2021-01-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Gud den Högste, Skaparen av allt. Detta torde framgå av stycket du citerar.

Du kan kalla Gud för Elsa om du vill, det förändrar ingenting.
Och återigen steppdansandanse varför kan ni nötter aldrig säga att det är jahvee den judiske vulkanguden ni tillber?
Citera
2021-01-06, 00:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
När jag skrev det syftade jag kanske omedvetet på Nya testamentet. Jag tror själv till exempel att Jesus har funnits och att han stack ut som person, vilket gjorde att han fick många fienden. Däremot tror jag inte på de övernaturliga företeelserna som Jesus skulle ha ägnat sig åt. Jag tror inte heller att Jesus återuppstod.
Jag är helt övertygad om arternas utveckling, långt ifrån sagan om att Gud skulle ha skapat allt på sex dagar, för att sedan ha vilat på den sjunde.
I Nya testamentet nämns platser som går att besöka än idag, så nog finns det en stor historisk förankring i Bibeln.

Hajar vad du menar.

Personligen besitter jag dock en troligtvis mer avvikande syn gällande Jesus.
Min uppfattning är att de skrifter vi har om honom (evangelium) är så pass icke förlitliga att om det nu har existerat en historisk person som ligger till grund till historierna vet vi i princip inget alls om honom. Jag misstänker att den historiske Jesus har extremt lite gemensamt med den bibliske Jesus.
Så även om det har existerat en historisk förlaga är jag inte obekväm med säga att jag är tveksam till att Jesus har existerat på "riktigt".

Men ja, historierna utspelar sig bland verkliga platser och det är mycket möjligt (troligt) att en judisk sektledare blev avrättad som sedan blev grunden till kristendomen.
Citera
2021-01-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hajar vad du menar.

Personligen besitter jag dock en troligtvis mer avvikande syn gällande Jesus.
Min uppfattning är att de skrifter vi har om honom (evangelium) är så pass icke förlitliga att om det nu har existerat en historisk person som ligger till grund till historierna vet vi i princip inget alls om honom. Jag misstänker att den historiske Jesus har extremt lite gemensamt med den bibliske Jesus.
Så även om det har existerat en historisk förlaga är jag inte obekväm med säga att jag är tveksam till att Jesus har existerat på "riktigt".

Men ja, historierna utspelar sig bland verkliga platser och det är mycket möjligt (troligt) att en judisk sektledare blev avrättad som sedan blev grunden till kristendomen.
Ja. Alla som eventuellt skulle kunna utgöra något slags hot mot Romarriket blev troligen avrättade på ett eller annat sätt.
Citera
2021-01-06, 21:33
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensvart
Ja. Alla som eventuellt skulle kunna utgöra något slags hot mot Romarriket blev troligen avrättade på ett eller annat sätt.

Absolut.

Dock är jag tveksam till att den historiske Jesus var ett faktiskt hot för Romarriket.
Citera
2021-01-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Absolut.

Dock är jag tveksam till att den historiske Jesus var ett faktiskt hot för Romarriket.
Hotet låg väl i att vissa ansåg Jesus vara den Messias judarna väntade på. Romerna var nog inte särskilt begeistrade i någon nyutnämnd konung, då de själva ville ha herraväldet över området.
Citera
2021-01-06, 22:29
Medlem
Van Nostrands avatar
Fragment av denna sagobok är sann. Platser, vissa enskilda personer som t.ex Jesus och personerna i nya testamente, vissa händelser som t.ex kejsar Augustus skattskriving.

Denna ram fylls med sagor, ibland urtråkiga, ibland oerhört spännande, ibland moraliserande, ibland väldigy vackert skrivna. Och i enstaka fall möjligen åtminstone delvis historiskt sanna.

En fantastisk bok. Som alla bör läsa, om inte annat för allmänbildningens skull. Ett dokument som ligger till grund för hela det moderna västerländska samhället.

/Van Nostrand - Praktiserande, men ej troende kristen.
Senast redigerad av Van Nostrand 2021-01-06 kl. 22:32.
Citera
2021-01-06, 23:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Fragment av denna sagobok är sann. Platser, vissa enskilda personer som t.ex Jesus och personerna i nya testamente, vissa händelser som t.ex kejsar Augustus skattskriving.

Denna ram fylls med sagor, ibland urtråkiga, ibland oerhört spännande, ibland moraliserande, ibland väldigy vackert skrivna. Och i enstaka fall möjligen åtminstone delvis historiskt sanna.

En fantastisk bok. Som alla bör läsa, om inte annat för allmänbildningens skull. Ett dokument som ligger till grund för hela det moderna västerländska samhället.

/Van Nostrand - Praktiserande, men ej troende kristen.

Jo, men huvudproblemet är att mycket av de s.k. faktiska historiska händelserna är tagna ur sitt sammanhang och ofta placerats fel historiskt sett.
Några exempel är ju den där kejsar Augustus skattskriving, som inte alls skedde då Bibeln påstår att den skedde. Skattskrivningar genomfördes bara i områden som kontrollerades direkt av romarna, och enligt Bibeln föddes Jesus under Herodes regeringstid, så skatteskrivningen skulle då inte ha gällt inom Herodes rike. Det skulle då ha varit Herodes uppgift att ordna en skattskrivning eftersom huvudanledningen till att romarna lät en lydkung regera var för att slippa att själva sköta den typen av administration.
En annan anakronism är ju att Josef påstås komma till faraons palats och tyda faraons drömmar, flera hundra år innan någon ens kommit på att kalla Egyptens härskare för "farao". Senare i texten, när Josefs far kommer till Egypten så påstår Josef att fadern ska få bo i området Gosen så att han ska få bo nära honom själv, men det är helt fel historiskt sett. Gosen är i Nildeltat i norra Egypten, medan härskarens palats (där Josef då bodde) låg i Thebe, 60 mil längre söderut, och härskarens palats låg där i ytterligare hundra tals år, fram till 1200-talet f.Kr., då Ramses II beslöt att flytta huvudstaden till Nildeltat.

Detta visar att moseböckerna skrevs under en tid då huvudstaden i Egypten faktiskt låg i Nildeltat och hade legat där en längre tid eftersom man tydligen inte kände till att den legat på någon annan plats på den tid då Josef påstås ha levt.

Så, ja, även historiska detaljer är inte alltid helt korrekt beskrivna. Det finns gott om felaktiga historiska fakta och anakronismer i Bibeln.
Citera
2021-01-07, 09:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns lika många förklaringar på ateismen som det finns ateister.

Jag menar allmänt dom som menar att livet som vi ser idag inte har ett intelligent ursprung, kalla det vad du vill. Jag kan kalla dig för gudsförnekare istället för ateist om det får dig att må bättre. Det är löjligt med denna diskussion om ords betydelse istället för diskussion om sakfrågor.
Och jag menar att man kan vara ateist utan att ens ha funderat på livets ursprung. Då blir det direkt felaktigt att påstå att man omkullkastar hela ateismen eftersom man inte kan bevisa abiogenes.

Citat:
Andra menar att barn är födda ateister, att barn avfärdar eller bekräftar inte något, att ateism inte är ett ställningstagande.

Men du säger att ateismen är ett avfärdande.

Om ni ska vara besserwisser mot troende, så kom först överens om vad ateism betyder.
Ingen besserwisser här. Tycker du själv inte att ditt inlägg är det som är högtravande? Du som tror dig omkullkasta hela ateismen.
Barn är ateistiska i det att de inte har någon uppfattning om Gud. De är dock möjligen inte ateister i den mening att de inte tillhör en grupp. Om ingen uppfunnit religion hade alla varit ateister men titeln hade varit överflödig och inte haft något användningsområde och ingen hade förstått vad du menade om du sagt det.

Citat:
Ja, det är din tro.
Nej, det är min uppfattning baserat på de evidens som existerar.

Citat:
Att byggstenar kan bildas utan intelligent inblandning ger lika trolig förklaring på livet som att hus bildas utan intelligent inblandning bara för att det bildas lera utan intelligent inblandning.
Hus är inte samma sak som liv. Falsk analogi.
Även argument from incredulity. Att du inte förstår det betyder inte att det mindre sannolikt.

Citat:
För att livet ska bildas så måste en intelligens sätta ihop den/bygga ihop den genom komplicerade strukturer.
Det vet du inte.

Citat:
Om åtminstone människan kunde sätta ihop livet från grunden, från atomer, så att man vet vad som krävs, så kunde man börja prata om det är möjligt för naturen att göra samma sak.
Även om vi kunde det tror jag inte du hade ändrat uppfattning för din tro är inte baserad på evidens.

Citat:
Men inte ens människan med sin intelligens kan sätta ihop en levande cell, hur skulle naturen då kunna göra det?
På miljontals år kan mycket hända.

Citat:
Det är ju ingen vettig människa som påstår att en dator kan sättas ihop genom naturliga processer, trots att datorn är otroligt mindre komplicerad än en levande cell.
Är den verkligen mindre komplicerad? På vilket sätt?
Och igen, falsk analogi. Du jämför ojämförbara saker.
Citera
2021-01-07, 09:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Stålman & Hulk spökar i Robots system.

Ditt argument var att i din fantasi så är ditt fantasifoster bättre än något i vår objektiva verklighet. Varför ska vi ens jämföra ditt hittepå med något som faktiskt bevisligen existerar? Men i vanlig ordning kan du inte argumentera och flamsar bara.
Citera
2021-01-07, 09:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Han valde att manifestera sig, men han är osynlig till sitt väsen.
Robot ska akta sig för att provocera honom att komma i sin härlighet och helighet.
"Till sitt väsen"... Vad det nu innebär.
Men han går alltså att se. Vilket motsäger HELA ditt argument. Underbart med troendes mentala gymnastik.

Provocera vad? Låter lite perverst ärligt talat. Är han pervers?
Citera
2021-01-07, 09:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja Sepiritz förstår inte detta.

Samma problem har gudsförnekare, varifrån kom universum och materian från ursprungligen.

Sepiritz förstår detta utmärkt väl.

Nej, det är troende som påstår sig ha svaret men kan inte i sin egen berättelse redogöra för det. Det bara är så verkar vara återkommande för religiösa. Tro det bara. Acceptera det som är skrivet.
Citera
2021-01-07, 09:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Gudsförnekare har samma dilemma, antingen kom universum från någonstans, eller så har universum alltid existerat.
Varför skulle det vara ett dilemma?
"Antingen kom universum från någonstans, eller så har universum alltid existerat."
Ja. Vad har det med någon gudstro att göra? Vad har det med ateism att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in