Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
VAB? Hur resonerar du nu? Om något kostar VAB är det FoHMs rekommendation att hålla sina barn hemma vid minsta symptom, inte om man har distansundervisning. De föräldrar som ej arbetar hemma får ha sina barn i skolan naturligtvis. Dessutom kan flertalet barn klara sig själva under en begränsad tid.
Du begriper väl att detta inte ska gälla under en mycket lång tid utan ett par veckor så att man får ner smittspridningen?
Spara lite pengar idag eller mycket pengar imorgon? Några veckors nedstängning sparar pengar nästa budgetperiod, men kostar under innevarande.
Jag tror det är lättare att tänka långsiktigt i länder där människor minns krig och katastrofer. När döden är närvarande förstår man att det värsta som kan hända är att människor dör, inte att ekonomin får en tillfällig svacka (vilket den kommer att få i vilket fall eftersom rädda människor konsumerar mindre).
Citat:
Ursprungligen postat av
jerka11
Haha ett par veckor skolstängning och sedan är coronaproblemet löst? Det dummaste jag hört på länge. IQ-nivån på denna tråd är för sorglig ibland.
Det handlar i första hand om att hinna vaccinera folk i riskgrupperna innan de smittas, i andra hand om att hinna vaccinera icke-riskgrupper så de inte sprider smittan vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av
painkiler
Kolla Brasilien dom befinner sig mitt i sommaren.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil/
så det har inte bara med temperaturen och torr luft att göra
Jag tror inte årstiderna är jämförbara alls. I Sverige är det mycket kallt på vintern och människor håller sig därför inomhus där smittrisken är högre (inget RNA-nedbrytande UV-ljus från solen, ingen växtlighet med RNA-nedbrytande enzymer som aerosoler fastnar på, samma luft som andas av flera människor).
Medan brasilianare med lite pengar håller sig inomhus när det är varmast. Luftkonditionering virvlar runt viruspartiklar.
I slummen är medelåldern väldigt låg. Det är svårt för corona att smitta så många gamla och sjuka när de flesta redan är döda.