2021-01-06, 17:49
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Mjölnerbacken ligger runt 800 meter.
Svadronsbacken, Odalvägen, Valkyriavägen 300-500 m.

Inte enligt Google Maps.

Mät avstånd
Klicka på kartan om du vill lägga till vägen
Sträcka totalt: 406,49 m (1 333,64 fot)

Från Mjölnerbackens parkering till Hemköp är det 406,49 m fågelvägen.
Citera
2021-01-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Polisen är/känner sig nog ganska hårt pressade av allmänheten att lösa detta fall. Kan säkerligen bli en del långskott innan det hela löses men jag tror att det kommer att lösas. Verkar vara en särling som har utfört detta illdåd.
Om han inte lyckas hålla sig under radarn 16 år som Linköpings pojken.
Men finns ju ett motiv här ialla fall. Så ja, det kommer lösas desto snabbare desto bättre.
Citera
2021-01-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barky70
Nej

Nej, mannen på bilderna ser faktiskt asiatisk ut.
Citera
2021-01-06, 17:52
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Vi säger att du har rätt att någon från allmänheten har känt igen hans kläder eller gångstil eller något, och tipsat polisen. Hur motiverades gripandet utifrån det, tror du? Du brukar ha rätt när det kommer till sånt här.

Det enda rimliga är ju att gripa först, och fråga sen. Alternativet om man misstänker någon vore att kalla in den till förhör, med risken att denne förstör bevis eller håller sig undan.

Så det må vara hänt att man tar fel person. Antagligen har man gripit enbart på utseendet.
Citera
2021-01-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Snabba ryck.

"En man i 30-årsåldern har gripits och anhållits misstänkt för mordet på Joakim Forsberg, 45, i Rissne.

Mannen greps tidigt i morse norr om Stockholm, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Mannen släpptes alldeles nyss på fri fot, på grund av bristande bevis."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAkP9V/man-gripen-for-mordet-pa-joakim-45--slappt-pa-fri-fot

Jaha, man gick med stora håven igen. Men fisken var för liten och slank ut mellan maskorna.

Eller också behövde man bara en ursäkt för att göra husrannsakan hos honom och sno hans mobil.
Citera
2021-01-06, 17:55
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Ofantligt dåligt. Den svenska poliskåren måste vara absolut sämst i världen. Om jag inte missminner mig är det här dessutom inte den första personen som plockas in?

Jag börjar känna en ganska stark doft av desperation hos polisen. Tar första bästa man i hopp om att det ska vara rätt.

Det är väl polisen på fångad buset och sedan åklagaren som släpper fri.
Polisen har inget beslut i detta och om jag förstått rätt då är inte polisen alltid så glad till detta.

De tar honom snart.
Senast redigerad av Krickedixan 2021-01-06 kl. 17:59.
Citera
2021-01-06, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det enda rimliga är ju att gripa först, och fråga sen. Alternativet om man misstänker någon vore att kalla in den till förhör, med risken att denne förstör bevis eller håller sig undan.

Så det må vara hänt att man tar fel person. Antagligen har man gripit enbart på utseendet.

Polisen brukar inte gripa misstänkta på löpande band. Jag vet exakt hur du tänker men bara för att en person tipsas in som misstänkt av allmänheten på grund av kläder eller gångstil så brukar ju inte det räcka för att gripa honom eller henne.
Citera
2021-01-06, 17:59
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det mest troliga är ett vanligt rånmord om signalementet stämmer med en knivbeväpnad man på annan ort i närheten, och det är den mannen som har plockats in.

Att ringa till mannens chef är knappast mystiskt, offret skulle kanske jobba dagen
därpå.
Jag tror knappast att den första man tänker på
att ringa när ens pojkvän blivit mördad är pojkvännens arbetsgivare för att meddela att han inte kommer imorgon? och tillomed lånar ambulansförarens mobil för det?
Det är mycket som är konstigt...
Citera
2021-01-06, 18:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Garanterat en utlänning oavsett. Är 99 av 100! Vi kan ju tacka bla dig för att Joakim är död, nöjd så?

Jag har inga uppgifter om GM:s ursprung. Kan mycket väl vara som du säger. Sett till de senaste rånmorden som skett i Sverige så verkar det vara en typ av brott som inte är starkt kopplat med ett specifikt ursprung.

Gemensamma nämnare bland gärningsmännen är snarare personer som står utanför arbetsmarknad, ofta med en missbruksproblematik och med ett kriminellt förflutet (inte nödvändigtvis något grövre). Tycker det mesta talar för att vi har att göra med en sådan typ även denna gång, möjligen något äldre än vad som är det vanliga.
Citera
2021-01-06, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Någon som sätter emot på att GM inte etnisk svensk?
Chansen finns men då skulle det vara en allvarigt psykstörd person. Påverkad.
Inget främmande med personrån för blattar dock. Men även där benzo i blodet och vaneföreställningar.
Citera
2021-01-06, 18:02
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Jag tror knappast att den första man tänker på
att ringa när ens pojkvän blivit mördad är pojkvännens arbetsgivare för att meddela att han inte kommer imorgon? och tillomed lånar ambulansförarens mobil för det?
Det är mycket som är konstigt...

Det kan nog tyckas konstigt att man ringer chefen för många.
Jag tror däremot att BO och chefen var bra kompisar till och med gamla polare som jobbade ihop och där den ena har företaget
Tror inte att det är svårare än så.
Citera
2021-01-06, 18:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Polisen brukar inte gripa misstänkta på löpande band. Jag vet exakt hur du tänker men bara för att en person tipsas in som misstänkt av allmänheten på grund av kläder eller gångstil så brukar ju inte det räcka för att gripa honom eller henne.

Ok. Men nu har man gripit två personer och släppt båda. Jag vet inte vad de annars skulle ha för något konkret som pekar mot dessa båda om det inte är utseendet.

Kanske har de båda figurerat tidigare i liknande brottslighet. Men det är ju inte något som i sig pekar på inblandning här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in