2021-01-09, 13:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Är det någon som förstår varför Finland är så oändligt mycket bättre på att hindra smittspridning än vad vi är? Också tex Indien ser ut att hantera det väldigt bra - även om de har haft en stor topp så har det hela tiden sedan dess gått stadigt ned.
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=IND~FIN~SWE&region=World&casesM etric=true&interval=smoothed&perCapita=true&smooth ing=7&pickerMetric=new_cases_per_million&pickerSor t=desc

Dom avgörande skillnaderna är att man tror att munskydd fungerar och att man tror att skolor är en drivande kraft i spridningen. I Finland har man burit munskydd i butiker, kollektivtrafik, när man varit i kontakt med människor man annars inte träffar enda sedan det började öka snabbare i september. Inte enstaka individer utan 80-90% har burit munskydd.

Man har också försökt smittspåra varenda fall och tillfälligt stängt skollklasser och ibland hela skolor så fort ett nytt fall konstaterats. Oftast har ett enda konstaterat fall i en skola resulterat i att tio-tjugo av dom som varit i närkontakt med den smittade också blivit smittade. Men ifall man redan stängt ner och dom "kontaminerade" vet om det och sitter i karantän så kan man bryta smittkedjan.

Regeringen där har reagerat mycket snabbare än i Sverige. I Finland har man redan vid låga nivåer skärpt restriktionerna när man märkt att det börjat öka. I Sverige har man väntat och lyssant på Tegnell. "Vi är inte riktigt på den nivån ännu" har Tegnell tyckt när regionerna undrat om man inte ska börja göra nått åt spridningen.
Citera
2021-01-09, 13:16
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hänvisade universitetsadjunkten till en sydkoreansk studie map riskökning för skolpersonal i Sverige ... herregud...

Nej. Han har inte berättat vilken studie han hänvisar till. Hur som helst kan det ligga någon sanning i att äldre barn, det vill säga högstadiebarn smittar lika mycket som vuxna. Rent fysiskt liknar de vuxna. Det skulle inte förvåna mig om de smittar lika mycket som vuxna.
Citera
2021-01-09, 13:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Skolvärlden skriver "FHM:s kommunikation har varit vilseledande"

https://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/fhms-kommunikation-har-varit-vilseledande

Citat "Svenska lärare har fått höra att skolan är en riskfri miljö eftersom barn inte smittar"
Citat "Folkhälsomyndighetens kommunikation i detta bedrövlig och har varit vilseledande. Svenska lärare och vårdpersonal har förtjänat bättre."

En reality-check för alla lärare som var helt rabiata i våras och "visste" precis hur allt låg?

Rabiata? Visste hur allt låg? Jag tror att de flesta på riktigt har oroat sig för svår sjukdom alternativt död för sin egen så väl som för anhörigas skull. Jag skulle inte kalla dem rabiata utan befogat oroliga.

Det framkommer ju allt fler studier som visar att de har all anledning till oro då skolan är en perfekt miljö för spridning av covid-19. Sorgligt är vad det är tycker jag.
Citera
2021-01-09, 13:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
"Deras uttalande"... ??? Jag avsåg inte någon annans uttalande. Utan hänvisade till sammanställningar befintlig data map riskökning för olika yrkesgrupper. Ingen har manipulerat den datan (så du vet, utifall du är konspirationsparanoid ).

Alltså en sammanställning av data, inga egna slutsatser eller egna åsikter. Ur statistiken framgår tydligt att den relativa risken för lärare i Sverige är nära 1. Dvs ingen riskökning för skolpersonal i Sverige trots att skolan är en av få större arbetsplatser som har tvingats, av mkt goda skäl, att vara öppen under hela pandemin.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/7ff1da2c3d7140809558ddae46735aa1/forekomst-covid-19-olika-yrkesgrupper-skolan.pdf

Men FoHM har ju fel i sina antaganden, studien kritiseras av flera forskare.

”Låt oss ta det från början. I våras publicerade Folkhälsomyndigheten en rapport om skolbarn och corona. I den jämförde man Sverige och Finland och kom fram till att barn inte drev smittan. Studien drar långt gående slutsatser från väldigt magert material. Detta eftersom barn inte testades i Sverige och ytterst få blev smittade i Finland överhuvudtaget. Vi ska redan här säga att det är ett internationellt väl känt faktum att barn blir mindre sjuka och smittar mindre.

Vad som också är väl känt är att ju äldre barnen blir gäller detta i allt mindre grad naturligtvis. I höst publicerade Folkhälsomyndigheten en till sådan studie, troligen på grund av den kritik man fick från forskare mot kvalitén i den första. I båda fallen är syftet enligt Folkhälsomyndigheten att vara underlag för beslut ”om åtgärder på skolområdet”.

Men båda rapporterna har nu fått skarp kritik av flera olika forskare.

Jonas Björk, professor i epidemiologi vid Lunds universitet, säger till DN: ” Ska jag vara ärlig kan man inte dra några säkra slutsatser av deras rapport”.

Docent Per Adman vid Uppsala universitet säger ”Resultatet riskerar att bli missvisande” och ” Jag tycker att det är allvarligt att man går ut så *hårt och slår fast att lärare inte utsätts för större risk att få covid-19 än andra helt utan reservationer”. Han och hans kollega, Jonas Larsson Taghizadeh, har därför i bland annat Expressen kritiserat Folkhälsomyndigheten och menar att de ”vilseleder” och skriver att lärare förtjänar bättre eftersom den nya liksom den äldre rapporten har samma brister och att ”Riskerna med att klassrumsundervisa tonåringar underskattas därför, på nytt. Lärarna, och deras anhöriga, förtjänar mer tillförlitliga riskbedömningar från myndighetens sida”.

De skriver: ”Folkhälsomyndighetens nya data täcker emellertid nästan halva höstterminen. Enligt myndighetens rapport var antalet smittade gymnasielärare 48 procent högre 1 juli–19 oktober då de hade klassrumsundervisning (och sommarlov, då få sannolikt smittades), än 13 mars–30 juni då de i huvudsak hade digital undervisning (177 resp. 120 fall). För grundskollärarna, som hela tiden hade klassrumsundervisning, var ökningen bara 6 procent (640 resp. 602 fall). Dessa anmärkningsvärda siffror lämnas okommenterade.”

Man kan läsa mer om detta här, här, och en gedigen genomgång av Emanuel Karlsten här.”

https://skolvarlden.se/bloggar/kornhall/ta-forskarnas-kritik-mot-folkhalsomyndigheten-pa-allvar
Citera
2021-01-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Öppna ögonen och kom in i matchen.

Din källa var?
Citera
2021-01-09, 13:23
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vaccinationen på särskilda boenden i Malmö klar nästa vecka

Covid-19 finns på flera av Malmös särskilda boenden. Samtidigt har vaccinationen kommit igång. Redan nästa vecka har alla brukare och personal blivit erbjudna en första vaccinationsspruta.
Särskilt boende är väl det man förr kallade demensboende?
Citera
2021-01-09, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja se där nu är syster från propagandaministeriet igång igen. Jo: https://www.ctvnews.ca/health/coronavirus/76-per-cent-of-hospitalized-covid-19-patients-experience-symptoms-six-months-later-study-1.5259865
Ja men 76 procent av de som drabbas av covid- får fortfarande inte "långtidscovid".

Så din propaganda är felaktig.
Citera
2021-01-09, 13:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det där har jag sagt hela tiden. Det finns ju hur många berättelser som helst av lärare i sociala media, men FHM har bara tigit ihjäl dessa och gått på med sin information. Det är just de här LÖGNERNA som gör att folk inte litar på myndigheten, ens när den talar sanning. Jag tror faktiskt aldrig att jag kommer att lita på FHM mer - inte ens i andra hälsofrågor som inte har med coronan att göra.

Som sagt: jag kan förstå hur man kan argumentera för att skolorna ska vara öppna, även om jag personligen tycker att nackdelarna har övervägt. MEN - man får inte ljuga!!! Det enda rätta skulle ha varit att FHM skulle ha lagt fram korrekt statistik över hur mycket skolorna bidrar till smittspridningen, och sedan klart och rakt sagt att "vi VET att det är så här, barn smittar och lärare blir sjuka och vissa dör. Men det är smällar vi får ta, på grund av att det är så viktigt av dom här och dom här och dom här skälen, att skolorna förblir öppna".

Exakt så är det!

Om man bara stannar lite extra vid tanken på de nya restriktionerna i affärer mm så inser man ju galenskapen. Svårare än så är det inte!

Allmänheten skall vidta försiktighet och får ej vistas fler än en person per 10 kvadratmeter men detta gäller INTE i skolorna?!?!???

Att inte fler reagerar på det fullständigt absurda i detta är för mig en gåta! Varför ska inte personalen och eleverna i skolorna skyddas mot en potentiellt dödlig smitta? Varför?
Citera
2021-01-09, 13:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det "roliga" är ju att Carlsson och Tegnell hävdar motsatsen. Dvs, att lärare inte skulle vara värre drabbade än andra yrkesgrupper. Har inte gjort några egna studier, men känner en del folk som jobbar som lärare. Enligt vad jag har hört, så har mängder av lärare drabbats av Covid19. Frånvaron har varit stor. Man har tvingats plocka in vikarier som även de insjuknat i Covid19.

Jag vill också hävda att FHM har spritt en vilseledande information kring barns smittsamhet, samt hur pass drabbade lärare som kollektiv är. I Sverige har det sedan första stund funnits ett enormt motstånd mot att stänga ned skolor. Ett motstånd som inte återfunnits i andra länder. Tvärtom. Det var bland den första åtgärder man gjorde runt om i Europa. Man stängde ned skolorna. Även nu stängs skolorna i bland annat Storbritannien, då smittan håller på att gå bortom kontroll.

Precis, det är groteskt anser jag.

Danmark stänger också skolorna, Österrike likaså, m fl m fl.
Citera
2021-01-09, 13:33
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men 76 procent av de som drabbas av covid- får fortfarande inte "långtidscovid".

Så din propaganda är felaktig.

Det är återigen DU som ljuger för jag skrev inte att 76% av alla som drabbas av covid utan 76% av alla som blir sjukinlagda. Du ljuger nästan konstant på det sättet och det är extremt oärligt att felcitera folk på det sättet. Du svarar inlägg polemiskt genom att insinuera att den du svarar på har skrivit något helt annat. Det är ett jävla sätt och jag hatar det. Kan du sluta med det?
Citera
2021-01-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Särskilt boende är väl det man förr kallade demensboende?

Vågar inte säga det, man kan väl bo på ett särskiltboende utan att för den sakens skull vara dement? Jag vet faktiskt inte, här står det lite mer : https://www.sydsvenskan.se/2021-01-09/vaccinationen-pa-sarskilda-boenden-i-malmo-klar-nasta-vecka
Citera
2021-01-09, 13:36
Medlem
Citat:
Du menar att det inte är något problem om 76% får långtidscovid om inte alla får det samtidigt?

Citat:
Det är återigen DU som ljuger för jag skrev inte att 76% av alla som drabbas av covid utan 76% av alla som blir sjukinlagda. Du ljuger nästan konstant på det sättet och det är extremt oärligt att felcitera folk på det sättet. Du svarar inlägg polemiskt genom att insinuera att den du svarar på har skrivit något helt annat. Det är ett jävla sätt och jag hatar det. Kan du sluta med det?
(Min fetning).

Minns du inte vad du skrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in