Citat:
Så när du visar ett index som mätt i USD gått bättre än mätt i SEK så kan du säga att det ger en valutarisk att investera i detta index, men när jag visar ett index som mätt i USD gått bättre än mätt i SEK så kan man inte hävda det. Ok.
Citat:
Ja, och priser på aktier justeras eftersom marknaden är effektiv. Mycket effektivare än BMWs försäljning.
Alla företag som säljer i olika länder är beroende av valuta. Men det är inte en valutarisk på samma sätt som att köpa en aktie eller fond i annan valuta. Om SEK går upp så kan t.ex BMW höja priset i Sverige och få ut samma vinst.
Citat:
Adam och Bertil tar alltså samma valutarisk, oavsett om de köper aktien på NYSE eller på OMXS. Bra, då är vi överens om det.
Nej, Adam tar ingen direkt valutarisk om han köper i USA eftersom priset är samma på NYSE och på OMX för dubbel-noterade aktierna.
Vad vi inte är överens om är att du verkar anse att ABB är ett magiskt företag som inte påverkas av valutarisk.
Citat:
Om apple noteras även i SEK så är den svenska handeln försumbar jämfört med USD-handeln och SEK-handeln blir valutaberoende. Jag tror inte det existerar några sådana exempel i världen så det är krystat.
Det är inte ett dugg krystat.
BP är ett annat exempel.
Jag har givit multipla exempel och det är stora företag, inte några obskyra bolag på små listor.
Du kan ta vilka grafer du vill, vilka valutor du vill och vilka tidpunkter du vill. Alla kommer att visa samma sak.
Om jag ger dig 10 index, aktier eller andra instrument presenterat med dess utveckling i USD och i SEK så skulle alla ge samma resultat.
Om du inte visste vilket papper som var vilket så skulle du inte kunna säga vilket som var noterat i Sverige. Om du inte visste vilken valuta ett instrument var noterat i så hade du inte kunnat säga skillnaden. Det beror på att det inte är någon skillnad.
Vi kan ta bitcoin, tex. Är den noterad i någon valuta?
Citat:
Förlorat jämfört med amerikanen.
Alla icke-amerikaner som äger globala indexfonder har förlorat 10% av sitt kapital de senaste månaderna när USD sjunkit. Det kan du lätt se i ett diagram, även på ditt eget innehav.
Än sen?
Det har även de som äger svenska papper gjort, som jag visade.
Risken är alltså densamma.
Citat:
Lustigt att du plötsligt vet vad valutarisk är för något när du inte ens vet vad risk är för något.
Så jag förstår inte syftet med att du absolut måste vinna den här debatten. Enklare att erkänna att du har fel och börja räkna med valutarisk när du köper dina fonder.