2021-01-06, 19:22
Medlem
K.G.Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Storbritannien fortsätter med stigande siffror:

Storbritannien registrerar det högsta antalet dödsfall sedan pandemins andra våg, och det högsta antalet bekräftat smittade.

Under onsdagen har 62 322 nya fall registrerats och 1 041 personer har dött, enigt brittiska medier.

Vad hände med immuniteten som skulle bromsa och skydda? Den har försvunnit helt plötsligt i UK?

Ekot ställde en tillrättalagd fråga om immuniteten till Anders Tegnell senast, Anders Tegnell tog på sig teatermasken och spelade med.
Citera
2021-01-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Men överdödlighet räknas ju per kalenderår normalt och har så gjorts under en väldigt lång tid. Varför gör en så stor grupp av statistiskt bevandrade detta logiska felslut?

Om det nu är överdödlighet du egentligen avser. Det är för mig fortfarande enormt oklart om du är ute efter att räkna antalet avlidna i covid eller total överdödlighet i Sverige. Är det överdödlighet i just covid, år till år, som du vill jämföra? Eller vad?

Min första fråga är fortsatt aktuell. Om det skulle visa sig att man kan konstatera att en person avled i covid i Sverige under november 2019. Förskjuts det svenska "coronaåret" då så att det bör räknas 1 november till 31 oktober i stället?

Jag skulle också vilja upprepa ytterligare en fråga, ställd utifrån ett exempel du själv tog men nu verkar backa ifrån om jag förstår det hela rätt. Om Pekka 81 år drack för mycket koskenkorva, tuppade av i bastun och dog av värmeslag i januari 2020. Bör han inte räknas in i dödsfallen 2020 och därmed i statistiken över under-/överdödlighet för 2020, oavsett om januari inte direkt är värmeslagssäsong?

Överdödlighetstopparna stämmer otroligt väl överens med covidutbrotten. Om du inte har en alternativ förklaring till dessa toppar så ÄR de samma sak som covid19utbrotten +/- någon totalt ointressant marginalsiffra:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
Citera
2021-01-06, 19:29
Medlem
madeinflens avatar
Någon annan som nu kommit till insikten; Covid + för många idioter = alla kommer få det.
Mötte en granne idag - som fick symtom igår (!) men ville ”komma ut” idag och var i trapphuset och åkte hissen! Hon var redan trött på att sitta hemma.
Idioterna är för många, vi kommer inte kunna värja oss... på bussen, i affären i huset du bor i.
Kontentan idioter överallt = smittspridning de lux och bara att gilla läget. Vaccinet är ingen räddning längre. Att vi tar emot skiten från idioten du möter är enda vägen.
Tyvärr
Citera
2021-01-06, 19:32
Medlem
Intressant, Dan Eliasson får gå men Tegnell sitter säkert.

Speglar intelligensen både hos journalister och politiker.
Senast redigerad av Determinister 2021-01-06 kl. 19:36.
Citera
2021-01-06, 19:35
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag tänkte mig att Bulletins fråga i grund och botten handlade om att det fanns någon risk här.
Jag tyckte Tegnells svar var undanglidande och förminskade risken på ett ganska förhalande sätt.
Men du var ju nöjd så, bra med det då.
Det som danska hemsidan skrev tolkar jag som att det finns en överhängande fara.
Vi får se hur det går.

Apropå dumma frågor, en myndighet har pressträffarna för att informera om vad de vet. Egentligen är det ett misslyckande varje gång någon alls måste fråga (snarare dra ut) för att få relevant information om vad som faktiskt händer. Att FHM ungefär samtidigt som sina danska kollegor presenterar senaste nytt på sin hemsidan inte skulle ha informationen om risken med mutationsviruset är rätt osannolikt. Tegnell gjorde allt han kunde för att inte berätta om det. Utan Bulletns (enligt dig dumma) fråga hade du inte ens fått veta det. Så dum var den frågan.
Nu är det egna tolkningar av vad SSI säger som du du gör, också enligt dig själv. Du har kommit ganska långt ifrån vad du skrev i tidigare inlägg.

Att känna till informationen och att gå ut med den innan de som faktiskt tagit fram informationen gjort det är olika saker. Anders Tegnell skulle alltså ha hunnit med att också granska en modellering som SSI tagit fram innan de ens presenterat att de tagit fram den, tycker du? Vi vet båda vad som hade sagts om han svarat som du nu förespråkar och det senare skulle visa sig att SSI:s slutsatser byggde på felaktiga premisser. Det är onekligen ett hårt jobb Tegnell har. Han ska inte bara redogöra för läget i Sverige utan också läget i Danmark innan det att ansvarig danskt organ har redogjort för det.

Vad menar du att jag inte ens hade fått veta om utan Bulletins dumma fråga? SSI:s slutatser? Det hade jag visst. SSI planerade nog att meddela dessa alldeles oavsett vad Bulletin har för icke belagda uppfattningar om att det pågår samhällsspridning av den brittiska mutationen i Danmark.
Citera
2021-01-06, 19:36
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Överdödlighetstopparna stämmer otroligt väl överens med covidutbrotten. Om du inte har en alternativ förklaring till dessa toppar så ÄR de samma sak som covid19utbrotten +/- någon totalt ointressant marginalsiffra:
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
Jaha? Och vad vill du nu säga med detta?
Citera
2021-01-06, 19:41
Medlem
Citat:
Nu är det egna tolkningar av vad SSI säger som du du gör, också enligt dig själv. Du har kommit ganska långt ifrån vad du skrev i tidigare inlägg.

Att känna till informationen och att gå ut med den innan de som faktiskt tagit fram informationen gjort det är olika saker. Anders Tegnell skulle alltså ha hunnit med att också granska en modellering som SSI tagit fram innan de ens presenterat att de tagit fram den, tycker du? Vi vet båda vad som hade sagts om han svarat som du nu förespråkar och det senare skulle visa sig att SSI:s slutsatser byggde på felaktiga premisser. Det är onekligen ett hårt jobb Tegnell har. Han ska inte bara redogöra för läget i Sverige utan också läget i Danmark innan det att ansvarig danskt organ har redogjort för det.

Vad menar du att jag inte ens hade fått veta om utan Bulletins dumma fråga? SSI:s slutatser? Det hade jag visst. SSI planerade nog att meddela dessa alldeles oavsett vad Bulletin har för icke belagda uppfattningar om att det pågår samhällsspridning av den brittiska mutationen i Danmark.

Så värst svettigt kan inte hans jobb vara. Sitta på ett kontor och hoppas på att en kurva skall plana av och att andra länders inte skall göra det kan ju inte vara alltför betungande.

Han är infektionsläkare och skulle säkert göra mer nytta på IVA än på kontoret. Då skulle han få se hur det är att jobba hårt. Det kunde nog vara lärorikt för gubben.
Citera
2021-01-06, 19:51
Bannlyst
Ska träffa en tjej som hade Corona för 1 månad sedan. Hon har nu antikroppar. Om jag är med henne kan hon ändå smitta mig?

Om jag inte kysser henne. Eller pillar på något i hennes hem och stoppar i mitt ansikte?

Kan hon smitta bara genom att sitta och prata med mig?
Citera
2021-01-06, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Ska träffa en tjej som hade Corona för 1 månad sedan. Hon har nu antikroppar. Om jag är med henne kan hon ändå smitta mig?

Om jag inte kysser henne. Eller pillar på något i hennes hem och stoppar i mitt ansikte?

Kan hon smitta bara genom att sitta och prata med mig?

Ja. Hon kan ju ha hånglat med en covid-smittad precis innan du anländer och ha truten full med bacilusker.
Citera
2021-01-06, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja. Hon kan ju ha hånglat med en covid-smittad precis innan du anländer och ha truten full med bacilusker.

Sant dom oddsen är dock lika stora som att hon köper en apelsin på Ica där någon med aids stoppat in sprutan i apelsinen dom hon sen äter.
Citera
2021-01-06, 20:18
Medlem
Citat:

Alla svenskar följer väl inte danska SSI:s hemsida?
Vad är poängen med pressträffarna enligt dig?
Varför lyssnar du ens på pressfrågorna efter att Tegnell berättat sitt, det är väl allt du behöver veta?
Så du slipper dumma frågor.

Jag har följt pressträffarna från och till sedan i våras och eftersom jag kan tänka kritiskt och dra egna slutsatser säger jag dig att de handlar för FHM:s del om att rädda sitt eget ansikte, att rädda sin regering och att hålla nationen så lugn som möjligt genom att undvika att tala klarspråk och berätta vad som är på gång.

Siffrorna de sammanställer kan de skicka till pressen på mejl, resten är bara spel för gallerierna och skämskudde.

Att Tegnell har ett "hårt jobb" säger bara folk som inte förväntar sig hög standard av de som valt att acceptera ledande och ansvarsfulla positioner. Det finns garanterat tusentals som för närvarande har ett mycket hårdare jobb än Tegnell på grund av pandemin. Men gråt du för Tegnell istället.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-06 kl. 20:24.
Citera
2021-01-06, 20:19
Medlem
qwerty-66s avatar
En studie i hur många som haft covid19 i USA. De räknar med att 14 procent av amerikaner hade haft covid19 i november.

Svårt nå flockimmunitet via smitta samt att dödligheten kanske är lite högre än vad de trott. Om studien stämmer o inte fler har varit smittade o antalet döda underrapporterats så blir ju IFR kanske kring 0.7-0.8 procent i USA.

In this cross-sectional study, estimates of underreporting multipliers were derived and combined with surveillance data to adjust reported surveillance data for underreporting. Results suggest that although more than 14% of the US population may have been infected with SARS-CoV-2 as of mid-November 2020, there remains a substantial gap between the estimated proportion of the population infected and the proportion infected that is required for herd immunity. Additional seroprevalence surveys are warranted to monitor the pandemic, including after the development of safe and efficacious vaccines.

https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2774584
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in