2021-01-09, 14:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Öh, nej, om du har din lön och alla dina besparingar i SEK så tar du inte en valutarisk med Avanza zero. Alla andra tar en risk.
Så när du visar ett index som mätt i USD gått bättre än mätt i SEK så kan du säga att det ger en valutarisk att investera i detta index, men när jag visar ett index som mätt i USD gått bättre än mätt i SEK så kan man inte hävda det.

Ok.
Citat:
Alla företag som säljer i olika länder är beroende av valuta. Men det är inte en valutarisk på samma sätt som att köpa en aktie eller fond i annan valuta. Om SEK går upp så kan t.ex BMW höja priset i Sverige och få ut samma vinst.
Ja, och priser på aktier justeras eftersom marknaden är effektiv. Mycket effektivare än BMWs försäljning.
Citat:
Nej, Adam tar ingen direkt valutarisk om han köper i USA eftersom priset är samma på NYSE och på OMX för dubbel-noterade aktierna.
Adam och Bertil tar alltså samma valutarisk, oavsett om de köper aktien på NYSE eller på OMXS. Bra, då är vi överens om det.

Vad vi inte är överens om är att du verkar anse att ABB är ett magiskt företag som inte påverkas av valutarisk.

Citat:
Om apple noteras även i SEK så är den svenska handeln försumbar jämfört med USD-handeln och SEK-handeln blir valutaberoende. Jag tror inte det existerar några sådana exempel i världen så det är krystat.

Det är inte ett dugg krystat.

BP är ett annat exempel.

Jag har givit multipla exempel och det är stora företag, inte några obskyra bolag på små listor.

Du kan ta vilka grafer du vill, vilka valutor du vill och vilka tidpunkter du vill. Alla kommer att visa samma sak.

Om jag ger dig 10 index, aktier eller andra instrument presenterat med dess utveckling i USD och i SEK så skulle alla ge samma resultat.

Om du inte visste vilket papper som var vilket så skulle du inte kunna säga vilket som var noterat i Sverige. Om du inte visste vilken valuta ett instrument var noterat i så hade du inte kunnat säga skillnaden. Det beror på att det inte är någon skillnad.

Vi kan ta bitcoin, tex. Är den noterad i någon valuta?
Citat:
Alla icke-amerikaner som äger globala indexfonder har förlorat 10% av sitt kapital de senaste månaderna när USD sjunkit. Det kan du lätt se i ett diagram, även på ditt eget innehav.
Förlorat jämfört med amerikanen.

Än sen?

Det har även de som äger svenska papper gjort, som jag visade.

Risken är alltså densamma.
Citat:
Så jag förstår inte syftet med att du absolut måste vinna den här debatten. Enklare att erkänna att du har fel och börja räkna med valutarisk när du köper dina fonder.
Lustigt att du plötsligt vet vad valutarisk är för något när du inte ens vet vad risk är för något.
Citera
2021-01-09, 14:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Så när du visar ett index som mätt i USD gått bättre än mätt i SEK så kan du säga att det ger en valutarisk att investera i detta index, men när jag visar ett index som mätt i USD gått bättre än mätt i SEK så kan man inte hävda det.

Ok.

Ja, och priser på aktier justeras eftersom marknaden är effektiv. Mycket effektivare än BMWs försäljning.

Adam och Bertil tar alltså samma valutarisk, oavsett om de köper aktien på NYSE eller på OMXS. Bra, då är vi överens om det.

Vad vi inte är överens om är att du verkar anse att ABB är ett magiskt företag som inte påverkas av valutarisk.

Det är inte ett dugg krystat.

BP är ett annat exempel.

Jag har givit multipla exempel och det är stora företag, inte några obskyra bolag på små listor.

Du kan ta vilka grafer du vill, vilka valutor du vill och vilka tidpunkter du vill. Alla kommer att visa samma sak.

Om jag ger dig 10 index, aktier eller andra instrument presenterat med dess utveckling i USD och i SEK så skulle alla ge samma resultat.

Om du inte visste vilket papper som var vilket så skulle du inte kunna säga vilket som var noterat i Sverige. Om du inte visste vilken valuta ett instrument var noterat i så hade du inte kunnat säga skillnaden. Det beror på att det inte är någon skillnad.

Vi kan ta bitcoin, tex. Är den noterad i någon valuta?

Förlorat jämfört med amerikanen.

Än sen?

Det har även de som äger svenska papper gjort, som jag visade.

Risken är alltså densamma.

Lustigt att du plötsligt vet vad valutarisk är för något när du inte ens vet vad risk är för något.
Som sagt, enda förloraren på att du inte fattar ordet Valutarisk och inte räknar med det i samband med dina egna fonder och aktier är att du själv förlorar. Det verkar ju korkat.

Grunna nu på varför Avanza i beskrivningarna över sina olika fonder, som jag länkade till, skriver "valutarisk" på 17st inklusive globalfonder, men inte på Avanza zero.
Citera
2021-01-09, 14:32
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Som sagt, enda förloraren på att du inte fattar ordet Valutarisk och inte räknar med det i samband med dina egna fonder och aktier är att du själv förlorar. Det verkar ju korkat.
Är det ett argument?
Citat:
Grunna nu på varför Avanza i beskrivningarna över sina olika fonder, som jag länkade till, skriver "valutarisk" på 17st inklusive globalfonder, men inte på Avanza zero.
Jag begriper varför.

Det är som vanligt när man argumenterar med dig. Du har aldrig någonsin något vettigt att komma med.
Citera
2021-01-09, 14:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag begriper varför.

Det är som vanligt när man argumenterar med dig. Du har aldrig någonsin något vettigt att komma med.
Varför anser inte Avanza i sin dokumentation att Avanza zero har valutarisk?

Varför varnar Avanza i sin dokumentation för valutarisk i alla sina andra fonder om det inte existerar?
Citera
2021-01-09, 14:55
Medlem
Purovskys avatar
Enda sättet att inte ta en valutarisk är väl att äga en svenskt bolag noterat i kr som varken importerar eller exporterar något och då bara handlar med kr. Har man t.ex. HM så tar man en valutarisk då de tillverkar skräpet i asien och oftast får betalt i dollar.
Citera
2021-01-09, 14:58
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Varför anser inte Avanza i sin dokumentation att Avanza zero har valutarisk?

Varför varnar Avanza i sin dokumentation för valutarisk i alla sina andra fonder om det inte existerar?
Varför beskriver inte Avanza risk så här:

Citat:
Aha inga fakta alls. Jag förstår vad Risk innebär, men jag har egen tankeförmåga till skillnad från fårskocken (du?) och ifrågasätter ofta de värdeord som börsen styrs med av eliten. Och som fårskocken lyder.

Märkligt va?

Avanza skriver det de måste skriva.

Om du hade vetat något om något överhuvudtaget så hade du kunnat föra en debatt. Komma med argument. Beskriva saker tillstånd.

Men du kan aldrig bemöta något, någonsin. Bara ett jävla raljerande.

Du förstår inte ens att vad Avanza skriver inte är ett argument för något.

Tänk om vi hade en matematiker på forumet...

Jag har entydigt visat att man tar samma risk oavsett marknad, och även dina egna källor stödjer det som jag citerade: "Sedan är det förstås så att det finns en inbyggd valutarisk i aktier".

Du blundar helt för den "inbyggda" valutarisken och påstår att den inte existerar.

Det är 100% fel.
Citera
2021-01-09, 15:00
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Enda sättet att inte ta en valutarisk är väl att äga en svenskt bolag noterat i kr som varken importerar eller exporterar något och då bara handlar med kr. Har man t.ex. HM så tar man en valutarisk då de tillverkar skräpet i asien och oftast får betalt i dollar.
Precis.

En ekologisk bondgård som gödslar med sin egen skit och bara säljer på den lokala marknaden.
Citera
2021-01-09, 15:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Varför beskriver inte Avanza risk så här:

Märkligt va?

Avanza skriver det de måste skriva.

Om du hade vetat något om något överhuvudtaget så hade du kunnat föra en debatt. Komma med argument. Beskriva saker tillstånd.

Men du kan aldrig bemöta något, någonsin. Bara ett jävla raljerande.

Du förstår inte ens att vad Avanza skriver inte är ett argument för något.

Tänk om vi hade en matematiker på forumet...

Jag har entydigt visat att man tar samma risk oavsett marknad, och även dina egna källor stödjer det som jag citerade: "Sedan är det förstås så att det finns en inbyggd valutarisk i aktier".

Du blundar helt för den "inbyggda" valutarisken och påstår att den inte existerar.

Det är 100% fel.
Du anser att det inte existerar valutarisk. I Avanzas egen dokumentation för sina fonder, under kapitlet Risk, skrivs att 13 fonder har valutarisk (exakt det ordet). "Men de skriver vad de måste skriva".

Så har fonderna valutarisk eller inte?
Citera
2021-01-09, 15:18
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Du anser att det inte existerar valutarisk.
Eh, nej. Jag anser att det finns en betydande valutarisk.

Det är du som anser att det inte existerar någon valutarisk. Låt mig citera dig igen, ditt minne verkar kort:

Citat:
Avanza zero investerar enbart i SEK och för en svensk som köper avanza zero finns noll valutarisk.

Det är som sagt 100% fel, även om Avanza inte nämner valutarisk för AZ.

Citat:
Så har fonderna valutarisk eller inte?
Alla aktier och alla fonder har valutarisk.

Det blir jättelustiga effekter av dina "argument".

Vad händer tex om ABB tycker det räcker med NYSE och avnoterar sig från OMXS?

Enligt dig så skapas det helt plötsligt en valutarisk som inte fanns innan.
Citera
2021-01-09, 16:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Eh, nej. Jag anser att det finns en betydande valutarisk.

Det är du som anser att det inte existerar någon valutarisk. Låt mig citera dig igen, ditt minne verkar kort:

Det är som sagt 100% fel, även om Avanza inte nämner valutarisk för AZ.

Alla aktier och alla fonder har valutarisk.

Det blir jättelustiga effekter av dina "argument".

Vad händer tex om ABB tycker det räcker med NYSE och avnoterar sig från OMXS?

Enligt dig så skapas det helt plötsligt en valutarisk som inte fanns innan.
Så du accepterar att dina egna svenska Globala indexfonder sjunkit 10% extra i år eftersom USD sjunkit 20% mot SEK som du satte in? Kallas Valutarisk, och var exakt det jag tipsade om i tråden innan du kom in och trollade.
Citera
2021-01-09, 16:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Att HM tjänar eller förlorar om USD går upp eller ner är Valutarisk för HM, och vägs in när man värderar HM, och syns i deras vinst. Men att köpa HM innebär inte en valutarisk för dig som svensk köpare. Valutarisken finns bara om du köper en aktie i annan valuta än SEK. Valutarisker uppstår vid växling av valuta, ingenting annat. Och om du har SEK och köper i SEK så växlar du ingenting och tar ingen risk, t.ex om du köper Avanza zero som enbart investerar i SEK. Alla global-fonder har däremot en valutarisk.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-09 kl. 16:14.
Citera
2021-01-09, 16:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Så du accepterar att dina egna svenska Globala indexfonder sjunkit 10% extra i år eftersom USD sjunkit 20% mot SEK som du satte in? Kallas Valutarisk, och var exakt det jag tipsade om i tråden innan du kom in och trollade.
Du har ingen aning om vad valutarisk är för något.

Men det hindrar dig inte från att raljera:

Citat:
Att HM tjänar eller förlorar om USD går upp eller ner är Valutarisk för HM, och vägs in när man värderar HM, och syns i deras vinst. Men HM innebär inte en valutarisk för dig som svensk köpare av HM eller fonder som äger HM. Valutarisken finns bara om du köper en aktie i annan valuta än SEK. Valutarisker uppstår vid växling av valuta, ingenting annat. Och om du har SEK och köper i SEK så växlar du ingenting och tar ingen risk, t.ex om du köper Avanza zero som enbart investerar i SEK.
Sluta.

Bara sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in