2021-01-09, 18:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Om du haft 39-40 graders feber vet du hur svårt det är att sms och ringa dem du haft kontakt med sista veckan, det är knappt man orkar ringa arbetsgivaren i det läget. Har hänt mig när min anhöriga fick ringa när jag låg med influensa.
I andra länder ringer smittspåraren upp personerna i Sverige låter vi befolkningen sköta smittspårningsarbetet. FoHM rekommenderar och varnar oss att vi ökar smittspridningen om vi inte följer råden, som vi kan bryta om vi ska köpa något nödvändigt förstås.
Jag håller med dig i sak, att smittspårningen borde vara betydligt bättre nu efter nästan ett år med corona.

Jag förstår inte hur det kan vara lättare att berätta för en smittspårare vilka man träffat, när, var, hur och lämna ett korrekt telefonnummer jämfört med att skicka iväg en mängd lika dana SMS till de man träffat.
Citera
2021-01-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja, Finland och Norge har en armé av smittspårare som sköter om det. Därför har dom också en bråkdel av Sveriges spridning.

Det finns ett element av skam för den smittade att behöva kontakta dom som den utsatt för smittrisk. Familj och nära vänner går säkert bra men engångsragget är svårare.

Att naivt tro att alla smittade kommer att ta kontakt med alla som dom utsatt är riktigt korkat. Det har vi också sett resultat av i Sveriges smittspårning där man inte lyckats stänga ner nästan några smittkedjor alls.

Tyvärr lär det bli likadant med UK-varianten om en månad eller så.
Men den proffesionelle smittspårararen har full koll vilka engångsragg man haft?
Ja då ska ju denna person självklart sköta det.
Citera
2021-01-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Nu är det ju inte enbart Norge. Vi är sämst av samtliga våra grannländer, ja till och med Tyskland.
Vi är 10:e värsta landet i hela EU.
Finns ingen anledning att Sverige ska vara sämst av alla länder i vårt närområde.

Att förneka Sveriges genomusla strategi gör dig bara löjeväckande och tragisk.

Sämst på vad?

Får jag fråga: vilken utbildning och arbetslivserfarenhet har du för att bedöma en så komplex fråga under en pågående pandemi, innan det ens är möjligt att utvärdera?
Citera
2021-01-09, 18:45
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag håller med dig i sak, att smittspårningen borde vara betydligt bättre nu efter nästan ett år med corona.

Jag förstår inte hur det kan vara lättare att berätta för en smittspårare vilka man träffat, när, var, hur och lämna ett korrekt telefonnummer jämfört med att skicka iväg en mängd lika dana SMS till de man träffat.

Jag håller med dig i sak.

Men vitsen med att inte alla dem med 39-40 graders feber gör det, är att man får ett register och en demografi och kan därmed se vilka områden viruset sprider sig i. Tyskland hade ett jättebra system för detta och kunde därmed sätta upp teststationer ungefär där man såg att viruset spred sig. Därmed kunde man slå ner viruset, som förstås nu är väldigt svårt då man har en stor spridning.

Men som förra chefen för smittskyddsinstitutet sa Peet Tull
"Man ska aldrig sluta smittspåra"
Citera
2021-01-09, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast det går inte att jämföra med länder med stor fattigdom, trångboddhet, generationsboende, bristande sjukförsäkring o.s.v.. Man måste jämföra med dom som ligger närmast oss, och det är ju våra nordiska grannländer. Dessutom har vi samma klimat.
Eller så jämför man dödstal och inget annat.
Citera
2021-01-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eller så jämför man dödstal och inget annat.
Eller så tittar man på helheten.
Några döda gamlingar som ändå skulle dö kvittar väl.
Citera
2021-01-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Sämst på vad?

Ytterligare en Tegnell-anhängare!?

Men javisst, till hösten är säkert alla 17 länder (som är bättre än oss) i EU ikapp oss ^^
Och de över 100 nationer runt om i världen som är bättre än oss - de är säkert ikapp oss till hösten.
Eller om ett par år
Citera
2021-01-09, 18:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Eller så tittar man på helheten.
Några döda gamlingar som ändå skulle dö kvittar väl.
Eller så ser vi det positiva i att strategin i i alla fall inte lett till lika många gamlingar som för de med den sämsta.
Citera
2021-01-09, 18:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Är det inte tvärtom inomhus. Stillastående luft är det farliga. Då fylls rummet på som ett
glas tills det är fullt = Tillräcklig koncentration i rummet, som leder till smitta.

Kraven på ventilation i en restauranglokal är höga. Dels finns det krav på hur mycket luft som måste bytas ut per sekund och dels finns det krav på att lufthastigheterna ska vara låga.

I princip ska alla lokaler utom själva köket förses med 10 liter luft per sekund per kvadratmeter.
En restauranglokal med gäster som sitter på sammanlagt 400 m2 ska alltså tillföras 4 000 liter luft varje sekund där gästerna vistas.

Ungefär samma luftmängder gäller för övriga lokaler utom själva köket där maten tillagas och diskrummet där större luftväxling krävs.

Kök, 15-50 l/s/m2
Kallskänk, 7-10 l/s/m2
Diskrum, 12–20 l/s/m2
Kontrollplats, 3–6 l/s/m2
Renseri, 7-15 l/s/m2
Citera
2021-01-09, 19:00
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Men den proffesionelle smittspårararen har full koll vilka engångsragg man haft?
Ja då ska ju denna person självklart sköta det.
Den smittade intervjuvas såklart om sina kontakter. Det är lättare att låta någon annan ringa upp åt en än att göra det själv.

Vad tycker du om resultatet av Sveriges "smittspårning" då? Har det lyckats bra?
Citera
2021-01-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Den smittade intervjuvas såklart om sina kontakter. Det är lättare att låta någon annan ringa upp åt en än att göra det själv.

Vad tycker du om resultatet av Sveriges "smittspårning" då? Har det lyckats bra?
Ja jag har inget att anmärka på.
Citera
2021-01-09, 19:03
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag håller med dig i sak.

Men vitsen med att inte alla dem med 39-40 graders feber gör det, är att man får ett register och en demografi och kan därmed se vilka områden viruset sprider sig i. Tyskland hade ett jättebra system för detta och kunde därmed sätta upp teststationer ungefär där man såg att viruset spred sig. Därmed kunde man slå ner viruset, som förstås nu är väldigt svårt då man har en stor spridning.

Men som förra chefen för smittskyddsinstitutet sa Peet Tull
"Man ska aldrig sluta smittspåra"
Jag tror vi är överens, det var bara att jag hade lite svårt att smälta att det var så mycket svårare att skicka SMS själv än att informera en smittspårare.
Naturligtvis är det bättre att smittspårare samlar all information precis sim du beskriver.

Jag har fått för mig att smittspårare måste vara sjuksköterskor och då blir det ju ett resursproblem.
Vet inte om det där med ssk stämmer, men jag tror att de flesta med normalintelligens kan utföra smittspårning. I vissa fall kan det säkert behövas en ssk så ett arbetslag med 10 smittspårare och en ssk borde funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in