2021-01-09, 15:23
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Varav det hela landar i att lagstiftaren bör ställa upp ramarna. Och den åsikten delar jag.

Ja och jag menar att frågan är om inte raderandet från officiella presidentkontot redan är ett lagbrott.
Citera
2021-01-09, 15:23
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Kommer NÅGON politiker, journalist, statsman att protestera mot detta?
Alltså inte för att deta handlar om Trump men rent generellt.
Det känns som om Trump är den ende som har ifrågasatt och kritiserat massmedia och it-giganterna.
Med honom uträknad så finns det väl inget som "stör" längre?

Och VILKA är det som "trycker på avstängningsknappen"?
Finns det några namn på ansvariga hps Facebook, Google, Twitter etc utöver ägarna?
Vad är det för människor? En granskning här skulle vara mkt intressant.

Det går inte att protestera effektivt då Google, facebook samt twitter stänger av alla som protesterar
Citera
2021-01-09, 15:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det känns som om Trump är den ende som har ifrågasatt och kritiserat massmedia och it-giganterna.

Finns det några namn på ansvariga hps Facebook, Google, Twitter etc utöver ägarna?

Själv skulle jag vilja veta mer i detalj hur det politiska spelet under ytan går till, därborta i USA, när det gäller kontakterna mellan de sociala media-jättarna och vänsterpolitiker.

Här i Europa har det varit lite mer transparent. Europeisk media har skrivit öppet om detta:

(FB) Vad är den ökade censuren ett tecken på?
(FB) Alternativmedia stänger ned sina sidor i protest
(FB) Revolution i USA den 6 januari?

Så vi vet att det pågår påtryckningar från politiskt håll mot de här företagen.

I USA pågår nog en hel del spel under ytan. Exempelvis, vad innebär denna koppling mellan Kamala Harris och Twitter?:

Citat:
Former Kamala Harris press secretary is top Twitter communications official, announced removal of Trump clip

However, as Pacilio states in his own Twitter profile, he is a former staffer for Harris. According to his Linkedin page, Pacilio served as press secretary and deputy press secretary for Harris between 2011 and 2014, during the first part of her tenure as California attorney general. He joined Twitter in November 2014 as a senior communications associate and was later elevated to a manager position.

https://www.foxnews.com/media/kamala-harris-nick-pacilio-twitter-communications-officer
Citat:
Communications at @twitter. Former @KamalaHarris press sec.

https://twitter.com/nickpacilio
Citera
2021-01-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ja och jag menar att frågan är om inte raderandet från officiella presidentkontot redan är ett lagbrott.

Utan att vara överdrivet insatt i Amerikansk rätt så vill jag nog hävda att det inte är det.
Citera
2021-01-09, 15:28
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Utan att vara överdrivet insatt i Amerikansk rätt så vill jag nog hävda att det inte är det.

Ok men jag är ganska säker på att lagstiftningen runt rikets säkerhet är tuffare än privatpersonen Trumps rätt att bajsa på twitter.
Citera
2021-01-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det går inte att protestera effektivt då Google, facebook samt twitter stänger av alla som protesterar

Man kan undra om det är kommunisterna i Kina som styr it-giganterna.
Jag har länge ansett att EU borde lägga nån miljard på att skapa alterantiv till dessa amerikanska sociala medier. Nu känns det ännu mer angeläget. Dessvärre så tror jag inte intresset finns hos EU-topparna att skapa demokratiska plattformar för oss i Europa.
Citera
2021-01-09, 15:29
Medlem
Citat:

Vi får väl se, Trump kan ju bli ett startskott!
Citera
2021-01-09, 15:29
Moderator
-Info-s avatar
SVT har en bra artikel om det som diskuteras i denna tråd:

Citat:
Ett digitalt krig startade inatt – men det stannar inte vid Trump

Fredagen den 8 januari blev datumet då ett digitalt krig startade. Medan de flesta av er sov stängde Twitter permanent ner världens mäktigaste Twitterkonto, Donald Trumps privata, med över 88 miljoner följare. Trump försökte svara genom att istället posta flera meddelanden från det officiella twitterkontot för USA:s president. Han skrev bland annat att han undersöker möjligheterna att starta en egen social medieplattform och att ”vi tänker inte bli tystade”. Bara minuter senare var de tre twittermeddelandena raderade.

Under natten stängdes också en rad andra stora konton av Twitter. Bland annat konton tillhörande den inflytelserika ärkekonservativa radioprataren Rush Limbaugh, Trumps tidigare nationella säkerhetsrådgivare Michael Flynn, Trumpkampanjens digitala chef Gary Coby och advokaten Sidney Powell som varit drivande i flera rättsprocesser kring påstått valfusk.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ett-krig-startade-inatt-men-det-stannar-inte-vid-trump
Citera
2021-01-09, 15:30
Medlem
Commandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ni som har problem med detta:
Tänk på twitter som en stor amerikans privatägd konservativ kristen cateringfirma och Donald Trump som ett gaybröllopsparty.

Big Tech har ju all rätt till att censurera meningsmotståndare på sina plattformar och Twitter är inget undantag. Det som uppstår blir dock frågan om Twitter är en plattform för mångfaldiga åsikter där alla får komma till tals eller en publicist som styr vad folk ska se eller få diskutera.

Twitter har även en väldigt selektiv hantering av vad som bryter mot deras riktlinjer. Är det en konservativ profil som yttrar åsikter som i Silicon Valley har dömts ut av ideologiska skäl så tas inlägg bort, stämplas med "fact checks" som Trumps inlägg eller stängs av på obestämd tid. Samtidigt kan den liberala vänster gott twittra om "Russia collution" eller rent utav mana till våld mot meningsmotståndare.

Allt detta har twitter rätt att göra, men då kan man inte påstå: "We advocate for free expression and protecting the health of the public conversation around the world." samt "We are transparent about our political activities and contributions."
https://about.twitter.com/en_us/advocacy.html
Citera
2021-01-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Ok men jag är ganska säker på att lagstiftningen runt rikets säkerhet är tuffare än privatpersonen Trumps rätt att bajsa på twitter.

Så är det nog. Däremot ser jag inget hot mot rikets säkerhet här.
Citera
2021-01-09, 15:31
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Man kan undra om det är kommunisterna i Kina som styr it-giganterna.
Jag har länge ansett att EU borde lägga nån miljard på att skapa alterantiv till dessa amerikanska sociala medier. Nu känns det ännu mer angeläget. Dessvärre så tror jag inte intresset finns hos EU-topparna att skapa demokratiska plattformar för oss i Europa.
"demokratiska plattformar"? Du kanske borde fundera över vad dessa media är, istället för att tycka att man ska replikera dom.
Citera
2021-01-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Enkelt. Gör som Polen:
https://www.friatider.se/polen-ska-botfalla-natjattar-som-censurerar-inlagg
https://www.rt.com/news/510352-poland-free-speech-social-media/
Ja

Trump gjorde misstaget att lyssna till sin israeliske måg och trodde att en flytt av ambassaden till Jerusalem skulle räcka och garantera valvinst. Han borde ha tvingat FB och twitter på knä direkt när han tillträdde istället

Men han har övergivits av Mercermiljardärerna (som för övrigt också investerat i Parler som nu också stängs av Google och Apple )

Jag har väldigt svårt att se att free speach plattformar på nätet överlever många månader till på global nivå. Demokraterna är emot, EU är emot bigtech är emot och Strandhäll är emot
Senast redigerad av jeWorldOrder 2021-01-09 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in