2021-01-10, 00:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
WHOs rapport har varit i tråden. Bara ivermectin var det som gav störst effekt.
Its old news.....
Den WHO-rapporten kan jag inte hitta på WHO.int
Citera
2021-01-10, 00:45
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Vem fan ska man lita på? Vissa läkare säger att nya mutationen inte sprider extra mycket medan andra säger att den gör det?
Lita på dig själv och se till att inte träffa nya människor, håll två meters avstånd till alla andra och var extra försiktig.
Citera
2021-01-10, 00:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
VAB-ersättning för att ta hand om friska barn verkar ju inte riktigt rätt.
Finns det verkligen någon som tror att det är så det ska funka?

Det får vi hoppas att Försäkringskassan har koll på.
Ja, det verkar som om jerka111 trodde att VAB skulle bli mycket kostsamt om skolorna stängde. Barnen är ju inte hemma för att de är sjuka utan för att studera på distans eller ha fjärrundervisning..
Citera
2021-01-10, 00:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Alla covidsjuk är ju inte utspridda på hela sjukhuset, det kan du nog räkna med att man sett till.

Håll avstånd till alla så går det sannolikt bra, men man vet ju aldrig.
Ring till sjukhuset och förklara din oro och be dem förklara hur du ska kunna komma dit säkert.

Jag har själv inte lämnat blod sedan Corona började. Lite fegt kanske, men man vet ju aldrig.

En bekant till familjen har precis legat inne i åtta dagar för covid-19. 89-årig kvinna som troligtvis blev smittad då hon tog influensavaccinet för säsongen. Sorgligt men fullt möjligt, än så länge är hon ok men det känns olustigt.
Citera
2021-01-10, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det kan vara värt att tänka lite kritiskt där med tanke på att det är Tegnell det handlar om. Att han säger att det smittspåras kan ju betyda lite vad som helst troligen. Det känns inte särskilt tryggt i vart fall. Så även om originalpostaren tog i så bör man vara oerhört skeptisk till vad för smittspårning vi har i Sverige med tanke på att den aldrig verkar leda till något.

Har det ens hänt att FHM/smittskyddsläkare stängt ner en verksamhet för de hittat en stor lokal covid-smitthärd?

De ringde min man 7 dagar efter positivt test (11 dagar efter insjuknande, fanns inga tider) och frågade när och var han blev smittad. Han visste inte. Slut på smittspårning.
Jag fick inte ens någon information om förhållningsregler. De ringde ju efter tiden för dem hade gått (7 dagar). Jag hade såklart googlat fram dem ändå och stannat hemma- men det är ju långt ifrån klart att folk gör.
Var rätt svårt att hitta då med (var regionala) för det stod vara överallt att vi skulle få förhållningsregler när de ringde.
Citera
2021-01-10, 01:02
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Den WHO-rapporten kan jag inte hitta på WHO.int

Var en video...
https://www.youtube.com/watch?v=yOAh7GtvcOs&feature=youtu.be
Citera
2021-01-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel332
Vem fan ska man lita på? Vissa läkare säger att nya mutationen inte sprider extra mycket medan andra säger att den gör det?
Man ska lita på mig. Den brittiska ”Kent-mutationen” sprider sig fortare. Vilken läkare har dementerat att så är fallet? Möjligen finns några som menar att saken inte är riktigt bevisad ännu.
Citera
2021-01-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Idag var sjukvårdsdirektör Björn Eriksson på Rapport och sa att vården i Stockholm är pressad och att operationer måste ställas in.

1:a inslaget idag: https://www.svtplay.se/video/29627258/rapport/rapport-9-jan-19-30-5

Det påståendet går inte ihop med att antalet inlagda covid-patienter i stockholm påstås ha signifikant minskat!! (se mitt inlägg igår ovan)

Så, vad gäller i Stockholm egentligen??
Antal fall i Stockholm har också minskat rätt kraftigt de senaste veckorna, enligt den senaste veckorapporten:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-53-final.pdf

Nästan en halvering sen vecka 50.

Det här med triage är inte svart eller vitt. Alla sjukhus planerar sina resurser, även under normala omständigheter. När en IVA-avdelning har outnyttjad kapacitet så kan man vara mer generös med att lägga in personer på IVA (eller låta folk dröja kvar innan man skriver ut dem) även fast det kanske inte är helt nödvändigt. Man kan ligga på IVA bara för observation, och man upptar då inte så mycket resurser. En sån patient kan enkelt flyttas till en vanlig avdelning om någon annan får akut behov av platsen.
Citera
2021-01-10, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, man mäter på samma sätt. Om man måste dela på sovrum (undantaget par) så räknas det som crowded living.

Här är en jämförelse på europanivå:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/10321595/Share+of+people+living+in+overcrowded+households.p ng

Jag hittar inte Bronx i länken? Är du igång igen med ditt trixande?
Citera
2021-01-10, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En covidpatient har redan andnöd när han kommer in till sjukhuset. Annars får han inte komma in. D.v.s. tillståndet är livshotande precis där och då. För cancerpatienten är det inte så, utan det finns "bara" en prognos som säger att han troligen kommer att dö om 6-12 månader, om han inte får operationen snarast. Men även då (om operationen kommer för sent) kan man göra försök att hindra spridningen med strålning och cellgifter, han kan då hamna i remission och kunna leva ett par år till innan cancern kanske (men inte nödvändigtvis) återkommer o.s.v.. Förstår du då?

Hej, undrar vem som tar beslutet. Sitter det en ssk och gör en triage, en läkare, en chöl? Någon tar ju beslutet att skicka i väg en cancerpat hem och till en (trolig) förtidig död...Vem har/tar ansvaret?
Citera
2021-01-10, 01:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag tror du fattar att syftet är att minska kontakterna mellan människor utanför den krets man bör tillsammans med.
Jo det förstår jag, men man behöver inte komma i nära kontakt med främlingar bara för att man går ut. Det är i alla fall inga turister som dräller runt i exempelvis London, bara en sån sak gör det glesare. Jag undrar om det verkligen är så viktigt ut smittsynpunkt att det väger upp de uppenbara nackdelar som finns. Är det pandemi vill man ju försöka leva så hälsosamt som möjligt så att man klarar ett eventuellt insjuknande bättre.

Finns det något enda fall där någon bekräftats ha smittats under en promenad där man undvikit närkontakt med främlingar? Har inte hört talas om något sådant.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-01-10 kl. 02:06.
Citera
2021-01-10, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, det verkar som om jerka111 trodde att VAB skulle bli mycket kostsamt om skolorna stängde. Barnen är ju inte hemma för att de är sjuka utan för att studera på distans eller ha fjärrundervisning..

Om ni tänker lite längre än näsan räcker så handlar den stora direkta kostnaden om produktionsbortfallet för de hundratusentals föräldrar som måste hjälpa sina 6-12 åringar (Finns ca 700.000 barn i dessa åldersgrupper) med skolundervisning istället för att producera arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in