2021-01-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humor33
Så det kan vara bra att plugga i en stad där det finns många företag som erbjuder exjobb tex Stockholm, Göteborg eller Lund.

Yes. Kanske värt att läsa 1 år extra för att komma in på Göteborg/ Lund.
Citera
2021-01-08, 21:42
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArsKar
Hej!

Äntligen går jag sista året på gymnasiet och har några månader kvar tills jag tar studenten. Jag har nu funderat lite på utbildningar. Det är främst civilingenjör som lockar och främst civilingenjör inom "väg och vatten byggnad" eller "samhällsbyggnad".

Jag kommer väldigt lätt in på Luleås universitet, men kommer ha det lite svårt att komma in på de större d.v.s. Lund, Chalmers och Stockholm. Med tanken på att jag poängmässigt inte ligger så långt ifrån de större universitetens antagningspoäng, skulle jag kunna tänka mig att läsa 1 år extra för att komma in på de större nästa år, d.v.s hösten 2022. Så det är inte omöjligt för mig.

Mina frågor är nu :

1. Kommer jag se sämre ut på arbetsmarknaden och bli arbetslös om jag väljer Luleå och inte de större Universiteten? Hur lätt är det att få jobb? ( Som sagt kan komma in på de större med 1 år extra plugg.)

2. Kan man förvänta sig ett bra lön efter 5- 10 år på arbetsmarknaden om man väljer någon av ovanstående inriktningar? Med bra lön menar jag runt 50 000 kronor i månaden.

3. Något konstigt som jag har stött på är att nästan samtliga civilingenjörsjobb inom ovanstående inriktningar kräver minst 5 år erfarenhet för att man ska bli erbjuden jobbet. Hur får man dessa erfarenhet när man inte får jobb direkt?

Detta är något annat som får mig att tänka att jag kommer bli arbetslös igen, men samtidigt står det att det är inget konkurrens.

4. Dela gärna med er era erfarenheter oavsett civilingenjörsutbildning ( dvs inriktning ) och gärna era erfarenheter av andra inriktningar. Lägg gärna till vad ni får för lön och hur många års erfarenhet ni har.

Tack för alla bra svar!

1. Ja skola spelar STOR roll. Alla säger att det inte gör det, men det gör det, tro mig.

2. Ja 50 är inga problem.

3. Många ingenjörer jobbar först för teknikkonsultbolag några år innan de får en fast anställning. Men om du pluggar en ingenjörsutbildning så kan du bli så mycket mer än ingenjör. Jag är t ex managementkonsult.

4. Industriell ekonomi ~100 kSEK lön+3-400 kSEK bonus, ~5 års erfarenhet. Kommer förmodligen lämna consulting snart då jag blivit erbjuden bättre betalda jobb med rimligare arbetstid.

Lycka till!
Citera
2021-01-08, 21:44
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humor33
Med junior menas oftast en person med seniora erfarenher/kunskaper som är villing ta lägre lön.

Om man är helt nyexad kan man försöka ta sig in på ett traineeprogram men även där väljs personer med mer erfarenhet framför de utan erfarenhet. En annan väg till ett första jobb är att välja ett exjobb på ett företag som är villiga att satsa på en, så om man är smart så hittar man ett exjobb där man kan fortsätta jobba direkt efter examen så att man får erfarenhet.

Verkar vara ett genomgående problem bland universitetsutbildade. Arbetslösheten har nått rekordnivåer även för akademiker och samtidigt tjatas det om utbildning som lösning på problemet, men egentligen förskjuter politikerna problemet framåt som bara kommer att bli värre, dvs högre arbetslöshet och en mer skuldsatt befolkning. Än en gång är det folket som får ta smällen för hur politikerna och tjänstemännen missbrukar sin makt och befogenhet.
Senast redigerad av undercover-racist 2021-01-08 kl. 21:46.
Citera
2021-01-08, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granattelefon
Jag har ju värsta räkmackan i så fall. 2 år utbildning programmering och nästan 40k lön innan 4 år passerat. Praktik fick jag automatiskt via utbildningen. Tidigare kollegor fick 40+ snabbt då de bytt jobb flera gånger.

Jag tycker att civilingjengörer som jag inte ens kan stava till ska tjäna mycket mer än mig. Påverkar mig och alla andra i Sverige negativt om alla pluggar och sen sticker för att de behandlas som skit i Sverige.
Jag har sagt samma sak i en annan tråd, men ändå:
Om en ingenjör och en som gått en YH-utbildning utför samma typ av arbete med samma kvalitet, varför ska då ingenjören ha mycket högre lön?

Absolut ska en ingenjör ha högre lön om hen utför mer kvalificerat arbete, men en civilingenjör som jobbar som systemutvecklare i t.ex. Java eller C# ska också tjäna därefter. Jag förstår att ingenjörer i princip måste ta sådana jobb då det inte finns tillräckligt många kvalificerade jobb i Sverige. Åtminstone inte på juniornivå.

Det är som om en hjärnkirurg skulle ta anställning som sjuksköterska och förvänta sig att få lön i enlighet med sin titel snarare än det arbete hen utför.
Citera
2021-01-08, 22:26
Medlem
Citat:
Hej!

Äntligen går jag sista året på gymnasiet och har några månader kvar tills jag tar studenten. Jag har nu funderat lite på utbildningar. Det är främst civilingenjör som lockar och främst civilingenjör inom "väg och vatten byggnad" eller "samhällsbyggnad".

Jag kommer väldigt lätt in på Luleås universitet, men kommer ha det lite svårt att komma in på de större d.v.s. Lund, Chalmers och Stockholm. Med tanken på att jag poängmässigt inte ligger så långt ifrån de större universitetens antagningspoäng, skulle jag kunna tänka mig att läsa 1 år extra för att komma in på de större nästa år, d.v.s hösten 2022. Så det är inte omöjligt för mig.

Mina frågor är nu :

1. Kommer jag se sämre ut på arbetsmarknaden och bli arbetslös om jag väljer Luleå och inte de större Universiteten? Hur lätt är det att få jobb? ( Som sagt kan komma in på de större med 1 år extra plugg.)

2. Kan man förvänta sig ett bra lön efter 5- 10 år på arbetsmarknaden om man väljer någon av ovanstående inriktningar? Med bra lön menar jag runt 50 000 kronor i månaden.

3. Något konstigt som jag har stött på är att nästan samtliga civilingenjörsjobb inom ovanstående inriktningar kräver minst 5 år erfarenhet för att man ska bli erbjuden jobbet. Hur får man dessa erfarenhet när man inte får jobb direkt?

Detta är något annat som får mig att tänka att jag kommer bli arbetslös igen, men samtidigt står det att det är inget konkurrens.

4. Dela gärna med er era erfarenheter oavsett civilingenjörsutbildning ( dvs inriktning ) och gärna era erfarenheter av andra inriktningar. Lägg gärna till vad ni får för lön och hur många års erfarenhet ni har.

Tack för alla bra svar!

1. Nej luleå är bra skola.
2.Ja speciellt efter 10 år. Byt ofta i början.
3. Står 5 år viktigast är att du har erfarenhet med det som efterfrågas. Dessa jobb kan man få med 2 års erfarenhet också.
4. Gillar du programmera/matematik hade jag satsat på datateknik speciellt inriktat mig mot Ml/DL det är framtiden. Jag är kemitekniker junior 2 år och har 36000 i månaden. Medel för min erfarenhet.
Citera
2021-01-08, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Jag har sagt samma sak i en annan tråd, men ändå:
Om en ingenjör och en som gått en YH-utbildning utför samma typ av arbete med samma kvalitet, varför ska då ingenjören ha mycket högre lön?

Absolut ska en ingenjör ha högre lön om hen utför mer kvalificerat arbete, men en civilingenjör som jobbar som systemutvecklare i t.ex. Java eller C# ska också tjäna därefter. Jag förstår att ingenjörer i princip måste ta sådana jobb då det inte finns tillräckligt många kvalificerade jobb i Sverige. Åtminstone inte på juniornivå.

Det är som om en hjärnkirurg skulle ta anställning som sjuksköterska och förvänta sig att få lön i enlighet med sin titel snarare än det arbete hen utför.

Bra förklaring!
Citera
2021-01-08, 22:47
Medlem
Jag är civ från Chalmers och här kommer mina perspektiv

Citat:
Nej, du kommer inte ha svårare att få jobb jämfört med någon från Chalmers, KTH eller liknande.
Hur anställningsbar du är kommer till största del att ha och göra med din profil och hur du är som person.
Kommer du in på en jobbintervju och säger att det blev Luleå för att du inte kom in på något annat, visar upp betyg som indikerar att du velat göra så lite som möjligt under utbildningen och en allmänt slapp attityd, då skall du nog räkna med att det blir svårt för dig.

Går du istället in och säger att du valde Luleå för att du ville bort från din comfort zone då du har koll på de större städerna. Samt säger att du intresserat dig extra för ämne xyz under din utbildningstid vilket gjort att du engagerade dig som övningsledare år 3,4 och 5.för att du fascineras av ämnet. Ja då har du bra mycket lättare än någon from något annat universitet. Som sagt, din profil väger extremt tungt.

Citat:

Har inte så bra koll på Samhällsbyggnad och Väg och vatten, men gissar att Samhäll är mer management och Väg och Vatten är mer beräkning.

Vill du sikta på en extremt hög lön så är det en ledande befattning eller expertroll du skall satsa på.
Mitt tips är att satsa på en tung beräkningsgrund och sedan ta några kurser inom management för att få tänket därifrån.
Management delen kan man lära sig med tiden och med öppenhet och nyfikenhet. Men beräkningsdelen från grunden kommer du bara kunna lära dig i skolan.

Citat:

Om du kommer ut och söker jobb som junior konstruktör så är det så att de nuvarande juniora konstruktörerna kommer att söka sig vidare till seniora poster. Det finns inte en chans att man tar in en senior person till en junior position. Så att det behövs 5 års erfarenhet är rent skitsnack generellt.

Citat:

Måste upprepa en gammal klyscha. Intresse, intresse, intresse.
Hade en kompis som gick samma linje som jag. Han hade valt en ingenjörslinje för att hans föräldrar ville det. Han hade istället velat läsa historia vilket var hans intresse. Han har aldrig lyckats få någon vettig anställning.

De som har lyckats extra bra är personer som haft ett specialintresse. Tex någon som CADad på fritiden och även fördjupar sig inom ämnet i skolan.

Slutligen: Försök att inte tänka så mycket. Fokusera på att ha kul och att lära dig så mycket som möjligt. Och vad du än gör, försök inte att ta dumma genvägar. Det finns många exempel på folk som tagit examen och trots detta känner att de inte kan ett skit tack vare att grupparbetet med andra som gjort en större del av jobbet.
Citera
2021-01-08, 22:56
Medlem
Medan jag anser att min IQ är högre än genomsnittlige Svenssons, och alla tester enhetligt tyder på detta, är min matematiska förmåga oerhört begränsad, så nej, jag är ingen sillmjölke till civilingenjör. Mina blandade år på olika högskolor och universitet har dessutom gett mig en inblick i hur den genomsnittlige civilingenjören är; tunnvuxen, blyg, smart, rädd för kvinnor, glasögonprydd, reserverad och överanalyserande - ingen till få av dessa egenskaper är några jag värdesätter högt, och därför är jag, till viss del, tillfreds med min genetiskt låga förmåga att förstå matematik och dess värde; intellekt är ingen kausal effekt från att kunna räkna algebra eller förstå ekvationer, och för det är jag, i egenskap av smartare än gemene flashbackare, evigt tacksam. Att mitt liv är en tragedi är en annan historia som inte har något för ämnet bäring.
Citera
2021-01-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
1. Nej luleå är bra skola.
2.Ja speciellt efter 10 år. Byt ofta i början.
3. Står 5 år viktigast är att du har erfarenhet med det som efterfrågas. Dessa jobb kan man få med 2 års erfarenhet också.
4. Gillar du programmera/matematik hade jag satsat på datateknik speciellt inriktat mig mot Ml/DL det är framtiden. Jag är kemitekniker junior 2 år och har 36000 i månaden. Medel för min erfarenhet.

Jag har faktiskt tänkt lite på datateknik. Jag tycker att matte är väldigt kul men jag gillar inte datorer, vilket leder till Jag blir lite olämplig för datateknik. Men när jag ibland tänker på möjligheterna man har, speciellt det här med att öppna eget vill jag bara köra på och tänker jag kanske blir intresserad medan jag läser utbildningen. Så jag vet inte, jag borde kanske ta det jag har bättre känsla för.
Citera
2021-01-08, 23:05
Medlem
1. Det är sannolikt ingen större skillnad, men tycker du bör välja ett med gott rykte där man vet att en viss standard upprätthålls.

2. Har inte så bra koll på just de inriktningarna men ligger man på under 40-45 efter 5-10 år så förtjänar man bättre förutsatt att man inte är helt hopplös. Har läst annan inriktning och ligger där efter 1-3 år.

3. Vågar inte säga hur det är i de branscher du nämner. Arbetslös tror jag inte du blir om du inte fullständigt saknar driftighet och social kompetens.
Citera
2021-01-08, 23:09
Medlem
Citat:
Jag har faktiskt tänkt lite på datateknik. Jag tycker att matte är väldigt kul men jag gillar inte datorer, vilket leder till Jag blir lite olämplig för datateknik. Men när jag ibland tänker på möjligheterna man har, speciellt det här med att öppna eget vill jag bara köra på och tänker jag kanske blir intresserad medan jag läser utbildningen. Så jag vet inte, jag borde kanske ta det jag har bättre känsla för.
Läs lite programmering online kurser på edx / udemy och få en känsla för programmeringen. Tycker du det är kul så kör hårt. Rekommenderar python.
Citera
2021-01-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jag är civ från Chalmers och här kommer mina perspektiv

Nej, du kommer inte ha svårare att få jobb jämfört med någon från Chalmers, KTH eller liknande.
Hur anställningsbar du är kommer till största del att ha och göra med din profil och hur du är som person.
Kommer du in på en jobbintervju och säger att det blev Luleå för att du inte kom in på något annat, visar upp betyg som indikerar att du velat göra så lite som möjligt under utbildningen och en allmänt slapp attityd, då skall du nog räkna med att det blir svårt för dig.

Går du istället in och säger att du valde Luleå för att du ville bort från din comfort zone då du har koll på de större städerna. Samt säger att du intresserat dig extra för ämne xyz under din utbildningstid vilket gjort att du engagerade dig som övningsledare år 3,4 och 5.för att du fascineras av ämnet. Ja då har du bra mycket lättare än någon from något annat universitet. Som sagt, din profil väger extremt tungt.

Har inte så bra koll på Samhällsbyggnad och Väg och vatten, men gissar att Samhäll är mer management och Väg och Vatten är mer beräkning.

Vill du sikta på en extremt hög lön så är det en ledande befattning eller expertroll du skall satsa på.
Mitt tips är att satsa på en tung beräkningsgrund och sedan ta några kurser inom management för att få tänket därifrån.
Management delen kan man lära sig med tiden och med öppenhet och nyfikenhet. Men beräkningsdelen från grunden kommer du bara kunna lära dig i skolan.

Om du kommer ut och söker jobb som junior konstruktör så är det så att de nuvarande juniora konstruktörerna kommer att söka sig vidare till seniora poster. Det finns inte en chans att man tar in en senior person till en junior position. Så att det behövs 5 års erfarenhet är rent skitsnack generellt.

Måste upprepa en gammal klyscha. Intresse, intresse, intresse.
Hade en kompis som gick samma linje som jag. Han hade valt en ingenjörslinje för att hans föräldrar ville det. Han hade istället velat läsa historia vilket var hans intresse. Han har aldrig lyckats få någon vettig anställning.

De som har lyckats extra bra är personer som haft ett specialintresse. Tex någon som CADad på fritiden och även fördjupar sig inom ämnet i skolan.

Slutligen: Försök att inte tänka så mycket. Fokusera på att ha kul och att lära dig så mycket som möjligt. Och vad du än gör, försök inte att ta dumma genvägar. Det finns många exempel på folk som tagit examen och trots detta känner att de inte kan ett skit tack vare att grupparbetet med andra som gjort en större del av jobbet.

Tack för svaret. Men det är ganska svårt att få ett jobb som management enligt många källor. Men det är värt försöket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in