2021-01-09, 13:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
ECDC sammanställning visar ingen sådan konsensus. Sluta ljug.
Här har du en färsk studie publicerad i Nature, där listar man skolstängningar som den andra mest effektiva åtgärden vad gäller att minska smittspridningen. Nr 1 är antal personer som får träffas.

https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0?fbclid=IwAR2oUq0cPgniJeeKULHusWie2xi1ZWoaACrGE5N cycoFQ5fudLOX8v59wys
Citera
2021-01-09, 13:45
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
På ourworldindata.org er et kort som beskriver hvor mange procent af befolkningerne i de enkelte lande som er vaccinerede.
Sverige fremstår i grå farve som et land der ikke opgiver hvor mange der er vaccinerede.
Denne grå status har Sverige til fælles med lande som Hviderusland, Ukraine og hele Afrika, men ikke med Rumænien som indrapporterer.
Mon ikke det er Sverige selv som via sin ageren kommer til at se Illa
ut?

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

Då kan du kolla in er egna statistik på VG.
Där ser du att redan i måndags hade Sverige vaccinerat fler än både norge och Finland.
Eller menar du att nu är det hemsidan det ser sämst ut som skall användas?
Citera
2021-01-09, 13:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nej, skicka gärna (bara det inte handlar om %utbrott som inte säger särskilt mkt om skolan/förskolans roll i smittspridningen).
Varsågod, skolstängningar är den andra mest effektiva åtgärden för att minska smitta.

https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0?fbclid=IwAR2oUq0cPgniJeeKULHusWie2xi1ZWoaACrGE5N cycoFQ5fudLOX8v59wys
Citera
2021-01-09, 13:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Kanske finns studiens länk i artikeln. Annars kan jag försöka hitta studien lite senare.

https://skolvarlden.se/bloggar/mikael-bruer/stang-skolorna-bara-stang?utm_campaign=SVnyhetsbrev&utm_medium=email&u tm_source=Apsis

Här är den om du vill spara den.

Citera
2021-01-09, 13:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad menar du med det? Influensa har i stort sett uteblivit i alla länder år 20-21.Men vi får väl se om det håller i sig hela vintern.
Troligen har i alla fall influensa ett lägre R-värde så de restriktioner och minskat resande som vi har räcker för flockimmunitet.

Jag menar att de som hävdar att Sverige inte gör något, har fel.
Vi har i stort sett utrotat influensan..

Att de flesta länder gör för lite för att lyckas utrota covid-19 är en annan sak
Citera
2021-01-09, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det "roliga" är ju att Carlsson och Tegnell hävdar motsatsen. Dvs, att lärare inte skulle vara värre drabbade än andra yrkesgrupper. Har inte gjort några egna studier, men känner en del folk som jobbar som lärare. Enligt vad jag har hört, så har mängder av lärare drabbats av Covid19. Frånvaron har varit stor. Man har tvingats plocka in vikarier som även de insjuknat i Covid19.

Jag vill också hävda att FHM har spritt en vilseledande information kring barns smittsamhet, samt hur pass drabbade lärare som kollektiv är. I Sverige har det sedan första stund funnits ett enormt motstånd mot att stänga ned skolor. Ett motstånd som inte återfunnits i andra länder. Tvärtom. Det var bland den första åtgärder man gjorde runt om i Europa. Man stängde ned skolorna. Även nu stängs skolorna i bland annat Storbritannien, då smittan håller på att gå bortom kontroll.
I våras var det ju bl a Polisen som var emot skolstängning för då skulle buset springa runt och leva rövare (även) på dagarna i stället.
Citera
2021-01-09, 13:48
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det finns väl mellanting mellan det där och svenska slappheten eller?

Rent principiellt tycker jag de skulle respekterat polisens ingripande, det där beteendet påminner om svenska Orten. De har brutit mot lagen som gäller, då gör man som polisen säger utan att tajfsa. Tjafset sparar man till domstolen eller förhöret. Lagarnas efterlevnad är inte upp till var och en att bråka om på plats.

Däremot tycker jag själv att sex personer är en rätt meningslös gräns att göra sådana insatser kring. Bättre att lägga krutet på större samlingar.

Att ett enskilt ingripandet i sig inte är speciellt smittskyddsbefrämjande betyder inte att den avskräckande effekten är det. Om man vet att polisen är mån om att lagar efterlevs kanske presumtiva lagöverträdare, särskilt här där de troligen inte har kriminell bakgrund, tänker till en gång till innan.

Ligger i "politikers DNA" att gripa in och styra, det gör dem betydelsefulla och får folk att frukta dem, men det som beter sig som en ovanligt tuff säsongsinfluensa (3 gånger en sån enligt expert) ska inte leda till att folk inte får samlas med vänner i sina hem. Det såklart lika obefogat som Irlands politikers krav att krogar måste servera mat till alkohol, vilket i "andra vågen" (den mindre dödliga) ändrades till förbud mot alkohol på krogar. Finns inga bevis att det räddar ett enda liv.
Senast redigerad av ankademiker 2021-01-09 kl. 14:00.
Citera
2021-01-09, 13:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
(Min fetning).

Minns du inte vad du skrev?
Om man läser från början i diskussionen så skriver Melange5738 så här.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Seriöst, kan inte folk sluta titta enbart på dödssiffrorna för en jävla gångs skull?

https://www.ctvnews.ca/health/coronavirus/76-per-cent-of-hospitalized-covid-19-patients-experience-symptoms-six-months-later-study-1.5259865

76% av alla inlagda har alltså symtom ett halvår efter. Klarar din hjärna att tänka ut hur det kan sluta om 25% av befolkningen blir inlagda?
Jag vet inte om detta stämmer, men om det är så som CTV-news rapporterar (76 % av inlagda covid-patienter får långtidssymptom) så har vi kanske ett problem.
Citera
2021-01-09, 13:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hänvisade universitetsadjunkten till en sydkoreansk studie map riskökning för skolpersonal i Sverige ... herregud...
Här är lite mer nyttig läsning för dig:

A key factor in the spread of Covid-19 in schools is symptomless cases. Most scientists believe that between 30% and 40% of adults do not display any Covid symptoms on the day of testing, even if they have been infected. For children, however, this figure is higher.

“It is probably more like 50% for those in secondary school while for boys and girls in primary school, around 70% may not be displaying symptoms even though they have picked up the virus,” says Professor Martin Hibberd of the London School of Hygiene and Tropical Medicine.”

https://www.theguardian.com/world/2021/jan/02/symptomless-cases-schools-key-driver-spread-covid-19?fbclid=IwAR0XU4i-igaaNtlNdhU49RAAohGH7QnzfLK548 hnWi4aFFUbzdI_vKb-T4E
Citera
2021-01-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men 76 procent av de som drabbas av covid- får fortfarande inte "långtidscovid".

Så din propaganda är felaktig.
Det bästa man kan göra om man vill få mer kött på benen är att läsa SBUs rapport om långtidseffekter av covid. Den är ganska utförlig.
Citera
2021-01-09, 13:59
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Jag tror problemet är att NurseRatched läste vad jag skrev och sen valde att formulera sig som att jag skrev något annat i syfte att vilseleda. Har märkt det många gånger nu.
Citera
2021-01-09, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Jag vet inte om detta stämmer, men om det är så som CTV-news rapporterar (76 % av inlagda covid-patienter får långtidssymptom) så har vi kanske ett problem.
Alltså det jag debatterar för är att få en balanserad debatt om den här, ganska allvarliga, sjukdomen. Jag är så trött på de trådsanningar som har uppstått här. Jag hatar det:

1) Man blir inte immun.

2) Man utvecklar inte T-celler.

3)Immuniteten varar bara någon månad.

Jag hatar detta eftersom jag försökt förklara varför detta är orimligt men bara förkastats som en förnekare. Jag är ingen förnekare men jag vill att man anger korrekta data!

Det kan se ut som att det är ett stort problem att 76 procent av de sjukhusinlagda får långvariga symtom. Men om man påstår detta får man ju för det första ange antalet korrekt, inte slarvigt skriva att 76 procent får dessa symtom och för det andra ange vad dessa symtom består av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in