2021-01-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nåja. Sett till förutsättningarna borde Sverige ligga lite högre än Finland och Norge men klart under Danmark. Det går nog inte att neka att man har misslyckats en hel del.
Misslyckats med vad?
Citera
2021-01-09, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Vi är sämre än enormt många stora länder med enorm befolkning och med extremt många städer med betydligt högre befolkningstäthet än våra städer här i Sverige. Så din teori om att det har med storleken att göra kan du kasta i papperskorgen. Sverige presterar sämre pga sin genomusla strategi.

Både du och jag vet att Sveriges smittspridning till stor del beror på vår demografi och hur dessa lever (läs; invandrare med ett levnadsmönster som driver smitta). Vi har en strategi som är byggd för en homogen befolkning, den är därmed fel, vilket jag håller med om.
Citera
2021-01-09, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Både du och jag vet att Sveriges smittspridning till stor del beror på vår demografi och hur dessa lever (läs; invandrare med ett levnadsmönster som driver smitta). Vi har en strategi som är byggd för en homogen befolkning, den är därmed fel, vilket jag håller med om.

Demografikortet är sönderpulveriserat vid det här laget. Även om Tegnell fortsätter mala på om det som en sista livlina.
Citera
2021-01-09, 18:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Nu är det ju inte enbart Norge. Vi är sämst av samtliga våra grannländer, ja till och med Tyskland.
Vi är 10:e värsta landet i hela EU.
Finns ingen anledning att Sverige ska vara sämst av alla länder i vårt närområde.

Att förneka Sveriges genomusla strategi gör dig bara löjeväckande och tragisk.
Se det positiva - vi kunde ha haft samma strategi som de värsta.
Citera
2021-01-09, 18:29
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja det är smittspårning det.
Skulle nån än den smittade veta bättre?

Om du haft 39-40 graders feber vet du hur svårt det är att sms och ringa dem du haft kontakt med sista veckan, det är knappt man orkar ringa arbetsgivaren i det läget. Har hänt mig när min anhöriga fick ringa när jag låg med influensa.
I andra länder ringer smittspåraren upp personerna i Sverige låter vi befolkningen sköta smittspårningsarbetet. FoHM rekommenderar och varnar oss att vi ökar smittspridningen om vi inte följer råden, som vi kan bryta om vi ska köpa något nödvändigt förstås.
Citera
2021-01-09, 18:30
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du länkar till en betalartikel. Kan du sammanfatta vad det står?

Det mesta tyder på att den svenska vaccinationen kommer att misslyckas eftersom det inte finns tillräckligt god tillgång på vaccin, skriver Sveriges Radios tidigare vd Ove Joanson på DN Debatt.

Enligt Joanson är EU:s långsamma beslut om att godkänna Pfizers och Biontechs vaccin orsaken till att Sverige lär få brist. Han är också kritisk till att medierna behandlar vaccinsamordnaren Richard Bergström som en ”hygglig prick” i stället för att granska honom som en makthavare.

”Vi behöver medier som upphör att vara hejaklackar och börjar att kritiskt granska och ifrågasätta de beslutsfattare som bestämmer över liv och död”, skriver Ove Joanson.
Citera
2021-01-09, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja 9 länder har ju tydligen en ännu sämre strategi enligt dödsräknaren.
Citera
2021-01-09, 18:35
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det mesta du skriver är tyvärr inte rätt.

Man behöver inte ha vidöppna fönster för att ventilera en restauranglokal. Man tillför uppvärmd luft och suger ut "använd" luft.

Kraven på ventilation i en restauranglokal är höga. Dels finns det krav på hur mycket luft som måste bytas ut per sekund och dels finns det krav på att lufthastigheterna ska vara låga.

Hur man värmer lokalen är inte intressant när det gäller ventilationen av restauranglokalen.
Jag kan hålla med om att det förekommer att man blåser på med en luft/luft-värmepump och får högre lufthastigheter än tillåtet/lämpligt.

Aerosoler håller sig flygande i luften utan att luften har någon hastighet, eller väldigt väldigt låg hastighet (typ 0,1 m/s).

Droppar faller ganska snabbt till marken/golvet om det inte finns någon luftrörelse.

Droppar kan färdas långt om lufthastigheten är hög.

Denna information tillsammans med innehållet i artikeln du länkade till bör ge relevant information. I Sverige kan motsvarande smittspridning förekomma, men det är absolut ovanligt.

Man bör undvika inomhusmiljöer där man känner att det "blåser".

Är det inte tvärtom inomhus. Stillastående luft är det farliga. Då fylls rummet på som ett
glas tills det är fullt = Tillräcklig koncentration i rummet, som leder till smitta.
Citera
2021-01-09, 18:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Det mesta tyder på att den svenska vaccinationen kommer att misslyckas eftersom det inte finns tillräckligt god tillgång på vaccin, skriver Sveriges Radios tidigare vd Ove Joanson på DN Debatt.

Enligt Joanson är EU:s långsamma beslut om att godkänna Pfizers och Biontechs vaccin orsaken till att Sverige lär få brist. Han är också kritisk till att medierna behandlar vaccinsamordnaren Richard Bergström som en ”hygglig prick” i stället för att granska honom som en makthavare.

”Vi behöver medier som upphör att vara hejaklackar och börjar att kritiskt granska och ifrågasätta de beslutsfattare som bestämmer över liv och död”, skriver Ove Joanson.

Tack, men detta med EU:s godkännande gäller ju hela EU. På vilket sätt har Bergström gjort fel?
Citera
2021-01-09, 18:37
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Ja det är smittspårning det.
Skulle nån än den smittade veta bättre?
Ja, Finland och Norge har en armé av smittspårare som sköter om det. Därför har dom också en bråkdel av Sveriges spridning.

Det finns ett element av skam för den smittade att behöva kontakta dom som den utsatt för smittrisk. Familj och nära vänner går säkert bra men engångsragget är svårare.

Att naivt tro att alla smittade kommer att ta kontakt med alla som dom utsatt är riktigt korkat. Det har vi också sett resultat av i Sveriges smittspårning där man inte lyckats stänga ner nästan några smittkedjor alls.

Tyvärr lär det bli likadant med UK-varianten om en månad eller så.
Citera
2021-01-09, 18:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi

Fast det går inte att jämföra med länder med stor fattigdom, trångboddhet, generationsboende, bristande sjukförsäkring o.s.v.. Man måste jämföra med dom som ligger närmast oss, och det är ju våra nordiska grannländer. Dessutom har vi samma klimat.
Citera
2021-01-09, 18:38
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Återigen spelar du ut det där enfaldiga Sverigehatskortet mot debattörer som vill Sverige väl. Det är ju du själv som är Sverigehataren i tråden. Du försvarar ständigt de som förstör Sverige, är ansvariga för haveriet och tar livet av svenskar.

Det där håller jag verkligen med om. Att se världen genom rosa solglasögon är ju inte vettigt i en pandemi, men jag håller med om att man ska försöka uppmuntra positiva nyheter för det behöver vi ju. Jag blir också anklagad för att vara för hård emot FoHM - men jag anser att de gjort det så dåligt och jag trodde faktiskt på riktigt att Sverige var bättre på organisation kreativitet och även smittskyddsarbete.

Jag trodde inte att jag skulle matas med glädjande nyheter för att någon person på en myndighet ville glänsa lite (Sverige har lägre siffror än Danmark), och att hela etablissemanget skulle ställa sig bakom en sån person. Jag anar att det blivit lite av en personkult kring Anders Tegnell och att ingen vågar säga ifrån emot honom eller Johan Carlsson.

Det har jag något emot för FoHM gör Sverige sämre - och vi kan vara bättre. Vi kan tex ta in andra forskare än de på FoHM, det finns väl bara 1 virolog där, vi skulle behöva ha mera input i den svenska pandemibekämpningen. Nu finns bara FoHM och vi behöver fler forskare som vågar utmana de stelbenta regler och ramar som satts upp av FoHM som gör vårt land sämre och sämre ekonomiskt rustat för återstarten efter / med covid19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in