2021-01-09, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Om groundspeeden hade stämt hade man haft 2g bara i lateral acceleration och 4G i kursförändringen(80 graders sväng på 7 sekunder i flera hundra knop) för att inte tala om upptagningen. Sammantaget lär den rörelsen inte kunna genomföras utan att kärran går sönder.
Nej, det är ngt som inte stämmer där.

Alla data vi har tyder på att maskinen hade god flygbar fart och att den började dyka med nosen före och relativt stabil kurs. Lite som 737 Max-olyckorna på slutet. Man flög dock ”normalfort” när nosen vände nedåt, möjligen aaningen långsammare med kraftigare stig. Försökte man komma över ovädret(CB cellerna i området) när man hamnade i CB/turbulent luft och nedsvep ?

Nej, det finns inget som tyder på stall utan snarare antingen problem med höjdroder/höjdtrim eller desorientering. Man kan också tänka sig att ngt kring höjdroder/stabbe gått sönder pga turbulens.

Jag räknar med att data för Groundspeed inte är korrekta i minst en av de två sista positionerna.
Vi har sett att FR24-data inte alltid är korrekt. Ofta korrekt, men inte alltid. Det kan tex handla om att olika ADS-B-mottagare som levererar data till FR24 har olika tid/klocka.

Ok tack för infon. Mitt första intryck var att vädret var rätt ok. Men om det fanns åskceller - förändrar det min bild.
Det är många gånger jag följt flygplanscracher med åskceller inblandade.
Det som kan hända i åskceller är mycket extremt. Som du säger man kan förlora orienteringen totalt. Hastighetsmätare kan sluta fungera. Vingar kan få isbildning.
Ett flygplan är som en liten fluga..

Eftersom det finns väderradar borde man kunna fastslå om dom flugit i en åskcell vid den tidpunkten.
Citera
2021-01-09, 23:41
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ok tack för infon. Mitt första intryck var att vädret var rätt ok. Men om det fanns åskceller - förändrar det min bild.
Det är många gånger jag följt flygplanscracher med åskceller inblandade.
Det som kan hända i åskceller är mycket extremt. Som du säger man kan förlora orienteringen totalt. Hastighetsmätare kan sluta fungera. Vingar kan få isbildning.
Ett flygplan är som en liten fluga..

Eftersom det finns väderradar borde man kunna fastslå om dom flugit i en åskcell vid den tidpunkten.

https://www.flashback.org/sp74260151

Väderradarbilden är från 0740Z, dvs när de havererade
Citera
2021-01-09, 23:51
Medlem
Van Nostrands avatar
Tror på dåligt väder plus lite pilotschabbel.

Vi får se vad OmedelSvensson och ksv kommer fram till. Deras tankar efter ett par dagars funderingar brukar stämma rätt bra med vad haveriutredningarna landar i.
Citera
2021-01-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Boeing igen. Denna flygplanstillverkare måste vara bland det sämsta i världen.

Håller med. Föredrar Airbus mycket mer
Citera
2021-01-10, 00:05
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det är inte risken för blixtnedslag som är det värsta problemet med CB (Cumulonimbus) utan den extrema turbulens som kommer av de stora vertikala vindsvepen. Till det kommer även svår isbildning i topparna och hagel som utan vidare kan vara större än tennisbollar i CB på de här breddgraderna.
Det som avgör hur våldsamma de här CB-cellerna blir är hur höga molnen växer sig. Hos oss når de sällan högre än 35000 fot men vid den aktuella tiden för olyckan visar väderkartorna att topparna där sträckte sig ända upp till 50000 fot, något som inte ens är möjligt i Sverige.

Känner bara till en olycka som tagit ett helt plan med sig pga blixt. Men det kan tydligen hända.

Det var väldigt imponerande åskmoln. Finns inte en chans att komma undan ett sådant moln. Vindstyrkorna måste bli väldigt extrema. Som sagt känner inte till den världsdelens väder men de måste väl som är vana ha en viss uppfattning innan de lyfter vad som är säkert väder. Eller iofs kanske det bara hoppar på dem. Antar att deras väder är nyckfullt. Sedan vad jag fattar så vädersystemen på planen läser lättare av regn men kan direkt inte läsa hagel. Då kan man ju i sin förvåning haglas sönder.
Citera
2021-01-10, 00:06
Medlem
Jofs avatar
Sucide by pilot skulle förklara en del.
Citera
2021-01-10, 00:36
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Sucide by pilot skulle förklara en del.

Känner mig inte helt säker på den versionen( även om jag måste erkänna att jag faktiskt skrev det som en av fyra möjligheter, fortfarande möjligt men några pinnhål ned på listan)

De har inte lyckats följa färdtillståndet efter start. Har inte kollat aktuella SID:ar men enligt Avherald hade de fått klarering till FL290 och Heading 075. Flygledaren hade noterat att de flög ”nordväst” istället för enligt klareringen och frågat men inte fått svar.

I övrigt gick flygningen relativt normalt inledningsvis, möjligen steg de aningen mer än normalt med lite lägre fart men den ”vida svängen tog dem rakt in i ett område med CB. Haveriet har skett mer eller mindre inne i området med CB-celler och det var CB från 1700 fot och overcast på 1800.

Flighten var 30 min försenad m.ht kraftigt regn.
Occhams rakkniv pekar på att CB-cellerna med blixt sannolikt haft del i detta känner jag.

Det är något märkligt med FR24-data eftersom TAS och IAS håller sig relativt stabila trots att maskinen beviseligen dyker med rätt hög fart.

Det är ju fortfarande inte omöjligt att en suicid pilot letar upp den största cellen med värst turbulens, men han måste sannolikt lika fullt ta livet av sig så det blir att gå över ån efter vatten?
Citera
2021-01-10, 00:41
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Känner mig inte helt säker på den versionen( även om jag måste erkänna att jag faktiskt skrev det som en av fyra möjligheter, fortfarande möjligt men några pinnhål ned på listan)

De har inte lyckats följa färdtillståndet efter start. Har inte kollat aktuella SID:ar men enligt Avherald hade de fått klarering till FL290 och Heading 075. Flygledaren hade noterat att de flög ”nordväst” istället för enligt klareringen och frågat men inte fått svar.

I övrigt gick flygningen relativt normalt inledningsvis, möjligen steg de aningen mer än normalt med lite lägre fart men den ”vida svängen tog dem rakt in i ett område med CB. Haveriet har skett mer eller mindre inne i området med CB-celler och det var CB från 1700 fot och overcast på 1800.

Flighten var 30 min försenad m.ht kraftigt regn.
Occhams rakkniv pekar på att CB-cellerna med blixt sannolikt haft del i detta känner jag.

Det är något märkligt med FR24-data eftersom TAS och IAS håller sig relativt stabila trots att maskinen beviseligen dyker med rätt hög fart.

Det är ju fortfarande inte omöjligt att en suicid pilot letar upp den största cellen med värst turbulens, men han måste sannolikt lika fullt ta livet av sig så det blir att gå över ån efter vatten?
Nån naturlig förklaring till det fetade?
Citera
2021-01-10, 00:50
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nån naturlig förklaring till det fetade?

Ehh, nja... speciellt mht att det ser ut som på väderradarbilder att de hade gått väl utanför om de gjort en normal sväng och ut på 075.
Kollade igenom FR24 och hittade någon annan köra som såg ut att följa ungefär den vägen. Vet inte om det var en SID de skulle följa(troligt mht Jakarta/CGK dignitet), men det verkar som svängen blev vid ganska tidigt efter start.
Trim runaway, felhanterad är väl en möjlighet, och att man då blev upptagen och missade att man flög in i ett område med CB.
Citera
2021-01-10, 01:20
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Det finns betydligt mer data nu på FR24.
https://www.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2021/01/SJ182_Granular_data_release.csv

Det serv ut som farten(GS) ökade sakta och stabilt tills de nådde högsta höjden.
När höjden började droppa av minskade farten också, successivt.
Groundspeed droppar av från 287 till 115 kt samtidigt som höjden sjunker från 10900 till 5600 fot.

Antar att de suttit och inte märkt att de hamnat i en kraftig downburst och börjat tappa fart och kanske haft en VS mode som försökt hålla stighastigheten?
115 knop i + 15 grader på 5000 fot är väl runt 105 kt IAS/KCIAS dvs mest sannolikt under stallfart med en ren 735... så de stallade, vek den över höger vinge, därav kursförändringen på cirka 90 grader.
Nosen nedåt, snabb fartökning(dock kan fortfarande inte datat stämma) och sedan slog de i havet.

Så det var nog en helt, fullt fungerande 737 de flög i havet.
Det är tydligt att det finns data med olika tidsstämplar, därav att höjden inte ökar och minskat i rätt följd utan ökar och minskar. Beror sannolikt på att flera ADS-B-mottagare tagit emot data och gett lite varierande tidsstämplar.
Citera
2021-01-10, 01:24
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lungcancer
Hur skulle det kännas att dö på det sättet? Hinner man känna någonting eller blir det bara kolsvart utan smärta? Man torteras av det man ser istället kanske...

Nu kanske de var på för låg höjd och vet inte hur fort det tar att med en störtdykning komma upp i hastigheter som är väldigt höga. Men om man störtdyker från en mycket hög höjd kommer pga g-krafter ditt blod sugas ut ur hjärnan. Så du har svimmat innan du dör.

Vad jag fattar gick det rakt ner men inte i spinn fast det senaste vet jag inte.

Men säg att piloten rätar upp planet och landar i vattnet, då blir det en annan situation så man kan överleva och sedan drunkna. Planet skulle då bara slitas i större stycken. I denna krasch så är det nog bara massor av småbitar. Det man får hoppas är att det som ger svaret på vad som hände har klarat sig, t ex svarta lådorna. Annars kan faktiskt det hända att man inte får något svar. Det finns nog inte så mycket kvar av instrumenten.

Jag försöker förstå flygrädsla men kan inte. Ska man dö kan man likagärna göra det spektakulärt.

När jag var runt 30 så började jag drömma samma återkommande dröm, att ett flyg kraschade in i min lägenhet. Efter det så blev jag nyfiken på flygolyckor, jag försökte förstå min dröm och vad det var för plan som kraschade. Jag hade en väldigt klar bild av det. Nu efter ett långt tag så inser jag att så som det flyget såg ut, det flygbolaget finns inte. Det var väl lite najs att veta så att jag inte inbillar mig att det var en sanndröm.

Men jag blev intresserad av flygkrascher pga min dröm, inte avskräckt som man borde bli.

Men är man rädd av sig så kan man likagärna vara rädd för att köras ihjäl av ett flygplan. De drömmarna som jag hade var extremt verkliga och läskiga. Däremot aldrig drömt om att jag kraschar.

Så du är inte säker ens på marken.
Citera
2021-01-10, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Så du är inte säker ens på marken.

Jag tror flygrädsla handlar mycket mer om den eventuellt upplevda dödsångesten som man föreställer sig finns i ett flygplan som är på väg att krascha. Det är svårt att jämföra med att dö i bilen på vägen till flygplatsen, då bilolyckor sällan har samma "utdragna" händelseförlopp så att säga.

Dock verkar det finnas väldigt mycket som kan orsaka medvetslöshet i samband med ett flyghaveri. Det kan ju vara ett plus tänker jag. Verkar inte alltid vara som för dom som dog i samband med Andreas Lubitz självmord, där dom helt enkelt sakta bara dök rakt in i döden... Ljudupptagningen på den är ganska tung...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in