2021-01-09, 16:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du har ingen aning om vad valutarisk är för något.

Men det hindrar dig inte från att raljera:

Sluta.

Bara sluta.
Den här länken gav jag dig förra veckan, synd du aldrig läste den utan fortsatte trolla.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Valutarisk
Citera
2021-01-09, 16:13
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Du har ingen aning om vad valutarisk är för något.

Men det hindrar dig inte från att raljera:

Sluta.

Bara sluta.

Det är ju du som har en egen konstig definition.

Här är den riktiga.

DVS exakt det som folk försökt förklara för dig men du vägrar att ta in.
Citera
2021-01-09, 16:14
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den här länken gav jag dig förra veckan, synd du aldrig läste den.
Ja? Du tror ju att det innebär att internationella företag som deklarerar i Schweiz saknar valutarisk.
Citera
2021-01-09, 16:16
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ja? Du tror ju att det innebär att internationella företag som deklarerar i Schweiz saknar valutarisk.

Nej. Du missförstår länken.
Citera
2021-01-09, 16:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det finns ingen valutarisk för en svensk att köpa ABB som är noterad i SEK. Läs på wiki-texten nu. Och sälj sedan dina globalfonder om du tror USD kommer att sjunka ännu mer och behåll avanza zero.

Själv har jag allting i SEK och har därmed "tjänat" 20% extra under 2020. Alla amerikaner kan se den vinsten direkt på mitt bankkonto, och även jag den dag jag köper något i USD. Mot Euro har jag tjänat 10%, det kommer jag att utnyttja en dag när jag går in på DAX.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-09 kl. 16:20.
Citera
2021-01-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Hej!

Tänkte börja fondspara nu och gjort en del research kring hur min portfölj ska se ut. Däremot undrar jag om det är fel att börja just nu? Efter pandemin har börsen rusat, guld rusat, bitcoin rusat vilket känns lite olustigt. I samband med detta så kliver Biden på som president vilket jag tror ekonomiskt kan påverka USA negativt (vilket delvis syns på dollarn), Brexit har nu även skett och vi vet fortfarande inte om vaccinet kommer ge förväntat effekt.

Så blir lite skraj att en rekyl kan komma relativt snart, men känner att man kanske vet bättre om läget i Februari när vi vet hur resultatet av vaccinet och muterade viruset ser ut. Bör jag vänta och fortsätta läsa på och se hur läget kommer bli i slutet av Januari? Hur gör ni idag?

Det är aldrig fel att fondspara om man har en rimlig spridning av riskerna. 10 fonder är bättre än en fond.
En fond kan vara sämre än lönekontot.
Dramatiken är måttlig på fonder. Betydligt mer dramatik på aktier (lätt att förlora 90% men lika lätt att vinna 400%)
Citera
2021-01-09, 16:20
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det är ju du som har en egen konstig definition.

Här är den riktiga.

DVS exakt det som folk försökt förklara för dig men du vägrar att ta in.
Du också.

Varje gång du kommer med ditt nonsens så "glömmer" du att utveckla, så jag har inget hopp om att du kommer att göra det denna gången heller.

Citat:
Nej. Du missförstår länken.
Nej, det gör jag inte.
Citera
2021-01-09, 16:21
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det finns ingen valutarisk för en svensk att köpa ABB som är noterad i SEK.
Ok.

Men du sa även att det inte fanns någon valutarisk att köpa ABB noterad i USD.

Så hur ska du ha det?

Citat:
Själv har jag allting i SEK och har därmed "tjänat" 20% extra under 2020. Alla amerikaner kan se den vinsten direkt på mitt bankkonto, och även jag den dag jag köper något i USD. Mot Euro har jag tjänat 10%, det kommer jag att utnyttja en dag när jag går in på DAX.
Du påstår att du tar noll valutarisk i SEK och kan alltså inte ha tjänat något.

Hur ska du ha det?
Senast redigerad av CelenoII 2021-01-09 kl. 16:24.
Citera
2021-01-09, 16:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ok.

Men du sa även att det inte fanns någon valutarisk att köpa ABB noterad i USD.

Så hur ska du ha det?
Det är väl ändå DU som startar hela bi-debatten med att påstå att valutarisk inte existerar? Så, existerar valutarisk eller inte när man som svensk köper fonder som äger aktier i annan valuta än SEK?

Accepterar du även att dina globala indexfonder sjunkit 10% under 2020 pga Valutarisk? Då börjar du komma någonstans.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-09 kl. 16:28.
Citera
2021-01-09, 16:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Du också.

Varje gång du kommer med ditt nonsens så "glömmer" du att utveckla, så jag har inget hopp om att du kommer att göra det denna gången heller.

Jag förstår att detta är svårt för dig och att du kämpar med förståelsen med begreppen här men vi ska nog kunna hjälpa dig. Om det är något du vill fråga kan du alltid PMa.

Citat:
Nej, det gör jag inte.

Jo du blandar ihop ABBs valutarisk med din valutarisk.

Så här skrev du:

"Ja? Du tror ju att det innebär att internationella företag som deklarerar i Schweiz saknar valutarisk."

Som svar på Lund no gozones beskrivning av din valutarisk. Antingen halmgubbar du medvetet eller så missförstår du begreppet.
Citera
2021-01-09, 16:35
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag förstår att detta är svårt för dig och att du kämpar med förståelsen med begreppen här men vi ska nog kunna hjälpa dig. Om det är något du vill fråga kan du alltid PMa.
Ja, jag tror att jag ska skicka ett PM senare.
Citat:
Jo du blandar ihop ABBs valutarisk med din valutarisk.
Nej.
Citat:
Så här skrev du:

"Ja? Du tror ju att det innebär att internationella företag som deklarerar i Schweiz saknar valutarisk."

Som svar på Lund no gozones beskrivning av din valutarisk. Antingen halmgubbar du medvetet eller så missförstår du begreppet.
Det är ingen halmgubbe, det är vad han påstår om du hade följt tråden. Här tex:

Citat:
Nej, Adam tar ingen direkt valutarisk om han köper i USA eftersom priset är samma på NYSE och på OMX för dubbel-noterade aktierna.

Han, och kanske du, hävdar att det inte finns någon valutarisk att köpa ABB som är noterad på NYSE.
Citera
2021-01-09, 16:36
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det är väl ändå DU som startar hela bi-debatten med att påtå att valutarisk inte existerar? Så, existerar valutarisk eller inte?
Nej. I nästan varje inlägg jag skrivit i tråden skriver jag att valutarisk existerar. Det är lätt att kolla så varför du ljuger om det är rätt obegripligt.

Dessutom var det annanmedlem som påpekade för dig att du hade fel, men han verkar inte orka tjafsa med dig vilket gör honom till en mycket smartare person än vad jag är.
Citat:
Accepterar du även att dina globala indexfonder sjunkit 10% under 2020 pga Valutarisk? Då börjar vi komma någonstans. Inte vi andra, utan just du.
Globalfonder, liksom alla andra fonder, har utvecklats bättre i USD än i SEK på grund av valutarisk, ja.

Precis som jag har skrivit hela tiden.

Du däremot påstår att det inte drabbar OMXS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in