2021-01-10, 10:48
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om han nu fick gå ut på promenad med en till fånge och två skötare. Varför har de inte fotboja/GPS på dom så dom kan ringa in dom snabbt om dom drar?
Detta förstår jag ej heller.

Hur kan någon som relativt nyligen är dömd för mord vandra helt utan någon som helst spårningsutrustning?
Citera
2021-01-10, 10:54
Medlem
Hela anledningen för att rättspsyk existerar är för att skydda samhället från sånna som denna killen. Ni kan fan inte ta ut dom på promenader!
Citera
2021-01-10, 10:55
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Detta förstår jag ej heller.

Hur kan någon som relativt nyligen är dömd för mord vandra helt utan någon som helst spårningsutrustning?

Ja det är helt otroligt

Möjlig promenad med kedjor på händer å fötter inom inhägnad 👍
Citera
2021-01-10, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
Alla kan döda. Det bero på hur du döda. Om dödade är format av ett dataspel så är självklart längre vallar än om du skall gå runt och kötta ner folk helt random som gjordes vid Stureplan 1994.

Jag skulle kunna vara drönar operatör, och sedan klicka med musen och se hur en kovenjen med IS terrorister förintas för gott. Men jag skulle aldrig kunna delta i ett slag som det vid verdun 1916, där det var man emot man som gällde.

Där har du rätt. Det är nog ett skäl av flera till att USA övergår till att använda mer drönare och "special forces". Tv-spels eller bombflyg sänker tröskeln till att döda. Annars ligger andelen av personer som kan döda på 10-20procent och det är även om de utsätts för extrem fara. Även många ISIS folk var ju drogade när de dödade. Människan vill helst inte döda.

Man gjorde mätningar i stilla havet under WWII. Där det visade sig att få soldater sköt även när de utsattes för svåra Banzai-anfall.

Stureplansmördaren har en större risk än vanliga personer. Du och jag (Svenssons) har mycket låg risk. Han har låg risk att göra det igen. Flinck har extremt mycket låg risk.
Citera
2021-01-10, 11:30
Medlem
Bavaros avatar
Säkert fel forum men i detta fall som staten klart fallerat med att hålla honom inlåst och han utför ytterligare ett mord när han är på rymmen, hur kompenseras offrets anhöriga för det att staten misslyckats hålla honom inlåst. Det går ju naturligtvis inte att kompensera ett liv men ni förstår kanske hur jag menar, staten måste ju få någon typ av reprimand eller hur funkar det i sådana här fall.
Citera
2021-01-10, 11:34
Medlem
Zloths avatar
Vad i helvete gör han ens i Sverige? Varför är han här?
Citera
2021-01-10, 11:34
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Någon som har namn på skötarna som lät han rymma? tror det är dax för lite hembesök

men den som gör det åker väl dit för Hemfridsbrott?
Citera
2021-01-10, 11:38
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Någon som har namn på skötarna som lät han rymma? tror det är dax för lite hembesök

Säkerligen hästsvansar med keps.

Fram med namnen på idioterna i vilket fall. Någon borde veta vilka de är.
Senast redigerad av Zloth 2021-01-10 kl. 12:12.
Citera
2021-01-10, 11:38
Medlem
Porrconny74s avatar
Citat:
Utan läkarens bedömning hade han inte fått vara utomhus.
Citera
2021-01-10, 11:44
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Skötarna?
Det är LÄKAREN som bedömer om den intagne får gå ut med vårdare.
Och vårdare har fått REGLER ATT FÖLJA så det är knappast vårdarnas fel.
Sparka läkarna istället eftersom det börjar hända alltför ofta!
Kan också tänka mig att läkaren sagt till polisen att han är "ofarlig" därav har polisen inte sett honom som prio ett att leta efter.
Citera
2021-01-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ser ni här nu alla ni idioter som tycker och tror att dessa promenader är säkra att genomföra?! Det är sjukt men som vanligt kommer ingen ställas till svars för detta. Det är så ohyggligt enerverade och jag sitter här och kokar. Vårdarna fick alltså inte springa efter - hur patetiskt är inte detta? Varför var det då inte bara en intagen ute på promenad, eller fyra personal. Finns inte kapacitet, ja då ställer man in - man chansar inte med äckliga mördare!

Är så trött på Sverige och dess valhänthet på precis alla områden. Bara att fortsätta beväpna sig med minst batong, kanske något mer, då samhället inte är berett och/eller dimensionerat för att beskydda gemene man...

Exakt detta!
Vad är det för dumheter att de är så få att de inte får springa efter?! Detta är väl de intagna fullt medvetna om så de vet att de bara kan kuta iväg utan risk.

Minst fyra personal på två intagna måste de alltid vara så två kan springa, två kan stanna med den andra fången. Och naturligtvis fotboja med GPS på fångarna så även om de lyckas rymma kommer de inte långt innan de kan fångas in igen. Om det innebär att fångarna kommer ut på promenad hälften så ofta så får det vara så.

Det får vara slut på att intagna kan ge sig själva små permissioner, vare sig det är för att de vill dra och knarka eller mörda folk. Allmänheten måste skyddas och de kan inte heller få avvika från sin behandling, är inte en av poängerna med att sitta inne att du blir fri från drogberoende t.ex. Då kan man inte tillåta att de avviker lite när de har lust och kommer tillbaka när de knarkat upp pengarna, som det vittnats om i tråden.
Citera
2021-01-10, 11:50
Medlem
Kanske missat, men hur fick mördaren ens tag på en kniv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in