2021-01-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
Kina bannar Who att komma in i landet

Kina försöker uppenbarligen dölja något.
Citera
2021-01-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Australiens regering bryr sig om sina medborgare: 909 döda
Sveriges clown-regering och klåparna på FHM: 9433 döda

Självfallet ska ett lands regering, Australien i detta fall, bry sig om sina medborgare som befinner sig inom landets gränser och ställa krav på inkommande resenärer.

Eller menar du att alla länder ska agera som inkompetente Anders Tegnell och clown-regeringen i dårhuset Sverige?
Inrapporterade döda 1-8 januari:

Sverige: 703
Norge: 36
Finland: 23
Med ett dödssnitt nu på 60-100 döda/dygn så dör det lika många i Sverige under en vecka som det har dött i Norge totalt under hela pandemin
Citera
2021-01-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Han har skött det kanonbra - om målet är att så många som möjligt dör.

Sverige är sämst av alla grannländer.
Topp 10 värsta landet i Europa.
Ytterligare en som hakat upp sig på hur många multisjuka 85+ som dött av förkylning.
Deras tid var kommen.
Citera
2021-01-09, 17:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
FHM ville säkert värna folkhälsan från början. Nu verkar det inte sällan handla om att rädda skinnet på olika byråkrater efter att en massa människor dött i onödan. Det är naturligtvis därför att man uppfann vilka tider man ska ha munskydd på sig. För då har man det ju inte hela tiden och då hade de ju ändå lite rätt i alla fall.

Johan Carlsson ser f.ö. mest ut som en ledsen hund som har ont i tassen.

Ja. Ärligt talat tycker jag synd om honom, men kanske även Tegnell. Fiaskot är totalt och de utmålas som syndabockar, trots att regeringen är de som borde lastas.
Citera
2021-01-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ytterligare en som hakat upp sig på hur många multisjuka 85+ som dött av förkylning.
Deras tid var kommen.

Finns ingen anledning till att vi ska ha över 20 ggr fler döda än Norge. Oavsett om det rör sig om yngre eller äldre.

Målet bör vara att så få som möjligt dör, oavsett strategi. Och Tegnell och Löfvén har misslyckats något så överdjävligt på den punkten.

Vi får hoppas att du inte arbetar med något som kräver empati.
Citera
2021-01-09, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Finns ingen anledning till att vi ska ha över 20 ggr fler döda än Norge. Oavsett om det rör sig om yngre eller äldre.

Målet bör vara att så få som möjligt dör, oavsett strategi. Och Tegnell och Löfvén har misslyckats något så överdjävligt på den punkten.

Vi får hoppas att du inte arbetar med något som kräver empati.
Det är vad du tycker är målet.
Det tycker inte jag.
Citera
2021-01-09, 17:35
Medlem
Med eftersläpningarna som råder, som är extrema just nu, lär dödstalet i Sverige just nu ligga på långt över 10 000 (vilket bör ha skett redan vid nyår).

Låt säga att antalet döda ligger på 10 300. Då krävs bara drygt 1000 ytterligare för att vi ska ligga på samma skräcksiffror döda per miljon som Spanien och Frankrike
Citera
2021-01-09, 17:40
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jo det finns personal men dom flyttas så att dom tar hand om dessa Covid-patienter.

Bryt inte benet – väntan på operation dubbelt så lång

Bryt inte armar eller ben i halkan – väntetiden kan bli lång, i synnerhet om du behöver opereras.
– Pandemin gör att vi inte ens har tillgång till hälften av det antal operationssalar som vi normalt har, säger Magnus Karlsson, ortopedläkare inom SU.

På torsdagen fick ortopeden vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Mölndal in 130 patienter som skadats till följd av snö och halka. Cirka hälften av dem hade frakturer och en del av skadorna kräver operation. Men hjälpen kommer att dröja.

– Vi pratar om upp mot två veckor, kanske längre i en del fall, säger Magnus Karlsson och fortsätter:
– Det är något som vi självklart beklagar eftersom väntan kan innebära smärta och besvär för den drabbade, säger han.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/bryt-inte-benet-v%C3%A4ntan-p%C3%A5-operation-dubbelt-s%C3%A5-l%C3%A5ng-1.39669734
Citera
2021-01-09, 17:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det rör sig om ett exempel där någon blev smittad i en oventilerad, fönsterlös restaurang i Sydkorea, där någon form av luftkonditionering blåste smittad luft rakt på de som smittades. Man får väl ha lite koll på vad typ av lokaler man vistas i. Svenska regler för luftväxling i allmänna lokaler ser kanske lite annorlunda ut än de i Sydkorea. Läs gärna artikeln i dess helhet innan du går i taket.
Det finns säkert flera studier som visar på att man kan smittas på kortare tid och på längre avstånd under speciella förhållanden.
Artikeln visade väl ett ganska speciellt förhållande kan jag tycka och jag är inte ett dugg upprörd över att det är så.
Citera
2021-01-09, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det är "pandemic game theory". Det stämmer att man kan försöka värna om bägge men du kommer inte att få ett bra resultat. Du måste välja vilken du vill optimera. Detta är precis vad man kom fram till på Bill Gates Foundation mockup-scenariot häromåret (i den kom man fram till att den enda strategin som fungerade var att mitigera det ekonomiska bortfallet).

Alle de der teorier kan du da forfølge til dommedag, men når teorierne bliver overhalet af virkeligheden må man da droppe teorien, og konstatere at teorien var forkert.

Teorien var forkert - det viser resultaterne i form af minimeret dødstal og OK økonomi i nabolandene.

Sverige kan da stadigvæk ændre kurs og prioritere folkets liv og helbred ligeså højt som nabolandene gør.
Citera
2021-01-09, 17:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
De länder som trodde att hålla R talet strax under noll med mjuka restriktioner får tänka om nu.
Den engelska virus varianten smittar 60% mer och R talet blir helt plötsligt 1,4 istället för 0,9.
Det vill säga om antal smittade skulle sjunkit från 1000 per dag till 500 efter två veckor nu stiger det till 3000 smittfall efter två veckor.
Slutsatsen blir att mycket hårdare restriktioner behövs nu när B117 tar över den ordinarie varianten och blir det dominerande viruset.
Ju snabbare inför man restriktionerna ännu bättre resultat får man.
Nej, det blir inte "helt plötsligt" 1,4 istället för 0,9, eftersom den gamla varianten inte "helt plötsligt" försvinner.
Citera
2021-01-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Jag tror du övertolkar flera saker. Men om du undviker att ta med dina barn på gymmet som jag förstår att du brukar besöka så vet du ju att du inte blivit smittad av dem på gymmet. Men jag tolkar det som att du redan vet att ni inte smittats av barnen när du hängt på gymmet eftersom de inte varit med dig där?

I matvarubutiken kan du ju själv planera din framfart. Om det är fullt i det lilla kylrummet så kan du ju avvakta innan du går in. Är det så belamrat med mjölkstinna klimakteriekossor så kan du ju passa på att gå till bröddisken istället för att undvika trängsel. Jag tror inte du behöver ha med en tumstock för att klara det faktiskt.

Det är nog en större risk att du när du väl ska betala får en småfebrig person bakom dig i kön som pga sitt munskydd tror denne är den mest empatiske person i världen. I nödfall kan du ju såklart ta med barnen när du handlar så du har något att skylla på om du smittas.

Jag kunde inte gå på gymmet under våren när jag smittades pga hjärtproblem (hjärtmusjelinflammstion), jag fick klartecken att träna igen först i september. Det var lite jobbigt att både ha influensan och Covid när hjärtat inte fungerade som det skulle. Man var lite extra orolig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in