2021-01-10, 22:50
Medlem
JohnDillingers avatar
Vilka idioter det finns... Så nu är det tabu att ta ut pengar från bankomat? Bra, då fortsätter jag med kontanter.
Citera
2021-01-10, 22:54
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så det var farligt att ta ut pengar från en automat i Rissne om man var ensam och det var kväll?
Vad du sen än säger skulle inte en normalfuntad människa besöka en bankautomat i Rissne - allra minst på kvällen. Man tar ut cash när man handlar i en butik.

Är man inte sjukligt paranoid om man inte vågar ta ut kontanter kvällstid?

Jag tar ut kontanter lite då och då på kvällen i områden där en hel del våld förekommer. Jag har aldrig tänkt på att jag kommer få en kniv i mig. Jag kommer inte tänka på det i framtiden heller.
Citera
2021-01-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Jag tar ut kontanter lite då och då på kvällen i områden där en hel del våld förekommer. Jag har aldrig tänkt på att jag kommer få en kniv i mig. Jag kommer inte tänka på det i framtiden heller.
Visst-man kan ta ut pengar i automat,
i affär eller hur det slumpar sig.
Cash är bra att ha. Några inbillar sig att det är suspekt eller droginköp om man tar ut kontant...
Vilka märkliga slutsatser- man är inte låst vid ett enda alternativ och kontanter är bra att ha som sagt- att bli ihjäl-knivad vid en automat tillhör väl inte heller vanligheterna.
Rånad och knivskuren kan man bli precis överallt.
Jag tänker att det inte är just vid automater
sådant sker.
Och inte heller ur mördarens synpunkt är det smart att mörda vid automaten och framför kameror. Mördarens tillvägagångssätt visade att mördaren inte var riktigt normal i skallen.
Det borde istället vara det centrala i denna diskussion, varför mördaren valde att -begå rånmord vid uttagsautomat.Dessutom fanns flera mänskor nära automaten.
Vittnen som precis också tagit ut pengar.
Senast redigerad av moshes 2021-01-10 kl. 23:22.
Citera
2021-01-10, 23:19
Medlem
Väldigt sorgligt att inte ens kunna ta ut pengar - jag är för dödsstraff i sådana situationer!
Citera
2021-01-10, 23:19
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det här är rätt psyk år 2020 så kanske annorlunda men när jag jobbade inom psykvården på 90-talet fick vi inte med våld förhindra intagna att fly under en promenad tex. Vi fick naturligtvis försöka tala den intagne till rätta och försöka hålla fast honom men om han slogs sig fri hade vi order om att inte bruka våld och försöka tvinga den patienten hem till avdelningen.
våld fick vi endast bruka i självförsvar eller för att rädda tredje person. Jag tror att ånga missuppfattar vilka rättigheter en skötare har inom psykiatrin tex.

En annan reflexion är att denna individ skulle ha varit värvad till ett gäng för länge sedan om det inte berodde på ett par saker. Visserligen är han psykopat och saknar spärrar och emotienella reaktioner exakt som vilken random gängkriminell som helst men han är också autistisk vilket gör att det går inte att styra honom utan han är som en katt, dvs han gör det som faller honom in.

Dessutom och det här är inte helt oviktigt så saknar han som har en polsk far och en thailändsk mor den religiösa och kulturella kontexten som triggar gängkriminalitet nämligen muslimsk bakgrund samt klan- och hederskultur som kulturellt bakgrundraster.

Det är så fortfarande. Skötarna får inte göra nåt. Bara se på när dåren sticker och larma.
Citera
2021-01-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Väldigt sorgligt att inte ens kunna ta ut pengar - jag är för dödsstraff i sådana situationer!
Dödstraff är inte aktuellt,som du vet.
Citera
2021-01-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Kan man betala knark på något annat sätt än cash?
javisst- det vet du väl.
Man kan lämna en ring, en smycke och ja fysisk betalning också.
Citera
2021-01-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Dödstraff är inte aktuellt,som du vet.

Tyvärr ja. Livstid vore bra dock
Citera
2021-01-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Jag spekulerar i ett exempel att han kanske tyckte att det var bättre att själv gå till bankomaten än att kvinnan gick dit. Eftersom jag varken kände honom eller har talat med honom, så vet jag inte om det var fallet eller inte.
Det jag däremot vet är att det inte är någon förmildrande omständighet för den GM som väljer att mörda ett BO för att denne använder en bankomat på kvällstid i en förort.

Du har en förmåga att i de trådar du medverkar i raljera över vad andra ska tycka, samt vem som är normalt funtad eller inte! Det är ett av skälen till att jag nästan aldrig besvarar dina inlägg.

Det är ju en fullständigt överflödig kommentar. Det fetade. Som om det skulle handla om detta.

Jag diskuterar inte huruvida en mördare har rätt att mörda någon och under vilka omständigheter utan varför offret valde att ta den uppenbara risken. Kanske inte att bli mördad, men väl risken att bli rånad.
Citera
2021-01-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Kalla det för självbevarelsedrift istället.

Att du inte tänker på detta innan du har fått kniven i dig och pengarna stulna är din sak. Precis som det var offrets sak. Själv föredrar jag att inte ta onödiga risker som jag inte behöver ta.
Citera
2021-01-11, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
javisst- det vet du väl.
Man kan lämna en ring, en smycke och ja fysisk betalning också.

Han kanske inte hade någon ring. Han var ju inte gift. Och säljaren kanske inte accepterade fysisk betalning i detta fall.

Återstod bankomat på kvällen på ett högriskområde.
Citera
2021-01-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKaravaj
Tyvärr ja. Livstid vore bra dock

Nejtack, dödstraff låter rimligare som du nämnde innan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in