2021-01-04, 23:26
Medlem
OdCaBos avatar
På Söder brukar skolungarna få lära sig det iallafall, men det är väl mer lokalhistoria. Utflykter till amfiteatern och kvarteret "Ryska smällen" osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Är född på 1960-talet och har känt till detta sedan runt 1990. Då och då ser jag artiklar om ämnet genom åren. Att det inte tagits upp i skolan är att det inte är någon särskild händelse, ingen omkom. Det sovjetiska flyget var av så dålig kvalite att de irrade omkring hela södra Finland och formationen på ett par hundra flygplan splittrades upp. De ville varna Finland att fortsätta samarbetet med Tyskland. Piloterna vill ju hemskt gärna utföra sitt spännande uppdrag och släppa av bagaget - någonstans. Några plan gick vilse över Sverige, tyvärr.

Det där är ju omdiskuterat. Kan piloterna verkligen ha tagit sig över hela Östersjön "av misstag"? Bombat det fullt upplysta Stockholm när de förväntade sig ett nedsläckt Åbo?
Citera
2021-01-04, 23:38
Medlem
Knucklehugss avatar
Ett under att ingen förolyckades av dessa bomber, samma kan man väl säga om de sju Tyska V1 raketerna som nådde Sverige.
Citera
2021-01-05, 00:25
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Före dess hade Sovjetunionen bombat Kallaxön (i närheten av F21) https://sv.wikipedia.org/wiki/Kallax%C3%B6n
samt Pajala https://sv.wikipedia.org/wiki/Bombningen_av_Pajala_1940

Den första bombningen påskyndade sannolikt den snabba utvecklingen av flygflottiljer och flygbaser. Bland annat byggdes Kavaheden utanför Gällivare och Kalixfors utanför Kiruna för att nämna två som också kom att bli trafikflygplatser där den förstnämnda fortfarande är i drift och den senare militärt övningsfält (infanteriet).
Citera
2021-01-05, 01:22
Medlem
IceEyess avatar
Även Malmö och Lund blev utsatta för bombangrepp, fast av Storbritannien.
Citera
2021-01-05, 02:08
Bannlyst
Fega Sverige vek sig som vanligt och frigav spionen, som satt på livstid för högförräderi.
Citera
2021-01-05, 02:11
Medlem
Kan som som svensk anse det oförlåtligt, men om vi kan få fri visumfrihet till delar som Kaliningrad, Moskva och Sibirien så står vi i ett helt förlåtligt läge. Annars får vi slå tre slag tillbaka, och varje täff skulle träffa och skada.

De kan inte ens slå tillbaka.

Skulle gärna bosätta mig i Sibirien med ett extrapass för Ryssland.
Citera
2021-01-05, 02:34
Medlem
Bomben i Strängnäs landade utanför regementet (P10). så de var inte så träffsäkra... eller så var det kanske menat som en varning och de ville inte ta livet av folk. Har för mig det finns en skylt där den landade. Skriver landade och inte briserade för jag är osäker på om den ens var apterad eller bara släpptes. Minns inte storyn korrekt. Fick det berättat för mig som barn.
Citera
2021-01-05, 03:25
Medlem
Sverige har varit helt indoktrinerat av Sovjet under hela efterkrigstiden. I skolan på 1960 och 1970-talet hade vi till exempel en lärare, en flykting från Estland. Men i skolböckerna fanns inte en enda rad om Estland, Lettland och Litauen, mer än att Sverige under stormaktstiden ägt Livland och Kurland.

En yngre kompis berättade att han på en karta sett att ortsnamnen på andra sidan Östersjön inte var ryska, och trodde i många år att de var namngivna av sedan länge utdöda folkslag.

Inte ens svenskar som jobbar och bor i Estland vet att Talllinn bombades sönder som civilt mål av ryssarna. Narva var en pärla som totalförstördes. Bombningarna av Tallinn erkände inte ryssarna förrän 1995, trots att folk mycket väl kände igen flygplanen då det skedde. Bombningarna av Sverige var en varning, och är kända av historieintresserade.

Från Ryssland har det aldrig kommit annat än lögner.

Off topic, men en annan intressant detalj är att Sverige under stormaktstiden deporterade alla zigenare i Sverige till Finland och Estland. Dessutom idkades under den tiden slavhandel med alla de baltiska folken. Det fanns till exempel en slavmarknad i Valga. Källa: Historiedagarna i Tallinn i Axess-tv.
Citera
2021-01-05, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Fega Sverige vek sig som vanligt och frigav spionen, som satt på livstid för högförräderi.

Han satt inte för högförräderi (Kan bara begås mot egen stat - Sidorenko var ej svensk medborgare) utan för spioneri och inte på livstid (12år). Troligen hade man redan tidigare beslutat att benåda honom innan bombningen. Dessutom benådades en engelsk spion samtidigt som Sidorenko. Dock kan ju ryssarna ha bombat Sverige för att pressa Sverige utan att veta att Regeringen tänkte benåda honom.

Det råder dock ingen tvekan om att Sverige svängde under WWII beroende på krigslyckan. Och det var och rätt att göra så. Då Svenska folkets vilja var att hålla sig utanför kriget utom möjligen vid Finska Vinterkriget. I början av kriget benådades och straffades tyska spioner mildare. Och allierade spioner hårdare. Det vände i "slutet" av kriget. Då straffades tyskar hårdare och allierade mildare samt benådades oftare. Så jag skulle inte säga att det var som vanligt utan regeringen tog beslutet ut i från att man ville inte vara ovänner med de som skulle vinna WWII.

Man ska dock komma i håg att ryskt långdistansbombflyg var ganska uselt under WWII. Det är inte helt omöjligt att de flög fel. Det hände ju även det allierade bombflyget.
Citera
2021-01-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är inte helt omöjligt att de flög fel. Det hände ju även det allierade bombflyget.

"Flög fel" kan man väl tala om incidenten i Pajala då det bara var 2 mil till gränsen, men i Stockholm med ca 40 mil? Nja.

Vet någon här förresten om Sovjet fick kompensera med något skadestånd?
Om inte annat vore det ju i så fall på sin plats att Löfvén kräver Putin på ersättning för skadorna nu. Måste ju kostat samhället en hel del att bygga upp ett pumphus från grunden, arbetare som får reparera massa fönsterrutor för istället att syssla med annat och sjukvård för de skadade.
Citera
2021-01-05, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevliggrabb
"Flög fel" kan man väl tala om incidenten i Pajala då det bara var 2 mil till gränsen, men i Stockholm med ca 40 mil? Nja.

Vet någon här förresten om Sovjet fick kompensera med något skadestånd?
Om inte annat vore det ju i så fall på sin plats att Löfvén kräver Putin på ersättning för skadorna nu. Måste ju kostat samhället en hel del att bygga upp ett pumphus från grunden, arbetare som får reparera massa fönsterrutor för istället att syssla med annat och sjukvård för de skadade.

Jag tror inte det. Dock borde det numera vara möjligt att be en rysk historiker att titta på händelsen. Ryssarna har öppnat många arkiv. Jag skulle gärna vilja veta vad som hände Sidorenko efter han kom hem. Ryktet säger att han var kompis med Beria. Och det är därför ryssarna skrek så mycket. När det gäller till ex Sorge så sa man nada även när japanerna ville ha ett byte.

USA flög till ex 23 mil fel och bombade en stad i Schweiz. Så USA hade ett bättre strategiskt flyg. Så helt omöjligt är det inte.
Citera
2021-01-05, 10:36
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Även Malmö och Lund blev utsatta för bombangrepp, fast av Storbritannien.

Just i det fallet så är väl också anledningen till bombningarna oklara? Officiellt är det väl en "olycka" och att man egentligen ville bomba tyska städer i norr men läste någonstans för längesedan att anledningen kunde vara att man ville skrämma Sverige att hjälpa Finland ytterligare mot Sovjet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohorsamhet
Bomben i Strängnäs landade utanför regementet (P10). så de var inte så träffsäkra... eller så var det kanske menat som en varning och de ville inte ta livet av folk. Har för mig det finns en skylt där den landade. Skriver landade och inte briserade för jag är osäker på om den ens var apterad eller bara släpptes. Minns inte storyn korrekt. Fick det berättat för mig som barn.

Har samma minne av händelsen som jag läst för flera flera år sedan, att bomben inte briserade samt att svenskt artilleri hade siktet inställt på ett sovjetiskt plan men att de av någon anledningen inte kunde skjuta då planet hann försvinna i mörkret eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in