Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Ja, homosexuella aktiviteter nämns, och framförallt vad straffet är.
Om Gud inte gillar pedofili, säger han då i Bibeln var åldersgränsen är ? Eller på annat sätt beskriver vad pedofili är?
Det är detsamma med homosexualitet. Som jag förstått det så är det de sexuella handlingarna som Gud är emot. Vilket innebär att det är ok att vara homosexuell, så länge man inte utför dessa akter.
I Talmud står det att judarna kan utnyttja barn upp till elva... Men judar är ju inte kristna. Däremot var de noga med hygienen. En man som haft sex med sin fru fick inte gå in i templet förrän efter tre dagar av celibat. Oklart varför.
Pedofili var knappast uppfunnet som ett begrepp på Jesu tid. Det gick att komma undan genom att gifta bort småflickorna. Pederast är en annan sak och syftar på äldre män och pojkar.
Som jag skrev tidigare så har Gud aldrig sagt något om kärlek mellan män. Förhållandet mellan den unge David och Sauls son är till exempel ett rätt gulligt exempel på två förälskade män. De ingår även ett slags "förbund", vilket jag gissar inte var helt vanligt då? Men analsex var som sagt förbjudet för judarna. Hos de kristna är det - vad jag minns - bara Paulus som förbjuder kristna att vara just Pederaster.
Pederasti (grekiska: paideras'tia, "gossekärlek", till pais, genitiv paidos, gosse,[1] och era’n, älska) är ett sexuellt förhållande mellan en pojke och en vuxen man. Begreppet accepterades i antikens Grekland, som en form av förhållande mellan en lärjunge och en mentor. Under senare århundraden har begreppet ibland fått en ändrad betydelse; under 1800-talet syftade det på analt samlag.[1]
"Pederasti var vanligt såväl i antikens Grekland som i antikens Rom. Senare har det varit vanligt i Toscana och norra Italien under renässansen, i Japan från medeltiden fram till 1800-talet, i Indien under stormugulernas rike fram till den brittiska kolonisationen, bland aztekerna och mayaindianerna fram till den spanska erövringen av Mexiko, i Kina och Centralasien fram till det tidiga 1900-talet."