2021-01-26, 22:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du gör som du vill. Jag kan inte tvinga dig att försöka svara.
+ du är fullt nöjd med att jag är totalt oförmögen att svara.
Citera
2021-01-27, 08:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
+ du är fullt nöjd med att jag är totalt oförmögen att svara.

Tack för att du bevisar att han har rätt.
Citera
2021-01-27, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galen-Ekorre
Det här med logik är en definitionsfråga, vill jag mena.
Vi bor i ett land där man enligt lag måste ta körkort för att få köra bil. Misslyckas man med utbildningen så får man därmed enligt lag inte köra bil, alltså. Vi tar alltså trafiksäkerhet på allvar genom att exempelvis inte låta vem som helst ge sig ut i trafiken hur som helst. Det är väl både vettigt och logiskt, va? Men här i Sverige har alla tillåtelse att skaffa barn hur som helst även om man inte gjort några som helst förberedelser innan - tyvärr så finns det ingen lag som hindrar folk från att avla ungar trots att de exempelvis är skuldsatta upp till tänderna, har trasslig ekonomi, etc och dessutom behöver man väl inte ens ha fast inkomst för att få skaffa barn? Vi människor är alltså väldigt logiska när det gäller vissa saker men saknar allt vad logiskt tänkande heter när det gäller annat.

Gud är allsmäktig. I kapitel 19 i Matteus evangelium säger Jesus: "För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt". När det gäller Gud så kan ju vi människor tycka att en del saker kanske verkar lite ologiska men vi vet ju faktiskt inte Guds syfte med allt. Så enkelt är det.
Att vi människor är logiska ibland och ologiska ibland gör inte att logik är en definitionsfråga.

Kan Gud göra en rund rektangel?
Citera
2021-01-27, 16:12
Medlem
Galen-Ekorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att vi människor är logiska ibland och ologiska ibland gör inte att logik är en definitionsfråga.

Jag menade att vi människor tolkar saker olika och därmed att vi även definierar ord på olika sätt.
Citera
2021-01-27, 16:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Rund rektangel är väl en självmotsägelse. Så då skulle Gud göra självmotsägelser? Vet du, är det inte urbota dumt att i Frälsarens ord "allt" läsa in självmotsägelser? När man gör något gör man ju något och just det (och därmed inte dess motsats).
Citera
2021-01-27, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galen-Ekorre
Jag menade att vi människor tolkar saker olika och därmed att vi även definierar ord på olika sätt.
Ja, det gör vi. Där har vi ju följdfrågor att ta till.
Citera
2021-01-29, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusLovesU
Ja den är sann och de som inte tror det kommer brinna i helvetet !!!

Nope
Citera
2021-01-29, 13:36
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Även om ägaren till ett företag är mäktigast, så kan han tillfälligt överlämna ansvaret för företaget till sin son, om ägaren t.ex. vill åka på semester.

Om det skulle vara oföränderligt, varför står det att Gud gav makten åt Jesus?

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)
Jag kommer att tänka på det som står i Hebreerbrevet 1 och 2.

I kap 1 samt i (efes 3:9) klargörs att Gud skapat universum genom Sonen: "...som har skapat allt genom Jesus Kristus,"

I kol 1:16 står att änglarna skapats genom och till Sonen: v.15-20
"Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd framför allt skapat. 16 För genom honom skapades allt det som är i himlarna och det som är på jorden, det synliga och det osynliga, vare sig det är troner eller herradömen eller furstedömen eller väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom. 17 Och han är före allting, och allt består genom honom. 18 Och han är huvudet för kroppen, församlingen. Han är begynnelsen, den förstfödde från de döda, för att han i allt skulle vara den främste. 19 Ty det har behagat Fadern att låta hela fullheten bo i honom 20 och genom honom försona allt med sig själv, sedan han har skapat frid genom blodet på hans kors – genom honom, vare sig det som är på jorden eller det som är i himlarna."

Det står alltså helt klart att Guds Son Jesus Kristus aldrig haft status som något skapat. Han var aldrig som en ängel. Han har alltid varit skild från allt skapat.
Han har aldrig varit "en herre", eller "en gud" som om det fanns fler av samma slag som honom.

Men, det står i heb 2:7 att Gud gjorde Sonen ringare än änglarna och blev människa. Anledningen var att Han skulle lida döden (v.9)

Så när Jesus säger att han blivit given all makt i himlen och på jorden innebär det att han lämnat begränsningarna han hade som människa och befunnits värdig och fått makt att döma jorden. (Upp 5:1-9)

Dessa ord innebär inte att Guds Son varit skild från Gud annat än att för en tid levat som människa.

Det står i joh 5:23: "
"för att alla ska ära Sonen, såsom de ärar Fadern. ..."

Det är ett anmärkningsvärt påstående eftersom det i Jes 42:8 48:11 står att Gud inte ger sin ära åt någon annan.

Och i joh 14:9: "
"...Den som har sett mig, han har sett Fadern,..."

Men det ser ut som att du vill göra skillnad mellan Fadern och Sonen, på ett sätt som Jesus hade vänt sig emot.
Citera
2021-01-29, 16:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Ja, typ. Bibeln pratar väl om jordens undergång? Att han säger att så länge jorden finns gäller lagen är väl inte alls konstigt i sammanhanget där han försäkrar åhörarna att lagen gäller och ska följas?

Hur vet du det? Är det ett vanligt Arameiskt idiom?

Så varför sa han inte att gamla lagen ska upphöra när han dör istället?

Där har du ännu en mystisk grej. Hur Jesus död upphävde någon annans synd. Mycket underliga regler. Jag förstår att judarna trodde på blodsoffer men rent logiskt finns det ingen som helst anledning att Adams "synd" skulle upplösas för att Guds påstådda son dör upphängd på ett kors av Romarna. Det ena har ju noll och ingenting med det andra att göra.

Ja, för det är omöjligt att en skriftsamling från olika författare är motsägelsefullt...
Synden blir ju förlåten i och med Jesu offer därför att Han blev en livgivande Ande (Helig Ande) för vår skull. Därför har Jesus fullgjort (hållit) lagen, inte upphävt den, för att som rättfärdig (hållare av lagen) bo i sitt folks hjärtan.

" 31. Se, dagar skola komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus; . 32. icke ett sådant förbund som det jag slöt med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land det förbund med mig, som de bröto, fastän jag var deras rätte herre, säger HERREN. 33. Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk." (Jeremia 31)

Lagarna om syndoffer är fullbordade för dem Jesus offrat sig för, men Guds bud är eviga. Det är dock bara genom friköptet de kan hållas eftersom Gud ser till hjärtat.
Citera
2021-01-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Synden blir ju förlåten i och med Jesu offer därför att Han blev en livgivande Ande (Helig Ande) för vår skull. Därför har Jesus fullgjort (hållit) lagen, inte upphävt den, för att som rättfärdig (hållare av lagen) bo i sitt folks hjärtan.

" 31. Se, dagar skola komma, säger HERREN, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus; . 32. icke ett sådant förbund som det jag slöt med deras fäder på den dag då jag tog dem vid handen till att föra dem ut ur Egyptens land det förbund med mig, som de bröto, fastän jag var deras rätte herre, säger HERREN. 33. Nej, detta är det förbund som jag skall sluta med Israels hus i kommande dagar, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras bröst och i deras hjärtan skall jag skriva den, och jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk." (Jeremia 31)

Lagarna om syndoffer är fullbordade för dem Jesus offrat sig för, men Guds bud är eviga. Det är dock bara genom friköptet de kan hållas eftersom Gud ser till hjärtat.
Folk brukar mena olika med ”hjärtat”, vad menar du?
Citera
2021-01-29, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
I kol 1:16 står att änglarna skapats genom och till Sonen: v.15-20
"Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd framför allt skapat.

Jag antar att du citerar reformationsbibeln?
Det är god sed att ge källhänvisning.

Så här står det i Bibel2000:

"Han är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen"
Citera
2021-01-29, 17:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Folk brukar mena olika med ”hjärtat”, vad menar du?
Inre människa, där vår egentliga vilja finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in