2021-01-09, 22:11
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Många säger att lärare inte är mer i riskzonen än ngt annat yrke. Men har en undran ett syskon till mig är lärare på en skola som har årskurs 7 till 9 i Skaraborg. Runt lucia var ca 65% av lärarna borta på grund av Covid, och när jag träffade mitt syskon idag om skolstarten så sa denna att det varit liknande bortfall i många skolar i vårt område, så lärare har fått åkt runt på olika skolor. Men har inte hört ngt liknande på ngt företag i vårt område, så min fråga är egentligen är lärare i riskzonen mer eller inte? Är lite orolig för mitt syskon helt enkelt.
Borde ju vara ganska lugnt nu om 65% har antikroppar. De har ju flockimmunitet nu.
Citera
2021-01-09, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Det mesta är för syns skull. Innan helgen hade den lokala lilla H&M-butiken satt upp en lapp på entreedörren "Max 310 kunder i butiken", typ. Ehhh, det har aldrig någonsin ens varit nära 100 pers där samtidigt...Måste ha blivit en siffra för mycket?

Och skoldag för högstadiet till mitt på dan, sedan in i matsalen med övriga skolelever och så hem för distansundervisning i typ 2-3 timmar. Var är logiken?
Klassen träffas och alla måste till och från skolan.

Tror allt Sverige gör är för att det ska se bra ut. Men i själva verket skiter dom i om det ökar
Citera
2021-01-09, 22:16
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Världen är mer komplex än så. Sverige har extremt stora problem med trångboddhet (15.2%). Mycket mer än Holland (4.1%) eller Belgien (5.7%) eller våra grannländer.

I Stockholm är det 21 procent som klassas som trångbodda. Det är ofattbart högt, i nivå med Bronx.

Skillnaden är dock att trångboddhet i Bronx betyder fyra personer i en garderob, medans dessa fyra i Sverige bor i en rymlig tvåa.
Citera
2021-01-09, 22:23
Medlem
neuron-drones avatar
De som tror att man måste få viruset nu för att bli starkare, har inte sett att de medvetet smittar sig själva. Det borde väl vara rätt lätt egentligen.

Sedan missar folk en grej när de talar om låga dödstal. Vi är så många människor. Så även om bara 1 % dör så blir det ganska många. Räkna med att i slutänden att 8 av 10 får covid då dör 100 000 pers.

Folk förstår att det blir dyrt med en pandemi hur man än handskas med den. Om man låter den döda blir det dyrt och stänger man ner blir det dyrt.

Det är helt enkelt ingen bra situation. Man kan inte bara leva som vanligt. Man får isåfall acceptera att skitmånga dör utan vård. Det får folk att känna sig en smula olustiga.

Små procent kan ge stora nummer. Det var inte många procentuellt av världens befolkning som dog i koncentrationsläger heller.
Citera
2021-01-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Skillnaden är dock att trångboddhet i Bronx betyder fyra personer i en garderob, medans dessa fyra i Sverige bor i en rymlig tvåa.
Nej, man mäter på samma sätt. Om man måste dela på sovrum (undantaget par) så räknas det som crowded living.

Här är en jämförelse på europanivå:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/10321595/Share+of+people+living+in+overcrowded+households.p ng
Citera
2021-01-09, 22:26
Medlem
sannes avatar
Veckorapporten för v 53 har kommit från FoHM. Många eftersläpningar och siffrorna är därför inte tillförlitliga och FoHM påminner om stor smittspridning.

Citat:

Läget i Sverige
Under de första veckorna i januari återvänder många till arbete och skola efter en
tids ledighet. Vi vill därför belysa vikten av att hålla i de åtgärder som finns på
plats för att minska smittspridningen av covid-19 genom att minska fysisk kontakt
mellan människor. Gymnasieskolorna fortsätter på distans till 24 januari och inför
vårterminen 2021 uppmanas landets högstadieskolor att förstärka det förebyggande
arbetet mot smittspridningen. Läs mer om de råd och rekommendationer som råder.

Det sker fortfarande en omfattande smittspridning i landet. Under vecka 53
rapporterades 41 347 bekräftade fall och cirka 210 000 individer provtogs.
Minskningen i antalet provtagna tolkas främst som en effekt av ledighetsperioden
vi är inne i (se nedan). Nationellt var incidensen 400 fall per 100 000 invånare
under vecka 53. Incidensen över 14 dagar (vecka 52 och 53 sammanlagt) var 760
fall per 100 000 invånare. Incidensen var vecka 53 högst i region Skåne (669 per
100 000), följt av Halland (597 per 100 000) och Blekinge (573 per 100 000).

Under jul-, nyår och trettonhelg påverkas provtagning och inrapporteringen av data
vilket gör att statistiken blir svårtolkad. Hur stor påverkan blir kan också variera
mellan regionerna.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-53-final.pdf

Och en liten information som länkar till en ännu mindre information på deras hemsida om den nya varianten från UK och Sydafrika

Citat:

Sedan december 2020 har det rapporterats om två nya varianter av SARS-CoV-2
från Storbritannien respektive Sydafrika. Med anledning av detta har analyserna i
Sverige utökats och intensifierats. Hittills har 17 fall av den brittiska virusvarianten
samt ett fall av den sydafrikanska hittats bland provtagna personer. Statistik över
de nya virusvarianterna visas på en särskild samlingssida på webben

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/nya-varianter-av-sars-cov-2/

Låter bra att vi har så lite utbrott av nya varianterna av virus men samtidigt undrar man eftersom FoHM inte redovisar de sekvenseringar (siffror) de gör per vecka / dag. Jag vet att under hösten har man sekvenserat för mutationer på 10 (positiva PCR) prover från 21 regioner, det sa Karin Tegmark Wisell på PK för 1½ vecka sen när hon tillfrågades om det.
Citera
2021-01-09, 22:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så WHO säger att dom närmaste månaderna i europa kommer bli dom värsta hittills och att nuvarande restriktioner kommer ligga kvar minst 6 månader till. Menar dom att vaccineringen är meningslös? Jag hade tänkt vaccinera mig men då skiter jag i det.
Får du din första spruta tex den 10 april är du inte immun förrän i slutet av maj.
Citera
2021-01-09, 22:31
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, man mäter på samma sätt. Om man måste dela på sovrum (undantaget par) så räknas det som crowded living.

Här är en jämförelse på europanivå:

https://ec.europa.eu/eurostat/documents/4187653/10321595/Share+of+people+living+in+overcrowded+households.p ng

Var skulle Bronx landa på den skalan menar du? Garanterat inte på en bättre position än Finland, Tyskland eller Österrike.
Citera
2021-01-09, 22:33
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Varmare väder eller lockdown är det enda som kan trycka ner smittan.

Finns kända profylax som är effektivare än vaccinerna.
Tex. Ivermectin och Quercetin i kombination med Vitamin C .
Ochså hydroxychloroquine verkar fungera som profylax, men har biverkningar.
Citera
2021-01-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Många säger att lärare inte är mer i riskzonen än ngt annat yrke. Men har en undran ett syskon till mig är lärare på en skola som har årskurs 7 till 9 i Skaraborg. Runt lucia var ca 65% av lärarna borta på grund av Covid, och när jag träffade mitt syskon idag om skolstarten så sa denna att det varit liknande bortfall i många skolar i vårt område, så lärare har fått åkt runt på olika skolor. Men har inte hört ngt liknande på ngt företag i vårt område, så min fråga är egentligen är lärare i riskzonen mer eller inte? Är lite orolig för mitt syskon helt enkelt.

Om många lärare trillar av samtidigt så beror det högst troligen på att de smittar varandra, precis som på många andra arbetsplatser. Det är fullt möjligt att någon lärare blivit smittad av en elev, men den stora delen av smittspridningen lär vara mellan kollegorna.
Citera
2021-01-09, 22:39
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
VAB? Hur resonerar du nu? Om något kostar VAB är det FoHMs rekommendation att hålla sina barn hemma vid minsta symptom, inte om man har distansundervisning. De föräldrar som ej arbetar hemma får ha sina barn i skolan naturligtvis. Dessutom kan flertalet barn klara sig själva under en begränsad tid.

Du begriper väl att detta inte ska gälla under en mycket lång tid utan ett par veckor så att man får ner smittspridningen?
Spara lite pengar idag eller mycket pengar imorgon? Några veckors nedstängning sparar pengar nästa budgetperiod, men kostar under innevarande.

Jag tror det är lättare att tänka långsiktigt i länder där människor minns krig och katastrofer. När döden är närvarande förstår man att det värsta som kan hända är att människor dör, inte att ekonomin får en tillfällig svacka (vilket den kommer att få i vilket fall eftersom rädda människor konsumerar mindre).

Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha ett par veckor skolstängning och sedan är coronaproblemet löst? Det dummaste jag hört på länge. IQ-nivån på denna tråd är för sorglig ibland.
Det handlar i första hand om att hinna vaccinera folk i riskgrupperna innan de smittas, i andra hand om att hinna vaccinera icke-riskgrupper så de inte sprider smittan vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Kolla Brasilien dom befinner sig mitt i sommaren.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/brazil/

så det har inte bara med temperaturen och torr luft att göra
Jag tror inte årstiderna är jämförbara alls. I Sverige är det mycket kallt på vintern och människor håller sig därför inomhus där smittrisken är högre (inget RNA-nedbrytande UV-ljus från solen, ingen växtlighet med RNA-nedbrytande enzymer som aerosoler fastnar på, samma luft som andas av flera människor).

Medan brasilianare med lite pengar håller sig inomhus när det är varmast. Luftkonditionering virvlar runt viruspartiklar.

I slummen är medelåldern väldigt låg. Det är svårt för corona att smitta så många gamla och sjuka när de flesta redan är döda.
Citera
2021-01-09, 22:40
Medlem
Fått kallelse till sjukan för en icke akut grej men ändå nödvändig "nån gång snart". Vågar man ens gå dit nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in