2021-01-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humor33
när man blir kallad på intervju så frågas det mest om "mjuka värden" hur du fungerar I en grupp, hur du organiserar ditt arbete, vad gör du på fritiden, vad är dina styrkor och svagheter, varför vill du jobba hos oss, varför vill du bli ingenjör, varför är du så gammal, berätta om en gång du misslyckades och hur du hanterade det etc.

fattar intervjuaren inte skit av vad pratar om men om du låter kunnig och engagerad så kan intervjuaren bli imponerad.

Lönen för ingenjörer är pissdålig överlag i Sverige som ingenjör förväntas man vara tacksam för att man får jobba som ingenjör överhuvudtaget.

Wtf på allt ovan. Låter som att lönerna suger bajs också, får ju samma lön om man pluggar YH 2 år. Inte bra då det är låg motivation för högpresterande i samhället att bli civilingenjör.
Citera
2021-01-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Wtf på allt ovan. Låter som att lönerna suger bajs också, får ju samma lön om man pluggar YH 2 år. Inte bra då det är låg motivation för högpresterande i samhället att bli civilingenjör.

https://www.nyteknik.se/ingenjorskar...ktiskt-7007699
Citera
2021-01-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
https://www.nyteknik.se/ingenjorskar...ktiskt-7007699

Jag har ju värsta räkmackan i så fall. 2 år utbildning programmering och nästan 40k lön innan 4 år passerat. Praktik fick jag automatiskt via utbildningen. Tidigare kollegor fick 40+ snabbt då de bytt jobb flera gånger.

Jag tycker att civilingjengörer som jag inte ens kan stava till ska tjäna mycket mer än mig. Påverkar mig och alla andra i Sverige negativt om alla pluggar och sen sticker för att de behandlas som skit i Sverige.
Citera
2021-01-08, 20:00
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArsKar
Hej!

Äntligen går jag sista året på gymnasiet och har några månader kvar tills jag tar studenten. Jag har nu funderat lite på utbildningar. Det är främst civilingenjör som lockar och främst civilingenjör inom "väg och vatten byggnad" eller "samhällsbyggnad".

Jag kommer väldigt lätt in på Luleås universitet, men kommer ha det lite svårt att komma in på de större d.v.s. Lund, Chalmers och Stockholm. Med tanken på att jag poängmässigt inte ligger så långt ifrån de större universitetens antagningspoäng, skulle jag kunna tänka mig att läsa 1 år extra för att komma in på de större nästa år, d.v.s hösten 2022. Så det är inte omöjligt för mig.

Mina frågor är nu :

1. Kommer jag se sämre ut på arbetsmarknaden och bli arbetslös om jag väljer Luleå och inte de större Universiteten? Hur lätt är det att få jobb? ( Som sagt kan komma in på de större med 1 år extra plugg.)

2. Kan man förvänta sig ett bra lön efter 5- 10 år på arbetsmarknaden om man väljer någon av ovanstående inriktningar? Med bra lön menar jag runt 50 000 kronor i månaden.

3. Något konstigt som jag har stött på är att nästan samtliga civilingenjörsjobb inom ovanstående inriktningar kräver minst 5 år erfarenhet för att man ska bli erbjuden jobbet. Hur får man dessa erfarenhet när man inte får jobb direkt?

Detta är något annat som får mig att tänka att jag kommer bli arbetslös igen, men samtidigt står det att det är inget konkurrens.

4. Dela gärna med er era erfarenheter oavsett civilingenjörsutbildning ( dvs inriktning ) och gärna era erfarenheter av andra inriktningar. Lägg gärna till vad ni får för lön och hur många års erfarenhet ni har.

Tack för alla bra svar!

Lyssna för fan inte på bitterfittorna här. Det är en jättebra utbildning och om hög lön är något du vill fokusera på så finns det mycket goda möjligheter att uppnå det, givet att du gör medvetna karriärsval.

För att svara på dina frågor:
  1. Luleå Tekniska Universitet är ett bra universitet så du borde inte vara orolig för att det skulle vara ett dåligt val.
  2. Absolut, bara att titta på lönestatistiken så ser du att det finns mycket goda möjligheter för det. Är du villig att flytta till större städer så är utsikterna ännu bättre.
  3. Det känner jag inte igen. Som nyexad söker du juniora jobb. Vad är det för jobb du syftar på?
  4. Min erfarenhet är att de flesta får bra jobb utan svårigheter, förutom ett väldigt fåtal program som är mer åt kemi/bio-teknik.
Citera
2021-01-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Lyssna för fan inte på bitterfittorna här. Det är en jättebra utbildning och om hög lön är något du vill fokusera på så finns det mycket goda möjligheter att uppnå det, givet att du gör medvetna karriärsval.

För att svara på dina frågor:
  1. Luleå Tekniska Universitet är ett bra universitet så du borde inte vara orolig för att det skulle vara ett dåligt val.
  2. Absolut, bara att titta på lönestatistiken så ser du att det finns mycket goda möjligheter för det. Är du villig att flytta till större städer så är utsikterna ännu bättre.
  3. Det känner jag inte igen. Som nyexad söker du juniora jobb. Vad är det för jobb du syftar på?
  4. Min erfarenhet är att de flesta får bra jobb utan svårigheter, förutom ett väldigt fåtal program som är mer åt kemi/bio-teknik.

Hej!

Tack för ditt svar som gav mig lite mer hopp.
Jag bara sökte lite snabbt och läste igenom på Indeed och länken är: https://se.indeed.com/m/jobs?q=Samhä...+Civilingenjör

När jag läste så krävdes det erfarenhet på nästan samtliga jobb annons, vilket gjorde mig lite bekymrad. Man får väl inte erfarenhet förrän man jobbar. Men hur söker man till juniora jobb / vad menas med det? Lite konstig fråga kanske .
Citera
2021-01-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Jag har ju värsta räkmackan i så fall. 2 år utbildning programmering och nästan 40k lön innan 4 år passerat. Praktik fick jag automatiskt via utbildningen. Tidigare kollegor fick 40+ snabbt då de bytt jobb flera gånger.

Jag tycker att civilingjengörer som jag inte ens kan stava till ska tjäna mycket mer än mig. Påverkar mig och alla andra i Sverige negativt om alla pluggar och sen sticker för att de behandlas som skit i Sverige.

Ja, tyvärr har ju ingenjörsfacket böjt sig baklänges för Svenskt Näringsliv så det kommer inte att bli bättre.
Citera
2021-01-08, 20:23
Medlem
Citat:
Hej!

Jag bara sökte lite snabbt och läste igenom på Indeed och länken är: https://se.indeed.com/m/jobs?q=Samhä...+Civilingenjör

När jag läste så krävdes det erfarenhet på nästan samtliga jobb annons, vilket gjorde mig lite bekymrad. Man får väl inte erfarenhet förrän man jobbar. Men hur söker man till juniora jobb / vad menas med det? Lite konstig fråga kanske .

Du tar examen i Indien och jobbar som en slav där, det är nämnligen där de juniora jobben befinner sig.
Citera
2021-01-08, 20:24
Medlem
humor33s avatar
Med junior menas oftast en person med seniora erfarenher/kunskaper som är villing ta lägre lön.

Om man är helt nyexad kan man försöka ta sig in på ett traineeprogram men även där väljs personer med mer erfarenhet framför de utan erfarenhet. En annan väg till ett första jobb är att välja ett exjobb på ett företag som är villiga att satsa på en, så om man är smart så hittar man ett exjobb där man kan fortsätta jobba direkt efter examen så att man får erfarenhet.
Senast redigerad av humor33 2021-01-08 kl. 20:26.
Citera
2021-01-08, 20:32
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Hej!

De flesta får sitt första jobb genom exarbetet, så se till att dels göra det hos ett företag som har vana av att anställa tidigare exarbetare samt att du gör ett gott intryck under den perioden. Skulle det inte gå vägen så finns det ändå många juniora tjänster, sök på LinkedIn för exempel.

Vad som menas med ett juniort jobb? det är i princip en position för en person som är nyexaminerad eller högst 1-2 års erfarenhet. Rent praktiskt innebär det att de räknar med att du kommer behöva vägledning för att kunna utföra ditt jobb samt att lönen är en typisk ingångslön, oftast omkring 30-35 k.
Citera
2021-01-08, 20:41
Citat:
Baserad på detta blir det ännu svårare för nyexaminerade att få jobbet. Eftersom de har varken jobbat med projekt eller stött på så många problem.

Trodde att civilingenjörer fick minst 45K efter 10 år på arbetsmarknaden, men enligt dig och andra är det inte så bra löner man ska förvänta sig. Så konstig att gymnasielärare, civilingenjör och till en viss del sjuksköterskor får nästan samma lön.

Det är om du stannar du stagnerar i lön. Byt jobb och arbeta målmedvetet så kommer du ha högre lön betydligt högre och snabbare än ex sjuksköterskor. Det är bara ingångslönen som suger.
Senast redigerad av priz 2021-01-08 kl. 20:47.
Citera
2021-01-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
De flesta får sitt första jobb genom exarbetet, så se till att dels göra det hos ett företag som har vana av att anställa tidigare exarbetare samt att du gör ett gott intryck under den perioden. Skulle det inte gå vägen så finns det ändå många juniora tjänster, sök på LinkedIn för exempel.

Vad som menas med ett juniort jobb? det är i princip en position för en person som är nyexaminerad eller högst 1-2 års erfarenhet. Rent praktiskt innebär det att de räknar med att du kommer behöva vägledning för att kunna utföra ditt jobb samt att lönen är en typisk ingångslön, oftast omkring 30-35 k.

Tack! Jag förstår nu lite mer om ett första jobb. Första lönen bryr jag mig inte heller så mycket om. Men det är viktig får mig att nå den lönen som jag har skrivit efter 10 år. Som du beskriver ska försöka få så mycket erfarenhet som möjligt under första åren, men det viktigaste är att kunna få ett första jobb antar jag .
Citera
2021-01-08, 21:12
Medlem
humor33s avatar
Så det kan vara bra att plugga i en stad där det finns många företag som erbjuder exjobb tex Stockholm, Göteborg eller Lund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in