2020-10-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeyo!
Jag tycker det är lite synd att se hur många skriver kring "gemenskaperna" som finns, dom hjälper folk och det ni skriver kan hindra folk från att söka sig dit vilket senare kan leda till både död eller mer misär.

Jag besöker frekvent en utav dessa gemenskaper samt att jag besökt flera andra och det är inga jävla sekter. Visst har jag stött på folk som ifrågasatt både mig och mitt "fria" sätt att tänka kring mitt egna tillfrisknande (har en tendens att gå min egna väg) och trott att mitt återfall väntat runt hörnet pga detta då jag ibland frångått vad som sägs och rekommenderas där men dom är få och det är oftast folk som inte vågar gå utanför ramen för dom tror att dom ska falla dit då och så kanske det är för dom då dom ej kan lita på sig själva osv så låt dom? Funkar det för dom så grattis.

Att träffa andra som vandrat samma väg och som har samma erfarenheter är oväderligt FÖR MIG och många andra. Så att det inte skulle gå att exempelvis besöka möten men samtidigt gå sin egna väg är bullshit, kan ni inte säga ifrån till dom få "talibaner" som finns så ligger problemet hos er, min hemmagrupp har iaf inte några sådana men dom har funnits förr om man ska tro snacket.

Vad som än funkar för er för att ni ska vara nyktra och slippa misären så KÖR PÅ DET men allt detta skitsnack och konstiga behov att dra ner något som faktiskt kan hjälpa folk i smutsen är onödigt, det kanske funkar för just den personen som skiter i att gå dit efter att ha läst era inlägg. Tänk på det.

STAY SOBER!

Det är klart att möten fungerar för vissa, men frågan är till vilket pris.
Min erfarenhet är att människor som tar hjälp, och får hjälp med sin nykterhet utav xa, byter ut sitt kemiska beroende mot att "bli en del i gruppen".
Alltså så kommer dom inte ifrån det grundläggande problemet till varför dom började med någon substans från början, utan dom får en ny identitet som fd missbrukare, vilket bara kommer göra det än svårare att bli kvitt deras ursprungliga problem.
Det är mina tankar och erfarenheter, men det är klart att det hjälper ett fåtal människor med att bli kvitt en viss substans.
Citera
2020-10-06, 18:36
Medlem
skeyo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Min erfarenhet är att människor som tar hjälp, och får hjälp med sin nykterhet utav xa, byter ut sitt kemiska beroende mot att "bli en del i gruppen".
Alltså så kommer dom inte ifrån det grundläggande problemet till varför dom började med någon substans från början, utan dom får en ny identitet som fd missbrukare, vilket bara kommer göra det än svårare att bli kvitt deras ursprungliga problem.
Det är mina tankar och erfarenheter, men det är klart att det hjälper ett fåtal människor med att bli kvitt en viss substans.

Såklart vissa fastnar i allt det där, jag va också ganska inne i det första året eller så (åkte på konvent osv) men upplevde det som bra för att få bort tankarna och träffa andra med ett annat mindset som man var van vid i "kretsarna", men sen lugnade det där ner sig och man började flyga lite på egen hand när en stabilitet va kommen.

Att ta tag i grundproblemen är ju något självklart, iaf för mig, jag har gjort bra mycket mer än att bara börja gå dit, jag hade mycket bagage att sluta fly ifrån. Det talas tom om det i ingressen, jag parafraserar nu men typ "om ni inte lider av en pykisk sjukdom och följer det som står i boken..." och psykisk sjukdom på 1930 talet innebär nog alla åkommor vi har benat ut idag. Jag har mycket andra fullt logiska förklaringar till saker som inte stämmer överrens med vad XA lär ut men ibland tänker jag "varför ändra på ett vinnande koncept för" eller helt enkelt att det är oviktigt samt att för mig är mycket en tolkningsfråga, hur jag väljer att se det är min sak så länge det fungerar och jag inte skadar andra.

Det finns såklart "sjuka hemmagrupper" som oftast inofficiellt leds av sjuka människor men dom är få såvitt jag vet och brukar oftast rättas till förr eller senare, så tråkigt om några har erfarenheter av sådana men det gör ju inte att man kan spy galla över något som uppenbarligen funkar för miljontals människor världen över.

Och för er som fortfarande tror att det är hjärntvätt eller någon sorts sekt så finns det gott om öppna möten, tom med nu på Zoom sen coronas inträde.

Må väl!
Citera
2020-10-06, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerad
Bra tips för dem som tvivlar. Även om det finns ett kapitel till den som tvivlar. AA är en sekt.
De fryser ut de som mår bra, klarar livet och jobbet och kärleken på egen hand.
Så gött för mig som av den avundsjuka som rådde lämnade Stockholm och njuter alla AA möten i Göteborg. De sektfria det vill säga. Å andra sidan lärde jag mig en helvetes massa av psykfallen i Stockholm så nu har jag hög svansföring. Lagom hög och av erfarenhet. Inte högmod.

Hur menar du att de fryser ut de som klarar sig på egen hand? Genuint intresserad av att höra 👍
Citera
2020-10-07, 18:41
Bannlyst
Citat:

Beroendesjukdomen eller beroendepersonligheten, beroende på vart man står är en kraft som måste accepteras och upp i ljuset för att nå nykterhet.

Att missbrukare ”ger sig hän” åt en rörelse som påstår ha sig alla svar på din missbruksproblematik, är väl egentligen inte så konstigt?

Att hitta ett nytt sammanhang, människor med gemensamma beröringspunkter, möten m.m. För att kunna bryta gamla mönster och tankegångar är fullt rimligt.

Men du är inne på något intressant, och det är att människor är så villiga, och mottagliga att göra och säga vad som helst för att slippa sitt missbruk, att dom ljuger för sig själva.

Rummen präglas, enligt mig, av ett osynligt nagelbitande och vita knogar, där alla mer eller mindre ljuger, och bekräftar varandras lögner om att 100% nykterhet är det enda sanna, i alla lägen och livets alla olika perioder.

Gud, och svära trohet mot gud är ett problem för många, det sopas lite under mattan, många kanske har problem med en viss substans, men kan tänka sig att måttligt konsumera alkohol i framtiden med familj&vänner, utan att det är i dekadent partysyfte.

Måste en mellanöl på en släktmiddag alltid sluta med fultjack, mobillån och dekadenta enkelbiljetter till Berlin?

Dessa tankar välkomnas knappast, och jag upplever att stämningen på dessa möten kan upplevas som syntetiska och påklistrade, alla rättar in sig i ledet till 100% utan ifrågasättande, gör du inte detsamma, då ifrågasätts du eller fasar ut dig själv...

Generellt är jag för allt som på något sätt hjälper människor att både vara, må och känna sig bättre, så kör på, men jag har också full förståelse för att folk är skeptiska, då det faktiskt finns ett ”kultglimmer” över rörelserna där du förväntas att var och agera på ett visst sätt, enligt en specifik mall.

Å andra sidan finns det en miljon möten, med inriktning på specifika substanser, platser, tider och typer av människor som gör att det kanske är svårt att hitta det som passar en själv.
Citera
2020-10-08, 20:21
Medlem
Citat:

Det känns lite lattjo med de som regelbundet gått på möten i flera års tid. Kanske till och med i tiotals år. Om de fortfarande behöver det för att ha ett städat liv. Är det väl bra att det fungerar för dem då. Men samtidigt är man ju inte så fri i alla fall. Då är det ju mer en fråga om att bytt ut vissa destruktiva vanor, mot en som kanske är mer hälsosam. Men personligen har jag svårt att förstå hur man kan vilja sitta på möten flera dagar i veckan och rapa samma floskler om och om igen i flera år. Visst jättebra om alternativet är att de är ute och kör rattfulla hela tiden. Men nog inte en lösning för alla.
Citera
2020-10-17, 20:17
Medlem
De går dit för kontroll och Kickar. De är slavar under sin besatthet av att ha kontroll över medlemmars återfall, delningar, kommentarer, relationer och skvaller. Bara skvaller, du blir inte sjukare r så är. Samtidigt som du förlorar ett helt liv som vi andra njuter och delar. Utan AA.

Rektor Hamid Zafar kanske skulle prova Anonyma-Hatare. Finns inte många glada AA medlemmar. De är Hatare, precis som Hamid Zafar.

Anoyma Hatare!
Citera
2020-12-26, 18:43
Medlem
YouraFags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oogaboogaguru
Det känns lite lattjo med de som regelbundet gått på möten i flera års tid. Kanske till och med i tiotals år. Om de fortfarande behöver det för att ha ett städat liv. Är det väl bra att det fungerar för dem då. Men samtidigt är man ju inte så fri i alla fall. Då är det ju mer en fråga om att bytt ut vissa destruktiva vanor, mot en som kanske är mer hälsosam. Men personligen har jag svårt att förstå hur man kan vilja sitta på möten flera dagar i veckan och rapa samma floskler om och om igen i flera år. Visst jättebra om alternativet är att de är ute och kör rattfulla hela tiden. Men nog inte en lösning för alla.
Steg 12 handlar om att föra budskapet vidare och försöka förbättra livskvaliteten hos andra. Det är det möten är till för. Allt för att komma ut ur sin själviskhet, vilket är, enligt AA, roten till problemet.

Det är många som misstolkar syftet med möten och pratar om sina problem som om de vore terapi. Men de som gör programmet rätt, behöver inte gå på möten varje dag.
Citera
2020-12-29, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouraFag
Steg 12 handlar om att föra budskapet vidare och försöka förbättra livskvaliteten hos andra. Det är det möten är till för. Allt för att komma ut ur sin själviskhet, vilket är, enligt AA, roten till problemet.

Det är många som misstolkar syftet med möten och pratar om sina problem som om de vore terapi. Men de som gör programmet rätt, behöver inte gå på möten varje dag.

Det är väl en form av gruppterapi? Att prata om känslomässiga problem är väl en del av lösningen? Eller hur menar du att en ska dela?
Citera
2020-12-29, 18:05
Medlem
YouraFags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FramtidsAstronaut
Det är väl en form av gruppterapi? Att prata om känslomässiga problem är väl en del av lösningen? Eller hur menar du att en ska dela?
Det är lite olika synpunkter på det. Men min tolkning av Stora Boken och Traditionerna, är möten i huvudsak till för att sprida budskapen vidare. Dvs prata om stegen och lösningen. Att koppla lösningen till sin egen historia kan då vara nödvändigt. Dock att folk sitter och pratar om vardagliga problem är, enligt mig, inte vad möten är till för. Det bör man göra med t.ex en sponsor, vän, terapeut. Om folk bara sitter och pratar om sig själva får nykomlingar inga verktyg. Lösningen finns i stegen.
Senast redigerad av YouraFag 2020-12-29 kl. 18:07.
Citera
2020-12-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouraFag
Det är lite olika synpunkter på det. Men min tolkning av Stora Boken och Traditionerna, är möten i huvudsak till för att sprida budskapen vidare. Dvs prata om stegen och lösningen. Att koppla lösningen till sin egen historia kan då vara nödvändigt. Dock att folk sitter och pratar om vardagliga problem är, enligt mig, inte vad möten är till för. Det bör man göra med t.ex en sponsor, vän, terapeut. Om folk bara sitter och pratar om sig själva får nykomlingar inga verktyg. Lösningen finns i stegen.

Jo det ligger väl något i det du skriver 😊 blir kanske en bra blandning när några pratar om personliga bekymmer och andra pratar om lösningen med stegen.. Att prata ur sig kan även det fylla en funktion för nykomlingar också, de kanske känner igen sig eller inte hört någon prata så öppet på länge och då vågar lätta ryggsäcken lite 🙏 men jag förstår vad du menar..
Citera
2021-01-03, 11:56
Medlem
Jag har under ca 15 år haft gräs och alkohol som hobby och vän. Har senaste åren haft en bättre relation med alkoholen då jag istället alltid sett till att ha gräs hemma i stort sett alltid. Har insett att jag måste bryta med gräset nu och då är jag orolig att jag kommer ta fram ölen igen. Tror ni något av AA/NA kan hjälpa mig, kan man ens gå till NA för gräsrökande? Jag kommer få det svårt är jag övertygad om så jag skulle behöva höra historier från de som lyckats vända blad och komma framåt, 15 år med bedövning som hobby gör det svårt med verkligheten och lätt att ta till flykten igen.
Citera
2021-01-07, 09:26
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitroq
Jag har under ca 15 år haft gräs och alkohol som hobby och vän. Har senaste åren haft en bättre relation med alkoholen då jag istället alltid sett till att ha gräs hemma i stort sett alltid. Har insett att jag måste bryta med gräset nu och då är jag orolig att jag kommer ta fram ölen igen. Tror ni något av AA/NA kan hjälpa mig, kan man ens gå till NA för gräsrökande? Jag kommer få det svårt är jag övertygad om så jag skulle behöva höra historier från de som lyckats vända blad och komma framåt, 15 år med bedövning som hobby gör det svårt med verkligheten och lätt att ta till flykten igen.

Ja visst kan du gå dit, med all rätt. Vissa brudar går dit för att de är för frigjorda och vissa män går dit för att de inte kan släppa staken, och vissa går dit för att de inte kan sluta proppa i sig godsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in