2021-01-09, 14:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av satanschannel
Donald Trump kommer gå vinnande ur detta presidentval. Och med det menar jag inte att han kommer sitta kvar som President. Utan i den psykologiska kriget. Twitters drag att stänga av honom är en blunder.

Visst blir han en slags martyr. Men samtidigt så ökar hans motståndare greppet över internet och täpper till alltfler hål. Så det kommer att bli allt svårare att nå ut med information.

Det påminner lite om situationen innan internet. Politiskt korrekt media och statlig media styrde informationsflödet. De som inte var nöjda med det fick dela ut flygblad eller fick det hånfulla rådet "starta upp en egen tidning då!".

Då var det naturligtvis svårt att växa eftersom man inte kunde nå ut till den breda massan.

Internet ändrade på allting. Plötsligt kunde man nå ut till den breda massan, dessutom på ett väldigt kostnadseffektivt sätt. Alternativen började växa. Och de har växt rejält.

Den andra sidan har naturligtvis sett på utvecklingen med oro och planerat motdrag. De vet att det enda sättet att få kontroll över situationen är att få kontroll över internet. Vilket är precis vad som är på gång nu. Det är små steg mellan enskilda år, men på längre sikt har det hänt mycket.

Kommer ni ihåg exempelvis detta:

(FB) Vad är den ökade censuren ett tecken på?
(FB) Alternativmedia stänger ned sina sidor i protest
(FB) Revolution i USA den 6 januari?

Det kommer att komma mer.
Citera
2021-01-09, 14:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Se mitt svar på inlägget nedan. Stormningen av Capitol Hill var olycklig, men det var inget man med gott samvete kan kalla ett försök till statskupp. Skulden ligger dessutom till väldigt stor del hos den undermåliga polisinsatsen. Och vi har i USA sett otaliga attacker på politiska ledare de senaste åren, ofta med CNNs och demokraternas goda minne. Liknande urspårningar rättfärdigar inte en genomgripande politisk censur.
Det kan vara det som gör att vi talar om varann. Du tycker "storma Capitol Hill" är politik (Tump skrev bara så indirekt). Jag tycker det är ett brott, uppvigling. Ingen hade ju klagat om han bara skrev "valet har inte gått rätt till". Det är politik och hade inte heller stoppats av twitter.

I så fall måste du tycka att ISIS också bara är politik? Att det ska vara tillåtet att ragga nya krigare till Syrien? Jag tycker det är terrorbrott och har inga problem att stoppa dem på nätet.
Citera
2021-01-09, 14:51
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Nej.
För att återgå till min fråga, innan du avbröt med en ointressant detaljfråga, har Sverige fri yttranderätt nu, när man inte får stå på ett torg och ropa "Judar borde dö"? Ska man få göra det? Och vad är i så fall vinsten?
Citera
2021-01-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khmelnytsky
Enligt Nordfront har de stängt ned flera av hans medarbetares twitterkonton som Michael Flynn, Sydney Powell och skaparen av 8chan.

https://www.nordfront.se/twitter-stanger-permanent-ner-donald-trumps-twitterkonto.smr

Vänta är det här på riktigt. är USA:s nationella säkerhetsrådgivare Michael Flynn och Ron Watkins
ägare av pedofilsiten 8chan??
Låter helt befängt, hur fan kommer det sig.
Citera
2021-01-09, 14:52
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winningfeast
Nu får man hoppas att kongressen tar bort section 230, och att man då gör det möjligt för dem som blir avstängda att bli stämma Twitter och andra techbolag. Det är vettigt, med tanke på att man nu godtyckligt stänger av meningsmotståndare.

Har varit osäker på om det är rätt att ta bort section 230, men när man nu öppet censurerar många konservativa för man tror att man har chansen att få bort dem nu, med tvivelaktiga anledningar "inciting violence" för att han säger att 75,000,000 röstade på han och att han ska göra deras röst hörd.

Om dem inte backar från det här så är jag ganska säker att man kommer kunna samla en majoritet i kongressen inom något år som tar bort section 230 eller väsentligt förändrar lagstiftningen.

Jag tror inte du förstår vad 230 går ut på. Den skyddar alltså publicister mot att hållas ansvariga mot vad användarna publicerar på sajten. Utan 230 skulle exempelvis Flashback inte kunna existera och Trump skulle under inga omständigheter låtas twittra. Att ta bort 230 skulle förstöra internet som vi känner till det och förvandla allt innehåll till noga filtrerad, 100% PK och juridiskt hårdgranskad mellanmjölkssörja.

Att motsäga sig 230 är en av Trumps mest absurda åsikter då det är ett sånt jävla självmål. Precis som med "kina betalar tullarna" och "Biden stal valet" är det som att han drar en felaktig slutsats och sen vägrar lyssna på de som rättar honom, utan bara öser på med samma skit om och om igen.
Senast redigerad av mrtowlie 2021-01-09 kl. 14:56.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det är ju inte bara Trump, utan tusentals och åter tusentals konton som raderas nu hela tiden.

De raderar t ex tiotusentals islamistkonton varenda dag. För att inte tala om alla kinatrollkonton som tyker dagligen. Jag tror siffran låg på 40 tusen konton per dag när Kina hade sitt mest intensiva informationskrig emot väst.
Citera
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Visst blir han en slags martyr. Men samtidigt så ökar hans motståndare greppet över internet och täpper till alltfler hål. Så det kommer att bli allt svårare att nå ut med information.

Det påminner lite om situationen innan internet. Politiskt korrekt media och statlig media styrde informationsflödet. De som inte var nöjda med det fick dela ut flygblad eller fick det hånfulla rådet "starta upp en egen tidning då!".

Då var det naturligtvis svårt att växa eftersom man inte kunde nå ut till den breda massan.

Internet ändrade på allting. Plötsligt kunde man nå ut till den breda massan, dessutom på ett väldigt kostnadseffektivt sätt. Alternativen började växa. Och de har växt rejält.

Den andra sidan har naturligtvis sett på utvecklingen med oro och planerat motdrag. De vet att det enda sättet att få kontroll över situationen är att få kontroll över internet. Vilket är precis vad som är på gång nu. Det är små steg mellan enskilda år, men på längre sikt har det hänt mycket.

Kommer ni ihåg exempelvis detta:

(FB) Vad är den ökade censuren ett tecken på?
(FB) Alternativmedia stänger ned sina sidor i protest
(FB) Revolution i USA den 6 januari?

Det kommer att komma mer.

Att alternativmedia stänger ned för en dag är lika slagkraftigt som att Dan Eliasson skulle strejka utanför riksdagen för att få jobbet tillbaka.
Ser gärna mer av sånt dock.
Citera
2021-01-09, 14:53
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
För att återgå till min fråga, innan du avbröt med en ointressant detaljfråga, har Sverige fri yttranderätt nu, när man inte får stå på ett torg och ropa "Judar borde dö"? Ska man få göra det? Och vad är i så fall vinsten?

"Din fråga" vad fan pratar du om?
Citera
2021-01-09, 14:54
Medlem
Citat:
Min poäng håller även om nuvarande lagstiftning naturligvtis halkar efter. Det är uppenbart att man inte kan se de som "privata företag", varför de som på papagojamanér upprepar detta argument gör det i bad faith. Det argumentet har nedmonterats så många gånger att det nästan är skrattretande, om nu inte själva ärendet vore så allvarligt. Det har att göra med issues of public utility. Oavsett vad nuvarande lag säger, som uppenbart behöver ändras - det har ju detta ärende klarlgjort för alla.

Så att jag förstår dig rätt, din hållning är att nuvarande "freedom of speech" formuleringar, ex artikel 19, inte är hållbara och behöver uppdateras?

För det är ju så att Twitter kan agera som de har gjort i detta fall oavsett om Sektion 230 finns eller ej. Vad de har gjort faller inom de inskränkningar som är formulerade i artikel 19.

Eller är din bedömning att Twitter hade agerat annorlunda om inte Sektion 230 fanns?
Citera
2021-01-09, 14:54
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
"Din fråga" vad fan pratar du om?
Jag tar den en tredje gång. Fokusera nu.

Har Sverige fri yttranderätt nu, när man inte får stå på ett torg och ropa "Judar borde dö"?
Citera
2021-01-09, 14:56
Medlem
Citat:
Se mitt svar på inlägget nedan. Stormningen av Capitol Hill var olycklig, men det var inget man med gott samvete kan kalla ett försök till statskupp. Skulden ligger dessutom till väldigt stor del hos den undermåliga polisinsatsen. Och vi har i USA sett otaliga attacker på politiska ledare de senaste åren, ofta med CNNs och demokraternas goda minne. Liknande urspårningar rättfärdigar inte en genomgripande politisk censur.

Inte helt fel, men det är ändå ingen ursäkt för att införa radikal politisk censur på Twitter och andra sociala medier och plattformar. Då finge man med din logik även banna filmen. Dessutom hade man varnat mot Trumps typ av populism långt innan Twitter fanns: mycket möjligt att Trump blivit president även utan Twitter: många av kommentarerna som satte honom i spotlighten ("they are rapists" eller om McCain kom i vanliga tal/TV-framträdanden).

Att ta upp detta tenderar dessutom att föra diskussionen bort från vad som är centralt här, nämligen den politiska censuren.

Sen är det Goebbels, inte "Göbbels".
Banna radikal politik gör alla länder dagligdags just med radikal politisk censur!

Inget som ingen från Goebbels till Mahatma Ghandi gröbblat någonsin över!

Terror skulle bekämpas resolut tom i Mumindalen!
Senast redigerad av rantaplan 2021-01-09 kl. 15:00.
Citera
2021-01-09, 14:56
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tar den en tredje gång. Fokusera nu.

Har Sverige fri yttranderätt nu, när man inte får stå på ett torg och ropa "Judar borde dö"?

När har jag skrivit någonting i likhet med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in