Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
När man läser detta känns det onekligen som att Sverige inte borde öppna skolorna på måndag. Man borde avvakta med att köra fysisk undervisning till dess att man fått ut vaccinet i stor skala. I annat fall riskerar vi en otroligt jobbig situation med överbelagda vårdavdelningar och enormt många döda. Dumt nu när vi är så nära en vaccinationslösning på covid19. Nu är ju människoliv absolut viktigast men frågan är om massvis med långtidssjuka, undanträngningseffekter och många döda inom vården ens går att försvara ur ett ekonomiskt perspektiv. Jag är inte så säker på det. Jag tror det kan bli jobbigt det här. Dessvärre tror jag inte FHM eller regeringen kommer agera innan det är försent. Preventiva åtgärder har verkligen inte varit något paradgren i denna pandemi.
Intressant att man har sådan annorlunda syn på det här i de flesta andra länder jämfört med Sverige. Här i Sverige verkar vi mer förorda att naturen ska ha sin gång. I de flesta andra länder tycks man värna sin befolknings hälsa. En viss skillnad minst sagt.
Ja det är så provocerande att vi låtit FoHM så fullkomligt ta över smittskyddsarbetet när det visat sig gång efter annan att de inte klarar det.
Även skolorna som vi som var i tråden i våras väntade väntade väntade skulle stänga, och alla andra länder gjorde det och sen kom våren med sin naturliga del av minskning av smittspridning och 3 studier om barn smittar där FoHM utropade sig själva till vinnare --> eftersom man inte stängt skolorna.
De 3 studierna gjordes i Kina när
skolorna var stängda (hur många smittade som fanns i skolan), 2 små familjer där de inte kunde hitta indexfallen kopplade till skolan. Utifrån denna evidens och kunskap utropade FoHM att barn inte smittade och att deras strategi (inte stänga skolorna) var mycket effektiv.
Nu börjar fler studier komma att skolorna driver (?) / stor del av smittspridningen. Och
nu börjar faktiskt Anders Tegnell FoHM vackla och har samtal med både smittskydd och skolminister och grejer (PK igår).
Så det är oerhört provocerande att vi har en så dåligt förvaltningsstruktur i detta land. Och att FoHM så totalt fått styra över så många riksdagsmän. Det har också varit så lätt för de styrande att ta del av annan forskning än den som FoHM baserat sin strategi på.
Jag kommer aldrig förstå att inte riksdagen inte gripit in. Det är helt obegripligt. Vi på ett litet forum på nätet verkar ha läst mer forskning än dem? Och det är inte rätt.
Jag vill inte stänga skolorna, men är det priset vi betalar under en kort tid 3-4 veckor är det ett litet pris som kommer att betalas tillbaka med ränta i höst när detta förhoppningsvis är över eller vi lärt oss leva med det.