2021-01-10, 12:03
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
En jämförelse av smittsamheten mellan det gamla och nya viruset visar att det nya B117 är 44% mer smittsamt för barn mellan 0-9 år.
Resten av åldersgrupperna är under 40%.
Speciellt 80% 13%.

För allmän information så är B.1.7.7 alltså samma som VOC-202012/01 (även känd som VUI-202012/01) och innehåller mutationerna N501Y, HV 69/70 DEL och P681H.

Mer känd som det brittiska viruset :-)
Citera
2021-01-10, 12:03
Medlem
Ett land i Europa (Belgien) som både i befolkningsmängd och i form av att det är mångkulturellt med en hel del områden med trångboddhet med stora socioekonomiska problem lider mycket hårt nu. Anses ha världens högsta dödssiffror i förhållande till sin befolkningsmängd.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Belgien har passerat en tragisk milstolpe när antalet avlidna i covid-19 i landet tickade upp förbi 20 000, enligt siffror från landets myndigheter.

Landet är världens kanske värst drabbade.

I jämförelse med sexsiffriga dödstal i länder som USA och Brasilien kanske Belgiens statistik inte verkar så farlig – men Belgien har bara drygt 11 miljoner invånare, alltså en befolkning jämförbar med Sveriges.

Belgiens dödssiffror innebär därmed att landet hamnar i tragisk världstopp i relation till antalet invånare, mikronationer undantagna. I Belgien har nu 1 700 personer per miljon dött med covid-19, motsvarande siffra i Italien är 1 400 och i USA 1 100.

I Sverige har jämförelsevis 900 personer avlidit i covid-19 per miljon invånare.

Belgien är ju förvisso betydligt mindre geografiskt än Sverige, men tittar man på de områden runt våra 3 stora städer som drabbats hårt och som står för 90% av dödstalen kanske det är rätt rimligt att jämföra oss med Belgien.
Citera
2021-01-10, 12:05
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 006Knasen
Det är den Syd Afrikanska varianten dessutom, finns det ingen resehistorik är det riktigt illa.

Ja det är verkligen allvarligt. Men som vanligt säger FoHM att de inte hittar något, men sen kommer nyheter från regionen och kommuner. Tur vi har andra smittskydd i landet även om region Stockholm har en smittskyddsläkare som upprepar FoHM mantra.
Men det finns andra väldigt bra smittskydd och regioner därute!

Vi hade tur att regionerna fick ansvaret för lokala råd i höstas fastän det var felaktigt scenario. Vi hade nog haft fler döda om FoHM fått fortsätta med sina regionala råd. Nu fick regionerna kraftigt självförtroende vilket räddat många liv. Ändå något positivt i den här svarta tiden.
Citera
2021-01-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
En jämförelse av smittsamheten mellan det gamla och nya viruset visar att det nya B117 är 44% mer smittsamt för barn mellan 0-9 år.
Resten av åldersgrupperna är under 40%.
Speciellt 80% 13%.

Vad menar du med sista meningen? Länka gärna källa.
Citera
2021-01-10, 12:10
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ett land i Europa (Belgien) som både i befolkningsmängd och i form av att det är mångkulturellt med en hel del områden med trångboddhet med stora socioekonomiska problem lider mycket hårt nu. Anses ha världens högsta dödssiffror i förhållande till sin befolkningsmängd.

Belgien har passerat en tragisk milstolpe när antalet avlidna i covid-19 i landet tickade upp förbi 20 000, enligt siffror från landets myndigheter.

Landet är världens kanske värst drabbade.

I jämförelse med sexsiffriga dödstal i länder som USA och Brasilien kanske Belgiens statistik inte verkar så farlig – men Belgien har bara drygt 11 miljoner invånare, alltså en befolkning jämförbar med Sveriges.

Belgiens dödssiffror innebär därmed att landet hamnar i tragisk världstopp i relation till antalet invånare, mikronationer undantagna. I Belgien har nu 1 700 personer per miljon dött med covid-19, motsvarande siffra i Italien är 1 400 och i USA 1 100.

I Sverige har jämförelsevis 900 personer avlidit i covid-19 per miljon invånare.

Belgien är ju förvisso betydligt mindre geografiskt än Sverige, men tittar man på de områden runt våra 3 stora städer som drabbats hårt och som står för 90% av dödstalen kanske det är rätt rimligt att jämföra oss med Belgien.

Citat:

En brasklapp är dock att Belgiens dödssiffror kan innehålla kategorier som inte finns med i många andra länder. Under vårens smittopp räknades även de som misstänktes ha dött av smittan, men som av olika skäl inte kunde testas, med. (TT)

Du glömde slutet på artikeln från TT där. Sen kan man ju tänka sig att är man omgiven av länder nere i Europa med många socioekonomiska utsatta områden och mindre yta så är det svårare att stävja smittan, trots lockdown. Våran geografi är ju klar bättre ur smittskyddssynpunkt och vi har stora eftersläpningar. Hoppas Belgien får hjälp nu att klara sig det är obehagligt hur många dödsfall de haft, även inne på äldreboende som här i Sverige.

Citera
2021-01-10, 12:11
Medlem
Har Sverige fått in både den brittiska och sydafrikanska varianten nu? Det ska ju flygas till varje pris då blir det såhär. De kommande tre månaderna kommer nog inte bli någon rolig historia, jag hoppas såklart jag har fel.
Citera
2021-01-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emminator
Nu var ju det här precis i samma veva som restriktionerna kom, och som jag sa så lyckades jag inte hitta dem på regionens sida. Att jag skulle stanna hemma var ju självklart men ifall man skulle testa sig efter X dag vare sig man hade symtom eller inte skiljde sig i de olika regionerna och jag hittade inte den informationen på min första googling, eftersom det stod jag skulle bli kontaktad.

Men jag orkar inte prata med en vägg mer. Min kommentar var ett exempel på hur lite ”vi smittspårar” betyder egentligen, och att vi inte blev smittspårade.
Restriktionerna följer jag själv. Sen är jag en sån där jävla munblöjanvändare också. För att skydda dem i min närhet. För säkerhets skull.

De flesta ansvarstagande människor som har en förmåga att tänka och agera själva smittspårar just själva. Alla bekanta som jag känner som fått covid (eller symptom), har själva kontaktat vänner, arbetskollegor, släkt o s v som de träffat sista 1-2 veckorna. Sen finns det ett klientel som inte har den förmågan/viljan (vilket är förståeligt). Smittspårning kräver rätt mkt resurser
Citera
2021-01-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men vi har en egen svensk handplockad professor som vet bättre än Irländare, Britter, och Danskar. Han menar att det helt saknas evidens för att den engelska sjukan skulle vara smittsammare.

Citat:
"Man har inte kunnat visa på ökad sjuklighet, men vissa påstår att man hittar ökad smittspridning. Men jag kan inte se, och kolleger till mig kan inte se, att det finns någon mekanistisk förklaring till detta. Det är bara en observation. Vi vill gärna ha vetenskapliga publikationer som ger stöd för detta."

Det är tydligen helt omöjligt att ta höjd för enelska mutationen.

https://www.expressen.se/nyheter/professorn-gar-emot-larmet-ser-det-inte/
Bara observation är att påstå att eftersom i de länder som folk använder munskydd smittspridningen ökar då funkar inte munskydd.
Det är en riktig observation utan evidens men den används ändå när det passar.
Citera
2021-01-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Du glömde slutet på artikeln från TT där. Sen kan man ju tänka sig att är man omgiven av länder nere i Europa med många socioekonomiska utsatta områden och mindre yta så är det svårare att stävja smittan, trots lockdown. Våran geografi är ju klar bättre ur smittskyddssynpunkt och vi har stora eftersläpningar. Hoppas Belgien får hjälp nu att klara sig det är obehagligt hur många dödsfall de haft, även inne på äldreboende som här i Sverige.

Ja, det har ju visat sig även i Sverige när man gjorde uppföljning på en region (Östergötland) att åtminstone 15% av de rapporterat covidavlidna dog av något annat. Man konstaterade att enbart 15% dog av covid som direkt orsak.
Citera
2021-01-10, 12:16
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
U.S. sets covid-19 death record as researchers point to asymptomatic cases as a major source of infections

As the United States marked another grim milestone Thursday with more than 4,000 covid-19 deaths reported in a single day, federal disease trackers said research suggests that people without symptoms transmit more than half of all cases of the novel coronavirus.

https://www.washingtonpost.com/health/2021/01/07/covid-death-record/

USA: Mer än hälften som sprider smittan är asymtomatiska.

Anders Tegnell & FHM: ”Utifrån den erfarenhet som finns av covid-19 och andra liknande sjukdomar, är bedömningen att smittspridningen från personer utan symtom står för en liten andel”

Lena Einhorn och Fredrik Elgh har haft rätt hela tiden.

Anders Tegnell har haft fel hela tiden vilket fått katastrofala konsekvenser för Sverige.

Till skillnad från många andra smittskyddsmyndigheter i världen har Folkhälsomyndigheten förnekat den asymtomatiska smittan, menar Fredrik Elgh.

– Jag pratade personligen med Sara Byfors tidigare i år om den asymtomatiska smittans betydelse och fick då till svar att det trodde man inte på vid FHM, säger Fredrik Elgh.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86PMPQ/professorns-harda-kritik-stor-orsak-till-samhallspridningen

FHM:s inkompetens är skrämmande och livsfarlig för svenska befolkningen.

Ja FoHM har medvetet gått in med dels felaktigt modeller för smittspridningen (influensa) och vägrat böja sig inför forskningen , vilket är oerhört obehagligt eftersom de hela tiden velat ha en viss smittspridning (kranen som Giesecke pratade om i April stänga av och sätta på - med restriktioner).
Att en myndighet inte ändrar sina modeller när de ser hur hela världen inte ser covid19 som en influensa och att det tar nästan 9 månader innan Anders Tegnell säger att viruset beter sig inte som en influensa, som argument för att vi har så hög smittspridning.

Det är FoHM som kidnappat regeringen i den här frågan och Stefan Löfvens rädsla för att sätta sig upp emot förvaltningen som skapat detta.
Citera
2021-01-10, 12:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Har Sverige fått in både den brittiska och sydafrikanska varianten nu? Det ska ju flygas till varje pris då blir det såhär. De kommande tre månaderna kommer nog inte bli någon rolig historia, jag hoppas såklart jag har fel.

Nej, du har rätt. Och i detta läge går diverse S-märkta "professorer" ut i tidningarna och säger, att inreseförbud är en dålig idé som inte har någon effekt...

https://www.expressen.se/nyheter/professorn-gar-emot-larmet-ser-det-inte/

Så det hjälper inte att exempelvis införa inreseförbud?

– Nej, jag är skeptisk till det. Jag vet inte om det har någon större effekt, säger Lennart Svensson.
Citera
2021-01-10, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är verkligen allvarligt. Men som vanligt säger FoHM att de inte hittar något, men sen kommer nyheter från regionen och kommuner. Tur vi har andra smittskydd i landet även om region Stockholm har en smittskyddsläkare som upprepar FoHM mantra.
Men det finns andra väldigt bra smittskydd och regioner därute!

Vi hade tur att regionerna fick ansvaret för lokala råd i höstas fastän det var felaktigt scenario. Vi hade nog haft fler döda om FoHM fått fortsätta med sina regionala råd. Nu fick regionerna kraftigt självförtroende vilket räddat många liv. Ändå något positivt i den här svarta tiden.

Det finns en resekoppling enl. regionens hemsida. Nu får man hoppas att personen inte har varit social under resan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in