2021-01-04, 21:10
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Fast det är en annan fråga. Vi diskuterar t.ex en USA-fond som köps i Sverige.
Hur är det en annan fråga?

Företag som inte är noterade i olika valutor är inte fundamentalt skilda från företag som är det, och företag som noterar sig på en andra, eller tredje, börser i världen blir inte magiska helt plötsligt utan deras värdering förblir densamma.

Hade Apple även varit noterad i Sverige hade man tjänat (eller förlorat) exakt samma summa oavsett om man köpt Apple i dollars eller i SEK.

Om Bosses bildoktor noterar sig i Sverige och i USA så spelar det ingen roll vilken aktie man köper.

Det kan inte vara på annat vis, för om värderingarna började skilja sig åt med ex valutasvängningar öppnar sig enorma riskfria arbitragemöjligheter då man kan sälja sina aktier där de är dyra och köpa tillbaka dem där de är billiga. Om och om igen.

Det är jättelätt att konstruera tankeexperiment runt olika noteringar och se att valutan inte spelar någon roll.
Citat:
Nästan alla fonder är beroende av valutakurs.
Ja, men det betyder ingenting.

Man kan hävda, som vissa gör, att "om dollarn går ner så förlorar man på det jämfört med om den inte hade gått ner" eller liknande, men det är inte särskilt meningsfullt. "Om inte om fanns". Jaha.
Citat:
Finns ett pyttelitet antal US-fonder som är valutasäkrade. De kostar naturligtvis mer i avgift eftersom det kostar att valutasäkra något, så de är ganska meningslösa.
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/12/12/valutasakrad-usa-fond.html
Precis. Att köpa en försäkring, vilket det är, för att hedga kostar inte bara en avgift, man förlorar även om det går åt motsatta hållet man hedgar mot. Du minns kanske vad du själv skrev om att hedga?
Citera
2021-01-05, 09:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Hur är det en annan fråga?

Företag som inte är noterade i olika valutor är inte fundamentalt skilda från företag som är det, och företag som noterar sig på en andra, eller tredje, börser i världen blir inte magiska helt plötsligt utan deras värdering förblir densamma.

Hade Apple även varit noterad i Sverige hade man tjänat (eller förlorat) exakt samma summa oavsett om man köpt Apple i dollars eller i SEK.

Om Bosses bildoktor noterar sig i Sverige och i USA så spelar det ingen roll vilken aktie man köper.

Det kan inte vara på annat vis, för om värderingarna började skilja sig åt med ex valutasvängningar öppnar sig enorma riskfria arbitragemöjligheter då man kan sälja sina aktier där de är dyra och köpa tillbaka dem där de är billiga. Om och om igen.

Det är jättelätt att konstruera tankeexperiment runt olika noteringar och se att valutan inte spelar någon roll.

Ja, men det betyder ingenting.

Man kan hävda, som vissa gör, att "om dollarn går ner så förlorar man på det jämfört med om den inte hade gått ner" eller liknande, men det är inte särskilt meningsfullt. "Om inte om fanns". Jaha.

Precis. Att köpa en försäkring, vilket det är, för att hedga kostar inte bara en avgift, man förlorar även om det går åt motsatta hållet man hedgar mot. Du minns kanske vad du själv skrev om att hedga?
Antingen missförstår jag vad du talar om, eller så går det inte upp för dig. När en svensk sätter in 100 SEK i AMF Global så köper de 50% USA-aktier för det beloppet. Förra året fick de $10 i Apple, i år får de $8. Är det ett problem tror du?

Här är AMF Global utveckling:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1887/amf-aktiefond-global

Klicka sedan ner menyn "vanliga jämförelser" och välj DJ World Index.

Kan du se något som hänt sedan ungefär 1 november?...
Citera
2021-01-05, 15:11
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Antingen missförstår jag vad du talar om, eller så går det inte upp för dig. När en svensk sätter in 100 SEK i AMF Global så köper de 50% USA-aktier för det beloppet. Förra året fick de $10 i Apple, i år får de $8. Är det ett problem tror du?
Problem och problem. Förra året kostade Apple 75 USD, nu kostar Apple 129 USD. Är det ett problem tror du? Det är ungefär samma fråga. Det är skillnad mellan nominella och reala värden och börsens värdering är inte frikopplad från valutan. Apple hade helt enkelt inte kostat 129 mätt i USD om dollarn hade varit värderad annorlunda. Det inses enkelt och kan tydligt ses genom att titta på dubbelnoterade aktier, som jag gav exempel på.
Citat:
Här är AMF Global utveckling:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1887/amf-aktiefond-global

Klicka sedan ner menyn "vanliga jämförelser" och välj DJ World Index.

Kan du se något som hänt sedan ungefär 1 november?...
Ja, båda graferna är samma index, mätt i olika valutor. Liksom graferna jag postade för ABB är samma aktie, mätt i olika valutor. Om du mäter i nån tredje valuta får du en annan graf. Trots det är värderingen exakt densamma.

Titta på grafen för OMXS30. Du ser samma fenomen som du ser för globalindex, det har gått bättre mätt i USD:

SEK:
https://www.bullionstar.com/charts/?fromIndex=^OMXS30&toIndex=SEK&period=YEAR_1&weigh tUnit=g

USD:
https://www.bullionstar.com/charts/?fromIndex=^OMXS30&toIndex=USD&period=YEAR_1&weigh tUnit=g

Trots det så säger du inte att det finns en valutarisk när man köper Avanza Zero.

Men valutarisken är densamma, som du ser.
Citera
2021-01-05, 15:59
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Problem och problem. Förra året kostade Apple 75 USD, nu kostar Apple 129 USD. Är det ett problem tror du? Det är ungefär samma fråga. Det är skillnad mellan nominella och reala värden och börsens värdering är inte frikopplad från valutan. Apple hade helt enkelt inte kostat 129 mätt i USD om dollarn hade varit värderad annorlunda. Det inses enkelt och kan tydligt ses genom att titta på dubbelnoterade aktier, som jag gav exempel på.

Ja, båda graferna är samma index, mätt i olika valutor. Liksom graferna jag postade för ABB är samma aktie, mätt i olika valutor. Om du mäter i nån tredje valuta får du en annan graf. Trots det är värderingen exakt densamma.

Titta på grafen för OMXS30. Du ser samma fenomen som du ser för globalindex, det har gått bättre mätt i USD:

SEK:
https://www.bullionstar.com/charts/?fromIndex=^OMXS30&toIndex=SEK&period=YEAR_1&weigh tUnit=g

USD:
https://www.bullionstar.com/charts/?fromIndex=^OMXS30&toIndex=USD&period=YEAR_1&weigh tUnit=g

Trots det så säger du inte att det finns en valutarisk när man köper Avanza Zero.

Det är klart att du har valutarisk ifall ni investerar i en valuta som du inte konsumerar i. Ifall USDSEK står i 10,00 och du köper en amerikansk aktie som kostar $100, så behöver du investera 1000 SEK för att köpa aktien. Om aktien ett år senare fortfarande kostar $100 men USDSEK står i 8,00 kommer du ha gjort en förlust på ditt kapital trots att aktiens utveckling har varit +/- 0. Eftersom du fortfarande kommer få $100 när du säljer aktien men bara 800 SEK när du växlar tillbaka. Du har alltså investerat 1000 SEK men fått tillbaka 800 SEK trots att aktien har stått helt still.

Om du investerar i en tillgång som inte handlas i valutan du vill ha "på slutet" (förslagsvis SEK eftersom det är det man betalar sin hyra och det mesta annat med i Sverige) så får du ju automatiskt en kort position i den valutan eftersom du kommer behöva köpa tillbaka SEK i framtiden för pengarna du får när du säljer tillgången i den andra valutan.

Så utvecklingen på din aktie påverkas såklart inte av värdet på SEK (förutom indirekta effekter som kan påverka deras import/export etc) men dina investerade pengar påverkar ju i allra högsta grad i fall du investerar i tillgångar i utländsk valuta.
Citera
2021-01-05, 17:08
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det är klart att du har valutarisk ifall ni investerar i en valuta som du inte konsumerar i. Ifall USDSEK står i 10,00 och du köper en amerikansk aktie som kostar $100, så behöver du investera 1000 SEK för att köpa aktien. Om aktien ett år senare fortfarande kostar $100 men USDSEK står i 8,00 kommer du ha gjort en förlust på ditt kapital trots att aktiens utveckling har varit +/- 0. Eftersom du fortfarande kommer få $100 när du säljer aktien men bara 800 SEK när du växlar tillbaka. Du har alltså investerat 1000 SEK men fått tillbaka 800 SEK trots att aktien har stått helt still.
Ja, det är riktigt. Men den risken försvinner inte, eller ens minskar, för att du köper något noterat i SEK.

Du säger många "om", men det är rena hypotetiska exempel som aldrig förekommer och kan inte förekomma. Du kan välja att mäta en aktie i vilken valuta du vill. Att aktien är noterad i en viss valuta betyder inte något för dess reala värde. Hade din aktie för 100 USD istället varit noterad i SEK hade den gått ner till 800 SEK och du hade inte vunnit något på det.

Och det bevisas entydigt av alla dubbelnoterade aktier så jag förstår inte hur det kan vara en debatt.

Sen kan det förstås kännas retligt att man upplever att en amerikan har förlorat mindre än vad man själv har gjort, och den känslan hade kanske inte uppstått om man köpt en aktie noterad i SEK. Men räknar man på det så ser man att amerikanaren hade haft samma fördel även då.
Citat:
Om du investerar i en tillgång som inte handlas i valutan du vill ha "på slutet" (förslagsvis SEK eftersom det är det man betalar sin hyra och det mesta annat med i Sverige) så får du ju automatiskt en kort position i den valutan eftersom du kommer behöva köpa tillbaka SEK i framtiden för pengarna du får när du säljer tillgången i den andra valutan.
Men den kombinerade utvecklingen aktie+valuta gäller oavsett vad tillgången är noterad i, även om den är noterad i SEK, vilket du trots allt vet:

Citat:
Så utvecklingen på din aktie påverkas såklart inte av värdet på SEK (förutom indirekta effekter som kan påverka deras import/export etc)

Dessa "indirekta" effekter är i allra högsta grad direkta för i princip samtliga börsnoterade företag.

Citat:
men dina investerade pengar påverkar ju i allra högsta grad i fall du investerar i tillgångar i utländsk valuta.
Inte särskilt.

Som sagt, detta bevisas entydigt av att din utveckling i SEK är exakt densamma (*) oavsett om du köper ABB (Eller Ericsson, eller Astrazeneca eller vilken dubbelnoterad aktie som helst) noterad i USD eller i SEK.

Om du köper ABB noterad i USA för 1000 kronor växlade till 100 USD och ABB noterad i Sverige för 1000 kronor så kommer dina 2 ABB-aktier att vara värda lika mycket även efter ett år och även om dollarn har sjunkit till 8 SEK. De kommer att vara värda lika mycket oavsett när du mäter eller i vilken valuta. Så ditt exempel ovan att aktien noterad i en annan valuta skulle ge dig mindre pengar stämmer inte.

Ja, mindre pengar än en amerikan som konsumerar i USA, men risken gäller oavsett marknad och oavsett notering. Valutarisken tas redan vid innehavet av valutan och gäller även vid köp av allt noterat i egna valutan.

Om hela OMXS30 istället var noterad i dollar så skulle din utveckling i SEK vara exakt samma som den är idag. Det borde inses av allt jag skrivit och syns i graferna jag postade ovan. Grafen för OMXS30 visad i dollar växlad till SEK blir, ja, OMXS30 i SEK.

Med andra ord: Att tro att man undviker valutarisk för att man investerar på Stockholmsbörsen är att tro fel.

(*) bortsett från avgifter och sånt såklart.
Citera
2021-01-05, 17:14
Medlem
Om man på något sätt kanske vill dra fördel av att dollarns värde kan minska närmsta året och kronan starkas, hur kan man teoretiskt gå tillväga? Är det att investera mer i Kina och Sverigefonder, och vikta bort från globalfonder mer mycket amerikanska bolag?
Citera
2021-01-05, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Om man på något sätt kanske vill dra fördel av att dollarns värde kan minska närmsta året och kronan starkas, hur kan man teoretiskt gå tillväga? Är det att investera mer i Kina och Sverigefonder, och vikta bort från globalfonder mer mycket amerikanska bolag?

Grejen är att det är helt poänglöst att spekulera i valutor, faller dollarn så blir amerikansk export dopad istället dito motsatta för svensk industri. Finns givetvis som alltid ett fåtal extremt skickliga investerare som kan göra mikroanalyser av denna kaliber, men mycket tveksam till att de huserar här på Flashback.

Diversifiera dig i olika länder, försök inte tajma marknaden och ha några procent råvaror (guld förslagsvis) är mitt förslag.
Citera
2021-01-05, 18:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

SEK:

USD:

Visa gärna någon graf eller någon artikel som styrker ditt påstående att en börs i världen per automatik går upp om dess valuta går ner. Dvs att det inte existerar en valutarisk.

SEK har gått upp 20% mot USD sedan 1 januari 2020. Länka till en graf som visar att Stockholmsbörsen gått ner motsvarande 20%.

ABBs börskurs måste vara identiskt i alla länder oavsett valuta, det är ingen affärsman som accepterar 1 kr lägre värde pga valutan. Men valutan i sig ändrar inte kursen, det gör vinsten och framtidsutsikten.

Avanza zero investerar enbart i SEK och för en svensk som köper avanza zero finns noll valutarisk. Du verkar inte förstå order valutarisk, och dina inlägg blir därför nonsen. Prova att läsa t.ex här, den första artikel jag googlade fram:
https://capital.com/sv/valutarisk-definition
Citera
2021-01-05, 18:19
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Visa gärna någon graf eller någon artikel som styrker ditt påstående att en börs i världen per automatik går upp om dess valuta går ner. Dvs att det inte existerar en valutarisk.
Gjorde jag inte det?

Vad är det du inte begrep?
Citat:
SEK har gått upp 20% mot USD sedan 1 januari 2020. Länka till en graf som visar att Stockholmsbörsen gått ner motsvarande 20%.

Det är förstås inte ett vacuum. Tror du att börsen verkar i ett vacuum?

Citat:
Avanza zero investerar enbart i SEK och för en svensk som köper avanza zero finns noll valutarisk. Du verkar inte förstå order valutarisk, och dina inlägg blir därför nonsen.
Vem av oss som begriper saker är klarlagt sedan länge.

Du har tydligen inte förstått något av det jag har skrivit varken nu eller någon annan gång.

Svaren är också alltid goddag yxskaft.
Citat:
Prova att läsa t.ex här, den första artikel jag googlade fram:
https://capital.com/sv/valutarisk-definition
Var det inte du som avfärdade alla länkar med att du tänker själv och alla andra är får?

Men ok. Jag ska göra det lätt för dig:

Adam köper en ABB på NYSE. Den kostade senast 28,95 USD, ca 237 kronor.

Bertil köper istället en ABB noterad i Stockholm, senast 234,70.

Det skiljer alltså ca 1% mellan aktierna.

Enligt dig tar Adam en valutarisk medan Bertil tar 0 valutarisk.

Om vi återkommer om ett tag, när du vill, så slår jag vad om att skillnaden mellan Adam och Bertils investering kommer att fortsätta vara ytterst liten, runt 1%.

Vad vill du slå vad om?
Citera
2021-01-05, 18:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Gjorde jag inte det?

Vad är det du inte begrep?

Det är förstås inte ett vacuum. Tror du att börsen verkar i ett vacuum?

Vem av oss som begriper saker är klarlagt sedan länge.

Du har tydligen inte förstått något av det jag har skrivit varken nu eller någon annan gång.

Svaren är också alltid goddag yxskaft.

Var det inte du som avfärdade alla länkar med att du tänker själv och alla andra är får?

Men ok. Jag ska göra det lätt för dig:

Adam köper en ABB på NYSE. Den kostade senast 28,95 USD, ca 237 kronor.

Bertil köper istället en ABB noterad i Stockholm, senast 234,70.

Det skiljer alltså ca 1% mellan aktierna.

Enligt dig tar Adam en valutarisk medan Bertil tar 0 valutarisk.

Om vi återkommer om ett tag, när du vill, så slår jag vad om att skillnaden mellan Adam och Bertils investering kommer att fortsätta vara ytterst liten, runt 1%.

Vad vill du slå vad om?
Jag förstår, du kan inte länka till något som styrker det du säger. Inte ens varför svenska börsen går upp samtidigt som SEK går upp, vilket motsäger allt du hittat på.

Ditt exempel är exakt vad jag skrev. Självklart kommer ABB på öret att ha samma värde i alla länder i alla valutor som aktien är noterad i. En aktiebörs är ju själva urtypen för en fri och fungerande marknad och man köper där det är billigast. Men det exemplet har ingenting med valutarisk att göra. Det finns ingen valutarisk i ABB för en svensk, den är noterat i SEK. Hade den varit noterad i CHF enbart hade valutarisken varit enorm. Men det är inte valutan i sig som pushar upp eller ner ABB, det är hur ABB går.

Jag ber om ursäkt till TS för att det finns troll här på FB som t.ex försöker påstå att det inte existerar valutarisk. Men du kan googla på det för säkerhet skull. Själv "tjänade" jag 20% extra under året 2020 eftersom jag bara hade svenska aktier och SEK gick upp 20%. De som istället ägde globala indexfonder förlorade på samma sätt 10-20%. Min förtjänst existerar bara om jag köper i någon annan valuta naturligtvis, medans globalfondens ägare redan fått ta förlusten (som en minskad uppgång). Jag kommer så småningom att gå in på börsen i Tyskland, och då har jag 20% mer att handla för än 2019. Bra för mig, jag gjorde en korrekt bedömning av valutarisken för SEK.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-05 kl. 18:33.
Citera
2021-01-05, 18:39
Medlem
CelenoIIs avatar
Sluta ändra dina inlägg efter att du har fått svar. Jag förstår att du försöker städa dina dumheter men det hjälper inte.

Citat:
Jag förstår, du kan inte länka till något som styrker det du säger. Inte ens varför svenska börsen går upp samtidigt som SEK går upp, vilket motsäger allt du hittat på.
Nej det motsäger inte det jag säger men du har såklart inte begripit.

Allt jag har skrivit har varit konsekvent och backar jag och kollar vad jag har skrivit så är det inget jag behöver ändra. Till skillnad från dig uppenbarligen.
Citat:
Ditt exempel är exakt vad jag skrev. Självklart kommer ABB på öret att ha samma värde i alla länder i alla valutor som aktien är noterad i.
Nej du skrev motsatsen. Jag citerar:

"för en svensk som köper avanza zero finns noll valutarisk".

ABB ingår i Avanza Zero.

Du hävdar att Adam tar en valutarisk men inte Bertil.

Du får gärna ändra dig.
Citat:
En aktiebörs är ju själva urtypen för en fri och fungerande marknad och man köper där det är billigast. Men det exemplet har ingenting med valutarisk att göra. Och det är inte valutan i sig som pushar upp eller ner ABB, det är hur ABB går.
Herregud.

Så om det inte spelar någon roll vilken valuta man köper ABB i, vad är det för risk man tar menar du?

Skulle vi slå vad eller inte?
Citera
2021-01-05, 18:42
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ja, det är riktigt. Men den risken försvinner inte, eller ens minskar, för att du köper något noterat i SEK.

Du säger många "om", men det är rena hypotetiska exempel som aldrig förekommer och kan inte förekomma. Du kan välja att mäta en aktie i vilken valuta du vill. Att aktien är noterad i en viss valuta betyder inte något för dess reala värde. Hade din aktie för 100 USD istället varit noterad i SEK hade den gått ner till 800 SEK och du hade inte vunnit något på det.

Det klart att dessa händelser förekommer hela tiden, och TS har helt rätt i att överväga det. Man måste ju förstå riskerna i det man investerar. Vi kan ta ett verkligt exempel, det visar exakt samma sak och kan appliceras på TS val av fonder också, så det är viktigt.

31a Dec 2019: Apple stod i $73.41
31a Dec 2020: Apple stod i $132.69
Alltså har den stigit ~80% under året.
Du har däremot inte fått 80% avkastning på ditt investerade kapital
31a Dec 2019: USDSEK stod i 9.365
31a Dec 2020: USDSEK stod i 8.227

Ifall du köpte Apple 2019 så behövde du 687 SEK för att köpa en Appleaktie
När du sedan säljer din Appleaktie i slutet av 2020 så får du 1091 SEK
Dvs din avkastning på dina 687 SEK i början av året är endast ~59%
Apple påverkas såklart inte att du vill ha SEK, men din avkastning påverkas ju.

Dvs ifall du investerade i en amerikansk tillgång som steg 80% eller en svensk tillgång som steg 80% så kommer du inte ha fått samma avkastning i SEK.

Citat:
Hade din aktie för 100 USD istället varit noterad i SEK hade den gått ner till 800 SEK och du hade inte vunnit något på det.
Ja, på grund av valutaeffekten.

Citat:
Sen kan det förstås kännas retligt att man upplever att en amerikan har förlorat mindre än vad man själv har gjort, och den känslan hade kanske inte uppstått om man köpt en aktie noterad i SEK. Men räknar man på det så ser man att amerikanaren hade haft samma fördel även då.

Nej det spelar ingen roll hur det känns. TS får in SEK på lönekontot, och TS kommer betala sin hyra i SEK. Alltså är avkastningen i SEK det som är relevant för TS. Att aktien är dubbelnoterad spelar ingen roll, ifall valutaeffekten är inbakad i aktiepriset eller ifall du måste göra växlingen på egen hand har ingen påverkan på din avkastning. Om Apple också hade prisats i SEK hade givetvis priset påverkas av en stigande krona så din avkastning hade varit identisk som om du själv gjort valutaväxlingarna.

Citat:
Som sagt, detta bevisas entydigt av att din utveckling i SEK är exakt densamma (*) oavsett om du köper ABB (Eller Ericsson, eller Astrazeneca eller vilken dubbelnoterad aktie som helst) noterad i USD eller i SEK.

Om du köper ABB noterad i USA för 1000 kronor växlade till 100 USD och ABB noterad i Sverige för 1000 kronor så kommer dina 2 ABB-aktier att vara värda lika mycket även efter ett år och även om dollarn har sjunkit till 8 SEK. De kommer att vara värda lika mycket oavsett när du mäter eller i vilken valuta. Så ditt exempel ovan att aktien noterad i en annan valuta skulle ge dig mindre pengar stämmer inte.

Exakt, det är just valutaeffekten som gör att ABB i USA inte kommer följa ABB i Sverige identiskt (ifall SEK stiger kommer givetvis ABB i USA behöva stiga mer för att kompensera). Men det spelar ingen roll ifall du bakar in valutaförändringarna i priset eller om du gör det på egen hand.

Citat:
Ja, mindre pengar än en amerikan som konsumerar i USA, men risken gäller oavsett marknad och oavsett notering. Valutarisken tas redan vid innehavet av valutan och gäller även vid köp av allt noterat i egna valutan.

Korrekt, en amerikan har kassaflöden i USD (han får lön i USD, och betalar hyra i USD), därför har han inte valutarisk om han investerar i en USD-tillgång. En svensk har kassaflöden i SEK (han får lön i SEK och betalar hyra i SEK). Ifall han måste växla ifrån sig SEK (direkt eller indirekt via dubbelnotering) så kommer han förr eller senare behöva växla tillbaka till SEK. Under den perioden kan USDSEK förändra sig, och det kommer påverkar hur mycket SEK han har på slutet.

Det enklaste sättet att tänka är väl bra tänka på vad som händer ifall du stoppar in pengar på ett sparkonto (helt utan avkastning) i SEK och ett sparkonto i USD. Ifall du tar din lön och stoppar in 1000 SEK på ett sparkonto i SEK och 1000 SEK in på ett sparkonto i USD (dvs du kommer får 1000*USDSEK-kursen). Ett år senare kommer du fortfarande ha 1000 SEK på ditt konto i SEK när du så växla tillbaka pengarna till SEK från ditt USDkonto kommer du ha 1000*USDSEK-kursen vid det tillfället.

Hur SEK kommer utvecklas i framtiden är såklart inget TS kan veta på förhand, men det är givetvis bra att vara medveten om det och förstå konceptet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in