2021-01-06, 11:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Björn Olsen på tv 4 nu vill att skolorna stänger. Säger mycket bra tycker jag.

Blir det något pressträff idag tror ni? Den där Dan måste väl få sparken idag?

Björn Olsen är klok. Jag är helt inne på hans linje. Känns som total galenskap att låta 2 miljoner smittbärare umgås inpå varandra mitt i detta kaos med höga smittspridningen. Samtidigt har vi vaccin runt hörnet, men en elak mutation med högre spridningskoefficient som knackar på dörren.

Är det någon gång det skulle vara befogat att stänga skolorna så är det verkligen nu. Känns som total galenskap att öppna upp dessa på måndag. Gör man det kan man lika gärna skita i alla andra restriktioner också. Då kan krogar, barer, idrottsarenor m.m. också öppna upp. Vad är det för vits med att stänga ishallar när skolorna är öppna?
Citera
2021-01-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Och så kan det vara fiffigt att se lite längre än så.

Det er rigtigt, men jeg forstår ikke hvorfor du kommer med den statistik angående tal efter nytår. Du ved udmærket godt at de svenske tal halter.

Hvordan er du i øvrigt kommet frem til det antal døde per million?
Danmark har, på worldometer som du henviser til, rapporteret 122 døde efter nytår og Sverige 68
Senast redigerad av Tveskaeg 2021-01-06 kl. 11:13.
Citera
2021-01-06, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Ja, det vore väldigt intressant att veta vilka åtgärder de vidtagit och om de gjorde någon lättnad i restriktioner strax innan det gick upp igen. Om inte kan en alternativ förklaring vara nya mutationer.

Ja precis, någon som vet någon kurvutveckling från t.ex. storbritannien där man kan se hur snabbt den nya tog över den gamla varianten ?
Citera
2021-01-06, 11:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AirOfficer
Samhällssmitta är alltså nu, enligt honom, när den nya varianten har tagit över smittspridningen från den gamla. Han är galen. Enligt Tegnell kan 400 000 svenskar vara smittade av den nya varianten. Men om samtidigt 1 miljon är smittad av den gamla varianten, så innebär 400 000 ingen samhällsspridning

Han flyttar stolparna hela tiden. Först hette det att vi "stoppar mutationen vid gränsen". När nu spridningen tar fart omdefinierar han "samhällsspridning" till något helt annat än världens alla andra experter.

Tegnell är farlig. På riktigt.

Ja han är farlig på riktigt eftersom han hellre nördar ner sig i definitioner tex när han vägrade säga 2:a våg så vi förlorade någon vecka på att diskutera detta i media, tills han efter 1-2 veckor äntligen sa det i TV (trots att han inte tyckte det). När det kommunicerades ut 2:a våg förstod befolkningen att vi hade samma utveckling som de andra länderna nere i Europa. Hans nördighet gör att vi förlorar tid, med både munskydd, skolor, aktiv kommunicering, gym. Ja allt han spelat ner med denna pandemi - bara för att han nördat in sig på (specialintresse) influensa. Han är också så överintelligent så han viker inte en tum med det han tror på, jag undrar vad som hände med FoHM expertgrupp som tillsattes i våras som skulle vara rådgivande? Blev de helt nedstängda (härskarteknik som han ofta kör), av Anders och hans 3 vise män? Troligen?

Jag är lite förvånad att han utropade samhällssmitta när han hittade 3 fall på St:Göran i våras. Men det kanske var för att vi hade så stor smittspridning då?
Citera
2021-01-06, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Nej? I Sverige dör knappt en procent av befolkningen varje år. 2020 då, detta Pestens År? Knappt en procent. Antagligen mindre än t ex 2002.

Överfulla sjukhus? Tja, jag minns i alla fall hur stora sjukhus gick upp i stabsläge innan Corona. Sverige har lägst antal intensivvårdsplatser i västvärlden, och vi har en ansträngd men inte kollapsad vårdsituation.

Så håll avstånd, tvätta händerna och vänta på din spruta så går det här bra ska du se.

Jag till skillnad från 9 miljoner andra har hållt mig hemma sen mars. Pga jag är i riskzon.

Jag har inte träffat min 2 åriga son sen oktober pga hur läget är. Han bor på annan ort.

Och tack vare att fattiga människor måste spara några 100 lappar på mellandagsrea så kommer det dröja ännu mer tills jag kan få hålla om min son...
Citera
2021-01-06, 11:13
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Björn Olsen är klok. Jag är helt inne på hans linje. Känns som total galenskap att låta 2 miljoner smittbärare umgås inpå varandra mitt i detta kaos med höga smittspridningen. Samtidigt har vi vaccin runt hörnet, men en elak mutation med högre spridningskoefficient som knackar på dörren.

Är det någon gång det skulle vara befogat att stänga skolorna så är det verkligen nu. Känns som total galenskap att öppna upp dessa på måndag. Gör man det kan man lika gärna skita i alla andra restriktioner också. Då kan krogar, barer, idrottsarenor m.m. också öppna upp. Vad är det för vits med att stänga ishallar när skolorna är öppna?

Mm jag håller med. Men ska skolorna vara stängda nästa vecka måste regeringen nästan gå ut med det idag så föräldrar hinner fixa ledigt/barnvakt.
Citera
2021-01-06, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det är så provocerande att vi låtit FoHM så fullkomligt ta över smittskyddsarbetet när det visat sig gång efter annan att de inte klarar det.
Även skolorna som vi som var i tråden i våras väntade väntade väntade skulle stänga, och alla andra länder gjorde det och sen kom våren med sin naturliga del av minskning av smittspridning och 3 studier om barn smittar där FoHM utropade sig själva till vinnare --> eftersom man inte stängt skolorna.

De 3 studierna gjordes i Kina när skolorna var stängda (hur många smittade som fanns i skolan), 2 små familjer där de inte kunde hitta indexfallen kopplade till skolan. Utifrån denna evidens och kunskap utropade FoHM att barn inte smittade och att deras strategi (inte stänga skolorna) var mycket effektiv.

Nu börjar fler studier komma att skolorna driver (?) / stor del av smittspridningen. Och nu börjar faktiskt Anders Tegnell FoHM vackla och har samtal med både smittskydd och skolminister och grejer (PK igår).

Så det är oerhört provocerande att vi har en så dåligt förvaltningsstruktur i detta land. Och att FoHM så totalt fått styra över så många riksdagsmän. Det har också varit så lätt för de styrande att ta del av annan forskning än den som FoHM baserat sin strategi på.

Jag kommer aldrig förstå att inte riksdagen inte gripit in. Det är helt obegripligt. Vi på ett litet forum på nätet verkar ha läst mer forskning än dem? Och det är inte rätt.

Jag vill inte stänga skolorna, men är det priset vi betalar under en kort tid 3-4 veckor är det ett litet pris som kommer att betalas tillbaka med ränta i höst när detta förhoppningsvis är över eller vi lärt oss leva med det.

Ja regering OCH riksdag har svikit folket å det grövsta och det gäller även oppositionen även om naturligtvis regeringen har huvudansvaret. Men man kan ju avsätta en regering.
Citera
2021-01-06, 11:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Till skillnad från dig så tycker han att två veckors skolstängning vore bra.
Du tycker väl att man skall stänga skolorna permanent?
Citera
2021-01-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Det er rigtigt, men jeg forstår ikke hvorfor du kommer med den statistik angående tal efter nytår. Du ved udmærket godt at de svenske tal halter.

Hvordan er du i øvrigt kommet frem til det antal døde per million?
Danmark har, på worldometer som du henviser til, rapporteret 122 døde efter nytår og Sverige 68
Worldometers angav den 31/12 1256 avlidna i Danmark och igår 1420. Skillnaden är 164 vilket med 5,8 milj indbyggere ger 28,3 avlidna per miljon. Sverige hade den 31/12 8727 avlidna, igår 8985. Skillnad 258, dvs 24,8 per miljoner med 10,4 milj invånare.
Citera
2021-01-06, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja han är farlig på riktigt eftersom han hellre nördar ner sig i definitioner tex när han vägrade säga 2:a våg så vi förlorade någon vecka på att diskutera detta i media, tills han efter 1-2 veckor äntligen sa det i TV (trots att han inte tyckte det). När det kommunicerades ut 2:a våg förstod befolkningen att vi hade samma utveckling som de andra länderna nere i Europa. Hans nördighet gör att vi förlorar tid, med både munskydd, skolor, aktiv kommunicering, gym. Ja allt han spelat ner med denna pandemi - bara för att han nördat in sig på (specialintresse) influensa. Han är också så överintelligent så han viker inte en tum med det han tror på, jag undrar vad som hände med FoHM expertgrupp som tillsattes i våras som skulle vara rådgivande? Blev de helt nedstängda (härskarteknik som han ofta kör), av Anders och hans 3 vise män? Troligen?

Jag är lite förvånad att han utropade samhällssmitta när han hittade 3 fall på St:Göran i våras. Men det kanske var för att vi hade så stor smittspridning då?

En intelligent person eller myndighet kan ta in ny fakta och ändra strategi kontinuerligt. Det är snarare brist på intelligens vi ser. Ungefär som en person som väljer att gå rätt ner i avgrunden från en rasad bro eftersom det brukar finnas en bro där i vanliga fall och han inte fått evidens på att den rasat.

Sedan kanske Tegnell har någon specialtalang av något slag, men generell intelligens har han och hans myndighet inte. Prestige däremot har de i övermåtta vilket gör dem ännu dummare.
Senast redigerad av Varglig 2021-01-06 kl. 11:22.
Citera
2021-01-06, 11:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Till skillnad från dig så tycker han att två veckors skolstängning vore bra.
Du tycker väl att man skall stänga skolorna permanent?

Absolut inte permanent, men jag tror inte två veckor kommer räcka. Jag hade nog helst sett att man hade hållit stängt till påsk eller liknande. Egentligen till dess att vi kan börja se effekter av de omfattande vaccineringarna som ligger alldeles i startgroparna.

Två veckor är väl kanske en bra början. Så får man se om dessa två veckor, plus jullovet ger någon effekt i form av minskad smittspridning. Skulle smittan droppa ordentligt hamnar man väl möjligen i ett annat läge, men jag tror inte det kommer minska så mycket. Det kommer säkert minska, men frågan är om det minskar tillräckligt för att mota mutationen och hålla ut till vaccinet? Jag tror dessvärre inte det.
Citera
2021-01-06, 11:23
Medlem
Citat:
Absolut inte permanent, men jag tror inte två veckor kommer räcka. Jag hade nog helst sett att man hade hållit stängt till påsk eller liknande. Egentligen till dess att vi kan börja se effekter av de omfattande vaccineringarna som ligger alldeles i startgroparna.

Två veckor är väl kanske en bra början. Så får man se om dessa två veckor, plus jullovet ger någon effekt i form av minskad smittspridning. Skulle smittan droppa ordentligt hamnar man väl möjligen i ett annat läge, men jag tror inte det kommer minska så mycket. Det kommer säkert minska, men frågan är om det minskar tillräckligt för att mota mutationen och hålla ut till vaccinet? Jag tror dessvärre inte det.

Stängning till dess fas 1 avslutats plus två veckor vore rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in