2021-01-09, 12:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Båda era inlägg antyder att det skulle vara en fördel med inhemskt politiskt 'spionage' och 'övervakning' av presidenten. Så kallade <insert>gate situationer.
Det är dock precis det som aldrig får hända. Det är dessutom uppgifter/rykten om precis det beteendet som gör folket och presidenter misstänksamma från början. Det är inte meningen att exempelvis Demokratistiska partiet skall ha en mullvad inom Republikanernas administration, eller vice versa, även om det förmodligen händer med jämna mellanrum. Det är hög risk för korruption i sådana situationer.

Förlåt?

Jag förstår inte vad det du skriver om har med inläggen som du citerar att göra.

Jag skriver om lobbyister, som betalda av t.ex. militärindustriella komplexet, big pharma, big oil, NRA, bearbetar politiker i Kongressen och i Vita Huset för att få dessa att agera på ett sätt som gynnar uppdragsgivarnas intressen.

Detta vill jag begränsa, eftersom jag anser att det är odemokratiskt.

Vad har det med "politiskt 'spionage' och 'övervakning' av presidenten" att göra?

Om du vill att lobbyister ska ha större inflytande än dom folkvalda så kan du väl motivera detta?

Jag vill helst ha bort alla lobbyister helt och hållet.

Under Obamas tid var dörren till Vita Huset, som jag uppfattat det, i huvudsak stängd för lobbyister. Under Trumps tid har det bytts från stängd dörr till svängdörr.

'Open Sesame:' Lobbyists cheer warmer welcome in Trump White House
https://www.reuters.com/article/us-trump-effect-lobbying-idUSKBN1D714U

Citera
2021-01-09, 12:19
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Förlåt?

Jag förstår inte vad det du skriver om har med inläggen som du citerar att göra.

Jag skriver om lobbyister, som betalda av t.ex. militärindustriella komplexet, big pharma, big oil, NRA, bearbetar politiker i Kongressen och i Vita Huset för att få dessa att agera på ett sätt som gynnar uppdragsgivarnas intressen.

Detta vill jag begränsa, eftersom jag anser att det är odemokratiskt.

Vad har det med "politiskt 'spionage' och 'övervakning' av presidenten" att göra?

Om du vill att lobbyister ska ha större inflytande än dom folkvalda så kan du väl motivera detta?

Jag vill helst ha bort alla lobbyister helt och hållet.

Under Obamas tid var dörren till Vita Huset, som jag uppfattat det, i huvudsak stängd för lobbyister. Under Trumps tid har det bytts från stängd dörr till svängdörr.

'Open Sesame:' Lobbyists cheer warmer welcome in Trump White House

Metoden att få in en person i presidentens närhet och att få presidenten att göra saker kan vara samma väg. Det är vad jag menar.
Det kan vara bra att begränsa lobbyister just av den anledningen också. Men samtidigt finns det "goda" lobbyister som vill få sin sak hörsammad och stödd av presidenten. Exempelvis hjälp för svaga och förtryckta i samhället och liknande.
Citera
2021-01-09, 12:30
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Metoden att få in en person i presidentens närhet och att få presidenten att göra saker kan vara samma väg. Det är vad jag menar.
Det kan vara bra att begränsa lobbyister just av den anledningen också. Men samtidigt finns det "goda" lobbyister som vill få sin sak hörsammad och stödd av presidenten. Exempelvis hjälp för svaga och förtryckta i samhället och liknande.

Problemet är att det är dyrt att hålla lobbyister i Washington D.C. eller i Bryssel.

Hur ska t.ex. lågavlönade utan rätt till sjukvård, fattigpensionärer, utsatta eller utnyttjade barn, ideella organisatoner etc., kunna göra sin röst hörd där?

Det kan dom inte och det är därför jag menar att lobbying är odemokratiskt. Lobbying är ett sätt att ge kapitalstarka oproportionerligt mycket makt. Ännu mer än dom redan har.

Citera
2021-01-09, 12:54
Bannlyst
Vad har trump för befogenheter sista 21 dagarna som han kan tänkas använda?
Citera
2021-01-09, 13:21
Medlem
Enydrions avatar
Tja, en president som försökte göra det bra för vanligt folk, därför var han oerhört hatad av den globala eliten, som totalt skiter i vanligt folk, bortsett från när de kan beskatta dem eller tjäna pengar på dem, eller sänka deras löner etc...

Han kunde säkert ha skött det bättre än vad han gjorde, men han skulle ha motarbetats oavsett hur han hade gjort, och den globala eliten har ju många lakejer inom republikanerna också, som märkts vid vissa omröstningar, och märkts ännu mera på sista tiden...

Det kommer nog om globalisterna får styra, så att de två partierna kommer tycka ungefär likadant, alltså en låtsad opposition, ungefär som det är i Sverige...
Senast redigerad av Enydrion 2021-01-09 kl. 13:26.
Citera
2021-01-09, 13:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Under Obamas tid var dörren till Vita Huset, som jag uppfattat det, i huvudsak stängd för lobbyister. Under Trumps tid har det bytts från stängd dörr till svängdörr. 'Open Sesame:' Lobbyists cheer warmer welcome in Trump White House
Intressant artikel. I grunden tycker jag (eftersom jag fått det nyanserat så av någon från insidan) att lobbyism är del av demokratin och i sin renaste form snarare en effektiv informationskanal från organisationer och företag. Lobbyister såsom nån sorts trojanska hästar förstår jag ej. Problemet belyses i artikeln där Obama körde ut dem, då möttes de i kaféerna mittemot, och att Trump lät dem komma in, men skippade transparensen (rev besöksböckerna). Den här tråden handlar om efterdyningarna av Trump. Eventuellt är demokrati pudelns kärna. Så hur kan vi resonera kring det? Är hypotesen att det blir värre eller pendeln slår tillbaka, med koppling till lobbyism eller annat.
Citera
2021-01-09, 14:08
Medlem
Luzurs avatar
Nya revisioner av historieböckerna kommer ha bytt ut Hitler mot Trump (med mustachen) och barnen kommer få läsa högt i klassrummet om "Onda Fuhrer Trump's misslyckade Ölkällarrevolt och hans besegrande av Captain Biden och hans Hjältegäng" LOL
Citera
2021-01-09, 15:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikkenicke
Jag tycker väl ändå att just utrikespolitiken är det område han varit minst dålig.

Men, han är ju så korkad som inte förstår att presentation och uppförande faktiskt är viktigt. Att först hota med kärnvapenkrig och sedan skicka "kärleksbrev" till Kim Jong-Un, inte åka till Danmark för att de inte vill sälja Grönland osv. Det är saker som bara förlöljigar honom och USA som land. Det är ju bara två av väldigt många exempel när han gör bort sig i ett internationellt forum.

Fred i mellanöstern: Det är för svårt för mig att svara på om han gjort det bra eller dåligt, det är helt enkelt för komplicerade relationer och historia. Min bild är väl ändå att han gjort både lite bra och dåligt, kanske egentligen mest dåligt, dock är han ju överskuggad av sina föregångare med råge. Så även om han inte varit bra har det ändå varit en otrolig förbättring.

Enligt mig...

Döda Soleimani: Dåligt (av diplomatiska skäl)
Dra sig ur kärnvapenavtalet med Iran: Uselt
Inte invadera några nya länder: Mycket bra
Diverse fredsavtal: Bra, men hur mycket betyder de i praktiken?? Kan ej svara på..
Besöka Nordkorea: Bra
Dra sig ur Parisavtalet: Uselt
Handelskrig med Kina: Mycket bra (men åter igen, han genomför det som en tjur i en porslinsfabrik och själva resultatet är ju inte så imponerande)..

Sedan får han ju ett stort minus för att han konsekvent flörtat och hyllat diktatorer och liknande ledare i världen och samtidigt varit hånfull mot många Europeiska ledare.

Om vi delar in Trumps utrikespolitik i två delar, en som har utfört utmärkt och en som han bar blandat sött och surt.

1 Den utmärkta utrikespolitiken. Han har varit en utmärkt president för staten Israel. Hans utrikespolitik är nästan som om den dikterades Israel.

2. Den som berör amerikanska förhållanden. Där har han varit helt ok på många områden.

Jag kan hålla med om det där bisarra förslaget om att köpa Grönland får ses som ett av hans allra mest kontroversiella förslag. Som du säkert känner till så har USA tidigare köpt land av Danmark, det som idag kallas för Amerikanska Jungfruöarna. Men detta skedde under en annan tid och var ett helt annat objekt utan något egentligt värde för Danmark. Dessutom tveksamt om ens Danmark har rätt att sälja ön, då Grönland har ett omfattande självstyre och eventuellt skulle motsätta sig ett sådant köp.

Om jag inte minns helt fel så sköt Iran ned om det var amerikanska drönare på internationellt territorium. Trump avstod att omdelbart hämnas med hänvisning att det skulle krävas för många oskyldiga människoliv. Attentatet mot Soleimani var kanske en betalning tillbaks från USA. Dessutom kanske Trump fick rådet att utföra attentatet av försvarsledningen.

När det gäller kärnvapenavtalet med Iran så anser jag att den iranska regimen ej går att lita på. De exiliranier som jag träffat håller med Trump och vill se hårdare tag mot en regim som konstant bryter de mänskliga rättigheterna. Jag själv har ingen direkt åsikt i frågan, då jag inte är helt påläst om den, utan bara kan konstatera att Iran inte kan betraktas som en pålitlig avtalspartner.
Senast redigerad av DeValera 2021-01-09 kl. 15:48.
Citera
2021-01-09, 18:00
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Men ni har redan misslyckats med att övertyga majoriteten amerikaner om att Biden vann. Så bittert det måste kännas. Dock är det nog Trumps främsta eftermäle. Som han drog ned brallorna på det amerikanska etablissemanget och bevisade hur gravt korrumperat det är. Nu finns ingen väg tillbaka.
Nja, han kommer nog främst minnas som en storhetsvansinnig upprorsmakare och klantarsel. "Landsfadern" som hetsade pöbeln till upplopp i demokratins hjärta...
Citera
2021-01-09, 18:28
Medlem
ekerilars avatar
Det är tragiskt.

Donald Trump gjorde mycket rätt.

Han är ingen krigshetsare, vilket är en såväl sympatisk som ovanlig egenskap för en amerkansk president.

Ekonomin blomstrade under Trumps styre och fler människor kom i arbete.

Detta gjorde att man hade ett visst överseende med hans uppblåsta personlighet och hans Twitter-tourettes, samt att han bara omger sig med "Ja-sägare"

Så kommer Coronapandemien och Trump tappar det totalt.

Han skyller på Kina, inte helt felaktigt, men vad hjälper det insjuknade amerikaner?

Han påstår att viruset inom några veckor kommer att försvinna av sig själv lika plötsligt det kommit.

När han kritiseras för sin senfärdighet svarar han att han minsann stoppat resor från Kina, ändå sprids viruset för fullt. Inga ytterligare åtgärder vidtas, för han har ju stoppat flygtrafiken mot Kina.

När de höga dödstalen kommer på tal, drar han (lätt kontrolerbar) statistik ur röven.

Detta gör honom till en enkel måltavla för media, den som han förklarat krig mot istället för att försöka hantera.

Hans skygglappar inför Coronahanteringen, samt hans uppblåsta personlighet gör att hans motståndare mobiliserar. Man lyckas för första gången att få "ghettonegrerna" till valurnan och valet blir istället för ett presidentval, en folkomröstning om Donald Trump.

När han förlorar valet, beter han sig som ett barn i trotsåldern, och det är tyvärr så vi kommer att minnas honom.
Citera
2021-01-09, 18:36
Medlem
Verkar faktiskt lite tidigt med eftermälet om Trumps alla bravader då stormen mot honom verkar svälla till orkanstyrka för att sedan tillta än mer i styrka.
Men i slutet av månaden kanske man kan få en klarar bild av Trumps agerande och om han bara var en usel och oerfaren president eller om han var en både usel, oerfaren och en för USA och omvärlden farlig president på grund av sitt instabila mentala handikapp.
Allt beror ju på vad som kommer fram/inte kommer fram kring Trump roll och då hans ev. indirekta inblandning i intrånget, dödandet och förstörelsen i Capitolium mitt under pågående session.

Kanske Trump bara är ett opatriotiskt kräk och inget mer. Vi väl får se vad som framkommer i den troligaste viktigaste utredningen i USA:s historia där FBI och rättsväsendets med alla sina resurser utan tvivel arbetar för högtryck just nu.
Citera
2021-01-09, 18:51
Medlem
Minus:
- Onekligen narcissistisk personlighet och han hade kunnat vara mer nedtonad ibland. Stötte sig tyvärr med för många. Borde inte ha twittrat alls!
- Miljöpolitiken

Plus:
- Utrikespolitiken
- Ekonomin
- Prison reform act 2018 (tex rehabilitering och utbildning för dömda). Gynnar svarta befolkningen!
- Opportunity zones (tex skattelättnader och lättare att få lån för att starta företag i utanförskapsområden). Gynnar svarta befolkningen!
- Gränspolitiken
- Att USA tillsammans med tex kurderna och Ryssland faktiskt knäckte IS.
- Att han stod upp mot Kina.
- Att han försökte stå upp mot media!
- Att han försökte stå upp mot globalismen!

Sammanfattningsvis: han hade kunnat vara smidigare i vissa situationer. Men vilken fighter, vilken hjälte och vad Trump och hans administration ändå hann med under sina 4 år! Så synd att de inte fick 4 år till.

Ovanstående bedrifter lyckades han med trots att han var konstant jagad av media och av demokraterna och mycket sällan (aldrig?) fick något positivt skrivet om sig i MSM.

Han kommer att bli saknad av många inklusive mig. Massvis av andra jublar över att han försvinner, men jag har en känsla av att dessa om några årtionden kommer att se honom i ett annat ljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in