2021-01-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Noterar att medianåldern på intensivvårdade nu har hoppat upp till 63. Vid ingången till hösten låg den på 61. Fler äldre får alltså intensivvård nu än i våras.

Den slutsatsen kan du ju inte dra hur som helst, kanske mindre yngre får intensivvård.
Citera
2021-01-11, 10:15
Medlem
De dödligaste månaderna i Europa/Nordamerika
(avlidna i Covid-19 per miljon inv):
559 Belgien i apr
489 Ungern i dec
433 Belgien i dec
384 ex-Jugoslavien* i dec
363 UK i apr
348 Tjeckien/Slovakien i nov
342 Spanien i apr
329 Ungern i nov
315 Frankrike i apr
311 Polen i nov
304 Italien i dec
---
247 Sverige i apr

*) Serbien, Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Slovenien, Nordmakedonien.
Citera
2021-01-11, 10:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Den slutsatsen kan du ju inte dra hur som helst, kanske mindre yngre får intensivvård.

Visst kan det vara så. Ska man tro denna tråd så går covid dock hårt åt de yngre så de äldre triageras bort. Något som alltså inte stöds av statistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in