2021-01-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Ja om det är dubbelt så många våldtäktsblattar där som det är svenska kvinnor.

Där kom det, IGEN.
Som om det betyder något i sammanhanget. Du måste vara sjuk på nåt sätt.

Nej, men jag tycker att folk verkar ha svårt att begripa att när man "klandrar" offren, så tar man bort en bit av ansvaret för våldtäkten från förövarna (så kommer nämligen förövarna se det hela och därmed anse att de hade rätt att våldta det "korkade" offret) och lägger en del av ansvaret för våldtäkten på offren. Och jag förklarar detta gång på gång, men det verkar trögt för folk att ta in. Och då får jag upprepa samma sak "som ett mantra".

Så nej, det handlar inte om att jag "är sjuk på något sätt", det handlar om att folk tycks ha en viss tröghet. Men visst, det kanske är att vara "sjuk på något sätt" att tro att folk ska kunna komma ur sin tröghet och börja fatta vad man menar. Visst, så kan det kanske vara.
Citera
2021-01-07, 12:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, men visa källa på de studierna då. Och på studierna som visar på att folk med olika diagnoser är överrepresenterade som våldtäktsoffer. Vilket du påstod. Du har ännu inte länkat några källor på dina påståenden.

Att riskbetende (så som missbruk, fylla, diagnoser, underutvecklat konsekvänstänkt) ökar sannolikheten för att utsättas för sexuellt våld ?

det är inte kontroversiellt, jag skulle snarare vilja be dig hitta en studie som kommer till en annan slutsats.

Citat:
Och alkohol i sig sänker konsekvenstänket. Så då är det snarare intag av alkohol som är riskbeteendet. Och det gäller ju i princip allt. Alkohol är inte bra för någon att inta. Om man inte gör det i oerhört måttliga mängder i sällskap med en omgivning man känner väl. men ändå finns här i landet en kultur av att supa sig dyngpackad.

Ja, alkhol (och alkholmissbruk) är ett riskbetende.

Citat:
Eller så kanske de du kallar för MENA ska få höra från oss alla att de aldrig någonsin ska våldta en berusad person som följer med på efterfest och att sådant ska ge fängelse och utvisning (om de inte är svenska medborgare)?

MENA är en geografisk term, den är väletablerad, den inkluderar länder i regionen Mellanöstern och norra afrika.

Att våldta någon är kriminaliserat, jag tror inte att antalet "få höra från oss alla" (med tolkbehov dessutom) gör vare sig från eller till, däremot så är det nog bra för korkade flickor och pojkar att få höra Frihet är farligt utan ansvar.

Citat:
Eller tycker du att vi ska ge dem "godkänt" att våldta folk som följer med dem på efterfest, eftersom vi kallar offren för "korkade" sedan? För det blir i princip ett "godkännande" av våldtäkter, om vi skuldbelägger offrens beteenden istället för att förkasta dem som våldtar.

Nä, det är ju kriminellt, kriminella ska straffas för det brott de döms för, men absolut ska vi kalla offren (i det här fallet) för korkade. Jag har svårt att se hur någon som sitter inne / döms för ett brott ska tolka sitt brott som godkänt, det får du utveckla hur du resonerar kring, lika lite som jag tror att de två tjejjerna tycker att de va smarta men "bara hade otur".

Citat:
Sedan kan jag ju tycka att man inte bör gå med på efterfest där de man inte känner är i en majoritet mot de man känner. Men som sagt, ungdomar gör mycket saker som är riskabla, även utan att råka illa ut. Att leva och vara människa är en risk i sig. Med åldern tar vi människor i regel färre risker, när våra hjärnor har blivit fullt utvecklade.

Så när det kommer till 25år+ kvinnor som följer med främlingar från MENA på "efterfest" så har det ingenting med riskbetende att göra utan de får skylla sigsjälva för att de är 25år+?
Citera
2021-01-07, 12:24
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ja, men visa källa på de studierna då. Och på studierna som visar på att folk med olika diagnoser är överrepresenterade som våldtäktsoffer. Vilket du påstod. Du har ännu inte länkat några källor på dina påståenden.

Och alkohol i sig sänker konsekvenstänket. Så då är det snarare intag av alkohol som är riskbeteendet. Och det gäller ju i princip allt. Alkohol är inte bra för någon att inta. Om man inte gör det i oerhört måttliga mängder i sällskap med en omgivning man känner väl. men ändå finns här i landet en kultur av att supa sig dyngpackad.

Eller så kanske de du kallar för MENA ska få höra från oss alla att de aldrig någonsin ska våldta en berusad person som följer med på efterfest och att sådant ska ge fängelse och utvisning (om de inte är svenska medborgare)? Eller tycker du att vi ska ge dem "godkänt" att våldta folk som följer med dem på efterfest, eftersom vi kallar offren för "korkade" sedan? För det blir i princip ett "godkännande" av våldtäkter, om vi skuldbelägger offrens beteenden istället för att förkasta dem som våldtar.

Sedan kan jag ju tycka att man inte bör gå med på efterfest där de man inte känner är i en majoritet mot de man känner. Men som sagt, ungdomar gör mycket saker som är riskabla, även utan att råka illa ut. Att leva och vara människa är en risk i sig. Med åldern tar vi människor i regel färre risker, när våra hjärnor har blivit fullt utvecklade.

Mer svammel om ovidkommande saker. Men cred att du ändå glider in på "outvecklade hjärnor". Du är inte lika rak och säger "korkad" utan tror att du är en lite mer finkänslig människa. Tro gärna det.

Tror du att MENA-folk inte förstår svensk lag? Tror du att de inte fattar att de inte får våldta?

De bryr sig inte.
Citera
2021-01-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Att riskbetende (så som missbruk, fylla, diagnoser, underutvecklat konsekvänstänkt) ökar sannolikheten för att utsättas för sexuellt våld ?

det är inte kontroversiellt, jag skulle snarare vilja be dig hitta en studie som kommer till en annan slutsats.

Ja, alkhol (och alkholmissbruk) är ett riskbetende.

MENA är en geografisk term, den är väletablerad, den inkluderar länder i regionen Mellanöstern och norra afrika.

Att våldta någon är kriminaliserat, jag tror inte att antalet "få höra från oss alla" (med tolkbehov dessutom) gör vare sig från eller till, däremot så är det nog bra för korkade flickor och pojkar att få höra Frihet är farligt utan ansvar.

Nä, det är ju kriminellt, kriminella ska straffas för det brott de döms för, men absolut ska vi kalla offren (i det här fallet) för korkade. Jag har svårt att se hur någon som sitter inne / döms för ett brott ska tolka sitt brott som godkänt, det får du utveckla hur du resonerar kring, lika lite som jag tror att de två tjejjerna tycker att de va smarta men "bara hade otur".

Så när det kommer till 25år+ kvinnor som följer med främlingar från MENA på "efterfest" så har det ingenting med riskbetende att göra utan de får skylla sigsjälva för att de är 25år+?

Men visa på källor då. Det är du som påstår något, upp till bevis.

Du vet ju att det inte är ok att våldta folk som följer med på efterfest. Eller hur? Men om folk som inte vet det utan tror att det är fritt fram att ligga med folk som följer med på efterfest alternativt tycker sig ha rätt att ta sig friheter med andras kroppar, sedan även får höra att offren var korkade. Tja, då kommer dessa individer se ditt resonemang om offren som ett godkännande av själva våldtäkten. Tragiskt att du inte förstår detta.

Låt oss säga detta: du tar 10000 spänn från en kamrat, trots att du någonstans anar att det inte är helt ok. Om du endast och enbart får skit från omgivningen för detta, så kommer du skämmas och innerst inne inse att du gjort fel. Men om folk i din omgivning säger "din kamrat var korkad som la 10000 spänn i sin hall, din polare får skylla sig själv!". Om du får höra detta tillräckligt mycket kommer din egen moral skjutas till att det var kamratens fel att du tog pengarna. Även fast det faktiskt är du som gjort dig skyldig till stöld.

Att kalla offer "Korkade" osv. förskjuter moralen hos förövarna. Är det så vi vill ha det? Jag vill inte det iaf. förövarna ska ensamma ta ansvar för sina vidriga handlingar och vi ska stå upp för offren.
Citera
2021-01-07, 12:30
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ja, eftersom fokus bör ligga där. Oavsett vad offret gjort innan våldtäkten.

Varför är du då i denna tråd? Där fokus är på offrets ansvar för sitt agerande? Du är lustig.
Citera
2021-01-07, 12:31
Avstängd
Citat:
Mer svammel om ovidkommande saker. Men cred att du ändå glider in på "outvecklade hjärnor". Du är inte lika rak och säger "korkad" utan tror att du är en lite mer finkänslig människa. Tro gärna det.

Tror du att MENA-folk inte förstår svensk lag? Tror du att de inte fattar att de inte får våldta?

De bryr sig inte.

Det finns ju ett problem där, om du kommer från ett land där kvinnor är ägodeler (rent juridiskt) så som det var även i väst under 100tals år, så blir det ju lite av ett problem när det visar sig att kvinnor i sverige inte har en ägare, eller ännu värre staten är ägaren (kulturer som är byggda kring familj/klan har väldigt lite tilltro till stat)

Ingen ägare, inget problem.
Citera
2021-01-07, 12:35
Medlem
theshades avatar
Citat:
Jämför du detta med att gå på efterfest? Tycker du att alla de människor som går på efterfest är korkade? Hur många män och kvinnor går inte på efterfest varje helg? Utan att bli våldtagna? Din liknelse är för dålig för att kunna tas på allvar.

I övrigt finns de en viss form av bedrägerier. Ligor som skriver på nätet till män (kanske till kvinnor också, jag vet inte, men jag har främst hört att de riktar sig till män). De skriver och ringer tom. pratar i telefon med en kvinna. Det uppstår en slags förälskelse hos mannen. Och så vill de två träffas. Men så säger kvinnan att hon har fått problem och att hon behöver ekonomisk hjälp. Tyvärr är det en hel del män som upp över öronen förälskade ger ekonomisk "hjälp". Och sedan visar det sig att de har blivit grundlurade. Sådana här ligor är duktiga på att spela på folks känslor. Inge förtroende osv. En ensam kärlekssvulten man är ett tacksamt offer för dessa vidriga brott. Många män vill inte anmäla dessa brott. De skäms. Anser att de borde ha fattat bättre osv. Som sagt: det ät lätt att vara efterklok och svårt att vara synsk. Dessa män kan rent av själv ha hört talas om denna sorts bedrägerier, men tänker "det händer inte mig, jag skulle aldrig låta mig luras på det viset, hur korkad får man vara!". Men så blir de likt förbannat drabbade.

Sådär tänker många gånger offer rent generellt "det händer inte mig, jag är försiktig". Men det finns som sagt folk som är manipulativa och kan lura folk att tro att de är sååå fina och bra. Bedragarna har sådana egenskaper. Jag skulle kunna slå vad om att även de där fyra förövarna besatt sådana manipulativa egenskaper. Spelar spelet snyggt och fint. Lindar sina offer runt lillfingret. Får offren att känna sig trygga och bekväma. Får offren att lita på förövarna. Tills offren helt enkelt tror att det är lugnt att följa med på den där efterfesten. att det inte är någon risk. "Det händer inte mig". Men så blir de likt förbannat drabbade.

Jag tror att man behöver tänka vidare i detta. Innan man börjar kalla offer "korkade".

Själv är jag överdrivet försiktig. Sådär att det irriterar folk. Är det tex. det minsta halt ute eller finns risk för att det ska bli halt ute, vill jag inte åka bil längre sträckor. För jag tänker snarare tvärtom "allt som kan hända andra, kan hända mig". Men så missar jag en hel del i livet också. Kul saker, bra saker. Och jag råkar ändå ut för en del oväntad skit. Som sagt: att leva är en risk i sig. Hur försiktig man än är.

Och på tal om efterfester. Jag vet ju folk som träffat sin nuvarande äkta hälft på just efterfester. De har barn och rubbet. Kanske hade de varit olyckliga singlar om de aldrig vågat gå på en efterfest... Så visst påverkar ens handlingar ens liv. På både gott och ont. Svårt bara att vet när det blir på gott och när det blir på ont...

Med bankomatkortet försöker jag föra ett filosofiskt resonemang om offrets ansvar.
Svara på frågan istället för att babbla om hur försiktig du själv är. Hur skulle det vara relevant? Du undviker hela tiden diskussionen och cirkulerar tillbaka till att GM är den som är ansvarig för brottet. Att du orkar.

Svara på mitt resonemang om bankomatkortet.
Citera
2021-01-07, 12:36
Medlem
Citat:

De bryr sig inte.

de lär bry sig ännu mindre om offren skuldbeläggs.

läs min metafor:

Låt oss säga detta: du tar 10000 spänn från en kamrat, trots att du någonstans anar att det inte är helt ok. Men det bryr du dig inte om, eftersom du vill ha stålarna. Om du endast och enbart får skit från omgivningen för detta, så kommer du till slut skämmas och innerst inne inse att du gjort fel. Men om folk i din omgivning säger "din kamrat var korkad som la 10000 spänn i sin hall, din polare får skylla sig själv!". Om du får höra detta tillräckligt mycket kommer din egen moral skjutas till att det var kamratens fel att du tog pengarna. Även fast det faktiskt är du som gjort dig skyldig till stöld.

vill vi förskjuta förövares moral ännu mer på detta sätt och därmed vara medlöpare till deras redan förkastliga och skeva moral? Jag vill inte det iaf.
De ska minsann få höra att de gör fel, oavsett vad offret har gjort innan. Att skulden för våldtäkten är 100% förövarnas. Oavsett vad offren gjort innan.
Citera
2021-01-07, 12:37
Medlem
theshades avatar
Citat:
Det finns ju ett problem där, om du kommer från ett land där kvinnor är ägodeler (rent juridiskt) så som det var även i väst under 100tals år, så blir det ju lite av ett problem när det visar sig att kvinnor i sverige inte har en ägare, eller ännu värre staten är ägaren (kulturer som är byggda kring familj/klan har väldigt lite tilltro till stat)

Det har du helt rätt i. Somalier ha i intervju på TV skrattande sagt att kvinnor utan slöja är horor och det är inte ens våldtäkt att ha sex med dem då. Men de skrattar ju för att de vet att det är en syn som inte delas av det svenska samhället.
Citera
2021-01-07, 12:38
Medlem
Citat:
Varför är du då i denna tråd? Där fokus är på offrets ansvar för sitt agerande? Du är lustig.

Du är lustig som ställer denna fråga.

Detta är ett debattforum. Dvs. man diskuterar ett fenomen fast ur olika perspektiv/med olika åsikter. Vad blir det för debatt annars, om alla sitter och håller med varandra? Då behöver man ju inte ha en debatt överhuvudtaget.
Citera
2021-01-07, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Nej, vi talar om våldtäktsmän. Våldtäktsmän är inte vilka män som helst. Men tycker du att kvinnor ska utgå ifrån att alla män är potentiella våldtäktsmän?

Statistiskt är det dock mest sannolikt att bli gruppvåldtagen av ett gäng flyktingar.

Vilket det var precis i detta fallet också.

Men du sprider vänsterpropaganda och feminismen att alla män är lika benägna. Sluta med den skiten.

Håll dig till verkligheten!
Citera
2021-01-07, 12:41
Medlem
Citat:

Och då får vi visa dem att kvinnor äger sig själva här. Kvinnor är här sina egna ägodelar.

Som sagt: en eloge till den avlidne/mördade Tommie. Han stod upp för sin kvinnliga kamrat och sa "vi respekterar kvinnor här". Även om det nu inte hjälpte med vad han sa, så ska han ha all heder att han sa till och stod upp för sin kvinnliga kamrat. Om vi alla gör detta, kommer de som inte fattar att man ska respektera män och kvinnor att de gör fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in