2021-01-12, 05:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Västvärlden kommer har stor spridning fram till sommaren 2022
Vad grundar du påståendet att västvärlden kommer att ha stor spridning fram till sommaren 2022 på??
Är det bara en gissning?
Citera
2021-01-12, 06:01
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har sett uppgifter på att den brittiska mutationen började spridas redan i september vilket skulle kunna föklara situationen två månader senare; Man kan tänka sig att mutationen tar två månader på sig att etableras.

(Och nej jag har ingen källa eftersom jag glömt var jag läste det.)
Har du sett något om hur stor andel man uppskattar den nya mutationen har i Storbritannien?

När det gäller den mer smittsamma som vi fick in från typ Italien så har den i stort sett konkurrerat ut den kinesiska varianten här i Sverige så vi har nästan uteslutande den Italienska och troligen samma tidigare i Storbritannien. Därför bör det gå samma väg med den nya mer smittsamma från Storbritannien. Men intressant hur utvecklingen där är nu. Alltså är 25% av alla nya falla av den nya varianten eller är det typ 75%? Eller allt?
Citera
2021-01-12, 06:02
Medlem
Madagascars avatar
Hur många av de ca 9500 dödsfallen har skett på IVA?
Citera
2021-01-12, 06:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Korsspridningen av viruset mellan kontinenter och länder är rena grogrunden för att få fram muterade virus. Vi hinner inte sätta en stam i "karantän" och bekämpa den innan nästa variant sprider sig.
Vad menar du med att bekämpa en stam?
Vaccineringen i världen har ju bara precis påbörjats. Ingen stam är "bekämpad" ännu.
Citera
2021-01-12, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är väl numera allmänt känt att den engelska mutationen (VUI 202012/01) började spridas i september, så någon källa behövs inte tycker jag.
OK. Det var ju tur för mig . (Jag är ju ganska noga själv med att kräva källor för allting.)

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du sett något om hur stor andel man uppskattar den nya mutationen har i Storbritannien?

När det gäller den mer smittsamma som vi fick in från typ Italien så har den i stort sett konkurrerat ut den kinesiska varianten här i Sverige så vi har nästan uteslutande den Italienska och troligen samma tidigare i Storbritannien. Därför bör det gå samma väg med den nya mer smittsamma från Storbritannien. Men intressant hur utvecklingen där är nu. Alltså är 25% av alla nya falla av den nya varianten eller är det typ 75%? Eller allt?
Nej jag vet inte just detta men det är väl rimligt att anta att den mer smittsamma varianten tränger ut den "gamla" men det är alltså inget jag vet.

Jag lovar att återkomma om jag hittar någonting.
Citera
2021-01-12, 06:32
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Folk har redan tröttnat till viss del, så om detta skulle hålla i sig 2-3 år så skulle nog inte en jäkel bry sig vid det laget.

Så är det. Många har slutat bry sig nu och är inte detta spektakel helt över till våren/sommaren kommer tillräckligt många människor skita i restriktionerna för att de ska bli omöjliga att pådyvla oss. Inte en chans att befolkningen accepterar en hel höst och vinter till under husarrest om 50-60% är vaccinerade.

Jag själv hade eventuellt kunnat tänka mig att hålla mig hemma fram till våren om planen var så att vi då skulle ha vaccinerat tillräckligt många i riskgrupp för att kunna återgå till normalt. Då hade jag kunnat offra mig 3-4 månader till. Men allt tjat och skrämselpropaganda om nya mutationer och restriktioner under minst hela 2021 oavsett hur många som vaccineras osv har gjort att jag inte längre bryr mig. Jag bryter mot i princip varenda coronaregel och coronalag numera i landet där jag bor och fler blir vi för varje dag. Det kommer bli tungt för makthavarna att få igenom restriktioner efter denna sommar, den saken är klar.
Citera
2021-01-12, 06:37
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur många av de ca 9500 dödsfallen har skett på IVA?
Ungefär 940 verkar ha dött på IVA om man räknar ihop statistiken hur många som överlevt per åldersgrupp.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Sen dör en del på vanlig avdelningsvård också.
Citera
2021-01-12, 06:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Långt inlägg följer. Kärnpunkten finns i sista stycket.

Vet att det finns en diskussion i UK om de s.k. Nightingale-sjukhusen (och i mindre mån en svensk diskussion om det avvecklade fältsjukhuset i Älvsjömässan). Men är det bara jag som saknar den delen av debatten som handlar om hur sjukvårdskapaciteten ska kunna öka betydligt för att klara behoven? Hur ska t.ex. Sverige kunna uppnå samma intensivvårdskapacitet (per capita) som andra länder, och behövs det? Och vad gör regionerna för ansträngningar egentligen? Information om detta finns säkert, men belyses inte tillräckligt i debatten tycker jag.
Vårdplatserna i Älvsjömässan hade syrgas, men saknade möjlighet att ge mer avancerad intensivvård.
Jag tror man ska se Älvsjö som en resurs som byggdes upp som reserv innan man riktigt viste hur allt skulle utveckla sig.
Sjukhusen har sedan byggt om så att det finns flera IVA-platser av olika typ närmare varandra vilket jag tror är att föredra eftersom det i många fall verkar ha gått väldigt fort från det att man klarar sig med syrgas till det att man behöver mycket mer avancerad vård och övervakning för att överleva.

Jag har inte hört att Sverige regelmässigt brukar sakna IVA-platser under normala förhållanden och stämmer det finns det ju inget behov av att utöka antalet ordinarie platser. Dessutom måste ju dessa platser, som du själv skriver, bemannas med personal med rätt kompetens.
Jag har svårt att se fördelen med att ha en massa oanvända IVA-platser med otränad personal.
Däremot har pandemin visat att det behöver finnas utrustning i lager och planer för hur nya IVA-platser snabbt byggs upp och bemannas.
Citera
2021-01-12, 06:45
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Ny muterad C19 variant funnen i Japan från Brasilien.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-01-10/japan-says-it-found-new-coronavirus-variant

Mellan februari och december såg vi inga "nya mutationer" att tala om överhuvudtaget. Men fr o m strax innan jul, precis när vaccineringen börjat ta fart och ingjutit hopp i mänskligheten om en återgång till det normala inom hyfsat överskådlig tid, DÅ dyker det helt plötsligt upp rapporter från höger och vänster, från världens alla hörn och kanter om "nya mutationer"

Allvarligt, hur lättlurade är ni? Dessa "nya mutationer" kommer ju att användas som grund för psykopaterna att bibehålla restriktioner och nedstängningar även långt efter att samtliga vaccinerats. Hela 2020 var en enda lång julafton för makthavarna. Vore ju trevligt för dem om hela 2021 kunde bli likadant.
Citera
2021-01-12, 06:46
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vaccineringarna verkar kommit igång i USA i alla fall. Trevligt!

https://www.youtube.com/watch?v=R2ebWPPyUng

Men som svensk i Sverige får man väl vänta till framåt försommaren, innan man fått sin första dos. Beklämmande att det ska ta sådan tid.
Det har väl gått sådär med vaccinationerna i USA, men igång är de.
Runt 25 miljoner doser är levererade och nio miljoner doser har givits.
Citera
2021-01-12, 06:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Mellan februari och december såg vi inga "nya mutationer" att tala om överhuvudtaget. Men fr o m strax innan jul, precis när vaccineringen börjat ta fart och ingjutit hopp i mänskligheten om en återgång till det normala inom hyfsat överskådlig tid, DÅ dyker det helt plötsligt upp rapporter från höger och vänster, från världens alla hörn och kanter om "nya mutationer"

Allvarligt, hur lättlurade är ni? Dessa "nya mutationer" kommer ju att användas som grund för psykopaterna att bibehålla restriktioner och nedstängningar även långt efter att samtliga vaccinerats. Hela 2020 var en enda lång julafton för makthavarna. Vore ju trevligt för dem om hela 2021 kunde bli likadant.
Detta inlägg passar inte unde vetenskap och humaniora.

Det passar bäst i någon tråd för konspirationsteorier.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-12 kl. 06:53.
Citera
2021-01-12, 06:54
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa

Det här varit massor med mutationer hela tiden, den strain som drabbade Europa och USA var t ex mer smittsam än den ursprungliga. Fokuset på mutationer i media just nu är sannolikt för att den engelska varianten är så pass smittsam, plus att det genererar klick.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02544-6
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in