Citat:
Båda era inlägg antyder att det skulle vara en fördel med inhemskt politiskt 'spionage' och 'övervakning' av presidenten. Så kallade <insert>gate situationer.
Det är dock precis det som aldrig får hända. Det är dessutom uppgifter/rykten om precis det beteendet som gör folket och presidenter misstänksamma från början. Det är inte meningen att exempelvis Demokratistiska partiet skall ha en mullvad inom Republikanernas administration, eller vice versa, även om det förmodligen händer med jämna mellanrum. Det är hög risk för korruption i sådana situationer.
Det är dock precis det som aldrig får hända. Det är dessutom uppgifter/rykten om precis det beteendet som gör folket och presidenter misstänksamma från början. Det är inte meningen att exempelvis Demokratistiska partiet skall ha en mullvad inom Republikanernas administration, eller vice versa, även om det förmodligen händer med jämna mellanrum. Det är hög risk för korruption i sådana situationer.
Förlåt?
Jag förstår inte vad det du skriver om har med inläggen som du citerar att göra.
Jag skriver om lobbyister, som betalda av t.ex. militärindustriella komplexet, big pharma, big oil, NRA, bearbetar politiker i Kongressen och i Vita Huset för att få dessa att agera på ett sätt som gynnar uppdragsgivarnas intressen.
Detta vill jag begränsa, eftersom jag anser att det är odemokratiskt.
Vad har det med "politiskt 'spionage' och 'övervakning' av presidenten" att göra?
Om du vill att lobbyister ska ha större inflytande än dom folkvalda så kan du väl motivera detta?
Jag vill helst ha bort alla lobbyister helt och hållet.
Under Obamas tid var dörren till Vita Huset, som jag uppfattat det, i huvudsak stängd för lobbyister. Under Trumps tid har det bytts från stängd dörr till svängdörr.
'Open Sesame:' Lobbyists cheer warmer welcome in Trump White House
https://www.reuters.com/article/us-trump-effect-lobbying-idUSKBN1D714U
–