2021-01-09, 07:47
Medlem
saganshuss avatar
Köp räkor på burk, de håller "hur länge som helst", bara att lägga i så många du vill ha. Lägg i dem efter att du kokat nudlarna.
Citera
2021-01-09, 08:08
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Jag och tjejen har nyligen helt snöat in på något vi kallar att servera nudlarna "ramen-style":

Vi strimlar fläsk eller lövbiff fint och steker den. (Är man inte överdrivet nogräknad går dylikt kött att få tag I riktigt jäkla billigt)
När den är tillagad läggs den åt sidan och ned i pannan körs en rejäl mängd soja, lite fisk el ostronsås, ingefära och annan touch efter behag. När det riktigt fräs-puttrar tillsätts köttet och det får liksom "stekas in" ordentligt.

Koka nudlarna som vanligt. Använd med fördel lite mer spännande snabbnudlar du finner på de små asien-butikerna (ni vet vad jag menar).

Servera blandade i kryddmix osv med mycket av vattnet kvar i stor skål eller större djup tallrik. Tillsätt köttet och toppa gärna med hackad salladslök och sesamfrön. Ät med pinnar och sörpla i er soppan. Nam nam.
Citera
2021-01-09, 08:20
Medlem
krautbrains avatar
Slängde i en klick wasabipasta. Blev bättre men inget att hänga i julgranen direkt. Olja vet jag fanns i de "lyxigare" varianterna vilket gjorde dom mer smakrika. Oftast var det två olika krydpåsar varav en innehöll någon kryddad olja. Provade därför själv, nu när dessa inte verkar finnas längre, att slänga i lite olja själv vilket jag inte rekommenderar.
Citera
2021-01-09, 08:33
Medlem
Juggernawts avatar
Ät riktig mat och inte snabbnudlar.
Citera
2021-01-09, 09:01
Medlem
AttansNedranss avatar
Till snabbnudlar med biffsmak:
Ta lite mer vatten ca 0,5 l i en kastrull.
Krydda extra med halv buljongtärning, Paprikapulver, pepparmix, vitlök (färsk eller pulver) och klick smör.
Lägg i lök och en bit skivad kryddig korv.
Koka 3 minuter
Sista minuten lägger du i lite gröna ärter och knäcker i ett ägg. Rör ytterst försiktigt efter detta.

En mättande soppa för en redig karl som du lagar på 10 minuter. Kostar under 20:-

PS inte så asiatiskt kanske, mer europeiskt.
Citera
2021-01-09, 09:05
Medlem
DoYouSharks avatar
Enklaste för att få det lite matigare är att kläcka i ett ägg. Teriyakisås är också gott till.
Citera
2021-01-09, 09:11
Medlem
fuzzpedals avatar
Riven färsk ingefära eller lite inlagd ingefära. En klick vit misopasta i "buljongen", kanske också en klick gochujang, sesamolja och chiliolja. Stekt svamp, tofu eller kött, efter eget huvud. Böngroddar, pak choy, kimchi och kanske ett par seaweed strips (=nori). Ponzu eller soja.

Beror förstås på vilka snabbnudlar du kör på. Ska du köra vidare på snabbnudlar rekommenderar jag någon Samyang Hot Chicken. Min personliga favorit är Jjajang.
Senast redigerad av fuzzpedal 2021-01-09 kl. 09:15.
Citera
2021-01-09, 09:13
Hacka kyckling stek och släng i. Lite färsk dill timjan eller liknande. Färska champinjoner kanske. Bara att improvisera.
Citera
2021-01-09, 10:58
Medlem
Varför snabbnudlar? Billigt? Snabbt?
Citera
2021-01-09, 11:59
Medlem
Märkligt att ingen sagt salladslök eller purjolök i. Smörstekta champinjoner bör gå bra ihop med.

Annars fins det mesta i tråden, dock tycker jag ramen över lag är totalt oätligt.
Citera
2021-01-09, 14:34
Medlem
Vapebleachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Varför snabbnudlar? Billigt? Snabbt?

går snabbt att göra och äta. Även billigt vilket är ett pluspoäng.
Citera
2021-01-09, 14:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapebleach
går snabbt att göra och äta. Även billigt vilket är ett pluspoäng.
Vad är "billigt" med snabbnudlar? Ta och räkna lite på dels vad de kostar per kg och dels hur mycket näring du får ut per krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in