2021-01-10, 21:55
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hört talas om smittkedjor?
Hur tror du alla andra länder lyckas med sina nedstängningar. Du kanske kunde lära dig något?

Hur kommer det sig att Norge lyckats väldigt bra i höst med att hålla ner smittspridningen trots öppna skolor?

Jag läste även att dom ångrar att dom stängde skolan i våras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige

Hur du än vänder och vrider så är det så att du vill rädda ett antal 70-plusare på bekostnad av ett antal av våra barn och ungdomar.

Skolstängningar, idrottsförbud, förbud mot sociala sammankomster osv, vad gör detta med barn och ungdomar tror du?

Deras psykiska hälsa försämras, deras fysiska hälsa fösrämras, deras utbildning försämras, deras sociala förmåga försämras.

Detta kommer också att ta levnadsår och även liv. Hur många är svårt att mäta men att det blir så visar väl all forskning.

Våran höga medellivslängd beror just på dom ovan nämnda faktorerna.
Citera
2021-01-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad är det för skillnad mellan Børnehaver och vuggestuer?

Vuggestue er for alderen 1-3 år. Børnehave er fra 3 til 5-6 år.
Citera
2021-01-10, 21:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Om man är förälder som arbetar hemma under kontorstid och ingen av föräldern är arbetslös, föräldraledig eller ledig av någon anledning så är det i princip omöjligt att sköta arbetet med barn under cirka 10-11 år i hemmet. Detta vet jag då jag och mina chefskollegor har hundratals medarbetare hemma inom den offentliga sektorn. Under tex skolloven när en föräldern inte har semester själv vill de komma in på arbetsplatsen för att klara att arbeta. Jag har flera vänner i privat sektor som vittnar om exakt samma fenomen.

Jo men då lär det finnas någon form av förskola resp skola
Stänger man dessutom barer, restauranger och butiker lär ju fler ha tid att ta hand om sina barn.
Citera
2021-01-10, 22:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg

Tack, vi har väl inte den distinktionen i Sverige? Kan ju vara en vettig uppdelning.
Citera
2021-01-10, 22:01
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Fast dom läser väl på distans nu?

Regeringen gjorde distansundervisning möjligt för högstadiet o gymnasiet men vi vet inte hur många kommuner som genomför det. Förhoppningsvis majoriteten.
Citera
2021-01-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Av den enkla anledningen att smittan sprids av alla åldrar.
Så du menar att 55+ skall sköta sig och mer eller mindre isolera sig för att alla andra skall leva som vanligt och sprida runt smittan?
Om vi vänder på det, säg att det kommer en ny pandemi som nästan uteslutande drabbar yngre. Är det då okej att de yngre isolerar sig så kan alla andra leva som vanligt?
Om det kommer en pandemi som dödar barn så ska vi givetvis isolera barnen som första åtgärd. Är inte det fullständigt självklart?
Citera
2021-01-10, 22:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg

Hur gör ni med barnen som är 6-10 år?
Citera
2021-01-10, 22:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om det kommer en pandemi som dödar barn så ska vi givetvis isolera barnen som första åtgärd. Är inte det fullständigt självklart?

Jag vet inte om jag håller med om det riktigt, tycker vi alla har gemensamt ansvar gentemot varandra.
Citera
2021-01-10, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du är idioten
Hur ska du ” skapa en miljö..”
Det var precis vad som hände i UK.

Du får fråga dem om detaljerna, men anledningen till att den här mutationen pekas ut som mer smittsam är att lockdown i november minskade alla gamla covid-stammar. Men det här nya mutationen bara ökade och ökade tills den tog över. Det såg ut så i hela UK.

Sen när de släppte på lockdown så var den mest vanligt förekommande mutationen den nya = katastrof.

Det är som antibiotikaresistens. Om du använder antibiotika för att trycka ner alla vanliga bakterier, så gynnar du bakterier som är resistenta.
Citera
2021-01-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Hur gör ni med barnen som är 6-10 år?

De har undervisning derhjemme. Med mindre forældrene har kritiske erhverv eller børnene er socialt udsatte.
Citera
2021-01-10, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vad menar du med sista meningen? Länka gärna källa.
Källa Tabell nummer 6

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/950823/Variant_of_Concern_VOC_202012_01_Technical_Briefin g_3_-_England.pdf
Citera
2021-01-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Var hittar du den informationen?

Table 6

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/950823/Variant_of_Concern_VOC_202012_01_Technical_Briefin g_3_-_England.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in