2021-01-07, 12:41
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
de lär bry sig ännu mindre om offren skuldbeläggs.

läs min metafor:

Låt oss säga detta: du tar 10000 spänn från en kamrat, trots att du någonstans anar att det inte är helt ok. Men det bryr du dig inte om, eftersom du vill ha stålarna. Om du endast och enbart får skit från omgivningen för detta, så kommer du till slut skämmas och innerst inne inse att du gjort fel. Men om folk i din omgivning säger "din kamrat var korkad som la 10000 spänn i sin hall, din polare får skylla sig själv!". Om du får höra detta tillräckligt mycket kommer din egen moral skjutas till att det var kamratens fel att du tog pengarna. Även fast det faktiskt är du som gjort dig skyldig till stöld.

vill vi förskjuta förövares moral ännu mer på detta sätt och därmed vara medlöpare till deras redan förkastliga och skeva moral? Jag vill inte det iaf.
De ska minsann få höra att de gör fel, oavsett vad offret har gjort innan. Att skulden för våldtäkten är 100% förövarnas. Oavsett vad offren gjort innan.

Jag skriver inte här för att signalera till vare sig brottsoffer eller gärningsmän. Detta är ett diskussionsforum. Försök förstå det.
Citera
2021-01-07, 12:43
Medlem
theshades avatar
Citat:
Du är lustig som ställer denna fråga.

Detta är ett debattforum. Dvs. man diskuterar ett fenomen fast ur olika perspektiv/med olika åsikter. Vad blir det för debatt annars, om alla sitter och håller med varandra? Då behöver man ju inte ha en debatt överhuvudtaget.

Ja men säg då rakt ut att i samband med att man blir utsatt för brott så har man plötsligt inget som helst ansvar för sitt eget agerande. Medan man har det i övrigt. Om det nu är vad du tror/tycker. Vad du INTE ska göra är att cirkulera runt ämnet som du gjort hitintills.
Citera
2021-01-07, 12:47
Medlem
theshades avatar
Citat:
Nej, men jag tycker att folk verkar ha svårt att begripa att när man "klandrar" offren, så tar man bort en bit av ansvaret för våldtäkten från förövarna

Det är här du misstar dig så grovt. Det är nog därför du har så svårt att acceptera att även offer har ansvar över SINA handlingar. Det är två helt skilda saker. Jag har förklarat det för dig. Frågat om du kan ha två tankar i huvudet samtidigt och här klargör du att det kan du inte. Så det är lönlöst att försöka få dig att förstå så länge du resonerar som ovan.

Våldtäktsmän är ansvariga för sina handlingar.

Offer är ibland ansvariga gör att ha tagit onödiga risker.
Citera
2021-01-07, 12:47
Avstängd
Citat:
Men visa på källor då. Det är du som påstår något, upp till bevis.

På vadå?

Citat:
Du vet ju att det inte är ok att våldta folk som följer med på efterfest. Eller hur?

så tjejjerna blev inte våldtagna, för det är inte ok, Eller hur?

Citat:
Men om folk som inte vet det utan tror att det är fritt fram att ligga med folk som följer med på efterfest alternativt tycker sig ha rätt att ta sig friheter med andras kroppar, sedan även får höra att offren var korkade. Tja, då kommer dessa individer se ditt resonemang om offren som ett godkännande av själva våldtäkten. Tragiskt att du inte förstår detta.

så de dömdes inte? falskanmälningar är ju mycket vanliga vid sexualbrott.

Det är även det en bra lärdom, flickor , följ inte med främlingar , pojkar ta inte med främlingar.

Citat:
Låt oss säga detta: du tar 10000 spänn från en kamrat, trots att du någonstans anar att det inte är helt ok. Om du endast och enbart får skit från omgivningen för detta, så kommer du skämmas och innerst inne inse att du gjort fel. Men om folk i din omgivning säger "din kamrat var korkad som la 10000 spänn i sin hall, din polare får skylla sig själv!". Om du får höra detta tillräckligt mycket kommer din egen moral skjutas till att det var kamratens fel att du tog pengarna. Även fast det faktiskt är du som gjort dig skyldig till stöld.

Det är korkat att lämna 10`000 kr i hallen och sen ta med 4 MENAliter hem på fyllan.
Jag skulle påstå att försäkringsbolaget bedömmer det som oaktsam (eller korkad)

Citat:
Att kalla offer "Korkade" osv. förskjuter moralen hos förövarna. Är det så vi vill ha det? Jag vill inte det iaf. förövarna ska ensamma ta ansvar för sina vidriga handlingar och vi ska stå upp för offren.

Och jag tror inte att det är min uppgift att moralisera över kriminella, däremot så moraliserar jag gärna över korkade människors val i hopp om att någon i riskzon tar ett smartare beslut än att följa med främlingar på äventyr.
Citera
2021-01-07, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Med bankomatkortet försöker jag föra ett filosofiskt resonemang om offrets ansvar.
Svara på frågan istället för att babbla om hur försiktig du själv är. Hur skulle det vara relevant? Du undviker hela tiden diskussionen och cirkulerar tillbaka till att GM är den som är ansvarig för brottet. Att du orkar.

Svara på mitt resonemang om bankomatkortet.

Jag har svarat på det. Situationen med bankomatkortet är en dålig liknelse.

Bankomatkorts liknelsen hade stämt om förövarna hade sagt såhär: "vi är kåta och kommer vilja ligga med er om ni följer med till vårt hotell. Vare sig ni vill det eller inte". Att då följa med, om man inte vill ligga är en jävla risk och en medveten risk dessutom. Det hade varit jämförbart med din bankomatkorts liknelse.

Men nu var det efterfest utlovad. Och de var två kvinnor. Jag vet många föräldrar som säger till sina döttrar "håll ihop ni väninnor". Det gjorde dessa två kvinnor. De höll ihop. Och gick på efterfest. Förmodligen kände de en falsk trygghet i att de höll ihop. Förmodligen var de fortsatt partysugna och tyckte det hade varit trist att tacka nej till efterfest.
Citera
2021-01-07, 12:51
Avstängd
Citat:
Och då får vi visa dem att kvinnor äger sig själva här. Kvinnor är här sina egna ägodelar.

Då bör de skydda sigsjälva. om nu staten inte gör det.

Citat:
Som sagt: en eloge till den avlidne/mördade Tommie. Han stod upp för sin kvinnliga kamrat och sa "vi respekterar kvinnor här". Även om det nu inte hjälpte med vad han sa, så ska han ha all heder att han sa till och stod upp för sin kvinnliga kamrat. Om vi alla gör detta, kommer de som inte fattar att man ska respektera män och kvinnor att de gör fel.

He dead, she raped... twice...

Han borde lyssnat mer på mig och mindre på dig....
Citera
2021-01-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
På vadå?

så tjejjerna blev inte våldtagna, för det är inte ok, Eller hur?

så de dömdes inte? falskanmälningar är ju mycket vanliga vid sexualbrott.

Det är även det en bra lärdom, flickor , följ inte med främlingar , pojkar ta inte med främlingar.

Det är korkat att lämna 10`000 kr i hallen och sen ta med 4 MENAliter hem på fyllan.
Jag skulle påstå att försäkringsbolaget bedömmer det som oaktsam (eller korkad)

Och jag tror inte att det är min uppgift att moralisera över kriminella, däremot så moraliserar jag gärna över korkade människors val i hopp om att någon i riskzon tar ett smartare beslut än att följa med främlingar på äventyr.

källa på att de med diagnoser är överrepresenterade bland våldtäktsoffer.

Jaja, du vill inte/kan inte förstå vad jag vill ha sagt. Ganska simpel psykosociala resonemang jag för. Men om folk inte vill ta till sig detta, så visst. Fortsätt vara en medlöpare till förövare du, istället för en person som står upp för god moral. Ditt val. Jag väljer annat jag.
Citera
2021-01-07, 12:54
Medlem
theshades avatar
Citat:
Jag har svarat på det. Situationen med bankomatkortet är en dålig liknelse.

Bankomatkorts liknelsen hade stämt om förövarna hade sagt såhär: "vi är kåta och kommer vilja ligga med er om ni följer med till vårt hotell. Vare sig ni vill det eller inte". Att då följa med, om man inte vill ligga är en jävla risk och en medveten risk dessutom. Det hade varit jämförbart med din bankomatkorts liknelse.

Men nu var det efterfest utlovad. Och de var två kvinnor. Jag vet många föräldrar som säger till sina döttrar "håll ihop ni väninnor". Det gjorde dessa två kvinnor. De höll ihop. Och gick på efterfest. Förmodligen kände de en falsk trygghet i att de höll ihop. Förmodligen var de fortsatt partysugna och tyckte det hade varit trist att tacka nej till efterfest.

Det är en utmärkt liknelse. De handlar om att en normal människa måste kunna göra riskbedömningar och inte lita blint på folk. För då blir man utsatt för brott.

Svara istället på frågan med bankomatkortet. Har offret något eget ansvar där?
Citera
2021-01-07, 12:57
Medlem
Citat:
Det är här du misstar dig så grovt. Det är nog därför du har så svårt att acceptera att även offer har ansvar över SINA handlingar. Det är två helt skilda saker. Jag har förklarat det för dig. Frågat om du kan ha två tankar i huvudet samtidigt och här klargör du att det kan du inte. Så det är lönlöst att försöka få dig att förstå så länge du resonerar som ovan.

Våldtäktsmän är ansvariga för sina handlingar.

Offer är ibland ansvariga gör att ha tagit onödiga risker.

Det är du som inte kan hålla två saker i huvudet samtidigt. Jag diskuterar kriminologi och socialpsykologiska processer. Du diskuterar mer åsikter.

Har vi lärt barn/ungdomar att vara rädda om sig själv och göra riskanalys av varje situation, så har vi gjort vår uppgift där och får lita på att de gör detta. Iaf. när deras hjärnor är färdigutvecklade.

Att skuldbelägga offren är endast att spela förövarna i händerna och att var en medlöpare. Och gör att offren mår ännu sämre. Om du inte vill/inte kan förstå detta, så är det tyvärr inget jag kan göra något åt.
Citera
2021-01-07, 12:57
Medlem
Citat:
Jag skriver inte här för att signalera till vare sig brottsoffer eller gärningsmän. Detta är ett diskussionsforum. Försök förstå det.

Och du tror inte att förövare och offer läser här? Naivt om du tror det.
Citera
2021-01-07, 13:27
Avstängd
Citat:
källa på att de med diagnoser är överrepresenterade bland våldtäktsoffer.

Är de inte det då?

Citat:
Jaja, du vill inte/kan inte förstå vad jag vill ha sagt. Ganska simpel psykosociala resonemang jag för. Men om folk inte vill ta till sig detta, så visst. Fortsätt vara en medlöpare till förövare du, istället för en person som står upp för god moral. Ditt val. Jag väljer annat jag.

Intressant,så den enda som i praktiken av oss som vill se mindre våldtäkter är medlöparen?

Du tror inte att det är skadligare om att omyndigförklara våldtäksoffer än att både fängsla och "ajabaja" Menaliter (med tolkbehov)? Eller du tänker att det är fritt fram att roffa åt sig pga av "problematisk integration" och "brist på pekpinnar", för vi pratar ju inte om dina fantasifoster, utan mot den verklighet som är menalit=sexualbrotsling om du nu ska hå någon värdefull kunskap om våldtäktminimering , för den tjej eller kille som nu bryr dig om sånt.

dina barn med outvecklat konsekvenstänk, har du lyckats få dem att förstå att bilar är farliga utan att behövt ställa ut dem på vägen och testa?
Citera
2021-01-07, 13:44
Medlem
theshades avatar
Citat:
Det är du som inte kan hålla två saker i huvudet samtidigt. Jag diskuterar kriminologi och socialpsykologiska processer. Du diskuterar mer åsikter.

Har vi lärt barn/ungdomar att vara rädda om sig själv och göra riskanalys av varje situation, så har vi gjort vår uppgift där och får lita på att de gör detta. Iaf. när deras hjärnor är färdigutvecklade.

Att skuldbelägga offren är endast att spela förövarna i händerna och att var en medlöpare. Och gör att offren mår ännu sämre. Om du inte vill/inte kan förstå detta, så är det tyvärr inget jag kan göra något åt.

Du misstar dig igen. Jag diskuterar ansvar.

Du inbillar dig att man TAR ansvar från förövarens gärning när man vid sidan om dennes gärning tittar på en annan människans ansvar för SIN gärning. Det är vad allt handlar om. Varför en människa agerat på ett visst sätt, hur de kan ha känt osv är helt ovidkommande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in