2021-01-10, 00:08
Medlem
40 tusen är vaccinerad på 14 dagar. Hur lång tid tar det att vaccinera 8 milj med den takten ? 6-7 år?
Citera
2021-01-10, 00:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Får du din första spruta tex den 10 april är du inte immun förrän i slutet av maj.

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenStena
Fel Fel Fel
Fel vet jag inte om det är, kanske inte rätt heller.

Första sprutan ger ett begränsat skygg, oklart hur bra för mig.
21 dagar senare tas spruta två och det bör väl ta cirka 10 dagar att bygga upp skyddet.

Spruta ett den 10 april.
Spruta 2 den 1 maj.
Ett effektivt skydd den 11 maj.
Citera
2021-01-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
40 tusen är vaccinerad på 14 dagar. Hur lång tid tar det att vaccinera 8 milj med den takten ? 6-7 år?
Sverige är sämst i allt när det gäller pandemin. Går det så här långsamt så lär inte alla bli vaccinerade till sommaren.
Citera
2021-01-10, 00:16
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Den danska FHM säger att R talet måste sänkas under 0,7 omedelbart annars blir det katastrofalt läge i feb/mars pga B117.
Troligen B117 blir det dominerande viruset i mitten av feb.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2021/spredning-af-den-engelske-virusvariant_5_1_2021

Men vi har en egen svensk handplockad professor som vet bättre än Irländare, Britter, och Danskar. Han menar att det helt saknas evidens för att den engelska sjukan skulle vara smittsammare.

Citat:
"Man har inte kunnat visa på ökad sjuklighet, men vissa påstår att man hittar ökad smittspridning. Men jag kan inte se, och kolleger till mig kan inte se, att det finns någon mekanistisk förklaring till detta. Det är bara en observation. Vi vill gärna ha vetenskapliga publikationer som ger stöd för detta."

Det är tydligen helt omöjligt att ta höjd för enelska mutationen.

https://www.expressen.se/nyheter/professorn-gar-emot-larmet-ser-det-inte/
Citera
2021-01-10, 00:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Fått kallelse till sjukan för en icke akut grej men ändå nödvändig "nån gång snart". Vågar man ens gå dit nu?
Alla covidsjuk är ju inte utspridda på hela sjukhuset, det kan du nog räkna med att man sett till.

Håll avstånd till alla så går det sannolikt bra, men man vet ju aldrig.
Ring till sjukhuset och förklara din oro och be dem förklara hur du ska kunna komma dit säkert.

Jag har själv inte lämnat blod sedan Corona började. Lite fegt kanske, men man vet ju aldrig.
Citera
2021-01-10, 00:18
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Helt sjukt hur Sverige kan vara sämst på allt vad gäller viruset. Hur fan kan vi inte vaccinera fler än 40k på 2 veckor?
Citera
2021-01-10, 00:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Finns kända profylax som är effektivare än vaccinerna.
Tex. Ivermectin och Quercetin i kombination med Vitamin C .
Ochså hydroxychloroquine verkar fungera som profylax, men har biverkningar.

Det har varit uppe tidigare och de Fas 3-studier som då hittades (2 st.) Visade en liten effekt av Ivermectin till sammans med något annat preparat som jag inte minns.
Bara Ivermectin gav ingen effekt.

Sedan kan man ju använda olika mängd och styrka på Ivermectin så bara för att en undersökning inte visar på någon effekt kan ju en annan undersökning med andra doser ge effekt.
Citera
2021-01-10, 00:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Helt sjukt hur Sverige kan vara sämst på allt vad gäller viruset. Hur fan kan vi inte vaccinera fler än 40k på 2 veckor?

Leveranserna var ju sparsamma i början och detta är inte unikt för Sverige, det gäller hela EU. Sedan har vissa förutseende länder som Danmark och Tyskland köpt extra vaccin direkt från Pfizer utöver EU-kvoten.
Citera
2021-01-10, 00:28
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Det har varit uppe tidigare och de Fas 3-studier som då hittades (2 st.) Visade en liten effekt av Ivermectin till sammans med något annat preparat som jag inte minns.
Bara Ivermectin gav ingen effekt.

Sedan kan man ju använda olika mängd och styrka på Ivermectin så bara för att en undersökning inte visar på någon effekt kan ju en annan undersökning med andra doser ge effekt.

WHOs rapport har varit i tråden. Bara ivermectin var det som gav störst effekt.
Its old news.....
Citera
2021-01-10, 00:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Sverige är sämst i allt när det gäller pandemin. Går det så här långsamt så lär inte alla bli vaccinerade till sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
En sak Sverige gör är att spara andra dosen så att den säkert finns efter 21 dagar.

Jag tycker det är fel och det gör att vi nu inledningsvis bara kan ge förstå dosen till hälften så många som vi fått vaccinleveranser till.

Egentligen tror inte jag det kommer att spela så stor roll om man sparar andra dosen i tre veckor eller använder den för att ge förstå dosen till en person till.
Citera
2021-01-10, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Det är lite oroligt i Köpenhamn, där folk protesterar mot nedstängningen av samhället.

https://ekstrabladet.dk/krimi/article8425202.ece

For en gangs skyld håber jeg ikke ostene sparede på kræfterne da stavene kom frem.
Citera
2021-01-10, 00:40
Medlem
Samuel332s avatar
Vem fan ska man lita på? Vissa läkare säger att nya mutationen inte sprider extra mycket medan andra säger att den gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in