2021-01-08, 10:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Man borde försöka undvika både viruset och vaccinet, räcker med restriktioner i några få år sen är nog pandemin över.

De senaste pandeminerna har varat i ca. 2-3 år.

Är det inte bättre för både ekonomi såväl som folkhälsa att vi tar vaccin och kan leva med restriktioner i en mer begränsad tid än flera år?
Citera
2021-01-08, 10:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det ska faktiskt bli spännande! Det kan inte handla om skolstängningar, för det är ju redan beslutat, och det gick bra utan pandemilagen. Jag gissar att polisen kommer att få rätt att ingripa när folk bryter mot "rekommendationerna" (som då inte är att betrakta som rekommendationer längre utan som lagregler), och att det kopplas till bötesstraff. Jag tror att dom har fattat nu äntligen - när dom inte ens kan hålla reda på sig själva så att säga, utan måste springa i köpcentra, prova pjäxor tillsammans med främmande människor inomhus i Sälen, och flyga till Kanarieöarna - att det här inte kommer att gå över utan riktiga lagar och påföljder.

Ja, håller med: det ska bli intressant att se vad man slår ner på först. Jag gissar på köpcentrum.
Men som du skriver så innebär väl också pandemilagen att restriktioner i fortsättningen blir lag med påföljd.
Citera
2021-01-08, 10:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
Har du sett några upgifter nånstans på hur sällan/ofta man upptäcker biverkningar som uppträder först efter 6 månader eller mer när det gäller vacciner?

Nej, och jag ids inte heller leta. Inte just nu i alla fall. Men man ska komma ihåg att de genetiska vaccinerna bygger på en helt ny princip, så egentligen är det ointressant hur ofta man hittat biverkningar som uppträder efter lång tid hos de vacciner som framställts tidigare. Det är ju just den här nya metoden, att virus-RNA:t ska in i våra egna celler och ta över deras proteinsyntes, som är så läskigt. Gud vet var det slutar - OM det slutar..? Janssens vaccin är jag inte så rädd för; det kan knappast ge andra biverkningar än vilket vaccin som helst som man har tagit tidigare, i sina dagar. Och dom har jag ju aldrig fått några biverkningar av, så det bör vara lugnt.
Citera
2021-01-08, 10:48
Medlem
Citat:
Nej, och jag ids inte heller leta. Inte just nu i alla fall. Men man ska komma ihåg att de genetiska vaccinerna bygger på en helt ny princip, så egentligen är det ointressant hur ofta man hittat biverkningar som uppträder efter lång tid hos de vacciner som framställts tidigare. Det är ju just den här nya metoden, att virus-RNA:t ska in i våra egna celler och ta över deras proteinsyntes, som är så läskigt. Gud vet var det slutar - OM det slutar..? Janssens vaccin är jag inte så rädd för; det kan knappast ge andra biverkningar än vilket vaccin som helst som man har tagit tidigare, i sina dagar. Och dom har jag ju aldrig fått några biverkningar av, så det bör vara lugnt.
Vacciner har övht väldigt få biverkningar.
Citera
2021-01-08, 10:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vacciner har övht väldigt få biverkningar.

Stämmer, men ingen kan ju veta vad som händer i längden med den här nya metoden. Jag tycker personligen att det var olämpligt att tillämpa den första gången på just coronaviruset, när det var så bråttom att få fram så många doser. Det hade varit bättre om alla tillverkare hade satsat på konventionella vacciner nu, och sedan när det var klart kunde de ha forskat vidare på RNA-vaccinerna i lugn och ro.
Citera
2021-01-08, 10:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men smittan trivs ju såväl i öken som i arktis. Finns länder med alla möjliga klimat som haft mycket smitta. Viruset verkar inte vara så väderberoende vad det verkar.

Det är väldigt klimatberoende, det tror jag ingen kan säga något annat om. Däremot ser ju klimatcyklarna olika ut i olika världsdelar varför smittotalen går upp och ner på olika sätt. Också ett skäl till att stora delar av Afrika inte är så drabbade, medan t.ex. Sydafrika som har ett klimat likt Europa är drabbat.

Det finns överallt, hur viralt det är påverkas starkt av klimat.
Citera
2021-01-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Figur 3 i denna rapport från VGR visar varför man stänger högstadieskolorna. Stängningen av skolorna över jul minskade kraftigt smittan i just denna åldersgruppen, medan övriga åldersgrupper bland barnen inte alls påverkades lika mycket av att skolan var stängd:
- https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/workspace/SpacesStore/bba1d5c6-e2bd-4e73-8fb7-58575d87a7df/Veckorapport%20covid-19%20vecka%2053.pdf?a=false&guest=true

Smittan hos högstadieeleverna mer än halverades av att skolan stängdes ned.

Jag tror det är svårt att jämföra absoluta tal så där. Det hade varit mer intressant med hur stor andel som var positiva.

Hur många testades vecka 51 (när det hittades 450 fall hos högstadieelever) och hur många testades vecka 52 (när det hittades 200-250).

Sen förstår jag inte vad du menar med att andra åldersgrupper inte påverkades.

Vad jag kan se så sker det en rejäl minskning i positiva test för alla skolbarn men då är frågan som sagt hur mycket testningen av skolbarn minskade.

Kollar alla åldersgrupper (även vuxna) och alla sjunker rejält vecka 51 -> 52.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-01-08 kl. 10:53.
Citera
2021-01-08, 10:52
Medlem
Citat:
Figur 3 i denna rapport från VGR visar varför man stänger högstadieskolorna. Stängningen av skolorna över jul minskade kraftigt smittan i just denna åldersgruppen, medan övriga åldersgrupper bland barnen inte alls påverkades lika mycket av att skolan var stängd:
- https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/workspace/SpacesStore/bba1d5c6-e2bd-4e73-8fb7-58575d87a7df/Veckorapport%20covid-19%20vecka%2053.pdf?a=false&guest=true

Lika överraskande som att jorden är rund. Trots det så vandrar det fortfarande runt plattjordare på vårt klot.
Citera
2021-01-08, 10:54
Medlem
Citat:
Ja, absolut! Men här där jag bor är det i alla fall mest ungdomar man ser, som hänger i klungor vid kioskdisken (där de säljer kaffe, bullar, varm korv, godis och liknande snabbmat) i livsmedelsbutiken vid lunchtid samt efter skolans slut runt 15-15:30. Och så tror jag att det är överallt - vuxna gör väl inte upp om att träffas vid kioskdisken, och står där och pratar länge och väl? Möjligen pensionärer i vanliga fall, men dom håller sig ju undan nu, nästan alla. Men självklart ska ALLA klungor skingras, oavsett ålder. Annars får vi aldrig ordning på det här.
Jag tror den stora skillnaden är att vuxna träffas mer diskret. På caféer, lunchrestauranger, shoppingturer, lunchrummet eller hemma hos någon.
Citera
2021-01-08, 10:54
Medlem
Citat:
Stämmer, men ingen kan ju veta vad som händer i längden med den här nya metoden. Jag tycker personligen att det var olämpligt att tillämpa den första gången på just coronaviruset, när det var så bråttom att få fram så många doser. Det hade varit bättre om alla tillverkare hade satsat på konventionella vacciner nu, och sedan när det var klart kunde de ha forskat vidare på RNA-vaccinerna i lugn och ro.
Nej visst. Där är vi lika frågande alla.

Det vi kan hålla oss till är väl fas 2 och fas 3 testerna som inte verkar visa på några stora problem.
Citera
2021-01-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Svart på vitt att barn smittar och driver smitta. Vilket autisten Tegnell förnekar.
Tittar man på figur 5 i samma rapport så ser man inte alls samma ras i smittan för befolkningen i allmänhet som man ser för högstadieeleverna.

Det skulle dock kunna finnas administrativa skäl till att högstadieelevernas smitta sjönk snabbt. Det skulle kunna vara så att huvuddelen av dessa hittas via smittspårning normalt sett och att denna varit mindre aktiv under julen. Jag tycker dock att man borde sett en större minskning av fall bland vuxna i så fall.
Citera
2021-01-08, 10:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Du vet att skolorna stängde vecka 52. Smittan gick alltså ner före att skolan stängde för jul, om det nu är en reell minskning. Mer troligt är att eftersom eleverna har lov och ändå är hemma är incitamentet för att testa sig lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in