2021-01-05, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om allting finns alltid i "upphovet" (Gud) är upphovet bortom både tid och rum.

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Mitt svar är att det inte fanns något innan för det fanns ingen tid innan som kan kallas "innan". Orsaken till världen kommer från ett metafysiskt skapelseverk utfört av en intelligens sent uppkommen i tiden av evolutionen.

På så vis kan man säga att det som började med big bang och en ändlig vild värld med död och evolution styrd av naturkrafter kommer sluta med en evig ordnad värld utan död styrd av Gud.

Och lika sant som att vi nu finns kommer detta oundvikligen att ske, för om det inte skett i en kommande framtid skulle inte världen existera.

Så ett svar är alltså att eftersom tid inte existerar hos Gud i den mening vi människor ser på tid så har universum alltid funnits bortom tid och rum? Gud är evighet, därför existerar ingen tid i/hos Gud?
Citera
2021-01-05, 15:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GUBBKUKEN
Så ett svar är alltså att eftersom tid inte existerar hos Gud i den mening vi människor ser på tid så har universum alltid funnits bortom tid och rum? Gud är evighet, därför existerar ingen tid i/hos Gud?
Upphovet har alltid funnits, och därmed Ordet (logos), eller om man vill förenkla "Guds tanke". Så då finns "all tid" och allting i Guds tanke.
Citera
2021-01-05, 15:46
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Helst inte.

Om människor på riktigt följde Bibelns alla lagar och regler skulle det resultera i ett oerhört grymt samhälle. Jag menar, stena olydiga barn och döda homosexuella? Och Bibelns åsikt om slaveri är ju inte direkt "fräsch" heller.

Men jag misstänker att du syftar på att "vända andra kinden till"?

Behöver vi inte grymhet och stabilitet i samhället för att få ordning och reda? Homosexualitet leder till hedonism och sjuka fetishar som skadar utövare och offer. Olydiga barn fungerar som förebyggande exempel redan nu i samhället.
Citera
2021-01-05, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Behöver vi inte grymhet och stabilitet i samhället för att få ordning och reda? Homosexualitet leder till hedonism och sjuka fetishar som skadar utövare och offer. Olydiga barn fungerar som förebyggande exempel redan nu i samhället.
Hur ”mycket” ska ett olydigt barn stenas? Säg att en 3-åring är olydig?
Citera
2021-01-05, 15:58
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Homosexualitet leder till hedonism och sjuka fetishar som skadar utövare och offer.

Direkt felaktigt, ovetenskapligt och för att uttrycka sig milt - idiotiskt påstående.

Och nej, vi behöver inte grymhet för att få "ordning och reda".
Inget land har någonsin lyckats få stabilitet genom grymhet.

Om ovanstående uttalande speglar din inre moraliska kompass är det ett mysterium varför du är bosatt i Sverige. Finns en rad länder att välja mellan där synen på homosexuella speglar din.
Citera
2021-01-05, 17:04
Medlem
Citat:
Du kan väl ha liiite sympati till mina funderingar när du skriver: "Mycket bra beskrivning av fenomenet Bibeln! Tack för att även kloka människor skriver på detta forum!" gällande att Bibeln ska erbjuda en trovärdig historisk grund.

Och jag motsätter inte mig att vissa personer har existerat samt att platser har existerat.
Men skulle man skala bort det övernaturliga samt det som inte har stöd annars historiskt blir det inte mycket kvar

Därmed min förvåning att du anser att det är en trovärdig historisk grund
När jag skrev det syftade jag kanske omedvetet på Nya testamentet. Jag tror själv till exempel att Jesus har funnits och att han stack ut som person, vilket gjorde att han fick många fienden. Däremot tror jag inte på de övernaturliga företeelserna som Jesus skulle ha ägnat sig åt. Jag tror inte heller att Jesus återuppstod.
Jag är helt övertygad om arternas utveckling, långt ifrån sagan om att Gud skulle ha skapat allt på sex dagar, för att sedan ha vilat på den sjunde.
I Nya testamentet nämns platser som går att besöka än idag, så nog finns det en stor historisk förankring i Bibeln.
Citera
2021-01-05, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Upphovet har alltid funnits, och därmed Ordet (logos), eller om man vill förenkla "Guds tanke". Så då finns "all tid" och allting i Guds tanke.
Vilken gud? krishna?
Citera
2021-01-05, 17:11
Medlem
Citat:
Homosexualitet leder till hedonism och sjuka fetishar som skadar utövare och offer.

Direkt felaktigt, ovetenskapligt och för att uttrycka sig milt - idiotiskt påstående.

Och nej, vi behöver inte grymhet för att få "ordning och reda".
Inget land har någonsin lyckats få stabilitet genom grymhet.

Om ovanstående uttalande speglar din inre moraliska kompass är det ett mysterium varför du är bosatt i Sverige. Finns en rad länder att välja mellan där synen på homosexuella speglar din.
Ja. Och som dessutom speglar synen på att instabilitet och grymhet skulle skapa ett hållbart och fredligt samhälle i slutänden. Varför då bo i Sverige som sagt? Å andra sidan har vi ju importerat den instabilitet och grymhet, som vissa kulturer verkar prisa högt.
Citera
2021-01-05, 17:21
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur ”mycket” ska ett olydigt barn stenas? Säg att en 3-åring är olydig?

Ett olydigt barn kommer att dö och bli ett avskräckande exempel till andra barn, ett modernt exempel skulle vara att åka buss utan säkerhetsbälte, och straffas med döden vid olycka.

Om en 3 åring trotts sina föräldrars närhet och trygghet fortsätter att uppföra sig som ett vilddjur och skada andra barn eller andra djur bör man sätta dit de bästa åtgärder för att lösa situationen.
Citera
2021-01-05, 17:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Vilken gud? krishna?
Gud den Högste, Skaparen av allt. Detta torde framgå av stycket du citerar.

Du kan kalla Gud för Elsa om du vill, det förändrar ingenting.
Citera
2021-01-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ett olydigt barn kommer att dö och bli ett avskräckande exempel till andra barn, ett modernt exempel skulle vara att åka buss utan säkerhetsbälte, och straffas med döden vid olycka.

Om en 3 åring trotts sina föräldrars närhet och trygghet fortsätter att uppföra sig som ett vilddjur och skada andra barn eller andra djur bör man sätta dit de bästa åtgärder för att lösa situationen.
Jag tror mer på att förklara saker, så barn kan ta beslut själva i framtiden. Det är bra att förklara varför man har bälte på sig, än att bara hota barn som inte har bälte. Att lägga en grund tror jag är bättre i det långa loppet.
Citera
2021-01-05, 17:39
Medlem
Jag (tror) att vissa delar delvis är sanna men eftersom vittnesskildringar skrivits ner långt senare borde de ursprungliga händelserna, människorna och deras motiv förändrats.
Finns mycket jag undrar om i bibeln men kan förstå att många människor mår bra av att tillhöra ett samfund, en gemenskap där man blir socialt omhuldad.
Utifrån ett större perspektiv kan tron på en sådan gammal text medföra kulturkrockar med andra religioner och vetenskapen så som vi känner den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in