Citat:
Om groundspeeden hade stämt hade man haft 2g bara i lateral acceleration och 4G i kursförändringen(80 graders sväng på 7 sekunder i flera hundra knop) för att inte tala om upptagningen. Sammantaget lär den rörelsen inte kunna genomföras utan att kärran går sönder.
Nej, det är ngt som inte stämmer där.
Alla data vi har tyder på att maskinen hade god flygbar fart och att den började dyka med nosen före och relativt stabil kurs. Lite som 737 Max-olyckorna på slutet. Man flög dock ”normalfort” när nosen vände nedåt, möjligen aaningen långsammare med kraftigare stig. Försökte man komma över ovädret(CB cellerna i området) när man hamnade i CB/turbulent luft och nedsvep ?
Nej, det finns inget som tyder på stall utan snarare antingen problem med höjdroder/höjdtrim eller desorientering. Man kan också tänka sig att ngt kring höjdroder/stabbe gått sönder pga turbulens.
Jag räknar med att data för Groundspeed inte är korrekta i minst en av de två sista positionerna.
Vi har sett att FR24-data inte alltid är korrekt. Ofta korrekt, men inte alltid. Det kan tex handla om att olika ADS-B-mottagare som levererar data till FR24 har olika tid/klocka.
Nej, det är ngt som inte stämmer där.
Alla data vi har tyder på att maskinen hade god flygbar fart och att den började dyka med nosen före och relativt stabil kurs. Lite som 737 Max-olyckorna på slutet. Man flög dock ”normalfort” när nosen vände nedåt, möjligen aaningen långsammare med kraftigare stig. Försökte man komma över ovädret(CB cellerna i området) när man hamnade i CB/turbulent luft och nedsvep ?
Nej, det finns inget som tyder på stall utan snarare antingen problem med höjdroder/höjdtrim eller desorientering. Man kan också tänka sig att ngt kring höjdroder/stabbe gått sönder pga turbulens.
Jag räknar med att data för Groundspeed inte är korrekta i minst en av de två sista positionerna.
Vi har sett att FR24-data inte alltid är korrekt. Ofta korrekt, men inte alltid. Det kan tex handla om att olika ADS-B-mottagare som levererar data till FR24 har olika tid/klocka.
Ok tack för infon. Mitt första intryck var att vädret var rätt ok. Men om det fanns åskceller - förändrar det min bild.
Det är många gånger jag följt flygplanscracher med åskceller inblandade.
Det som kan hända i åskceller är mycket extremt. Som du säger man kan förlora orienteringen totalt. Hastighetsmätare kan sluta fungera. Vingar kan få isbildning.
Ett flygplan är som en liten fluga..
Eftersom det finns väderradar borde man kunna fastslå om dom flugit i en åskcell vid den tidpunkten.