Jag och tjejen har nyligen helt snöat in på något vi kallar att servera nudlarna "ramen-style":
Vi strimlar fläsk eller lövbiff fint och steker den. (Är man inte överdrivet nogräknad går dylikt kött att få tag I riktigt jäkla billigt)
När den är tillagad läggs den åt sidan och ned i pannan körs en rejäl mängd soja, lite fisk el ostronsås, ingefära och annan touch efter behag. När det riktigt fräs-puttrar tillsätts köttet och det får liksom "stekas in" ordentligt.
Koka nudlarna som vanligt. Använd med fördel lite mer spännande snabbnudlar du finner på de små asien-butikerna (ni vet vad jag menar).
Servera blandade i kryddmix osv med mycket av vattnet kvar i stor skål eller större djup tallrik. Tillsätt köttet och toppa gärna med hackad salladslök och sesamfrön. Ät med pinnar och sörpla i er soppan. Nam nam.
Slängde i en klick wasabipasta. Blev bättre men inget att hänga i julgranen direkt. Olja vet jag fanns i de "lyxigare" varianterna vilket gjorde dom mer smakrika. Oftast var det två olika krydpåsar varav en innehöll någon kryddad olja. Provade därför själv, nu när dessa inte verkar finnas längre, att slänga i lite olja själv vilket jag inte rekommenderar.
Till snabbnudlar med biffsmak:
Ta lite mer vatten ca 0,5 l i en kastrull.
Krydda extra med halv buljongtärning, Paprikapulver, pepparmix, vitlök (färsk eller pulver) och klick smör.
Lägg i lök och en bit skivad kryddig korv.
Koka 3 minuter
Sista minuten lägger du i lite gröna ärter och knäcker i ett ägg. Rör ytterst försiktigt efter detta.
En mättande soppa för en redig karl som du lagar på 10 minuter. Kostar under 20:-
Riven färsk ingefära eller lite inlagd ingefära. En klick vit misopasta i "buljongen", kanske också en klick gochujang, sesamolja och chiliolja. Stekt svamp, tofu eller kött, efter eget huvud. Böngroddar, pak choy, kimchi och kanske ett par seaweed strips (=nori). Ponzu eller soja.
Beror förstås på vilka snabbnudlar du kör på. Ska du köra vidare på snabbnudlar rekommenderar jag någon Samyang Hot Chicken. Min personliga favorit är Jjajang.
Senast redigerad av fuzzpedal 2021-01-09 kl. 09:15.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!