2021-01-09, 14:02
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och hur många av dem ställer upp på hans och anhängarnas agerande sista tiden? USA är splittrat och även hos republikanerna och trumpanhängarna finns splittring.
USA har tillräckligt stora och starka muskler för att tysta de värsta fanatikerna.

Sen så är 80 miljoner en väääldigt liten andel av jordens befolkning. Såvitt jag vet är fördömandet massivt och unisont från ”resten” av världen.

Hos högermupparna ser jag samma världsfrånvända övertygelse om att man har världen med sig som man såg hos 70-talets vänstertomtar ...

Över 50% av "Republikaner" stödde stormningen av Capitol Hill
Citera
2021-01-09, 14:02
Medlem
chilly_c_canes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Svara gärna på hur det skulle vara intressant? Hur har dom 44 andra presidenterna överlev utan twitter?

My bad. Glömde att ni inte kan svara på en fråga utan att ställa en motfråga. Borde ha vetat bättre.
Citera
2021-01-09, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Twitter är ett privatägt företag med tydligt vinstsyfte som inte ligger under någon riktig reglering. Detsamma gäller Facebook.

Min poäng håller även om nuvarande lagstiftning naturligvtis halkar efter. Det är uppenbart att man inte kan se de som "privata företag", varför de som på papagojamanér upprepar detta argument gör det i bad faith. Det argumentet har nedmonterats så många gånger att det nästan är skrattretande, om nu inte själva ärendet vore så allvarligt. Det har att göra med issues of public utility. Oavsett vad nuvarande lag säger, som uppenbart behöver ändras - det har ju detta ärende klarlgjort för alla.
Citera
2021-01-09, 14:03
Medlem
Hahahaha detta är skitbra. Klyftorna mellan nya vänstern och nya högern kommer bara växa med detta. De båda sidornas verkligheter kommer bara grävas djupare och hatet med det.
Jag väntar in att det kanske äntligen kan explodera igen så man får åka över och mörda vänstermänniskor <3
Citera
2021-01-09, 14:04
Medlem
Bob-Dylans avatar
Vilken absurd teknokrati vi lever i.
Trump har iallafall belyst att den djupa staten är verklig och fått miljoner människor att börja vakna upp till verkligheten.
Onekligen verkar han fortfarande vara ett hot eftersom han med alla medel ska tystas.
Citera
2021-01-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Detta görs ju redan i privata mediaföretag och för den delen public service. Finns inget som kan kallas opartiskhet längre.
Opartiskhet är inte vad jag pratar om. En journalist ska ha rätt att vara partisk om denne vill det (vi hade exempelvis Hannes Råstam som både tog parti för Quickskandalen och Fallet Ulf som var extremt duktig). Men incitamentet ska vara samhällsnytta och inte godtycke och pengar. Det är därför vi måste hitta ett sätt att låta sociala medier förhålla sig till samhällsansvaret.
Citera
Medlem
Mullrets avatar
Förutom att USA redan avlyssnar email, så känns det inte främmande att de snart lägger censur på vad som skrivs.

1984 känns som vara nära förestående.
Citera
Medlem
Var ska man nu gå för att lyssna på honom? Har han GAB eller parler? Någon här som har någon mailadress man kan prenumerera på för mer uppdateringar?
Citera
2021-01-09, 14:06
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Haha, ja, politiker har ju verkligen hetsat och uppviglat.
Det är dåren Trump som aktivt har förälskat sig i "Proud boys" och negligerat minoriteter och vräkt ur sig rasistisk dynga mot både asiater och sydamerikaner.

Det är smått komiskt att inga av er dårar inser faktum, USA har i modern tid inte haft dessa kaosartade drabbningar mellan olika etniciter och samhällsgrupper. De har haft en sittande president som har hetsat, hånat och förlöjligat stora delar av USA:s befolkning.

Helt fel. Rasrelationerna är mycket bättre än under Obama. Medelinkomsten har ökat mer under Trump än under Obama. Folk betalar mindre skatt. Allt är - förutom i maktens korridorer - bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Fast, nej, så är det ju inte. Twitter har ju inget med yttrandefrihet att göra? Se "Section 230" diskussionen.

Och även om Twitter hade det så är inte yttrandefriheten ställd över allt annat. Du kan uttrycka dig på sätt som inte är försvarbara under yttrandefrihetsförordningar (oavsett om det är svenska, kinesiska eller amerikanska sådana).

Citerar fritt från Wikipedias sammanfattning:

Din argumentation bygger på första delen, dvs din rätt att uttrycka dig, du tar inte hänsyn (tillräckligt) till andra delen, de inskränkningar som finns på din rätt att uttrycka dig med syfte att försvara folk, hälsa och moral.

Du kan, även om Twitter stod under tryckfrihetsförordningar, uttrycka dig på ett sådant sätt att det inte är försvarbart.

Juridiskt är vad Twitter har gjort helt försvarbart. Där finns det inga tvivel.

Moraliskt är det svårare. Gav Twitter Trump tillräckligt med varningar om att hans tramsande inte var inom ramarna för tillåten kommunikation på plattformen?

Sen håller jag med om att digital kommunikation är en sådan viktig del av det moderna samhället så att det kanske inte vore felaktigt med en multilateralt styrd plattform för digital kommunikation läsbar för människor som i stort enbart förvaltas enligt UDHR artikel 19 (FNs freedom of speech formulering, typ) och de inskränkningar som finns däri, som exempelvis delvis kan köras över internet.

Men det är inte Twitter. Twitter är ett privatägt företag med tydligt vinstsyfte som inte ligger under någon riktig reglering. Detsamma gäller Facebook.
Bra inlägg! Och det är just detta jag vill lyfta fram: felet är inte Twitter eller Trump i sig, utan felet ligger i att vi inte hittat ett sätt att göra sociala mediers incitament att vara samhällsnyttig istället för att driva sina egna intressen.
Citera
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatDove
Du håller en för jävla dum nivå, privat bolag.

Jag tror inte ens du vet om Trump bröt mot någon av twitters regler likt förbannat säger du det.
Nej, Jag vet inte ens om Trump bröt mot någon av Twitters regler. Det är ju helt irrelevant. Ska inte Twitter själv få välja vem och vilka som får uttrycka sig på sin plattform? Är du mot att dom själva har fri rätt till att uttrycka vad dom vill?
Citera
2021-01-09, 14:07
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Dags för Trump att ge några executive orders som förstör för Twitter och Facebook.

Som regimen i Kina gör, menar du?
Senast redigerad av DaEzz 2021-01-09 kl. 14:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in