2021-01-09, 16:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej. I nästan varje inlägg jag skrivit i tråden skriver jag att valutarisk existerar. Det är lätt att kolla så varför du ljuger om det är rätt obegripligt.

Dessutom var det annanmedlem som påpekade för dig att du hade fel, men han verkar inte orka tjafsa med dig vilket gör honom till en mycket smartare person än vad jag är.

Globalfonder, liksom alla andra fonder, har utvecklats bättre i USD än i SEK på grund av valutarisk, ja.

Precis som jag har skrivit hela tiden.

Du däremot påstår att det inte drabbar OMXS.
Men då är det lugnt då? Mitt råd till TS var att räkna med Valutarisk när han väljer fond som handlar utanför Sverige.

Och Avanza själva skriver inte att det är någon Valutarisk med Avanza zero, som handlar med OMXS. Och man får anse att de kan sin egen bransch? Även om du knotar.

Överens?
Citera
2021-01-09, 16:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men då är det lugnt då? Mitt råd till TS var att räkna med Valutarisk när han väljer fond som handlar utanför Sverige.

Och Avanza själva skriver inte att det är någon Valutarisk med Avanza zero, som handlar med OMXS. Och man får anse att de kan sin egen bransch? Även om du knotar.

Överens?
Överens.
Citera
2021-01-09, 16:53
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ja, jag tror att jag ska skicka ett PM senare.

Nej.

Det är ingen halmgubbe, det är vad han påstår om du hade följt tråden. Här tex:

Han, och kanske du, hävdar att det inte finns någon valutarisk att köpa ABB som är noterad på NYSE.

Jo det är en halmgubbe. Det är bara att erkänna det. Företagets valutarisker kan vara i alla möjliga valutor. (och i ABBs fall är säkert det så) Din valutarisk som aktieägare däremot är inte det. Jag såg att Bucketshop försökt förklara med bankkonton och kanske är det en enklare förklaring som du kan förstå. Eller obligationer.
Citera
2021-01-09, 17:23
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jo det är en halmgubbe. Det är bara att erkänna det. Företagets valutarisker kan vara i alla möjliga valutor. (och i ABBs fall är säkert det så) Din valutarisk som aktieägare däremot är inte det.
Att vara aktieägare är att vara (del)ägare av företaget.

Jag tror att du ser problemet med ditt resonemang faktiskt.
Citat:
Jag såg att Bucketshop försökt förklara med bankkonton och kanske är det en enklare förklaring som du kan förstå. Eller obligationer.
Utvecklingen på ett bankkonto är inte beroende av valutakurser, något som internationella företags vinster och värdering är.
Citera
2021-01-09, 17:38
Medlem
Purovskys avatar
Om ett företag tar en valutarisk så tar man givetvis som aktieägare i det bolaget själv en "underliggande" valutarisk även om företaget är noterat i kr. Oavsett vad wiki skriver.
Citera
2021-01-09, 18:22
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Att vara aktieägare är att vara (del)ägare av företaget.

Jag tror att du ser problemet med ditt resonemang faktiskt.

Utvecklingen på ett bankkonto är inte beroende av valutakurser, något som internationella företags vinster och värdering är.

Du halmgubbar igen. Nej din valutarisk är inte samma sak som företagets valutarisk. Tex har du ingen valutarisk i en aktie på Stockholmsbörsen. Däremot kan det företaget ha valutarisker genom sin verksamhet. Förstår du skillnaden?

Okej. Nu fattar jag vad som är problemet. Du missförstår hela begreppet växlingskurser. Här är några enkla exempel så kanske du förstår.

En sparare i Sverige har 1 miljon SEK på sitt sparkonto. Ingen valutarisk förekommer.
En sparare i Sverige har 1 miljon USD på sitt sparkonto. Valutarisk förekommer.

Förstår du nu?
Citera
2021-01-09, 18:25
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Om ett företag tar en valutarisk så tar man givetvis som aktieägare i det bolaget själv en "underliggande" valutarisk även om företaget är noterat i kr. Oavsett vad wiki skriver.

Nej du har missförstått. Om du köper ett företag verksamt i Långbortistan som enbart verkar i det landet så har det företaget ingen valutarisk. Du har däremot det när du köper företagets aktie som prissätts i Långbortistanska kronor.
Citera
2021-01-09, 18:32
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Du halmgubbar igen. Nej din valutarisk är inte samma sak som företagets valutarisk. Tex har du ingen valutarisk i en aktie på Stockholmsbörsen. Däremot kan det företaget ha valutarisker genom sin verksamhet. Förstår du skillnaden?
Nej jag är inte säker på att jag förstår vad du försöker säga. Företagets risker är ägarnas risker.

Jag är nyfiken på om du anser att Stefan Persson tar någon valutarisk i sitt ägande av HM. Han är aktieägare i ett svenskt bolag noterat i SEK på OMXS. Enligt dig så är han alltså inte utsatt för någon valutarisk?

Spelar det ingen som helst roll för Stefan och hans förmögenhet hur SEK värderas i förhållande till andra valutor?

Jag påstår att det spelar stor roll.

Sen verkar du inte veta vad en halmgubbe är.
Citat:
Okej. Nu fattar jag vad som är problemet. Du missförstår hela begreppet växlingskurser. Här är några enkla exempel så kanske du förstår.

En sparare i Sverige har 1 miljon SEK på sitt sparkonto. Ingen valutarisk förekommer.
En sparare i Sverige har 1 miljon USD på sitt sparkonto. Valutarisk förekommer.

Förstår du nu?
Jaså. Spännande.
Citera
2021-01-09, 18:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Nej du har missförstått. Om du köper ett företag verksamt i Långbortistan som enbart verkar i det landet så har det företaget ingen valutarisk. Du har däremot det när du köper företagets aktie som prissätts i Långbortistanska kronor.
Angående halmgubbar...

Om ett företag tar en valutarisk skrev han.

Ditt svar är att om företaget inte tar en valutarisk...

Ja, nu förstår jag vad problemet är, och det är ett vanligt problem.

Läsförståelse.
Citera
2021-01-09, 18:40
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Nej jag är inte säker på att jag förstår vad du försöker säga. Företagets risker är ägarnas risker.

Jag är nyfiken på om du anser att Stefan Persson tar någon valutarisk i sitt ägande av HM. Han är aktieägare i ett svenskt bolag noterat i SEK på OMXS. Enligt dig så är han alltså inte utsatt för någon valutarisk?

Spelar det ingen som helst roll för Stefan och hans förmögenhet hur SEK värderas i förhållande till andra valutor?

Jag påstår att det spelar stor roll.

Sen verkar du inte veta vad en halmgubbe är.

Jaså. Spännande.

Du kan vara nyfiken på vad jag tycker om många saker men nu återgår vi till ämnet. Jag upprepar igen företagets valutarisk är en annan än den som jag har som aktieägare. Ett företag kan tjäna pengar på valutaeffekter och därmed gå upp i kurs i den valuta den är noterad i. Däremot kan jag som aktieägare genom min valutarisk ändå få negativ avkastning för valutan den är noterad i går ned mot min inhemska valuta.

Jag vägrar ge upp Celenoll. DU SKA LÄRA DIG DETTA!
Citera
2021-01-09, 18:46
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Du kan vara nyfiken på vad jag tycker om många saker men nu återgår vi till ämnet.
Det är ämnet.
Citat:
Ett företag kan tjäna pengar på valutaeffekter och därmed gå upp i kurs i den valuta den är noterad i.
Ja.
Citat:
Däremot kan jag som aktieägare genom min valutarisk ändå få negativ avkastning för valutan den är noterad i går ned mot min inhemska valuta.
Ja.
Citat:
Jag vägrar ge upp Celenoll. DU SKA LÄRA DIG DETTA!
Fast ingen har sagt något annat. Apropå halmgubbar.

Men tack för att du tog dig tiden.
Citera
2021-01-09, 18:49
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Det är ämnet.

Ja.

Ja.

Fast ingen har sagt något annat. Apropå halmgubbar.

Men tack för att du tog dig tiden.

Så har du äntligen förstått skillnaden? Ge mig exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in