Citat:
Ursprungligen postat av
theshade
Jaha, nu kan du inte svara på mitt resonemang för att det är moraliskt fel att jämföra våldtäkter med andra brott eftersom det förminskar våldtäktsoffer.
Men om misshandel är en bättre jämförelse än cykelstöld så SVARA då på just den jämförelsen jag gjort i tidigare inlägg! Om just misshandel!
Där förklarar jag just varför det är skillnad på att kommentera någons felaktiga framförande av cykel på trottoar i en sitation jämfört med en annan situation. Återkom sedan. Och sluta blanda bort korten och byta ut våldtäkt mot misshandel hemma hos en kompis. Du är ju så retoriskt ohederlig man bara kan bli, och det måste man ju vara om man ska kunna argumentera alls som en feminist.
Självfallet ska vi alla vara rädda om oss och försiktiga. Men helt oavsett om en person är försiktig eller inte är försiktig så ligger
alltid skuldbördan på den som har begått ett brott. Det är
brottslingarnas handlingar som ska fördömas, inte brottsoffrets handlingar.
Även om du säger till en person mitt i natten att denna cyklar på fel ställe, så har ju
inte du gjort något fel. Om du blir misshandlad så är det ju
misshandlarna som har gjort fel. Sedan är det inte alls att rekommendera någon att denna ska "säga till" folk om cykling mitt i natten. Men det är fortsatt inte dina handlingar som ska fördömas, utan det är misshandlarnas handlingar som ska fördömas.
Likaså är det kanske inte att rekommendera att "Kim" att följer med sina helt nya bekantskaper "Omega" och "Billie" på efterfest (för att dricka lite mer alkohol, lyssna på musik och snacka vidare). Men oavsett om Kim följer med Omega och Billie eller inte, så är det
helt och hållet Omegas och Billies fel och skuld om de våldtar Kim. Och det är Omegas och Billies handlingar som ska fördömas, inte Kims handlingar.
Att säga till folk att vara försiktiga, är en
förebyggande åtgärd.
Men om väl ett brott har skett så är det
endast den brottsliga handlingen som ska fördömas. Att fokusera på offrets handlingar då, blir väldigt konstigt.
Det blir som att säga:
Om att offret följde med på festen: "Usch, följa med på fest, vad hemskt, så ska man inte göra! Usch och fy! Den får skylla sig själv!"
Om att våldtäktspersonerna våldtog den som följde med på festen: Ingen säger någonting och ingen fördömer handlingen, utan är istället helt upptagna med att fördöma att offret följde med på fest...
Som du ser blir det väldigt skevt. När ett brott väl har skett
är det brottet och brottslingarna som ska fördömas. Fokus bör ligga där helt och hållet. Helt oavsett vad offret har gjort för något innan. Allt annat blir konstigt. Det blir som att brottet är att gå på efterfest med främlingar... Men att våldta, det är ingenting. Skevt är bara förnamnet.