Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Ja, men visa källa på de studierna då. Och på studierna som visar på att folk med olika diagnoser är överrepresenterade som våldtäktsoffer. Vilket du påstod. Du har ännu inte länkat några källor på dina påståenden.
Att riskbetende (så som missbruk, fylla, diagnoser, underutvecklat konsekvänstänkt) ökar sannolikheten för att utsättas för sexuellt våld ?
det är inte kontroversiellt, jag skulle snarare vilja be dig hitta en studie som kommer till en annan slutsats.
Citat:
Och alkohol i sig sänker konsekvenstänket. Så då är det snarare intag av alkohol som är riskbeteendet. Och det gäller ju i princip allt. Alkohol är inte bra för någon att inta. Om man inte gör det i oerhört måttliga mängder i sällskap med en omgivning man känner väl. men ändå finns här i landet en kultur av att supa sig dyngpackad.
Ja, alkhol (och alkholmissbruk) är ett riskbetende.
Citat:
Eller så kanske de du kallar för MENA ska få höra från oss alla att de aldrig någonsin ska våldta en berusad person som följer med på efterfest och att sådant ska ge fängelse och utvisning (om de inte är svenska medborgare)?
MENA är en geografisk term, den är väletablerad, den inkluderar länder i regionen Mellanöstern och norra afrika.
Att våldta någon är kriminaliserat, jag tror inte att antalet "få höra från oss alla" (med tolkbehov dessutom) gör vare sig från eller till, däremot så är det nog bra för korkade flickor och pojkar att få höra Frihet är farligt utan ansvar.
Citat:
Eller tycker du att vi ska ge dem "godkänt" att våldta folk som följer med dem på efterfest, eftersom vi kallar offren för "korkade" sedan? För det blir i princip ett "godkännande" av våldtäkter, om vi skuldbelägger offrens beteenden istället för att förkasta dem som våldtar.
Nä, det är ju kriminellt, kriminella ska straffas för det brott de döms för, men absolut ska vi kalla offren (i det här fallet) för korkade. Jag har svårt att se hur någon som sitter inne / döms för ett brott ska tolka sitt brott som godkänt, det får du utveckla hur du resonerar kring, lika lite som jag tror att de två tjejjerna tycker att de va smarta men "bara hade otur".
Citat:
Sedan kan jag ju tycka att man inte bör gå med på efterfest där de man inte känner är i en majoritet mot de man känner. Men som sagt, ungdomar gör mycket saker som är riskabla, även utan att råka illa ut. Att leva och vara människa är en risk i sig. Med åldern tar vi människor i regel färre risker, när våra hjärnor har blivit fullt utvecklade.
Så när det kommer till 25år+ kvinnor som följer med främlingar från MENA på "efterfest" så har det ingenting med riskbetende att göra utan de får skylla sigsjälva för att de är 25år+?