2021-01-05, 18:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Sluta ändra dina inlägg efter att du har fått svar. Jag förstår att du försöker städa dina dumheter men det hjälper inte.

Nej det motsäger inte det jag säger men du har såklart inte begripit.

Allt jag har skrivit har varit konsekvent och backar jag och kollar vad jag har skrivit så är det inget jag behöver ändra. Till skillnad från dig uppenbarligen.

Nej du skrev motsatsen. Jag citerar:

"för en svensk som köper avanza zero finns noll valutarisk".

ABB ingår i Avanza Zero.

Du hävdar att Adam tar en valutarisk men inte Bertil.

Du får gärna ändra dig.

Herregud.

Så om det inte spelar någon roll vilken valuta man köper ABB i, vad är det för risk man tar menar du?

Skulle vi slå vad eller inte?
"Valutarisk" enligt länken jag gav dig, synd att du struntade i den, "avser den risk som uppstår i transaktioner som denomineras i en annan valuta än den inhemska.". ABB noteras i SEK så det finns ingen valutarisk för en svensk. Att ABB finns på 100 länder på jorden gör dem naturligtvis valutakursberoende, men det är inte "valutarisk".

I övrigt är ABB är naturligtvis en halmgubbe för dig. Nästan inga bolag är noterade i flera valutor.

Om jag googlar på "valutarisk avanza zero", så hittar jag inga sidor som berör det. Självklart för mig, men måste vara extremt märkligt för dig med din egensinniga tolkning av ordet Valutarisk.

Här är avanzas egen riskgenomgång av alla deras fonder. Under Avanza zero-kapitlet nämns inte "valutarisk", som det gör under alla andra rubriker.
https://investors.avanza.se/files/Avanza_fonder/Finansiella_rapporter/Avanza-Helarsberattelse-2018.pdf
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-05 kl. 18:50.
Citera
2021-01-05, 18:58
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Valutarisk" enligt länken jag gav dig, synd att du struntade i den, "avser den risk som uppstår i transaktioner som denomineras i en annan valuta än den inhemska.".
Ja.
Citat:
ABB noteras i SEK så det finns ingen valutarisk för en svensk.
Den är även noterad i USD och CHF.
Citat:
Att ABB finns på 100 länder på jorden gör dem naturligtvis valutakursberoende, men det är inte "valutarisk".
Jaså. Spännande.
Citat:
I övrigt är ABB är naturligtvis en halmgubbe för dig. Nästan inga bolag är noterade i flera valutor.
Inte många nej, men tillräckligt för att använda som exempel. Vi kan ta Ericsson istället. Den kostade senast 12,13 USD på Nasdaq, även det inom 1% av sitt svenska pris 100,10 SEK.

Enligt dig så tar man en valutarisk om man köper Ericsson på Nasdaq istället för OMXS.

Men du vågar inte slå vad om det alltså.

Märkligt. Rätt dåligt faktiskt.
Citera
2021-01-05, 19:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja.

Den är även noterad i USD och CHF.

Jaså. Spännande.

Inte många nej, men tillräckligt för att använda som exempel. Vi kan ta Ericsson istället. Den kostade senast 12,13 USD på Nasdaq, även det inom 1% av sitt svenska pris 100,10 SEK.

Enligt dig så tar man en valutarisk om man köper Ericsson på Nasdaq istället för OMXS.

Men du vågar inte slå vad om det alltså.

Märkligt. Rätt dåligt faktiskt.
Noterar att du tystat ditt påstående att Avanza zero har valutarisk. Jag tycker verkligen illa om att du trollar i trådar där nybörjare läser.

Globala fonder har däremot massor med valutarisk, som alla utom cellnoll kan se den på kronan genom att ta någon svensk globalindexfond vilken som helst och lägger på grafen över något globalindex. De matchar inte och fonderna är ungefär -10% back i år som det verkar, SEK har gått upp och USD ner.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-05 kl. 19:07.
Citera
2021-01-05, 19:30
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vi kan ta ett verkligt exempel, det visar exakt samma sak och kan appliceras på TS val av fonder också, så det är viktigt.

31a Dec 2019: Apple stod i $73.41
31a Dec 2020: Apple stod i $132.69
Alltså har den stigit ~80% under året.
Du har däremot inte fått 80% avkastning på ditt investerade kapital
31a Dec 2019: USDSEK stod i 9.365
31a Dec 2020: USDSEK stod i 8.227

Ifall du köpte Apple 2019 så behövde du 687 SEK för att köpa en Appleaktie
När du sedan säljer din Appleaktie i slutet av 2020 så får du 1091 SEK
Dvs din avkastning på dina 687 SEK i början av året är endast ~59%
Apple påverkas såklart inte att du vill ha SEK, men din avkastning påverkas ju.
Ja, men avkastningen i USD respektive SEK hade ju varit exakt densamma om Apple istället hade varit noterat i Sverige i SEK, eller hur?
Citera
2021-01-05, 19:39
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Noterar att du tystat ditt påstående att Avanza zero har valutarisk. Jag tycker verkligen illa om att du trollar i trådar där nybörjare läser.
Du och alla dina alternativa konton är forumets största troll med god marginal.

Ett multinationellt företag med huvudkontor i Schweiz saknar valutarisk säger du. Jomenvisst.
Citat:
Globala fonder har däremot massor med valutarisk, som alla utom cellnoll kan se den på kronan genom att ta någon svensk globalindexfond vilken som helst och lägger på grafen över något globalindex. De matchar inte och fonderna är ungefär -10% back i år som det verkar, SEK har gått upp och USD ner.
Det gäller förstås även OMXS30 som jag visade. Här är graferna igen:

Citat:
SEK:
https://www.bullionstar.com/charts/?fromIndex=^OMXS30&toIndex=SEK&period=YEAR_1&weigh tUnit=g

USD:
https://www.bullionstar.com/charts/?fromIndex=^OMXS30&toIndex=USD&period=YEAR_1&weigh tUnit=g

Men i din värld så gäller kartan före verkligheten, precis som vanligt. Med kartan menar jag dina fantasier.

Förklara vilken valutarisk Adam tar som inte Bertil tar.

Men det kan du inte.
Citera
2021-01-05, 21:48
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ja, men avkastningen i USD respektive SEK hade ju varit exakt densamma om Apple istället hade varit noterat i Sverige i SEK, eller hur?

Nej? Avkastningen i USD är 80% och avkastningen i SEK är 59%. Hade aktien också varit noterad i Sverige hade givetvis svenska Apple stigit mindre för att valutaeffekten redan är inbakat i priset. Skillnaden i USA-apple och Sverige-apple hade berott på USDSEK och hade förändrats allteftersom USDSEK hade förändrats. Det är fortfarande i praktiken en USD-tillgång, fast någon har skött växlingen åt dig.

En amerikan som har dollar och vill ha dollar på slutet har tjänat 80 USD per 100 USD investerat. En svensk som har SEK och vill ha SEK på slutet har tjänat 59 SEK per 100 SEK investerat.

Sen ifall du betalar hyra i USD och enbart handlar prylar som prissätts i USD så jämnar det ju ut sig eftersom du får mer grejer för dina 59 SEK. Detsamma gäller ju för amerikanen, vill han enbart köpa grejer i SEK så får han ju färre SEK för sina 80 USD så då jämnar det ju ut sig.
Citera
2021-01-06, 10:04
Medlem
Tack för bra input!

Jag var i valet och kvalet att sätta in större delen av mitt kapital i globala indexfonder (rådet jag fick baserat på forskning) när SEK stod över 10kr mot dollarn. Efter att läst på lite om valutarisken, i relation till något osäkra marknadsförhållanden pga Corona, valde jag att fortsätta läsa på istället för att investera.

Anledningen var att jag fick en något dålig känsla av att investera så pass mycket i globala indexfonder när dollarn var så pass stark. Med tanke på att SEK nu stärks ca 2kr mot dollarn sen dess, antar jag att jag har ”rea” på globala indexfonder?
Citera
2021-01-06, 10:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du och alla dina alternativa konton är forumets största troll med god marginal.

Ett multinationellt företag med huvudkontor i Schweiz saknar valutarisk säger du. Jomenvisst.

Det gäller förstås även OMXS30 som jag visade. Här är graferna igen:

Men i din värld så gäller kartan före verkligheten, precis som vanligt. Med kartan menar jag dina fantasier.

Förklara vilken valutarisk Adam tar som inte Bertil tar.

Men det kan du inte.
Så har Avanza Zero valutarisk eller inte för en svensk? Enligt deras egen beskrivning har de inte det.

Var ett företag har sitt huvudkontor har ingenting med valuta att göra. Valutarisk uppstår när man växlar valutor.

Adam och Bertil i ditt exempel tar ingen valutarisk. Det har jag redan skrivit 3 gånger. Exemplet har ingenting med valutarisk att göra.
Citera
2021-01-06, 14:42
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Tack för bra input!

Jag var i valet och kvalet att sätta in större delen av mitt kapital i globala indexfonder (rådet jag fick baserat på forskning) när SEK stod över 10kr mot dollarn. Efter att läst på lite om valutarisken, i relation till något osäkra marknadsförhållanden pga Corona, valde jag att fortsätta läsa på istället för att investera.

Anledningen var att jag fick en något dålig känsla av att investera så pass mycket i globala indexfonder när dollarn var så pass stark. Med tanke på att SEK nu stärks ca 2kr mot dollarn sen dess, antar jag att jag har ”rea” på globala indexfonder?

Jag gillar inte att prata om just "rea" när det kommer till investeringar eftersom det antyder att något kommer blir dyrare igen senare, och det vet vi ju inte. Men ja, eftersom dina SEK är mer värda nu än för ett år sedan så kan du ju köpa fler utländska tillgångar för samma mängd SEK jämfört med ett år sedan. Men det betyder ju inte att du automatiskt gör en bra affär eftersom SEK kan komma att fortsätta att stärkas.
Citera
2021-01-09, 13:05
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Nej? Avkastningen i USD är 80% och avkastningen i SEK är 59%.
Ja, men avkastningen hade varit 80% respektive 59% även om Apple varit noterad i SEK.

Det är inte så att svensken hade fått 80%.
Citat:
Hade aktien också varit noterad i Sverige hade givetvis svenska Apple stigit mindre för att valutaeffekten redan är inbakat i priset.
Precis.

Du kommer alltså inte undan valutarisken en bara för att du köper aktier noterade i Sverige.
Citera
2021-01-09, 13:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Så har Avanza Zero valutarisk eller inte för en svensk? Enligt deras egen beskrivning har de inte det.
Du utsätts för samma risk oavsett om du är svensk
Citat:
Var ett företag har sitt huvudkontor har ingenting med valuta att göra. Valutarisk uppstår när man växlar valutor.
Företag gör vinst i en valuta, bland annat. Om du som ägare har vinstkrav i en annan valuta så har valutan ganska mycket med det att göra.
Citat:
Adam och Bertil i ditt exempel tar ingen valutarisk. Det har jag redan skrivit 3 gånger. Exemplet har ingenting med valutarisk att göra.
Så Adam som köper en aktie på NYSE tar alltså ingen valutarisk för att aktien även finns noterad på OMXS?

Så om Apple noteras i Stockholm försvinner valutarisken vid köp av Apple?
Citera
2021-01-09, 14:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du utsätts för samma risk oavsett om du är svensk

Företag gör vinst i en valuta, bland annat. Om du som ägare har vinstkrav i en annan valuta så har valutan ganska mycket med det att göra.

Så Adam som köper en aktie på NYSE tar alltså ingen valutarisk för att aktien även finns noterad på OMXS?

Så om Apple noteras i Stockholm försvinner valutarisken vid köp av Apple?
Öh, nej, om du har din lön och alla dina besparingar i SEK så tar du inte en valutarisk med Avanza zero. Alla andra tar en risk.

Alla företag som säljer i olika länder är beroende av valuta. Men det är inte en valutarisk på samma sätt som att köpa en aktie eller fond i annan valuta. Om SEK går upp så kan t.ex BMW höja priset i Sverige och få ut samma vinst.

Nej, Adam tar ingen direkt valutarisk om han köper i USA eftersom priset är samma på NYSE och på OMX för dubbel-noterade aktierna.

Om apple noteras även i SEK så är den svenska handeln försumbar jämfört med USD-handeln och SEK-handeln blir valutaberoende. Jag tror inte det existerar några sådana exempel i världen så det är krystat.

Alla icke-amerikaner som äger globala indexfonder har förlorat 10% av sitt kapital de senaste månaderna när USD sjunkit. Det kan du lätt se i ett diagram, även på ditt eget innehav. Så jag förstår inte syftet med att du absolut måste vinna den här debatten. Enklare att erkänna att du har fel och börja räkna med valutarisk när du köper dina fonder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in