Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Monsunperiod. Har egentligen ingen aning om vad det innebär, förutom massa regn. Antar att det åskar med men ingen aning.
Det är inte risken för blixtnedslag som är det värsta problemet med CB (
Cumulonimbus) utan den extrema turbulens som kommer av de stora vertikala vindsvepen. Till det kommer även svår isbildning i topparna och hagel som utan vidare kan vara större än tennisbollar i CB på de här breddgraderna.
Det som avgör hur våldsamma de här CB-cellerna blir är hur höga molnen växer sig. Hos oss når de sällan högre än 35000 fot men vid den aktuella tiden för olyckan visar väderkartorna att topparna där sträckte sig ända upp till 50000 fot, något som inte ens är möjligt i Sverige.
Det som i flygsammanhang ställer till det är
Intertropiska konvergenszonen som i januari ligger rakt över Indonesien.
Jag har flugit en del genom ITC i både Asien och Sydamerika och det har ofta varit besvärligt med de kraftfullaste CB jag någonsin sett.
Därmed inte sagt att vädret har orsakat eller bidragit till den här olyckan. Än så länge vet vi alldeles för lite för att gissa om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
neuron-drone
Sedan undrar man ju lite hur man har råd att underhålla gamla plan nu när så få flyger och pengarna blöder ur flygindustrin.
Fast det är detta som lite är problemets kärna.
Gamla flygplan är dyra i underhåll vilket gör att bolagen här i västvärlden säljer dem vidare. Med rätt mutor och uteblivet korrekt underhåll blir maskinerna däremot ganska billiga att operera i u-länderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Det konstiga är ju avsaknaden av nödanrop. Om nu nån skruv lossnar och planet dyker borde man väl ändå hinna skrika "mayday" medan man försöker få ordning på planet tycker jag.
Det är ingen utomstående som kan rädda en ändå om man tappat kontrollen över flygplanet, så varför lägga tid på nödrop?
En gammal tumregel är: Aviate, Navigate, Communicate.
Först när man har kontroll över flygplanet och vet var man är, ska man prata över radio.