2021-01-08, 10:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag brukar hålla med dig, men här måste jag säga emot. Det är väl ingen (mer seriös person) som har påstått att tidigare friska människor kommer att falla ner döda, när de har tagit vaccinet?

Det man är rädd för är LÅNGSIKTIGA effekter, och anledningen till det är att ALLA vacciner (och andra läkemedel) kan ha långsiktiga effekter, och just för att undvika det så följer man upp försökspersonerna i flera år, innan medlet släpps till allmänheten. Nu har man av naturliga skäl inte kunnat göra några långtidsstudier, och det gör att ALLA som tar vaccinet blir försökspersoner för frågeställningen, om det finns några allvarliga biverkningar som visar sig först efter fem år. Eller tio. Eller när kroppen blir försvagad av ålderdom eller annan sjukdom. Eller kanske i nästa generation, ifall i synnerhet dessa nya "genetiska" vacciner påverkar könscellerna på något sätt. Min gissning är att det sista inte ens har undersökts...

Jag förstår att det finns en oro för detta. Jag har också en viss oro. Frågan är bara vad som är värst. Smittan eller vaccinet? Vi kan ju inte leva under en sten i 10 års tid? Knivigt läge minst sagt. Sen finns det ju enormt mycket konspirationsteorier om vaccinen, vilket fått mig att bli rätt anti vaccinmotståndare som jag uppfattar generellt vara lite av foliehattar. Sund oro och kritik däremot är förstås bra.
Citera
2021-01-08, 10:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Beror nog mer på vädret. Folk är utomhus mera och viruset trivs sämre. Man smittar mindre utomhus.... Den vanliga influensan följer samma mönster. Men vi kan ju ha skolan stängd jämt. Skulle ju spara några 1000 liv varje år

Men smittan trivs ju såväl i öken som i arktis. Finns länder med alla möjliga klimat som haft mycket smitta. Viruset verkar inte vara så väderberoende vad det verkar.
Citera
2021-01-08, 10:11
Medlem
Citat:
Ja, de borde i alla fall vara förbjudna att gå någonstans inomhus i grupp. Husarrest tycker jag inte - om de bara promenerar utomhus är det ju inte farligt, bara de gör det ensamma eller bara med en kompis (alltid samma) och håller lite avstånd på vägen.

Jag hoppas att den nya pandemilagen kommer att innebära, att polisen kan ingripa om de ser klungor av ungdomar tillsammans, och i synnerhet då inomhus t.ex. på en pizzeria eller i en affär.
Det där låter som apartheid för ungdomar.

Om man ska ha förhållningsregler så ska de givetvis gälla oavkortat för resterande 90 procent av befolkningen också. Annars går man ju miste om 90 procent av effekten.
Citera
2021-01-08, 10:12
Medlem
Man borde försöka undvika både viruset och vaccinet, räcker med restriktioner i några få år sen är nog pandemin över.

De senaste pandeminerna har varat i ca. 2-3 år.
Citera
2021-01-08, 10:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är på ett vis anmärkningsvärt ja. Räcker väl att nämna ett ord så har man gett Israel fripass. Säg ordet "förintelsen", så har man förbjudit alla former av kritik gentemot Israel. Men skit samma. Det är inte vad denna tråd handlar om.
Israel blir i alla fall på ett sätt ett väldigt intressant studieobjekt i och med deras höga vaccinationsgrad. Tänker mig två centrala frågeställningar.

1) Vad händer med deras samhällssmitta nu? Borde inte den sjunka till nära noll? Hur ser det ut i Israel idag med faktorer som samhällssmitta, sjukhusinläggningar och dödsfall?

2) När så många i populationen är vaccinerade. Hur ser det ut med biverkningar av vaccinet? Faller de ned som kägglor, döda på marken som alla anti-vaccinare påstår att dessa "farliga" vaccin ska leda till?

Danmark hade också kunnat fungera som studieobjekt. Danskarna är också mycket effektiva med att snabbt få ut vaccinet till behövande medborgare. Men Danmark saknar tillgång till lika stora kvantiteter vaccin som Israel.

Men ifall det visar sig att vaccinet har allvarliga biverkningar, så ser jag hellre att Israel är studieobjekt istället för Danmark.

Beträffande studieobjekt, så kan det bli intressant att följa Indien. Indien har godkänt Astra-Zenecas vaccin, och planerar att vaccinera 300 miljoner indier i första fasen. Astra-Zenecas vaccin tar längre tid att ge skydd, efter att vaccinet har injecerats. Men Astra-Zenecas vaccin kan produceras snabbare än Pfizer's vaccin. Det kan vara en fördel att ta ett långsamt vaccin, jämfört med att sitta lång tid och vänta på sin tur att få Pfizer's vaccin.
Citera
2021-01-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Man borde försöka undvika både viruset och vaccinet, räcker med restriktioner i några få år sen är nog pandemin över.

De senaste pandeminerna har varat i ca. 2 år.
Vad då för restriktioner?
Citera
2021-01-08, 10:13
Medlem
Figur 3 i denna rapport från VGR visar varför man stänger högstadieskolorna. Stängningen av skolorna över jul minskade kraftigt smittan i just denna åldersgruppen, medan övriga åldersgrupper bland barnen inte alls påverkades lika mycket av att skolan var stängd:
- https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/workspace/SpacesStore/bba1d5c6-e2bd-4e73-8fb7-58575d87a7df/Veckorapport%20covid-19%20vecka%2053.pdf?a=false&guest=true

Smittan hos högstadieeleverna mer än halverades av att skolan stängdes ned.
Citera
2021-01-08, 10:16
Medlem
Citat:
Men smittan trivs ju såväl i öken som i arktis. Finns länder med alla möjliga klimat som haft mycket smitta. Viruset verkar inte vara så väderberoende vad det verkar.

På riktigt varma ställen som t ex Texas i somras så blir probemet att folk är inomhus och kör kall luft på 100% och det är ju skitbra eller?

I sverige är det lagom varmt och folk är ute ute istället för inne de två månaderna på året vi faktiskt har lite sol...
Citera
2021-01-08, 10:24
Medlem
Aspires avatar
Citat:
Nu har man av naturliga skäl inte kunnat göra några långtidsstudier, och det gör att ALLA som tar vaccinet blir försökspersoner för frågeställningen, om det finns några allvarliga biverkningar som visar sig först efter fem år. Eller tio.
Har du sett några upgifter nånstans på hur sällan/ofta man upptäcker biverkningar som uppträder först efter 6 månader eller mer när det gäller vacciner?
Citera
2021-01-08, 10:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Det finns två faktorer här, vad jag har förstått. Dels så sprids smittor i allmänhet mer när folk väljer att träffas inomhus, och det gör vi i de kalla länderna på vintern (för att det är för kallt ute) och i dom tempererade länderna på sommaren (för att det är för varmt ute). När det gäller just coronaviruset tillkommer dock, att det sprids bäst vid 4 minusgrader och torr luft (detta är forskat på och konstaterat). Fjäll- och alpresor är därför mycket olämpliga under skidsäsongen.
Citera
2021-01-08, 10:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det där låter som apartheid för ungdomar.

Om man ska ha förhållningsregler så ska de givetvis gälla oavkortat för resterande 90 procent av befolkningen också. Annars går man ju miste om 90 procent av effekten.

Ja, absolut! Men här där jag bor är det i alla fall mest ungdomar man ser, som hänger i klungor vid kioskdisken (där de säljer kaffe, bullar, varm korv, godis och liknande snabbmat) i livsmedelsbutiken vid lunchtid samt efter skolans slut runt 15-15:30. Och så tror jag att det är överallt - vuxna gör väl inte upp om att träffas vid kioskdisken, och står där och pratar länge och väl? Möjligen pensionärer i vanliga fall, men dom håller sig ju undan nu, nästan alla. Men självklart ska ALLA klungor skingras, oavsett ålder. Annars får vi aldrig ordning på det här.
Citera
2021-01-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Figur 3 i denna rapport från VGR visar varför man stänger högstadieskolorna. Stängningen av skolorna över jul minskade kraftigt smittan i just denna åldersgruppen, medan övriga åldersgrupper bland barnen inte alls påverkades lika mycket av att skolan var stängd:
- https://alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/workspace/SpacesStore/bba1d5c6-e2bd-4e73-8fb7-58575d87a7df/Veckorapport%20covid-19%20vecka%2053.pdf?a=false&guest=true

Smittan hos högstadieeleverna mer än halverades av att skolan stängdes ned.

Svart på vitt att barn smittar och driver smitta. Vilket autisten Tegnell förnekar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in