2021-01-07, 17:03
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esrum
82.544 personer i Danmark har frem til torsdag morgen fået den første af to doser coronavaccine fra Pfizer og BioNTech.

Det svarer til, at 1,41 procent af befolkningen har påbegyndt vaccinationen.

Den første vaccine blev givet 27. december, og opgørelsen går frem til torsdag morgen klokken 04.30.

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE12673657/fakta-82544-har-foerste-ved-stik-med-coronavaccine/

Det har inte med saken att göra. Sverige bör då ha fått minst 150.000 doser.
Det blir inte så svårt att se hur mycket som är gjort i Sverige när de presenterar de regioner som rapporterat imorgon
Citera
2021-01-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Han har aldrig sagt att barn inte smittar är du efterbliven eller ryss apa som fortsätter att upprepa dessa lögner??????

Inte barnen som driver pandemin

Inte troligt att barn driver covid-19-pandemin

vill du ha fler uttalanden av Tegnell kan jag fylla på

Det finns inget enskilt som "driver" pandemin. Pandemin är summan av alla smittillfällen. Även om inte barn och skolor rankas högst så är de en del av smittspridningen. Skolan är dessutom en väldigt stor arbetsplats, sammantaget. Liten risk många smittotillfällen = stor spridning. Allt som är en smittrisk bör beaktas. Uttrycket "driver smitta" är dessutom oerhört färrädiskt och borde omedelbart sluta användas. Man kan inte enbart titta på den högsta smittrisken om man inte redan fått stopp på smittan.
Citera
2021-01-07, 17:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Har Norge också en konspiratorisk agenda?

Hur tolkar du detta uttalande från igår av Frodeland ??

– Flera vetenskapliga studier har visat att det som händer i skolor och förskolor inte har någon stor betydelse för drivandet av pandemin. Barn smittas men bara hälften så mycket som vuxna. I sin tur sprider de bara hälften så mycket av smittan.

Frode Forland hänvisar till en nyligen framtagen sammanställning av internationell forskning som visar att barn inte driver smittan vidare på ett avgörande sätt. Den Europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC har gjort liknande slutsatser och har till och med varnat för skolnedstängningar.”

Här gäller det att hålla isär begreppen.
Vad menas med "inte har någon stor betydelse" - Vad är stor betydelse?
"fler vetenskapliga rapporter" - Vilka är dessa? Har läste flera själv där man faststlår motsatsen.
Sprider hälften så mycket smitta? hur mäts det? Är förekomsten och de sociala interaktionerna 1000% större bland barn än bland vuxna (vilket jag kan tänka mig), är de otroliga smittspridare även om de biologiskt bara sprider 50% så mycket smitta (vilket det tycks råda högst skilda uppfattningar kring).

De som varnar för skolstängningar tar vanligen helt andra aspekter av nedstängningar i beaktande, snarare än enbart epidemiologiska.
Citera
2021-01-07, 17:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige

skolstängning = panikåtgärd utan verkan

Är ni less att lyssna på Tegnell kan ni lyssna på Frodeland istället då.

Utan verkan?!?!

Läs sidan 21.

Studera diagrammet 7B på sidan 21.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/veckorapport-covid-19-v50-final.pdf
Citera
2021-01-07, 17:06
Medlem
Citat:
https://amp.svt.se/nyheter/inrikes/norges-folkhalsomyndighet-stang-inte-skolan-i-sverige

skolstängning = panikåtgärd utan verkan

Är ni less att lyssna på Tegnell kan ni lyssna på Frodeland istället då.

Ja, och enligt Frodeland smittar barn hälften så mycket som vuxna. Vilket är jävligt illa ändå.

Vet du hur många elever vi har i Sverige? Även om dessa som sagt smittar hälften så mycket som vuxna, så blir det enorm smittspridning.
Citera
2021-01-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns ingen entydig forskning. Sedan säger det ju sig självt att om man plockar bort det ena sociala sammanhanget efter det andra återstår allt färre. FHM själva har ju konstaterat att grundskolan är den sociala arena i Sverige under vecka 48-50 där det spridits mest smitta.

Läs sidan 21.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/veckorapport-covid-19-v50-final.pdf

Nära 50% av utbrotten sker i grundskolemiljö.
50% av "inrapporterade utbrott i miljöer för allmänheten", exklusive vård och omsorg.

Det är bara en bråkdel av fallen som rapporteras in som del av ett utbrott.
Citera
2021-01-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Du har fel.

Direktcitat från Tegnell - där han hävdar att barn inte smittar
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-vill-folkhalsomyndigheten-inte-stanga-grundskolor
Statsepidemiolog Anders Tegnell:
För barnens skull finns ingen anledning att stänga ... Det beror inte på att barn inte alls får sjukdomen, men de verkar inte smitta"

Tegnell vet att barnen sprider smitta eftersom han i ett mejl till sin finska kollega Salminen skrev:
"En poäng med att hålla skolorna öppna är att man då snabbare uppnår heard immunity".

Detta är ett typexempel på Tegnells dubbla budskap. Det han säger till folket är inte alls vad han egentligen tycker och tänker.
I princip allt han säger är lögner eller halvsanningar.
Citera
2021-01-07, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-om-coronahosten-och-smittsparning

Nej det har de inte.

Tegnell - "Smittspårning är ett av våra viktigaste verktyg"

Men du får väl det till att han inte tycker att det är nödvändigt.

Men en grej jag inte fattar är hur den smittspårningen utförs och när.

När vi fick ett utbrott på min arbetsplats för ca. en månad sedan så fick ju de drabbade själva och någon chef göra någon slags hobbysmittspårning och på eget initiativ skicka hem dem som trots att de var friska kunde misstänkas ha smittats. Jag hörde inget om att FHM var inblandade på något sätt. Jag var en av dem som presumtivt kunde smittats, min chef frågade lite om hur var när. FHM hörde aldrig av sig och som sagt, ingen har nämnt något om att FHM överhuvudtaget varit inblandade.

Så när smittspårar de egentligen och i vilken utsträckning?
Citera
2021-01-07, 17:10
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Här gäller det att hålla isär begreppen.
Vad menas med "inte har någon stor betydelse" - Vad är stor betydelse?
"fler vetenskapliga rapporter" - Vilka är dessa? Har läste flera själv där man faststlår motsatsen.
Sprider hälften så mycket smitta? hur mäts det? Är förekomsten och de sociala interaktionerna 1000% större bland barn än bland vuxna (vilket jag kan tänka mig), är de otroliga smittspridare även om de biologiskt bara sprider 50% så mycket smitta (vilket det tycks råda högst skilda uppfattningar kring).

De som varnar för skolstängningar tar vanligen helt andra aspekter av nedstängningar i beaktande, snarare än enbart epidemiologiska.

Men det är ju det som är hela poängen med FHM och liknade instanser . De skall ta hänsyn till helheten för hälsan i samhället. I denna fråga är ju det ju koncensus mellan FHM , Frodeland och ecdc. Du får ursäkta men tror du själv att du har högre kompetens än dessa tre instanser att tolka studier som berör det ämnet ?
Citera
2021-01-07, 17:11
Medlem
Citat:
Utan verkan?!?!

Läs sidan 21.

oj 90 rapporterade utbrott, stäng skolan direkt.
Citera
2021-01-07, 17:12
Medlem
Citat:
Utan verkan?!?!

Läs sidan 21.

oj 90 rapporterade utbrott vecka 50, stäng grundskolan direkt.

fattar du inte själv hur idiotisk det är att stänga ner skolan när du ser den siffran eller?
Senast redigerad av painkiler 2021-01-07 kl. 17:17.
Citera
2021-01-07, 17:12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Men en grej jag inte fattar är hur den smittspårningen utförs och när.

När vi fick ett utbrott på min arbetsplats för ca. en månad sedan så fick ju de drabbade själva och någon chef göra någon slags hobbysmittspårning och på eget initiativ skicka hem dem som trots att de var friska kunde misstänkas ha smittats. Jag hörde inget om att FHM var inblandade på något sätt. Jag var en av dem som presumtivt kunde smittats, min chef frågade lite om hur var när. FHM hörde aldrig av sig och som sagt, ingen har nämnt något om att FHM överhuvudtaget varit inblandade.

Så när smittspårar de egentligen och i vilken utsträckning?

Jag antar att det var en allmänt ställd fråga och inte direkt till mig? För jag har ingen aning, är ingen smittspårare och har inte heller hamnat i någon smittspårningssituation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in