2021-01-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Återigen spelar du ut det där enfaldiga Sverigehatskortet mot debattörer som vill Sverige väl. Det är ju du själv som är Sverigehataren i tråden. Du försvarar ständigt de som förstör Sverige, är ansvariga för haveriet och tar livet av svenskar.

Så du visar hur mycket du älskar Sverige genom att sitta och gräva fram negativa nyheter om Sverige dagarna i ändå. Ja, vi definierar nog hat och kärlek lite olika.
Citera
2021-01-09, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den smittade intervjuvas såklart om sina kontakter. Det är lättare att låta någon annan ringa upp åt en än att göra det själv.

Vad tycker du om resultatet av Sveriges "smittspårning" då? Har det lyckats bra?

Vilka har lyckats bättre då? Storbritannien? Tyskland?

covid ökar i alla länder
Citera
2021-01-09, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det går inte att jämföra med länder med stor fattigdom, trångboddhet, generationsboende, bristande sjukförsäkring o.s.v.. Man måste jämföra med dom som ligger närmast oss, och det är ju våra nordiska grannländer. Dessutom har vi samma klimat.
Det finns ingen likhet alls mellan exempelvis Sverige och Norge. Det är en lat jämförelse som utländsk media kommer farandes med, antagligen med agendan att lockdown är enda utvägen. Sverige 2020 är snarare mer lik mulitikulturella högborgar som U.K och Belgien. IVA är fullsprängt av överviktiga invandrare snarare än etniska svenskar. Hade Finland anammat den svenska strategin i våras hade resultatet varit snarlikt det vi ser idag i Finland.
Citera
2021-01-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Inrapporterade döda 1-8 januari:

Sverige: 703
Norge: 36
Finland: 23
Med ett dödssnitt nu på 60-100 döda/dygn så dör det lika många i Sverige under en vecka som det har dött i Norge totalt under hela pandemin

Ja fortsätter det såhär kommer vi ha 35000 döda under 2021. Massiv vaccinering kan trycka ner det till en tiondel men kräver fortsatt hårda restriktioner för att lyckas.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Vilka har lyckats bättre då? Storbritannien? Tyskland?

covid ökar i alla länder
Inte i alla länder. Om du ser på Sveriges kurva så har man inte lyckats bryta den under hela hösten. Från början av september har det ökat konstant.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-10-06..latest&country=DNK~SWE~FIN~NOR&region=World&ca sesMetric=true&interval=smoothed&perCapita=true&sm oothing=7&pickerMetric=total_cases&pickerSort=desc
Citera
Medlem
Citat:
Demografikortet är sönderpulveriserat vid det här laget. Även om Tegnell fortsätter mala på om det som en sista livlina.

Tegnell sa sanningen, men var tvungen att backa ifrån det. D v s att det är invandrarna eller människor från socioekonomiskt utsatta områden som driver smittan. Syns också på IVA-inläggningar. Varken FHM eller politiker vågar dock prata om detta.

Som sagt, därmed är ju strategin delvis fel, eftersom den är gjord utifrån en homogen befolkningssammansättning, vilket inte Sverige har.
Citera
2021-01-09, 19:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Kunne du venligst lægge et link til statistikken du referer til.

https://www.vg.no/spesial/corona/vaksinering/verden/
Citera
2021-01-09, 19:31
Medlem
https://www.gp.se/nyheter/sverige/tegnell-s%C3%A5-blir-2021-efter-vaccinationen-mot-coronaviruset-1.39660777

I GP spår nu Tegnell om hur 2021 kommer att bli.

Mannen har aldrig haft rätt hittills, så ett tips är ju att utgå från att det kommer bli tvärtom mot vad han tror.
Citera
2021-01-09, 19:34
Medlem
Vad tror ni de nya restriktionerna kommer innebära i praktiken, kan t.ex. gym ens ha öppet?
Citera
2021-01-09, 19:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
https://www.gp.se/nyheter/sverige/tegnell-s%C3%A5-blir-2021-efter-vaccinationen-mot-coronaviruset-1.39660777

I GP spår nu Tegnell om hur 2021 kommer att bli.

Mannen har aldrig haft rätt hittills, så ett tips är ju att utgå från att det kommer bli tvärtom mot vad han tror.

Betalartikel! Du får berätta vad han tror, så att vi kan ställa in oss på att det kommer att bli tvärtom. Alltid bra att vara lite förberedd!
Citera
2021-01-09, 19:43
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Kina försöker uppenbarligen dölja något.
Men vart ska de leta?
Citera
2021-01-09, 19:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tror vi är överens, det var bara att jag hade lite svårt att smälta att det var så mycket svårare att skicka SMS själv än att informera en smittspårare.
Naturligtvis är det bättre att smittspårare samlar all information precis sim du beskriver.

Jag har fått för mig att smittspårare måste vara sjuksköterskor och då blir det ju ett resursproblem.
Vet inte om det där med ssk stämmer, men jag tror att de flesta med normalintelligens kan utföra smittspårning. I vissa fall kan det säkert behövas en ssk så ett arbetslag med 10 smittspårare och en ssk borde funka.

Ja men är det så är det ju helt omöjligt. Vi har ju stor resursbrist på ssk. Kanske någon i tråden vet om man måste vara sjuksköterska för att hantera smittspårning? Jag ska skriva till min region att jag är frivillig om det inte behövs sjuksköterskeutbildning.

Btw, hörde jag precis att länsstyrelsen flaggar för att de inte kommer klara alla tillsynsuppdrag de får nu iom den nya pandemilagen. Same same hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in