2021-01-08, 17:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad du/ ni inte fattar är att feminismen eller andra dylika ”proteströrelser” pratar inte om individer utan om kollektiv eller samhällen i sin helhet.
Skitsnack, könsstympning på pojkar är inte särskilt pålyst av er feminister som tar striden för "samhället i sin helhet".

Citat:
Och det specifika problemet här är mäns sexuella våld kontra kvinnor OCH! mäns i form av patriarkala normer/ patriarkalt samhälle ignorans eller frånskjutande av ansvaret på offret.
Vilka män?

Citat:
Att män som grupp har denna enorma överrepresentation av sexuellt våld kontra kvinnor är deras ansvar och skuld och inte kvinnors.
Vilka män?

Citat:
Ingen människa någonsin eller någonstans ”förtjänar” att våldtas pga ”fel” klädsel, fattigdom, vistas på ”fel” plats eller umgås med ”fel” människor, eller var ”fel” etnicitet eller nation eller dylikt.

Vem har skrivit "förtjänar"?
Citera
2021-01-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jag skrev inte avsaknad av makt och kontroll över andra. Jag syftade på avsaknad av makt och kontroll över sitt egna liv. ...sedan så häktade du på ditt dravel på det.

Ja, avsaknad och kontroll över sitt egna liv var exakt vad jag menade med mitt inlägg. Jag citerar mitt inlägg igen, så ser du:

"Det handlar om avsaknaden av makt och kontroll hos förövaren/ett behov av makt och kontroll hos förövaren, som denna försöker få genom att förnedra sitt offer genom våldtäkt."
Citera
2021-01-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Så mycket som är illa med utredningen där, och bevisvärdet som du säger. Absolut värst tycker jag var att rätten resonerade att eftersom man visserligen hittat sperma från flera av gärningsmännen på offret så gick det inte att utreda exakt vem som gjort exakt vad under våldtäkten. Så personer som bevisligen var där och sprutade sperma på henne blev frikända och fick flera hundra tusen kronor för att ha suttit "oskyldigt häktade". Knappt man kan hitta på något så absurt.

Lagen borde göras om så att om man bevisligen varit delaktig eller närvarande vid ett liknande brott så ska det innebära ett minimistraff.

Hur kan det inte vara brottsligt att lägga en sats sperma på någon medan hon blir våldtagen? Vårt rättssystem är sjukt.
'

Ja, det är mycket sjukt och absurt, hur det blev i detta fallet.

Ja, har man bevisligen varit delaktig vid våldtäkt anser jag som du att man bör dömas till minimistraff om det är svårt att bevisa vem som har gjort vad (men det finns DNA från sperma som bevisar vilka som var på plats). Detta skulle på intet sätt riskera rättssäkerheten, eftersom det vid gruppvåldtäkt är flera förövare och om det då finns sperma(DNA) från flera förövare så är det ju säkerhetsställt att de iaf. har deltagit i gruppvåldtäkten. Jag har mycket svårt att tänka mig att någon människa frivilligt ligger med mellan 15-20 personer i ett trapphus. Och blir svårt misshandlad i samband med detta. De som lämnat sin sperma på henne borde ju ha kunnat dömas. Jag undrar verkligen hur det kunde bli en friande dom i detta ärende.
Citera
2021-01-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det finns gott om studier i ämnet, det är minst sagt exceptionellt ovanligt att random blir våldtagen, kvinnor med diagnoser, drog/alkohol problem, underutvecklad konsekvens tänk o dyl är klart överepresenterade.

Nu var det ovanstående jag ville ha svar på. Men du svarar istället såhär:

Citat:
Jaha, du förstår inte att kvinnor med riskbetende (vilket alla exempel är) är mer utsatta för sexualbrot/våldtäkt?

Behöver du studier för att förstå det, räcker inte exemplet med kvinnorna i TS?

Slutsats nummer 1 blir att du alltså inte kan leverera en källa, vilken jag har frågat efter i flera inlägg nu och du har slingrat dig som en liten ål.

Slutsats nummer 2 blir att du har hittat på och fantiserat ihop att majoriteten av våldtäktsoffer har någon form av diagnos etc. Bra, då vet jag.

Fint, då fick jag iaf. någon form av svar på min fråga. Svaret är att du har hittat på och dragit egna slutsatser. Du har inge källor för dina påståenden.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-01-08 kl. 21:19.
Citera
2021-01-08, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, avsaknad och kontroll över sitt egna liv var exakt vad jag menade med mitt inlägg. Jag citerar mitt inlägg igen, så ser du:

"Det handlar om avsaknaden av makt och kontroll hos förövaren/ett behov av makt och kontroll hos förövaren, som denna försöker få genom att förnedra sitt offer genom våldtäkt."

Ok. Bra, då är vi på samma sida. Det är ett uttryck för ett sjukt sinnestillstånd. Du, jag , vi, alla inser att det finns sjuka människor där ute. Dock, det är en försvinnande liten del av populationen som gör sånt.

Yes?
Citera
2021-01-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Ok. Bra, då är vi på samma sida. Det är ett uttryck för ett sjukt sinnestillstånd. Du, jag , vi, alla inser att det finns sjuka människor där ute. Dock, det är en försvinnande liten del av populationen som gör sånt.

Yes?

Ja, de som våldtar andra har olika former av grava problem. Som tyvärr kan vara svåra att märka, de kan fungera som vem som helst i många situationer. En del av dessa individer är därtill mycket manipulativa. Men, ja empatitörningar har de absolut. Ihop med andra grava problem (några har vi redan nämnt) som kan skilja sig åt från individ till individ.

Ja, tack och lov är det en försvinnande liten del i vår population som gör sådant. Sedan finns det andra samhällen där det verkar vara lite väl många som har sådant här stört beteende av att våldta sina medmänniskor. Och i krig är det inte alltför sällan det används som en del av krigsföringen...

Vid gruppvåldtäkter måste det finnas en slags dynamik av ett grupptryck som tar sig gräsliga former. där tänker jag att även "helt normala" människor kan delta/dras med. Jag tänker här på "Lucifereffekten". Läs gärna om detta. Jag kan sända en länk till dig.

https://utforskasinnet.se/lucifereffekten-hur-vi-kan-bega-onda-handlingar/

Yes, absolut.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-01-08 kl. 21:34.
Citera
2021-01-08, 22:37
Avstängd
Citat:
Nu var det ovanstående jag ville ha svar på. Men du svarar istället såhär:

"Det finns gott om studier i ämnet, det är minst sagt exceptionellt ovanligt att random blir våldtagen, kvinnor med diagnoser, drog/alkohol problem, underutvecklad konsekvens tänk o dyl är klart överepresenterade."

Slutsats nummer 1 blir att du alltså inte kan leverera en källa, vilken jag har frågat efter i flera inlägg nu och du har slingrat dig som en liten ål.

Försöker inte slingra mig, du har bara inte förklarat vad du vill ha en källa på?

Att det finns gott om studier om du vill veta mer?

Citat:
Slutsats nummer 2 blir att du har hittat på och fantiserat ihop att majoriteten av våldtäktsoffer har någon form av diagnos etc. Bra, då vet jag.

Det har jag aldrig skrivit, du måste ju vara efterbliven om du drar slutsatser på dina egna påhitt, och sen kräver mig på en källa?

Dina fantasier är ju absurda, dina liknelser och fantsifoster till anekdoter är ju kul typ 1 gång, istället för att vara den dummaste åsnan vid vattenhålet så kanske du ska läsa på och söka lite information i de du uppenbarligen inte fårihop.

Citat:
Fint, då fick jag iaf. någon form av svar på min fråga. Svaret är att du har hittat på och dragit egna slutsatser. Du har inge källor för dina påståenden.

Jo, men processen dit var ju både tragisk och lite obehaglig.
Citera
2021-01-09, 00:00
Medlem
theshades avatar
Citat:
Vid gruppvåldtäkter måste det finnas en slags dynamik av ett grupptryck som tar sig gräsliga former. där tänker jag att även "helt normala" människor kan delta/dras med. Jag tänker här på "Lucifereffekten". Läs gärna om detta. Jag kan sända en länk till dig.

https://utforskasinnet.se/lucifereffekten-hur-vi-kan-bega-onda-handlingar/

Yes, absolut.

Vad gäller gruppvåldtäkter kan jag tro att det i fallet med MENA helt enkelt blir en känsla av att de är starkare som grupp och har lättare att övermanna ett offer. Samma med rån, men där kanske aspekten av förnedring blir en slags statusgrej, att den som visar mest maktutövande mot offret har mest pondus.

Kan tänka mig att för dem så är en gruppvåldtäkt en "bonding experience" kompisar emellan.

Som sagts tidigare i tråden så har dessa juveler en kvinnosyn som säger att obeslöjade, ensamma kvinnor är utan "ägare". Inte i sällskap vare sig av en partner, bror eller far, och således fritt villebråd. Så jag tror inte gruppmedlemmarna pressar varandra till något de inte hade velat göra ensamma. Det är helt enkelt lättare om man är fler.
Citera
2021-01-09, 00:07
Medlem
inte bra sverige skärpning ,vart var detta malmö. ok. jag ger mej.
Citera
2021-01-09, 01:34
Medlem
Citat:
Vad gäller gruppvåldtäkter kan jag tro att det i fallet med MENA helt enkelt blir en känsla av att de är starkare som grupp och har lättare att övermanna ett offer. Samma med rån, men där kanske aspekten av förnedring blir en slags statusgrej, att den som visar mest maktutövande mot offret har mest pondus.

Kan tänka mig att för dem så är en gruppvåldtäkt en "bonding experience" kompisar emellan.

Som sagts tidigare i tråden så har dessa juveler en kvinnosyn som säger att obeslöjade, ensamma kvinnor är utan "ägare". Inte i sällskap vare sig av en partner, bror eller far, och således fritt villebråd. Så jag tror inte gruppmedlemmarna pressar varandra till något de inte hade velat göra ensamma. Det är helt enkelt lättare om man är fler.

Jag hittade en artikel där professor Niklas L. har uttalat sig om just gruppvåldtäkter. Jag länkar den, men lägger även in citat här. Vissa bitar har du skrivit om i ditt inlägg.

"Förövarna är pojkar och yngre män, ofta kända för brott sedan tidigare men sällan sexbrott. Gruppvåldtäkt har mycket gemensamt med andra våldsbrott som begås i grupp som misshandel och rån, säger Niklas Långström, professor och analytiker vid Rättsmedicinalverket. Professor Niklas Långström menar att det finns skillnader mellan vilka som begår gruppvåldtäkter kontra enskilda våldtäkter.

– Gruppförövare har oftare fyrkantiga och överdrivna manliga dominansbeteenden, nedsatt impulskontroll och antisociala tankesätt. De är dock mindre ofta sexuellt upptagna eller tänder på avvikande sexuella saker än andra sexbrottsförövare, säger han. Gruppdynamiken är viktig, håller samman gruppen men möjliggör samtidigt allvarliga kränkningar. Ofta finns en pådrivande ledare som kanske går i gång sexuellt på att våldta. Vid våldtäkten uttrycker deltagarna vrede och dominans, offret avhumaniseras och anses inte sällan förtjäna övergreppet. Den deltagare som protesterar riskerar själv att hotas."

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/qs/de-ar-mannen-som-valdtar-tillsammans/
Citera
2021-01-09, 01:39
Medlem
Citat:
Försöker inte slingra mig, du har bara inte förklarat vad du vill ha en källa på?

Att det finns gott om studier om du vill veta mer?

Det har jag aldrig skrivit, du måste ju vara efterbliven om du drar slutsatser på dina egna påhitt, och sen kräver mig på en källa?

Dina fantasier är ju absurda, dina liknelser och fantsifoster till anekdoter är ju kul typ 1 gång, istället för att vara den dummaste åsnan vid vattenhålet så kanske du ska läsa på och söka lite information i de du uppenbarligen inte fårihop.

Jo, men processen dit var ju både tragisk och lite obehaglig.

Jag ville ha källor på ditt påstående:
Citat:
"Det finns gott om studier i ämnet, det är minst sagt exceptionellt ovanligt att random blir våldtagen, kvinnor med diagnoser, drog/alkohol problem, underutvecklad konsekvens tänk o dyl är klart överepresenterade."

Källor är alltså detsamma som alla de där studierna du hänvisar till när du skriver att "det finns gott om studier". Du hade kunnat skicka länk på alla dessa studier = länkat källorna. Märkligt att du inte verkar ha fattat detta.

Hittilis har källor på ditt påstående ovan lyst med sin frånvaro. Du har alltså inga källor att visa upp och alltså är ditt påstående enbart fantasier och dina egna slutsatser. Så jag har fått svar.

Svaret är att det inte finns några källor, utan att påståendet ovan endast är dina egna fantasier. Dvs. är ditt påstående ovan irrelevant och saknar verklighetsförankring.

Så tack och hej. /Tomatkungen.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-01-09 kl. 01:46.
Citera
2021-01-09, 02:49
Medlem
Citat:

"De dömda gärningsmännen i granskningen har i väldigt hög grad utländskt ursprung.

32 av dem är födda utomlands. Sammantaget är 40 av 43 dömda gärningsmän antingen utlandsfödda eller födda i Sverige med två invandrade föräldrar.

Niklas Långström menar att siffrorna inte visar på några säkra orsakssamband. I stället antyder forskningen att överrepresentationen inte beror på invandrarbakgrunden i sig.

– Fler personer, fortfarande dock en minoritet av samtliga i invandrargruppen, har riskfaktorer som ökar risken för utagerande oavsett om man är invandrare eller ej. Det handlar exempelvis om antisociala attityder, bristande känsloreglering och kriminella kamrater." Källa: samma som förra inlägget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in